Club Button Bashers 006 - Final Fantasy 7 (no remake)
- Dynamike
- Beheerder
- Contacteer:
Bericht
Oh oh, is dit wel slim? Een klassieker zoals deze kan je misschien beter laten rusten. Nou, dus niet! Voor de volgende Club Button Bashers gaan we Final Fantasy 7 spelen. Of FFVII. Hoe je het ook maar wil schrijven. De versie die wij zelf gaan spelen zal die van de Switch zijn, maar wellicht ook een stuk op de PS1. Maar de game is natuurlijk op tal van platforms uitgekomen.
Is dit in de huidige vorm nog steeds een game die het verdient om als klassieker gezien te worden. Staat de game nog overeind? Speel met ons mee en ontdek het zelf. Omdat het geen game is die je binnen 10 uur uitspeelt en omdat de buitenlandse reizen van Niels tussendoor komen zullen de opnames pas eind augustus zijn. Dus iets langer dan een maand heb je om mee te spelen. Als je zin hebt natuurlijk. Laat ons weten wat je van de game vind, vond of juist niet vond. Alles mag en wij nemen het mee in de volgende opname van Club Button Bashers.
Club Button Bashers 006 - Final Fantasy 7 (no remake)
Oh oh, is dit wel slim? Een klassieker zoals deze kan je misschien beter laten rusten. Nou, dus niet! Voor de volgende Club Button Bashers gaan we Final Fantasy 7 spelen. Of FFVII. Hoe je het ook maar wil schrijven. De versie die wij zelf gaan spelen zal die van de Switch zijn, maar wellicht ook een stuk op de PS1. Maar de game is natuurlijk op tal van platforms uitgekomen.
Is dit in de huidige vorm nog steeds een game die het verdient om als klassieker gezien te worden. Staat de game nog overeind? Speel met ons mee en ontdek het zelf. Omdat het geen game is die je binnen 10 uur uitspeelt en omdat de buitenlandse reizen van Niels tussendoor komen zullen de opnames pas eind augustus zijn. Dus iets langer dan een maand heb je om mee te spelen. Als je zin hebt natuurlijk. Laat ons weten wat je van de game vind, vond of juist niet vond. Alles mag en wij nemen het mee in de volgende opname van Club Button Bashers.
- Apenheul
- Beheerder
- Contacteer:
Bericht
Re: Club Button Bashers 006 - Final Fantasy 7 (no remake)
De eerste keer dat ik FF7 speelde was toen de PC versie uitkwam, ik kan me slechts heel sporadisch momenten uit die game herinneren dus ik ben benieuwd hoe FF7 tegenwoordig aanvoelt. Ik heb al een klein voorsprongetje gemaakt en ben Midgar al uit (wat in een uur of 4,5 wel te doen is).
- Fing3r
Bericht
Nice, ik ga er even over nadenken of ik hem mee ga spelen. De eerste keer dat ik hem speelde was ook op pc, cd's van een vriend gekopieerd en toen niet uitgespeeld omdat mijn PC het op een gegeven moment in een battle niet meer aankon wat volgens mij werd veroorzaakt door bepaalde water effecten. Sindsdien heb ik hem op PS2, PSP, PS3, PC en broodrooster gespeeld :P
- Pius
Bericht
Ik heb deze nooit gespeeld, maar ik ben eigenlijk aan het wachten op de remake
"Come back when you can put up a fight."
- Dynamike
- Beheerder
- Contacteer:
Bericht
Fing3r schreef:Sindsdien heb ik hem op PS2, PSP, PS3, PC en broodrooster gespeeld :P
- Apenheul
- Beheerder
- Contacteer:
- Ok Impala!
- Contacteer:
Bericht
Supertoffe game! Weet niet of ik de tijd kan vinden om 'm weer opnieuw te spelen. Maar ik heb er zo ook genoeg over te melden.
Voor mensen die de Steam versie willen spelen. Zoek even naar de mod "7th heaven". Dit is een combinatie mod die verschillende bugs oplost en de game er beter uit laat zien. Je kunt zelf kiezen wat je wel en niet aan wil zetten.
Voor mensen die de Steam versie willen spelen. Zoek even naar de mod "7th heaven". Dit is een combinatie mod die verschillende bugs oplost en de game er beter uit laat zien. Je kunt zelf kiezen wat je wel en niet aan wil zetten.
- Zwarteziel
Bericht
Dit was voor mij de eerste Final Fantasy-game die ik speelde en waarschijnlijk dat ik hem daarom zo waardeer.
Voor degenen die de PC-versie willen proberen is het door Ok Impala! genoemde 7th Heaven-mod programma een geweldige toevoeging. Recent verscheen de Remako-mod, een toepassing die de achtergronden van de game oppoetst. De originele achtergronden zijn met behulp van AI-algoritmen geanalyseerd en het resultaat is (mijn inziens) verbluffend. Mede door deze mod ben ik weer aan een nieuwe ronde begonnen.
Voor degenen die de PC-versie willen proberen is het door Ok Impala! genoemde 7th Heaven-mod programma een geweldige toevoeging. Recent verscheen de Remako-mod, een toepassing die de achtergronden van de game oppoetst. De originele achtergronden zijn met behulp van AI-algoritmen geanalyseerd en het resultaat is (mijn inziens) verbluffend. Mede door deze mod ben ik weer aan een nieuwe ronde begonnen.
- Ok Impala!
- Contacteer:
Bericht
Inderdaad een verbluffend resultaat. Je vraagt je dan toch echt af waarom Square nooit de moeite heeft genomen om de achtergronden op te poetsen bij de re-releases? Totaal geen liefde voor hun eigen product, echt zonde. :mellow:
- Apenheul
- Beheerder
- Contacteer:
Bericht
De (moderne) console versies van FF7 hebben allemaal een blur filter over de achtergronden om het meer 'zoals in de CRT tijd' eruit te laten zien. Op groot scherm ziet er dat maar lelijk uit IMO (op handheld valt het mee). Ik zou willen dat Square Enix de optie had gegeven om die blur aan/uit te zetten.
- Ok Impala!
- Contacteer:
Bericht
Net zo jammer als het blur filter op Gameboy games op de 3DS. Nu zien alle GB games op de 3DS er onscherp uit. Ik heb liever scherpe pixels dan een smooth onscherp gebeuren. Ik begrijp dat er ook gamers zijn die het juist andersom willen, daarom zou een keuze fijn zijn.
- Apenheul
- Beheerder
- Contacteer:
Bericht
Vanochtend ben ik aangekomen in Costa del Sol, en stuk dat ik helemaal vergeten was van mijn vorige playthrough. Echt interessant wat een verschuivingen qua sfeer FF7 maakt gedurende het spel.
- Ok Impala!
- Contacteer:
- Gozert
- Moderator
- eBay gebruikersnaam: gozert
Bericht
Zodra ik Monkey Island 2 klaar heb, duik ik de PlayStation op. Ik heb eigenlijk wel weer zin in een JRPG en Final Fantasy VII is natuurlijk een van de meest iconische in het genre. Maar goed dat we iets later door mogen dit keer.
Ja, dat viel me tijdens m'n eerste playthrough ook op. Ik vond het in eerste instantie jammer toen ik Midgar uitmoest, omdat het toen overging in een redelijke standaard JRPG omgeving en ik het dystopische sfeertje van Midgar juist enorm kon waarderen. Gelukkig biedt de game genoeg variatie. Costa del Sol is een goed voorbeeld, maar ook de Flying Saucer (zeker gezien de locatie; wat een contrast) en Cosmo Canyon vielen mij positief op.Apenheul schreef:Vanochtend ben ik aangekomen in Costa del Sol, en stuk dat ik helemaal vergeten was van mijn vorige playthrough. Echt interessant wat een verschuivingen qua sfeer FF7 maakt gedurende het spel.
- Dynamike
- Beheerder
- Contacteer:
Bericht
Inmiddels heb ik de eerste 4 uur er ook inzitten. En die zijn eigenlijk in 1 ruk doorgedrukt. Op de Switch overigens, maar wel zonder de 3X speed. Want dat trek ik slecht. Tot op heden bevalt het wederom erg goed.
- Gozert
- Moderator
Bericht
Monkey Island 2 is klaar, dus vanavond duik ik de PS1 op om weer te beginnen aan Final Fantasy VII. Dit keer ga ik echter wel gebruik maken van een walkthrough, vooral zodat ik dan alle zaken die ik in mijn eerste playthrough gemist heb nu wel kan meepikken.
- Gozert
- Moderator
Bericht
Ik zit er inmiddels ook op vier uur (ik ga zo richting Shinra HQ) en ik blijf het knap vinden hoe de game eigenlijk nauwelijks tijd nodig heeft om op gang te komen. Het verhaal start natuurlijk een soort van in media res, maar weet je wel meteen te grijpen. De esthetiek helpt hier ook bij, ondanks dat de game technisch anno 2019 natuurlijk niet bijster veel meer voorstelt. De backgrounds weten goed een dystopische sfeer neer te zetten dankzij de grauwe kleuren die contrasteren met felle neonverlichting, en dit wordt alleen maar versterkt door de fantastische muziek. Desondanks zijn er toch wat luchtigere momentjes zoals de crossdress en badhuis scenes om toch nog af en toe een lach op je gezicht te toveren.
De overworld navigeren is wel een tikkie awkward van tijd tot tijd. De controls willen nog wel eens raar aanvoelen ten opzichte van het camerastandpunt en het is af en toe moeilijk om overgangen te zien met betrekking tot waar je naar toe kunt, zelfs met behulp van de Select knop. Met name die vervallen weg richting de speeltuin en het treinkerkhof hadden allebei een punt waar ik echt moest klooien om er doorheen te komen.
Combat blijft een beetje "meh". Het is niet slecht, maar het biedt ook weinig extra's zoals bijvoorbeeld een Chrono Trigger dat wel deed met diens positionering en combo's met verschillende personages, of zelfs een Final Fantasy VI met unieke vaardigheden van de personages. Limit Breaks zijn wel cool, maar vormen wat mij betreft een te klein onderdeel om de personages echt van elkaar te laten onderscheiden op gameplaygebied. De standaardinstellingen zijn mij ook net wat te traag, maar dat is in het in-game optiemenu prima aan te passen zonder dat het belachelijk wordt á la de 3x speed modus die Mike al aanhaalde.
Oh, en de vertaling is af en toe echt hilarisch slecht. "This guy are sick."
De overworld navigeren is wel een tikkie awkward van tijd tot tijd. De controls willen nog wel eens raar aanvoelen ten opzichte van het camerastandpunt en het is af en toe moeilijk om overgangen te zien met betrekking tot waar je naar toe kunt, zelfs met behulp van de Select knop. Met name die vervallen weg richting de speeltuin en het treinkerkhof hadden allebei een punt waar ik echt moest klooien om er doorheen te komen.
Combat blijft een beetje "meh". Het is niet slecht, maar het biedt ook weinig extra's zoals bijvoorbeeld een Chrono Trigger dat wel deed met diens positionering en combo's met verschillende personages, of zelfs een Final Fantasy VI met unieke vaardigheden van de personages. Limit Breaks zijn wel cool, maar vormen wat mij betreft een te klein onderdeel om de personages echt van elkaar te laten onderscheiden op gameplaygebied. De standaardinstellingen zijn mij ook net wat te traag, maar dat is in het in-game optiemenu prima aan te passen zonder dat het belachelijk wordt á la de 3x speed modus die Mike al aanhaalde.
Oh, en de vertaling is af en toe echt hilarisch slecht. "This guy are sick."
- Gozert
- Moderator
Bericht
Inmiddels ben ik Costa del Sol ook voorbij en heb ik gesaved vlak voor Mt. Corel. Voorlopig is er niet veel veranderd in mijn oordeel. Ik vond het wederom jammer om Midgard in te ruilen voor een wat gangbaarder fantasy thema, al maakt de variatie in omgevingen (achtereenvolgend dorpje, grote havenstad, vrachtschip, beach resort) een hoop goed. Daarbij blijft de cast gewoon ijzersterk met veel leuke dialogen en interacties. Barret in zijn matrozenpakje blijft natuurlijk goud.
De combat begint wel een beetje m'n geduld te testen. De wat uitdagendere vijanden zoals bazen zijn nog wel leuk om te doen, maar de rest is vrijwel niets meer dan de cirkelknop inhouden en wachten of er simpelweg doorheen knallen met je krachtigste spreuken. Gelukkig is de encounter rate niet verschrikkelijk hoog en is er in principe geen grinding nodig.
De combat begint wel een beetje m'n geduld te testen. De wat uitdagendere vijanden zoals bazen zijn nog wel leuk om te doen, maar de rest is vrijwel niets meer dan de cirkelknop inhouden en wachten of er simpelweg doorheen knallen met je krachtigste spreuken. Gelukkig is de encounter rate niet verschrikkelijk hoog en is er in principe geen grinding nodig.
- Gozert
- Moderator
Bericht
Gisteren disc 1 afgesloten, inclusief die scene. Ik blijf het grappig vinden hoe iedereen z'n shit verloor, terwijl dat al meerdere malen eerder in games gedaan was (inclusief binnen de Final Fantasy serie zelf). Het zal wel komen omdat Final Fantasy VII voor velen de eerste RPG was die ze gespeeld hebben. Getuige de verkoopcijfers lijkt me dat in ieder geval een redelijke gok (ruim 10 miljoen; totaal onvergelijkbaar met RPG's die ervoor uitkwamen).
Ik moet wel zeggen dat ik het verhaal wat beter begin te waarderen bij deze tweede playthrough, omdat het allemaal wat behapbaarder is vanwege de vele vooruitwijzingen die ik nu wel snap. M'n voorgaande kritiek op het verhaal ligt dus meer aan een tekortschietend narratief en de brakke vertaling dan de inhoud zelf.
Verder blijft wat ik zei in m'n vorige bericht staan. Toppunt van de afgelopen week was ongetwijfeld Palmer die na het gevecht met hem uit het niets door een vrachtwagen geramd wordt. Het deed me meteen denken aan die New Kids film van een jaar of 10 terug. Combat blijft weinig interessant buiten bazen om en is soms ontiegelijk traag door onnodig langgerekte animaties.
Ik moet wel zeggen dat ik het verhaal wat beter begin te waarderen bij deze tweede playthrough, omdat het allemaal wat behapbaarder is vanwege de vele vooruitwijzingen die ik nu wel snap. M'n voorgaande kritiek op het verhaal ligt dus meer aan een tekortschietend narratief en de brakke vertaling dan de inhoud zelf.
Verder blijft wat ik zei in m'n vorige bericht staan. Toppunt van de afgelopen week was ongetwijfeld Palmer die na het gevecht met hem uit het niets door een vrachtwagen geramd wordt. Het deed me meteen denken aan die New Kids film van een jaar of 10 terug. Combat blijft weinig interessant buiten bazen om en is soms ontiegelijk traag door onnodig langgerekte animaties.
- Apenheul
- Beheerder
- Contacteer:
Bericht
Lol, toevallig speelde ik dat stuk ook vanochtendGozert schreef:Toppunt van de afgelopen week was ongetwijfeld Palmer die na het gevecht met hem uit het niets door een vrachtwagen geramd wordt. Het deed me meteen denken aan die New Kids film van een jaar of 10 terug.
- Apenheul
- Beheerder
- Contacteer:
Bericht
Zojuist heb ik de Temple of the Ancients gedaan. Het begon met een enorm onoverzichtelijk labyrinth maar navigatie bleek mee te vallen.
Al snel werd het een soort Indiana Jones avontuur met rollende stenen waarbij ik goed moest timen om niet geplet te worden, gevolgd door een puzzle met een grote klok waarbij de wijzers me hielpen om bij verscheidene deuren te komen. Ik heb niet alle deuren geprobeerd maar heb wel een wapen voor Aeris gevonden. Toen kwam er een vreemde Pianta aan (althans het leek op dat Super Mario Sunshine volkje) die ik moest vangen om de deur naar de geheime kamer te openen, en toen... < geen spoiler >.
Volgens mij nader ik het einde van disk 1.
Al snel werd het een soort Indiana Jones avontuur met rollende stenen waarbij ik goed moest timen om niet geplet te worden, gevolgd door een puzzle met een grote klok waarbij de wijzers me hielpen om bij verscheidene deuren te komen. Ik heb niet alle deuren geprobeerd maar heb wel een wapen voor Aeris gevonden. Toen kwam er een vreemde Pianta aan (althans het leek op dat Super Mario Sunshine volkje) die ik moest vangen om de deur naar de geheime kamer te openen, en toen... < geen spoiler >.
Volgens mij nader ik het einde van disk 1.
- Gozert
- Moderator
Bericht
Ja, dat leek wel een MC Escher schilderij.
Je bent overigens inderdaad bijna aan het einde disc 1.
Je bent overigens inderdaad bijna aan het einde disc 1.
- Apenheul
- Beheerder
- Contacteer:
Bericht
Part 1 is done!
Ik heb me het apenlazarus lopen zoeken om naar Bone Village te komen, en vervolgens om daar het instrument te vinden waarmee je door het bos kan komen dat zich oneindig herhaalt. Maargoed, in het proces ben ik wel een aantal levels omhoog gegaan waardoor de eindbaas aan het einde van disk 1 mij niet zoveel kon doen.
Ik heb me het apenlazarus lopen zoeken om naar Bone Village te komen, en vervolgens om daar het instrument te vinden waarmee je door het bos kan komen dat zich oneindig herhaalt. Maargoed, in het proces ben ik wel een aantal levels omhoog gegaan waardoor de eindbaas aan het einde van disk 1 mij niet zoveel kon doen.
- Gozert
- Moderator
Bericht
Ik heb inmiddels m'n airship, maar allemozes wat is het stuk daarvoor toch ontzettend sloom. Enorm veel en lange cutscenes en weinig (interessante) gameplay. Een van de eerste tekenen van PlayStationitis, zoals ik het noem. De Metal Gear Solid serie (ook een die je vooral met de PlayStation associeert) heeft hier ook heel veel last van. Een cinematische insteek is een ding, maar als ik gedurende vijf minuten of meer enkel op knoppen hoef te drukken om door de dialoogvensters heen te komen of tussen twee cutscenes te lopen doe je gewoon iets fout als *game* zijnde.
- Gozert
- Moderator
Bericht
Is het al bekend wanneer de opnames zijn? Dan probeer ik het zo te plannen dat ik de main game uitgespeeld heb voor die tijd en eventueel daarna nog openstaande sidequests afrond.