Hoeveel games kunnen we uitspelen in 2026?

Daag jezelf uit in onze competities of zet juist zelf een uitdaging op.
arjen1981
Animal Crossing Tour 2020

Re: Hoeveel games kunnen we uitspelen in 2026?

16 mei 2026, 18:30

Goed om te horen Mitch!
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

17 mei 2026, 21:39

Replaced [PC]

Afbeelding

Rating: ⭐⭐⭐⭐⭐

Dit is voor mij nu al dé indie-game van 2026. En past in het rijtje van GOTY-kandidaten van dit jaar. De demo doet de game niet alle eer aan die deze titel verdient. Gameplay en combat, die kom je tegen in de demo. Maar de puzzels, het verhaal, de sfeer, de backstory, platformen en alles wat er in deze game zit, vind je niet in de demo terug. Wauw. Ik ben echt omver geblazen door deze game. Ik speelde hem op Gamepass, maar ga hem zeker kopen op Steam. Want dat verdienen deze ontwikkelaars.
Afbeelding
Fing3r

18 mei 2026, 09:58

Lekker hoor Mitch! Clair Obscure is echt wel een topgame en heeft inderdaad genoeg content om je nog even bezig te houden!

Wat betreft Replaced, daar heb ik nu ook echt wel zin in! Op dit moment ook nog eens in de aanbieding met 20% korting op Steam dus heb hem direct ook maar aangeschaft, nu kijken of ik hem binnenkort even kan gaan spelen. Returnal is nogal een lastige game 😁
AfbeeldingAfbeelding
arjen1981

20 mei 2026, 09:14

Siren: Blood Curse
Gespeeld op: PlayStation 3
Jaar uitgave: 2008

Credits screen: Link naar credits / ending screen

Afbeelding

Wat vond ik er zelf van:
Het Episodische karakter blijft goed werken vind ik. Rond 2008 was dat inderdaad populair en ik snap eigenlijk niet goed waarom we dit tegenwoordig helemaal zijn kwijt geraakt. Het is een leuke game om in juist die kleinere bursts te spelen. 12 chapters van elk max een uurtje. Omdat je meerdere karakters, in meerdere tijd loops, in de zelfde omgeving, speelt zou het ook niet anders gewerkt hebben. Dan zou het snel eentonig worden. Maar dat past zo juist goed. Het is veel trail en error. Soms ook wel frustrerend. Want je hebt niet altijd het gevoel dat jij zelf de oorzaak bent van het game over gaan. Wat stroef en ruw. De frame rate is ook niet denderend. Maar juist die neit goede controle hebben maakt Blood Curse een prima Survival Horror. En daar goed mee vermaakt. Volgen mij ook een ideale speedrun game. Door het trail and error karakter speel je soms stukken opnieuw. Waar je dan eerst vijftien minuten over deed doe je ineens in twee.

⭐⭐⭐
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

20 mei 2026, 16:43

Hyrule Warriors Age of Imprisonment voor Nintendo Switch 2.
Afbeelding

Deze was ook al eens uitgespeeld door KillingRaptor.

Wat mij betreft is Age of Imprisonment op alle vlakken een verbetering vergeleken met Age of Calamity op 1 gebied na, en dat zijn de speelbare characters. Uiteraard zitten er bekende characters uit Tears of the Kingdom in deze warriors game, maar er zitten ook redelijk wat random jandoedels in van de Zora, Gorons of Rito in die ook nauwelijks een noemenswaardige speelstijl met zich meebrengen.

Maar de missies zijn beter, de combat is beter, je hebt geen divine beast sequences meer (wel iets in die trant, maar dan gewoon veel leuker) en uiteraard zijn de performance en graphics beter. Al met al een zeer vermakelijke game.

⭐⭐⭐
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

20 mei 2026, 16:57

Rune Factory Guardians of Azuma voor Nintendo Switch 2
Afbeelding

Dit was mijn projectje tijdens mijn vakantie van 3 weken. Rune Factory Guardians of Azuma is in feite een action RPG met een economy systeem er onder en daarvoor moet je niet alleen een boerderij bijhouden maar ook meerdere dorpen economisch en maatschappelijk draaiend houden. Dat klinkt als corvee, maar je kan in feite ongeveer alles automatiseren waardoor je totaal niet met farmen bezig hoeft te zijn als je dat niet leuk vindt.

Na de credits gezien te hebben ben ik alsnog voor de 'true ending' gegaan waarvoor je wat sociale dingen in het spel moet bereiken en vervolgens nog een post-game dungeon met 10 verdiepingen en steeds sterkere eindbazen moet verslaan maar dit ging mij eigenlijk heel vlot af.

⭐⭐⭐⭐
Arnold

20 mei 2026, 21:50

Metal slug 4 eerder uitgespeeld maar geen foto als bewijs. Hierbij wederom uitgespeeld maar met een foto als bewijs. Geen straf om bog eens te spelen. Erg leuk.
Dedicated gameroom:
Playstation
Nintendo
Atari
Sega
Arcadekast.
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

22 mei 2026, 13:16

Ys 1 Chronicles - PC

Afbeelding

De game was in 5,5 uur uitgespeeld. Dat kwam voor twee dingen; ten eerste heb ik deze met guide gedaan. Ik vind het soms lastig om oude games echt te gaan ontdekken en uitpluizen. Iets in mijn hoofd ofzo. Maakt niet uit :happy: en het tweede was de framerate. Hij draaide op PC op een miljoen FPS waardoor ik heel snel door de game heenliep. Daar kwam ik pas achter toen ik een baas had die niet te verslaan was. Ik kon met geen mogelijkheid een hit op hem krijgen. Toch maar kijken op YT en daar ging die baas zooooo veel langzamer dat ik even een snelle zoekactie deed en las dat je hem moest cappen op 60fps. De baas was in 1 try kapot maar de game ging wel een stukje langzamer.

De reden dat ik hem ging spelen was omdat ik nog ooit een Ys-game gespeeld had en het toch een enorm langlopende reeks is. Dus ik wilde het een keer gespeeld hebben. Best leuk moet ik zeggen. Ze hebben zich destijds denk ik wel met de level cap van 10 in de voet geschoten, want op het moment dat je level 10 bent, ga je meer tegenstanders ontwijken dan bevechten. Daar is namelijk geen noodzaak meer voor. Ook niet om items te kopen. Ondanks dat een leuke game om eens gespeeld te hebben.
Afbeelding
Fing3r

22 mei 2026, 16:52

Zo ben ik ooit aan Ys Origin begonnen, maar ik kon er niet echt in komen. Mogelijk dat ik het later nog eens ga proberen, deel 1 en 2 staan ook in mijn library stof te verzamelen 😁
AfbeeldingAfbeelding
Fing3r

22 mei 2026, 16:56

Atomic Heart (PC)

Hier was ik een jaar geleden ook al eens mee bezig en nu weer eens opgepakt. Best een leuke game en vooral de setting en het verhaal zorgden ervoor dat ik toch door wilde spelen. Op den duur begon het echter wel wat saai te worden en ben ik het laatste stuk even doorgerushed. De franchise heeft wel de mogelijkheid om uit te groeien tot iets moois.

Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding
kingoftherain

22 mei 2026, 16:59

Dynamike schreef:
Ys 1 Chronicles - PC

Afbeelding

De game was in 5,5 uur uitgespeeld. Dat kwam voor twee dingen; ten eerste heb ik deze met guide gedaan. Ik vind het soms lastig om oude games echt te gaan ontdekken en uitpluizen. Iets in mijn hoofd ofzo. Maakt niet uit :happy: en het tweede was de framerate. Hij draaide op PC op een miljoen FPS waardoor ik heel snel door de game heenliep. Daar kwam ik pas achter toen ik een baas had die niet te verslaan was. Ik kon met geen mogelijkheid een hit op hem krijgen. Toch maar kijken op YT en daar ging die baas zooooo veel langzamer dat ik even een snelle zoekactie deed en las dat je hem moest cappen op 60fps. De baas was in 1 try kapot maar de game ging wel een stukje langzamer.

De reden dat ik hem ging spelen was omdat ik nog ooit een Ys-game gespeeld had en het toch een enorm langlopende reeks is. Dus ik wilde het een keer gespeeld hebben. Best leuk moet ik zeggen. Ze hebben zich destijds denk ik wel met de level cap van 10 in de voet geschoten, want op het moment dat je level 10 bent, ga je meer tegenstanders ontwijken dan bevechten. Daar is namelijk geen noodzaak meer voor. Ook niet om items te kopen. Ondanks dat een leuke game om eens gespeeld te hebben.
Da's mooi, man! Ys VIII: Lacrimosa Of Dana staat altijd goed te boek. Zelf vind ik Ys IX: Monstrum Nox ook erg goed te pruimen. Ys VI: The Ark Of Napishtim is dacht ik ook wel leuk.
Afbeelding

Wooloo = love, Wooloo = life
kingoftherain

22 mei 2026, 17:01

Fing3r schreef:
22 mei 2026, 16:56
Atomic Heart (PC)

Hier was ik een jaar geleden ook al eens mee bezig en nu weer eens opgepakt. Best een leuke game en vooral de setting en het verhaal zorgden ervoor dat ik toch door wilde spelen. Op den duur begon het echter wel wat saai te worden en ben ik het laatste stuk even doorgerushed. De franchise heeft wel de mogelijkheid om uit te groeien tot iets moois.

Afbeelding
Die wil ik ook ooit nog eens doorspelen. Leek me wel gaaf. Beetje Bioshock-achtig, kreeg ik het idee, al is de setting best wel anders.
Afbeelding

Wooloo = love, Wooloo = life
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

23 mei 2026, 10:57

PARANORMASIGHT The Seven Mysteries of Honjo voor Nintendo Switch
Afbeelding

Onlangs werd een nieuw deel in de PARANORMASIGHT serie aangekondigd in een Nintendo Partner Direct, en omdat ik Eric van de Axe of the Blood God podcast hier erg enthousiast over hoorde had ik het origineel in mijn wishlist geplaatst, toevallig zag ik tijdens mijn vakantie in Japan dat de game was afgeprijsd in de eShop en zodoende heb ik toegeslagen.

The Seven Mysteries of Honjo is een meeslepende adventure / visual novel, die qua structuur een beetje doet denken aan games als 9 Hours 9 Persons 9 Doors en Virtue's Last Reward. Maar in dit geval is het meer een soort detective game in een Japanse setting met een paranormale invalshoek. De sfeer druipt in ieder geval van de game af en in no-time speelde ik door de game heen.

Zach en Arjen waren kennelijk ook enthousiast over PARANORMASIGHT (sorry voor de hoofdletters.. zo commniceert Square-Enix ook over deze serie). en ik begrijp ook wel waarom. Met name van een ontwikkelaar als Square-Enix die eigenlijk bekend staat om RPGs is een game als deze echt een parel in de line-up, eentje die zich kan meten met de beste van hun concurrentie in het adventure / VN domein.

⭐⭐⭐⭐
arjen1981

24 mei 2026, 10:38

Wat mij aanspreekt is dat het een wat volwassenere storyline lijkt te zijn dan de gemiddelde adventure / visual novel. Was dat jouw ervaring ook? Ik heb alleen op dit moment nog een hele rits aan Adventures uit Japan op mijn lijstje die ik dan eerst zou oppakken omdat deze recentelijk een fan translation hebben gekregen. Ik mis namelijk een heel gat in dit ganre helemaal als je kijkt naar het 16-32 bit tijdperk. Eigenlijk ben ik van voornemen om daar eerst mee verder te gaan. Maar deze vier sterren staan genoteerd!
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

24 mei 2026, 18:37

arjen1981 schreef:
24 mei 2026, 10:38
Wat mij aanspreekt is dat het een wat volwassenere storyline lijkt te zijn dan de gemiddelde adventure / visual novel. Was dat jouw ervaring ook? Ik heb alleen op dit moment nog een hele rits aan Adventures uit Japan op mijn lijstje die ik dan eerst zou oppakken omdat deze recentelijk een fan translation hebben gekregen. Ik mis namelijk een heel gat in dit ganre helemaal als je kijkt naar het 16-32 bit tijdperk. Eigenlijk ben ik van voornemen om daar eerst mee verder te gaan. Maar deze vier sterren staan genoteerd!
Ja dat klopt wel, de game probeert geen aansluiting te vinden bij anime fans of referenties te maken naar pop cultuur. Leuke ambitie trouwens om die retro adventure games te spelen.
Galious
Moderator
Moderator

25 mei 2026, 16:05

Speedgunner Ultra (PS4, gespeeld op PS5)
Geen credits, maar main campaign staat op 100%. Leuke en pittige precision platformer, die een beetje aan Formation Z doet denken door je ability om van robot in een vliegtuig te veranderen.

Afbeelding
nmkl pjkl ftmch
KillingRaptor

26 mei 2026, 10:15

Yoshi and the Mysterious Book (Switch 2)
Deze leek me al heel tof sinds de aankondiging maar eigenlijk vond ik hem zelfs nog beter dan verwacht. Het voelt meer als een puzzel platformer aan om alles te ontdekken over de beestjes. In totaal iets meer dan 10 uren over gedaan maar er is nog post game content bijgekomen nu dus daar gaan we zeker nog wat uurtjes in kwijtspelen. Was dus een hele aangename verrassing deze game!

Afbeelding
arjen1981

28 mei 2026, 10:21

kingoftherain schreef:
22 mei 2026, 16:59
Dynamike schreef:
Ys 1 Chronicles - PC

Afbeelding

Da's mooi, man! Ys VIII: Lacrimosa Of Dana staat altijd goed te boek. Zelf vind ik Ys IX: Monstrum Nox ook erg goed te pruimen. Ys VI: The Ark Of Napishtim is dacht ik ook wel leuk.
Ja dat vind ik ook mooi. Ik vind dit ook een heel mooi deel. Ik vind het orgineel ook erg leuk. Heel knap voor zijn tijd. Ook zonder guide wordt je best goed in de juiste richting gedrukt vind ik waar dat bij andere JRPG's voor mij echt onmogelijk was. Voor mij geeft YS een soort zen net als DQ. Ik vind het hele ontspannende games. Alsof je een warm bad neemd.
arjen1981

28 mei 2026, 10:33

Air Combat
Gespeeld op: PlayStation
Jaar uitgave: 1995

Afbeelding

Wat vond ik er zelf van:
Ik vond dat het hoog tijd was om de eerste Ace Combat te spelen. Ik ben namelijk pas op de PlayStation 3 in de serie gerolled. En ik heb mij echt verbaasd hoe leuk ik zelfs het eerste deel nu nog vind. Het zijn 17 korte missies met leuke scenario's. Het story element zit er al wat in maar veel minder dan de latere delen. Toch wist het mij te boeien. Het is Namco en die weet als geen ander hij zij hun Arcade games moeten over porten naar een nog veel betere en vaan uitgebreidere voor de console markt bedoelde actie game. Ik kijk enorm uit naar het nieuwe deel, maar ook als ik het orginelee in de juiste context plaats is het echt wel een klassieker! Deel 2 en 3 moeten nu ook gespeeld worden en dan hoort er ook zeker één van de drie in de top 25 Draft.

⭐⭐⭐⭐
arjen1981

28 mei 2026, 10:40

Darius II
Gespeeld op: Arcade
Jaar uitgave: 1996

Afbeelding

Wat vond ik er zelf van:
De triplescreen versie van Darius II voor de MiSTer is uit! De graphics zijn prachtig en de muziek (Zuntata) is natuurlijk fantastisch. Eigenlijk is dit ook de ideale manier om te spelen, want de home ports stonden er nooit echt om bekend dat ze de arcade goed konden evenaren. Logisch ook, want voor deze game heb je eigenlijk die extreme breedbeeldverhouding nodig om alles goed tot zijn recht te laten komen.

Maar eerlijk is eerlijk. Ik houd het toch liever bij Darius Gaiden. Met Darius II kan ik gewoon niet echt warm worden. Voor mij is de gameplay veel te pittig. De moeilijkheidsgraad gaat wat mij betreft zelfs ruim voorbij aan R-Type. Vijanden en vooral de bazen hebben enorm veel HP, waardoor gevechten soms eindeloos lijken te duren. Ik kom er gewoon niet lekker in.

⭐⭐
arjen1981

01 jun 2026, 12:19

Eliminate DownI
Gespeeld op: Mega Drive
Jaar uitgave: 1996

Afbeelding

Wat vond ik er zelf van:
Hele knappe shooter op de Mega Drive. Alleen in Japan uitgekomen en was voor mij tot noch toe onzichtbaar. Lijkt iets wat op Hellfire. Je hebt direct al je wapens unlocked en kunt switchen on the fly. Speeld heerlijk en niet al te moeilijk in de eerste levels. Zou deze graag in mijn collectie toevoegen. Maar die prijs!

⭐⭐⭐⭐
arjen1981

01 jun 2026, 12:27

Blood Bros.
Gespeeld op: Arcade
Jaar uitgave: 1990

Afbeelding

Wat vond ik er zelf van:
Vervolg op Cabal waarvan ik niet eens wist dat Cabal een vervolg had. Kwam voor mij langs in de MiSTer core update. En dan is dit een leuke verassing. Verder niet heel anders dan Cabal behalve het thema. Cowboys en indianen. Mee vermaakt maar Cabal is voor mij toch de bijzondere van de twee.

⭐⭐⭐
Laatst gewijzigd door arjen1981 op 01 jun 2026, 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.
arjen1981

01 jun 2026, 12:41

Cabal
Gespeeld op: Amiga
Jaar uitgave: 1989

Afbeelding

Wat vond ik er zelf van:
En dat triggerde ook om Cabal te gaan spelen. En de Amiga port om precies te zijn. Ik vind de Amiga ports van de TAD coorparation namelijk erg goed. Toki ook bijvoorbeeld. Deze bewijzen dat het wel kan. En Ocean is nog wel de publischer. De gamplay is sneller en makkelijker op te pakken dan de orginele Arcade game. Vette soundtrack op de achtergrond en beter geluid ook. Dit was ook één van mijn meest gespeelde spelen als kind op de Amiga.

⭐⭐⭐⭐
Fing3r

02 jun 2026, 09:25

Nice! Cabal speelde ik vroeger wel eens op de C64 als hij weer eens langskwam op een cassettebandje, misschien ook maar weer eens opzoeken!
AfbeeldingAfbeelding
Fing3r

02 jun 2026, 09:33

Replaced (PC)staat al in de lijst

De demo van de game viel een beetje tegen waardoor ik er nog niet van overtuigd was dat ik hem moest kopen, maar onze vriend Mike dwong mij zowat om de game te kopen. Dus onder lichte dwang opende ik de Steamstore en zocht hem op in mijn wishlist en hij bleek ook nog eens met 20% in de aanbieding! Aangeschaft en begonnen met spelen, waarbij de game dus net even een stuk voor het deel van de demo begint. De intro zorgde er in ieder geval voor dat ik direct al veel meer naar binnen gezogen werd en daarna was eigenlijk ieder moment dat ik even kon gamen dat ik hem al opstartte en heb ik er zelfs een aantal Counter Strike momenten voor laten schieten.

De sfeer en worldbuilding in de game is fenomenaal en ook de soundtrack is supervet, zet hem maar eens op in Spotify of YT Music!

Oh en nog even een screenshot van de credits 😊

Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding

Terug naar “Highscores, competities en uitdagingen”