Release date: september 2017
Ontwikkelaar: MercurySteam
Genre: Metroidvania
Het is Kerst 1992, en jonge puberale Flozem heeft één game op de verlanglijst staan die hij moet hebben: Metroid 2 voor de Gameboy! Zijn ouders zijn de beroerdsten niet en de game ligt weken vóór Kerst onverpakt in vaders' kast verborgen. Resultaat: in aanloop naar de Kerst heb ik al een flinke deuk in deze geweldige game geslagen, en de rest van de komende puberjaren zal ik deze game meerdere malen met veel plezier uitspelen. Een genot op de Gameboy, met één gigantische open wereld die geheel in Metroidvania stijl uitgebreid ontdekt kan worden (en zoals ik later ontdekte een schone jongedame onthult bij de credits als je dit snel genoeg doet).
Fast forward naar 2017: we zijn inmiddels wat generaties handhelds verder en aanbeland bij de 3DS. En waar vorige handhelds goed voorzien waren in het metroidvania genre, is er een gigantisch gat in de 3DS library. Maar met Metroid Samus Returns komt daar verandering in.
In eerste instantie was ik wat teleurgesteld dat dit een remake zou zijn van een game die ik vele keren op de Gameboy heb uitgespeeld. Maar mijn verzameling zou niet compleet zijn zonder deze vroege jeugdliefde, dus toch maar aangeschaft en gespeeld.
En eigenlijk is dit gewoon een heel goede re-imagining met genoeg nieuwigheden om het een nieuwe Metroid game te doen lijken... je zou ze achter elkaar kunnen spelen en op wat overeenkomsten qua verhaal na spoilert de ene game niets voor de andere.
Wederom wordt Samus Aran uitgezonden om op planeet SR388 alle Metroids uit te roeien zodat de ruimtepiraten deze niet voor hun eigen snode plannen kunnen inzetten. Maar graphics zijn geheel in 2.5D stijl opgepoetst door MercurySteam (één van de betere studio's als het ports of remakes betreft). Er is continu wat te zien, en de animaties zijn een streling voor het oog - 3DS waardig zonder slowdown.

De dungeons zijn aangepast en zelfs veel groter dan Metroid 2. Dat is maar goed ook, want je hebt ook nieuwe vaardigheden op de 3DS en die wil je kunnen inzetten:
- Melee Counter
- Free Aim
- kaart
- Aeion - Scan Pulse
- Aeion - Lightning Armor
- Aeion - Beam Burst
- Aeion - Phase Drift

De eerste twee mag je negeren op de verdwaalde en verplichte counter tijdens een nieuwe boss battle na (ik vergat tijdens het spelen dat ze er zijn). Maar voor enkele vijanden kan het handig zijn, omdat ze niet zo lineair bewegen als op de Gameboy.
De scan pulse en kaart zijn echte quality-of-life verbeteringen: je hoeft niet meer random te schieten of bommen te leggen om geheime ruimtes te ontdekken. Dat was leuk om de lengte van Gameboy games te rekken, maar anno 2017 trekken we dat niet meer. De overige vaardigheden geven Samus een wat gevariëerder arsenaal aan mogelijkheden om schade te absorberen of vijanden neer te maaien naast de bekende Metroid upgrades.
Ik zeg: als je hem nog niet hebt kopen... en spelen!