Hoeveel games kunnen we uitspelen in 2026?

Daag jezelf uit in onze competities of zet juist zelf een uitdaging op.
kingoftherain

Re: Hoeveel games kunnen we uitspelen in 2026?

08 mar 2026, 09:42

Dead Reset (PS5)

Afbeelding

Technisch gezien is dit een game, maar heel erg veel gameplay heeft het niet. Het is eigenlijk een film, waarbij je af en toe moet kiezen uit twee opties. Ik noem het daarom maar een Choose Your Own Adventure Horror FMV B-Movie Videogame.

De plot draait om Cole, die gedwongen wordt een operatie uit te voeren en verder ga ik er lekker niks over zeggen.

Ondanks dat je zelf weinig hoeft te doen, behalve een beetje op te letten en af en toe een een keuze te maken, vond ik dit wel vermakelijk. Ik had er al een keer een demo van gespeeld en dat smaakte naar meer. Het heeft vier verschillende eindes en ik wil het nog wel eens een keertje spelen, maar dat zal pas later dit jaar worden.

Het acteerwerk vond ik nog wel aardig, ook al komt het wat over zoals je van een FMV game uit de jaren '90 gewend bent. Soms kun je aan de wielen van de deuren zien dat het niet zulk stevig materiaal is als het over moet komen. Ergens vind ik dat alleen maar bijdragen aan de ervaring. Het zal niet voor iedereen zijn, maar ik vond het wel leuk.

Afbeelding

Wooloo = love, Wooloo = life
OldSchool
Contacteer:

09 mar 2026, 14:36

Afbeelding

Planet of Lana / Steam Deck

Wat een leuke game, even precies wat ik nodig had. Mooi gemaakt, leuke puzzels die nooit té moeilijk zijn. Leuk verhaal, hoewel aardig voorspelbaar. Voor de 1,99€ die ik voor betaald heb, meer dan het geld waard.
Fing3r

09 mar 2026, 23:10

Kena: Bridge of Spirits (PC)

Na het wat hersens pijnigende Blue Prince had ik wel zin in wat luchtigers en Kena was het perfecte medicijn, heerlijk ogende en spelende game die eigenlijk al te lang in onaangeroerde staat in mijn backlog heeft gestaan. Nu al zin in het vervolg!

Afbeelding

Heretic (PC)

Hier was de afgelopen tijd zo tussendoor ook wat mee bezig geweest en nu de laatste episode van de basegame uitgespeeld! Deze games blijven ondanks hun leeftijd ook altijd nog lekker spelen.

Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

09 mar 2026, 23:42

Resident Evil: Re9uim op PC

Afbeelding

Over deze game is zoveel te zeggen, maar onderaan de streep is: "speel het" denk ik wel het advies. Heb me heel erg vermaakt.
Afbeelding
arjen1981
Animal Crossing Tour 2020

10 mar 2026, 11:21

ik had wel iets meer tijd dan jij. ik heb zo vaak op plekken stil gestaan om te kijken naar het vakmanschap en de engine. en dan ontdek je ook ineens de wereld aan easter eggs ;)
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

10 mar 2026, 22:43

arjen1981 schreef:
10 mar 2026, 11:21
ik had wel iets meer tijd dan jij. ik heb zo vaak op plekken stil gestaan om te kijken naar het vakmanschap en de engine. en dan ontdek je ook ineens de wereld aan easter eggs ;)
Ja snap ik. Mijn Steam-tijd is wel hoger hoor. Die zit op 18 uur. Ik miste dan ook 3 Mr. Raccoon's. Heb jij die allemaal?
Afbeelding
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

10 mar 2026, 22:45

The Exit 8 (PC)

Afbeelding

Een heel bijzondere game/genre, als je nog nooit zoiets hebt gespeeld. En dat had ik niet. Dus dan is het heel erg tof. Voor mensen die geen idee hebben (net als ik deze ochtend) is The Exit 8 een game waarbij je in een loop rondloopt door een metrostation. Elke loop lijkt hetzelfde, kan een afwijking hebben. Soms klein, soms heel groot. Als je die vindt loop je niet door, maar terug. En zo moet je proberen om de Exit 8 uit te spelen en te ontsnappen uit het metrostelsel.
Afbeelding
Joey
Veteraan
Veteraan

11 mar 2026, 03:39

Slay the Spire 2 (PC)

Afbeelding

Mijn eerste run eindigde gelijk in het verslaan van de final boss! Zoals ook bij Slay the Spire gebeurde gaan we over een tijdje natuurlijk de true final ending pas krijgen, maar voor het halen van Ascension levels is dat (gelukkig) niet nodig. :) Hier ga ik me nog wel een paar 100 uur mee vermaken!
Afbeelding
Pius

11 mar 2026, 06:25

Paper Mario - The Origami King (Nintendo Switch)

Heerlijke action adventure. Ontzettend leuke game. Verwacht bij Paper Mario tegenwoordig geen RPG meer want die tijd is voorbij. En in dit specifieke geval is dat prima. Wat een ontzettend leuke game en een waar audiovisueel spektakel. Wel in echte paper mario-stijl een waardeloze final boss battle maar dat mag de pret niet echt drukken.

8,7 / 10Afbeelding
"If it's not fun, why bother?"
EarlyUp
Marktplaats ID: 0

13 mar 2026, 10:19

Godzilla – Game Boy

Na tientallen doolhoven en het vechten tegen honderden monsters heb ik mijn kind gered uit de ‘Matrix’.

De boxart van deze game laat het lijken alsof hij gebaseerd is op de Godzilla-films, maar eigenlijk is het een slechte port van de game Gojira-kun: Kaijū Daikōshin, wat weer een tie-in is voor de Japanse educatieve cartoon Gojirando.

Vijanden zijn onnodig moeilijk gemaakt door ze juist te versimpelen. Godzilla beweegt ontzettend traag en ze hebben Godzilla’s Atomic Breath verwijderd!?

En naar mijn mening hebben sommige levels ook nog een genadeloze time-limit. Het laatste level moet je haast frame-perfect spelen om op tijd klaar te zijn.

En dan is alles ook nog een doolhof. Als je een level hebt uitgespeeld, krijg je de optie om een kant op te gaan. Als je verkeerd kiest, kan het zomaar dat je in een cirkel terechtkomt en levels vaker moet uitspelen.

Afbeelding
A winner is you.
arjen1981

13 mar 2026, 17:39

Goh wat een intterssante titel. Jij speeld door de hele library Earlyup?
arjen1981

13 mar 2026, 17:42

Resident Evil 2
Gespeeld op: PlayStation
Jaar uitgave: 1998
Credits screen: Link naar credits / ending screen

Afbeelding

Wat vond ik er zelf van:
Dat is hier te lezen: https://www.button-bashers.nl/viewtopic ... 99#p351899

⭐⭐⭐⭐⭐
Shenglong83
Contacteer:

14 mar 2026, 14:52

Blue Prince - Nintendo :switch: 2

Afbeelding

Ik hoopte al een tijdje op een port van deze game op een console die ik bezit en vorige week was het eindelijk zover: Blue Prince op Switch 2.

Unieke game - een roguelite puzzel game. Dat roguelite gedeelte maakt dat progressie een stuk langzamer gaat dan alle andere 1st person puzzel games. Maar daarentegen blijft deze ook na het uitspelen (eindeloos) speelbaar.

Wat vond ik er van? Mwa, goed, maar niet de 9 of 10 uit 10 waar de reviews over spreken.

7/10
Backlog Overwinnaar 2023, 2024, 2025: You must defeat Sheng Long to stand a chance!
Afbeelding
KillingRaptor

15 mar 2026, 18:10

Tomb Raider II Remastered (PS5)
Nog eens de geremasterde trilogie van Tomb Raider erbij genomen. Deze had ik rond de release al en toen ook de eerste uitgespeeld, nu werd het eens tijd om de tweede te gaan spelen vond ik. Ook een hele toffe game dit. Hij is wel meer combat focused dan de eerste, ik had wel liever de platformsecties en puzzels. Maar alsnog zeker van genoten! Wanneer de derde voorbij zal komen zien we wel in de toekomst. :biggrin:

Afbeelding
kingoftherain

15 mar 2026, 18:38

Dat is de enige van de oude games die ik destijds uit heb gespeeld. Erg toffe game. Ik heb toen alleen de fout gemaakt om op die monks te schieten, wat dat ene level een heel stuk moeilijker maakte.
Afbeelding

KillingRaptor

15 mar 2026, 19:22

kingoftherain schreef:
15 mar 2026, 18:38
Dat is de enige van de oude games die ik destijds uit heb gespeeld. Erg toffe game. Ik heb toen alleen de fout gemaakt om op die monks te schieten, wat dat ene level een heel stuk moeilijker maakte.
Oh zeker wel! Had ik ook per ongeluk, gelukkig save ik constant. :lol:
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

15 mar 2026, 21:09

Cyberbots: Full Metal Madness Arcade versie (gespeeld op Switch 2)
Afbeelding

Ik had mijn Switch OLED weer eens aangezet en daar zat Capcom Fighting Collection kennelijk nog steeds in, en daarom leek het mij wel leuk om weer een arcade game uit te proberen die ik niet eerder heb gespeeld. Het is een 1-op-1 mech-fighting game, met grote sprites dus dat moet er vroeger wel heel tof uit hebben gezien. In het begin wordt je gevraagd om een poppetje te kiezen, en ik denk dat dat te maken heeft met het verhaal maar eigenlijk lijkt het karakter dat je gekozen hebt geen enkele invloed te hebben op de gameplay. Het is namelijk niet het poppetje, maar de mech, die je daarna nog uit mag kiezen en die de snelheid, move-set, etc bepaalt. En volgens mij moet het vtoeger wel een coin-muncher geweest zijn want sommige match-ups zijn zo moeilijk dat ik de vijand maar lastig kan raken, en vervolgens switch je bijvoorbeeld naar een kleine snelle mech, en dan heeft je tegenstander ineens niets meer te betekenen.

Ach, ik heb er een goed uurtje plezier mee gehad maar het is denk ik geen game die blijft hangen.

⭐⭐
kingoftherain

15 mar 2026, 21:43

KillingRaptor schreef:
Ik dacht destijds dat het erbij hoorde. Ik ben er pas een paar jaar geleden achter gekomen dat je ze gewoon met rust moet laten.
Afbeelding

KillingRaptor

16 mar 2026, 10:33

kingoftherain schreef:
15 mar 2026, 21:43
KillingRaptor schreef:
Ik dacht destijds dat het erbij hoorde. Ik ben er pas een paar jaar geleden achter gekomen dat je ze gewoon met rust moet laten.
Ik heb ze zelfs mijn battles laten doen, vond ik wel handig zo. :giggle:
arjen1981

16 mar 2026, 10:38

Yakuza Kiwami 3
Gespeeld op: PlayStation 5
Jaar uitgave: 2026

Afbeelding

Wat vond ik er zelf van:
Ik zie echt wel wat problemen met deze remake. Nu terug kijkend is dit ook niet meer het beste deel in de serie. Maar het weeshuis en alles daaromheen weet nog steeds mijn hart te pakken. Er is erg veel uit geknipt ook. Vooral side quests missen. Maar dat komt ten goede van dit deel. Er is namelijk ook heel veel toegevoegd. Er is zoveel extra content en er zijn veel nieuwe modes. Ik heb 35 uur besteed aan enkel Kiwami 3 en nog zonder Dark Ties. Ik heb alle troffeen zover. De Musha mode is niet mijn ding maar ik werd er toch ingezogen zoals alle mini games in de serie. De pacing is altijd perfect. De Game Gear is ook toegevoegd met prima emulatie. En hebben we weer wat prachtige nieuwe Arcade games. Voor mij is dit weer een top game, maar ik ben ook behoorlijk geinfesteerd in de serie. Ben je nieuw is dit niet het deel waar je moet beginnen. Een eerlijkere objectieve review zou 3 sterren geven. Maar ik doe er lekker 4. To be continued met Dark Ties en een Platinum troffee.

⭐⭐⭐⭐
arjen1981

16 mar 2026, 10:54

Fantasy Zone Gear
Gespeeld op: Game Gear
Jaar uitgave: 1991

Afbeelding

Wat vond ik er zelf van:
Het mooie van dit deel is dat het geen poort is van de SMS of Arcade versies maar een heel nieuw deel. Het is daarmee ook heel knap hoe dit deel er uit ziet en werkt voor de handheld. Fantasy Zone is niet helemaal mijn type shooter, maar wat ik wel altijd waardeer zijn de boss battles. Dat zijn ook hier voor mij het hoogtepunt. De graphics zijn erg knap maar het geluid en vooral de muziek zijn onder niveau. Helemaal vergeleken met de andere Fantasy Zone delen. Het is alsof de Game Gear het niet kan. Het zijn dezelfde composities die worden geprobeerd af te spelen. Maar dat werkt niet en had dat beter aangepast kunnen worden voor de hardware. Maar voor mij gaan er met name sterren af vanwege de gameplay. Het kan er allemaal nog zo goed uit zien, maar als je hitbox groter is dan je visueel verwacht ben ik snel geeriteerd en gaat je plezier snel naar beneden. Eigenlijk had dit met een aan passingen één va de beste Game Gear titels kunnen zijn. Jammer dus.

⭐⭐
arjen1981

17 mar 2026, 12:54

Galaga 2 / Galaga '91
Gespeeld op: Game Gear
Jaar uitgave: 1991

Afbeelding

Wat vond ik er zelf van:
Wat mooi is van de Game Gear emulatie in Yakuzi Kiwami 3 is dat dat hier ook een set aan Namco titels zitten. Vaak schijf ik Galaga af. Het is van voor mijn tijd. Maar tot noch toe bleek die mijn favoriete Game Gear titel. Galaga 2 is erg goed aangepast naar de Game Gear. Het scherm formaat, de gameplay en het geluid. Ook nu opnieuw een unieke titel voor de Game Gear gebaseerd op Galaga '88. Verslavend. That Is Galactic Dancing. En dan denk je, deze wil ik ook wel fysiek in de collectie. Maar ja hoor, Losse cart 300 euro. Met box en boekje 450! Lang leven emulatie!

⭐⭐⭐⭐
Shenglong83
Contacteer:

22 mar 2026, 13:06

Clair Obscur: Expedition 33 - Xbox Series X

Afbeelding

Het duurde heel even om er in the komen, de vibe is vrij droevig (en super Frans), maar hoe langer ik bezig was met deze game hoe meer ik ervan ging houden.

Ja, deze is echt speciaal - begrijp heel goed waarom die de game van het jaar was.

10/10
Backlog Overwinnaar 2023, 2024, 2025: You must defeat Sheng Long to stand a chance!
Afbeelding
Galious
Moderator
Moderator

22 mar 2026, 19:43

Super Mario Galaxy (Switch)
Staat al in de lijst, maar ik weet niet of deze remaster uit de Galaxy 1 + 2 compilatie nog apart meetelt of niet. Either way, geweldige game en heel tof om opnieuw doorheen te spelen.

Afbeelding

Code Vein (PS4)
Weer eentje uit de soulslike backlog af kunnen vinken! Okay-ish.

Afbeelding

Natsuki Chronicles (PS4)
Toffe horizontale shoot 'em up, maar het progressie systeem in story mode is me iets te grindy. Doe mij maar liever de arcade mode.

Afbeelding
nmkl pjkl ftmch
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

22 mar 2026, 20:00

Pokemon Legends Z-A Switch 2 versie.
Afbeelding

Tegen de 30 uur bereikte ik de credits en daarna heb ik nog 15 levels van het Infinite Z-A tournooi gespeeld voor de 'true ending'. En ja, wat kan ik zeggen? Ik vermaakte mij erg goed met deze game, misschien wel het meest met een Pokemon game sinds Red en Blue. Er is gewoon altijd iets te doen, je kan de main-quest volgen, side-quests doen, Pokemon vangen in de Green Zones, Pokemon levelen, of in de ladder klimmen van de Z-A competitie. Ik houd er wel van als de structuur zo overzichtelijk is want dan kan ik elke dag mooi een stukje spelen en weet ik dat ik aan het einde van die sessie weer iets bereikt heb.

Waarom krijgt de leukste Pokemon game in meer dan 20 jaar dan slechts 3 sterren? Nou, omdat het eigenlijk alles wel goed doet, maar iets echt uitstekend.

⭐⭐⭐

Terug naar “Highscores, competities en uitdagingen”