Algemeen game nieuws
- kingoftherain
Bericht 
Wooloo = love, Wooloo = life
Re: Algemeen game nieuws
Dan is de PS5 mijn laatste Sony console en ga ik me meer op retro storten.
- arjen1981
- Animal Crossing Tour 2020

Bericht
Ze weten wel het moment te pakken na de GTA aankondiging. Maar het is wel zo wij zij de niche. Wij zijn de kleiner wordende groep. Ik ben niet verrast maar vind het natuurlijk dood zonde. Ik ga gewoon door met Amiga en MegaDrive verzamelen maar geef ook niet op met Sony games. Met PC en Steam hebben we het ook geleerd te accepteren. En Sony is niet de enige. De anderen zullen ongetwijfeld volgen.
Het is vooral balen waneer deze systemen retro worden. We kunnen alleen maar hopen dat we dit samen als comunitie oplossen. Dat we titels en broncode toch weten te archiveren en speelbaar weten te maken voor de verre toekomst.
Dat is het ergste nieuws van dit bericht. PS3 en Vita gaan uit. PS3 recomp is nog niet zover..
Het is vooral balen waneer deze systemen retro worden. We kunnen alleen maar hopen dat we dit samen als comunitie oplossen. Dat we titels en broncode toch weten te archiveren en speelbaar weten te maken voor de verre toekomst.
Dat is het ergste nieuws van dit bericht. PS3 en Vita gaan uit. PS3 recomp is nog niet zover..
- arjen1981

Bericht
Voor het eerst dat ik Johny niet happy: https://youtu.be/qYaLB6__Jlc?is=OJ5XheneBMb7dnBy
- Mark
Bericht
Haha, precies mijn gedachten. Je duwt mensen een bepaalde richting op en dat dan als argument gebruiken is pure zwakte.
- KillingRaptor
Bericht
Sony is er ook perfect toe in staat games van je digitale bibliotheek te verwijderen. Ze hebben het al gedaan met films dus waarom ook niet met games? En games die licenties verliezen? Jammer, je kunt ze niet meer kopen.
- kingoftherain
Bericht

En dan heb je daar nog opties waar je je spellen digitaal koopt. Als Sony puur digitaal is, dan kun je je spellen op de PlayStation Store krijgen voor wat ze er bij Sony ook maar voor willen vragen. Sorry, durven vragen.
- Mark
Bericht
Ja, alleen via de PS Store is toch gewoon een monopoliepositie?kingoftherain schreef: ↑01 jul 2026, 21:53En dan heb je daar nog opties waar je je spellen digitaal koopt. Als Sony puur digitaal is, dan kun je je spellen op de PlayStation Store krijgen voor wat ze er bij Sony ook maar voor willen vragen. Sorry, durven vragen.
- Arnold
Bericht
https://www.button-bashers.nl/viewtopic.php?t=8406
Eerder in bovenstaande link had ik een overzichtje gemaakt van de games die nog echt fysieke games hebben en wat mogelijk de collectors worden van de toekomst. Gaat wel verschuiven denk ik zo.
Ik denk dat men wel eens op zoek kan gaan naar de games die volledig fysiek op de disc staan voor de overgangs consoles. Zoals een Wiiu of PS3
Eerder in bovenstaande link had ik een overzichtje gemaakt van de games die nog echt fysieke games hebben en wat mogelijk de collectors worden van de toekomst. Gaat wel verschuiven denk ik zo.
Ik denk dat men wel eens op zoek kan gaan naar de games die volledig fysiek op de disc staan voor de overgangs consoles. Zoals een Wiiu of PS3
Dedicated gameroom:
Playstation
Nintendo
Atari
Sega
Arcadekast.
Playstation
Nintendo
Atari
Sega
Arcadekast.
- Apenheul
- Beheerder

- Contacteer:
Bericht
Ik las ook dat Sony een grote blu-ray fabriek in Duitsland gaat sluiten, daar werden 600,000 blu-ray discs per dag gemaakt. Ik ga er vanuit dat ze elders nog wel discs blijven produceren voor films (en Xbox Series X, want die worden ook door Sony geproduceerd). Het kan ook zijn dat productie verplaatst wordt naar een land waar het goedkoper is om ze te produceren, maar ik denk dat de vraag naar de discs afgenomen is en ze daarop reageren.
Overigens zijn aandeelhouders blij, de Sony koers van aandelen heeft een sprongetje omhoog gemaakt sinds dit nieuws.
Overigens zijn aandeelhouders blij, de Sony koers van aandelen heeft een sprongetje omhoog gemaakt sinds dit nieuws.
- arjen1981

Bericht
Ja tuurlijk maar daar zal de markt ook op reageren. Zowel consumenten als ontwikkel studios. Ik kan me niet voorstellen dat ze hun eigen graf graven. Heel eerlijk ik had niet anders dan dit verwacht voor de volgende generatie game consoles.kingoftherain schreef: ↑01 jul 2026, 21:53En dan heb je daar nog opties waar je je spellen digitaal koopt. Als Sony puur digitaal is, dan kun je je spellen op de PlayStation Store krijgen voor wat ze er bij Sony ook maar voor willen vragen. Sorry, durven vragen.
- Fing3r
Bericht
Stiekem had ik gehoopt dat ze de volgende generatie nog fysiek zouden blijven ondersteunen, maar dit is wel verdrietig nieuws. Dit nieuws brengen ze ook nog eens nadat bekend werd dat veel mensen hun digitaal aangekochte films kwijtraken omdat licenties aflopen en ze de PS3 en Vita stores sluiten en dan bij de laatste ook nog doodleuk melden dat het downloaden van aangeschafte games voorlopig nog mogelijk blijft.
PC is dan misschien wel geaccepteerd maar daar is het hele systeem ook anders, games die ik daar 25 jaar geleden gekocht heb kan ik nog steeds gewoon spelen (soms met wat pielwerk) en heb je ook nog meerdere plekken waar je je games kunt aanschaffen (Steam, Epic, Windows, GOG enz).
En terwijl de verkoop van fysieke films en series juist weer wat in de lift zit
PC is dan misschien wel geaccepteerd maar daar is het hele systeem ook anders, games die ik daar 25 jaar geleden gekocht heb kan ik nog steeds gewoon spelen (soms met wat pielwerk) en heb je ook nog meerdere plekken waar je je games kunt aanschaffen (Steam, Epic, Windows, GOG enz).
En terwijl de verkoop van fysieke films en series juist weer wat in de lift zit
- arjen1981

Bericht
Neemt niet weg dat ik er ook niet blij mee ben. Ik vind het ook verschrikkelijk. En het gaat ook niet goed zijn voor de prijzen van de fysieke retro markt juist in onze bubbel.
Maat GTA VI speel ik uiteraard dag één en ik kijk nu al uit naar NioH 4, Like a Dragon: Shadows over Kamurocho, Parapa the Rapper Paradise en project stREnge.
Ja allemaal fictieve titels die ik met een Sony Platform associeer. En die ontwikkelaars ga ik echt niet uit de weg door deze move.
Ik blijf lekker retro collecten en spelen maar voor mij worden de game ervaringen in moderne games, zoals bv een NioH 3 dit jaar, niet overtroffen. als ik alleen maar op fysieke media blijf mis ik dat alles? echt niet. Ik ben niet gek.
Ja, ik denk echt dat wij verreweg de niche zijn. In onze eigen bubbel ontploffen we nu. Maar de gemiddelde gamer vind hier niks van. Logisch toch? Wie wil er nu nog discs, wat een gedoe. Voor LP,s en CDs zegt men wel dat het terugkomt maar de gemiddelde Nederlands zet gewoon een stream aan op de achtergrond en boeit het niet eens waar ze naar luisteren.
Neemt niet weg dat ik er ook niet blij mee ben. Ik vind het ook verschrikkelijk. En het gaat ook niet goed zijn voor de prijzen van de fysieke retro markt juist in onze bubbel.
Maat GTA VI speel ik uiteraard dag één en ik kijk nu al uit naar NioH 4, Like a Dragon: Shadows over Kamurocho, Parapa the Rapper Paradise en project stREnge.
Ja allemaal fictieve titels die ik met een Sony Platform associeer. En die ontwikkelaars ga ik echt niet uit de weg door deze move.
Ik blijf lekker retro collecten en spelen maar voor mij worden de game ervaringen in moderne games, zoals bv een NioH 3 dit jaar, niet overtroffen. als ik alleen maar op fysieke media blijf mis ik dat alles? echt niet. Ik ben niet gek.
- arjen1981

Bericht
De keuze op PC is zeker fijn. Ik heb op alle drie een flinke library. Ik ben ook erg benieuwd of project Helix die gedachte ook vast houd. Niet alleen een. XBox store maar ook Steam en Epic. Maar het zou me ook niet verbazen dat zij nog 3x een Pivot doen. Er komt totaal nog geen eenduidige lijn uit MS.
We kunnen alleen maar afwachten. We hebben een PC in huis die krachtiger is dan een PS5 Pro. Maar speel ik meer op PS5 Pro omdat mijn ganres daar eerder uitkomen. Gaat dat in de toekomst veranderen dan ben ik zeker iemand die ook van platform switched. Maar zie dat nu nog niet.
Bij deze is het toch ook een licentie? Zelf GOG volgens mij alleen dan DRM vrij en kun je de installatie bestanden downloaden. Maar dat is juist het hele punt rondom GTA VI. Dat werkt niet met een project van dit caliber en inderdaad wel met good old games.Fing3r schreef: ↑02 jul 2026, 10:43PC is dan misschien wel geaccepteerd maar daar is het hele systeem ook anders, games die ik daar 25 jaar geleden gekocht heb kan ik nog steeds gewoon spelen (soms met wat pielwerk) en heb je ook nog meerdere plekken waar je je games kunt aanschaffen (Steam, Epic, Windows, GOG enz).
De keuze op PC is zeker fijn. Ik heb op alle drie een flinke library. Ik ben ook erg benieuwd of project Helix die gedachte ook vast houd. Niet alleen een. XBox store maar ook Steam en Epic. Maar het zou me ook niet verbazen dat zij nog 3x een Pivot doen. Er komt totaal nog geen eenduidige lijn uit MS.
We kunnen alleen maar afwachten. We hebben een PC in huis die krachtiger is dan een PS5 Pro. Maar speel ik meer op PS5 Pro omdat mijn ganres daar eerder uitkomen. Gaat dat in de toekomst veranderen dan ben ik zeker iemand die ook van platform switched. Maar zie dat nu nog niet.
- Shenglong83
- Contacteer:
Bericht
Ik hoop echt dat onze niche als fysieke verzamelaars hier consequenties aan verbind en Sony boycot. Dat is iig wat ik ga doen - ik stop vanaf nu met digitale games en abonnementen. Voor mij is het niet eens enkel PS, maar meer een trend in alle vormen van media die ik al een tijd zat was. Nintendo hebben de deur met gamekeys ook op een kier gezet, Xbox is ook al 90% digitaal. Bedrijven willen alles digitaal en overal een abonnement van maken, zodat mensen oneindig blijven betalen. Film en muziek industrie hebben ze grotendeels al verpest, hier willen ze gewoon hetzelfde. "You will own nothing and you will be happy"
F*ck it. Je moet ergens een streep trekken. Als dit het was, so be it. Dan maar geen nieuwe games meer. Ik heb genoeg backlog om het tot m'n pensioen te redden. En retro gaming blijft altijd een optie.
Enige waar ik op hoop is dat de backlash online zo groot is dat iemand toch zegt: wij blijven (ook) fysiek.
F*ck it. Je moet ergens een streep trekken. Als dit het was, so be it. Dan maar geen nieuwe games meer. Ik heb genoeg backlog om het tot m'n pensioen te redden. En retro gaming blijft altijd een optie.
Enige waar ik op hoop is dat de backlash online zo groot is dat iemand toch zegt: wij blijven (ook) fysiek.
- Apenheul
- Beheerder

- Contacteer:
Bericht
Ik ben persoonlijk wel teleurgesteld, maar onder de streep ben ik vooral een speler en pas op de tweede plaats een verzamelaar.
Een aantal jaren heb ik ook een Game Pass abonnement gehad, wat mij in staat stelde om games te spelen of uit te proberen die ik anders nooit een kans gegeven zou hebben. En soms leidde dat tot de aankoop van een fysiek exemplaar.
Game Key Cards vond ik ook een stap in de verkeerde richting, maar ik heb er inmiddels wel een paar. Immers wil ik bepaalde games gewoon graag spelen, en voor mij is GKC dan beter dan digitaal omdat ik de game in ieder geval nog uit kan lenen en door kan verkopen.
En tegelijkertijd ben ik me bewust van de glijdende schaal van deze ontwikkeling, als het eenmaal weg is dan komt het waarschijnlijk ook nooit meer terug. Ik had P.T. op mijn PS4 Pro, maar die heb ik ingeruild voor een PS5 dus ik zal P.T. nooit meer kunnen ervaren. Een fysiek exemplaar was in ieder geval nog speelbaar geweest.
Een aantal jaren heb ik ook een Game Pass abonnement gehad, wat mij in staat stelde om games te spelen of uit te proberen die ik anders nooit een kans gegeven zou hebben. En soms leidde dat tot de aankoop van een fysiek exemplaar.
Game Key Cards vond ik ook een stap in de verkeerde richting, maar ik heb er inmiddels wel een paar. Immers wil ik bepaalde games gewoon graag spelen, en voor mij is GKC dan beter dan digitaal omdat ik de game in ieder geval nog uit kan lenen en door kan verkopen.
En tegelijkertijd ben ik me bewust van de glijdende schaal van deze ontwikkeling, als het eenmaal weg is dan komt het waarschijnlijk ook nooit meer terug. Ik had P.T. op mijn PS4 Pro, maar die heb ik ingeruild voor een PS5 dus ik zal P.T. nooit meer kunnen ervaren. Een fysiek exemplaar was in ieder geval nog speelbaar geweest.
- KillingRaptor
Bericht
Ik heb ook zo'n ervaring gehad op Xbox 360. Een groot deel van mijn XBLA games kon ik plots simpelweg niet meer spelen, ik had ze zogezegd nooit gekocht. Tof die digitale toekomst. Ik heb een tijd terug ook mijn laatste streamingdienst afgezegd, helemaal geen spijt van en ik geniet nu nog meer van de filmcollectie. Muziek streamen heb ik zelfs nooit gedaan.
- Arnold
Bericht
Ik hou ook van de fysieke games. Maar zal toch overstag gaan als in de toekomst echt een goed game komt. Mogelijk ga ik mij wel richten op de oudere games die je volledig op disc of cardridge hebt staan.
Wat films betreft. Daar ben ik inmiddels ook al een libriary aan het aanleggen. Zit inmiddels op 175 dvd’s in de kast.
Wat films betreft. Daar ben ik inmiddels ook al een libriary aan het aanleggen. Zit inmiddels op 175 dvd’s in de kast.
Dedicated gameroom:
Playstation
Nintendo
Atari
Sega
Arcadekast.
Playstation
Nintendo
Atari
Sega
Arcadekast.
- arjen1981

Bericht 
En dat is het. Ik heb P.T. nog op een PS4 staan en juist de PS4 goed opgeborgen. Natuurlijk kan deze PS4 stuk gaan. Maar dat is waar ik op hoop dat de gaming comunity toch de belangrijkste releases in stand weet te houden. Zo zijn er maar liefst 4 PT fan projecten en is nog één in ontwikkeling om toch deze ervaring te kunnen herbeleven.
De Wii heeft helemaal geen mogelijkheid meer om software te downloaden. Sony houd dat voor aankopen op Vita en Ps3 in elk geval nog gewoon in stand. En ook in het geval van Nintendo zie je dat opnieuw onze gaming community wel weer opstaat: https://wiishopchannel.net/
Maar zie Sony die mogelijkheid om PS3 content helemaal uit te faseren toch minder snel doen dan een Nintendo dat deed. Die films nu zijn in elk geval wel een teken dat het elk moment kan gebeuren. Deze films vind je gelukkig elders wel.
En bovendien hebben we voor PS3 PKGI al https://bucanero.github.io/pkgi-ps3/
En Vimms lair is gelukkig weer terug https://vimm.net/
Ook die was eerder dit jaar bijna de nek omgedraaid. Maar uiteindelijk kan geen grote corporate "ons" stoppen.
Ik zie een positieve toekomst. En wie deze toekomst niet zag aankomen zat denk ik onder een steen? Niet om de reacties hier gegven aan te vallen. Maar er lijkt mij geen andere weg en is dit realistisch. En net als Arnold blijf ik juist moderne games spelen ook in 2028.
De belangrijkste boodschap blijft voor mij, kijk naar de gaming community. Die lost het op.
Ja inderdaad GKC zijn ironisch gezien ineens zo slecht niet meerApenheul schreef: ↑02 jul 2026, 12:03Game Key Cards vond ik ook een stap in de verkeerde richting, maar ik heb er inmiddels wel een paar. Immers wil ik bepaalde games gewoon graag spelen, en voor mij is GKC dan beter dan digitaal omdat ik de game in ieder geval nog uit kan lenen en door kan verkopen.
En dat is het. Ik heb P.T. nog op een PS4 staan en juist de PS4 goed opgeborgen. Natuurlijk kan deze PS4 stuk gaan. Maar dat is waar ik op hoop dat de gaming comunity toch de belangrijkste releases in stand weet te houden. Zo zijn er maar liefst 4 PT fan projecten en is nog één in ontwikkeling om toch deze ervaring te kunnen herbeleven.
De Wii heeft helemaal geen mogelijkheid meer om software te downloaden. Sony houd dat voor aankopen op Vita en Ps3 in elk geval nog gewoon in stand. En ook in het geval van Nintendo zie je dat opnieuw onze gaming community wel weer opstaat: https://wiishopchannel.net/
Maar zie Sony die mogelijkheid om PS3 content helemaal uit te faseren toch minder snel doen dan een Nintendo dat deed. Die films nu zijn in elk geval wel een teken dat het elk moment kan gebeuren. Deze films vind je gelukkig elders wel.
En bovendien hebben we voor PS3 PKGI al https://bucanero.github.io/pkgi-ps3/
En Vimms lair is gelukkig weer terug https://vimm.net/
Ook die was eerder dit jaar bijna de nek omgedraaid. Maar uiteindelijk kan geen grote corporate "ons" stoppen.
Ik zie een positieve toekomst. En wie deze toekomst niet zag aankomen zat denk ik onder een steen? Niet om de reacties hier gegven aan te vallen. Maar er lijkt mij geen andere weg en is dit realistisch. En net als Arnold blijf ik juist moderne games spelen ook in 2028.
De belangrijkste boodschap blijft voor mij, kijk naar de gaming community. Die lost het op.
- Mark
Bericht
Geeft misschien ook wel rust. We gaan het gewoon maar proberen met die tienduizenden games die wel een fysieke release hebben gehad, heb 99.9% toch nog niet gespeeld.
Ik neig hier ook naar. GTA VI op de PS5 gaat er nog wel komen, dat lag al in de planning, maar verder zal het allemaal wel. Zo kijk ik er overigens nu naar, maar misschien is dat over 10 jaar wel weer anders.Shenglong83 schreef: ↑02 jul 2026, 11:31Ik hoop echt dat onze niche als fysieke verzamelaars hier consequenties aan verbind en Sony boycot. Dat is iig wat ik ga doen - ik stop vanaf nu met digitale games en abonnementen. Voor mij is het niet eens enkel PS, maar meer een trend in alle vormen van media die ik al een tijd zat was. Nintendo hebben de deur met gamekeys ook op een kier gezet, Xbox is ook al 90% digitaal. Bedrijven willen alles digitaal en overal een abonnement van maken, zodat mensen oneindig blijven betalen. Film en muziek industrie hebben ze grotendeels al verpest, hier willen ze gewoon hetzelfde. "You will own nothing and you will be happy"
Geeft misschien ook wel rust. We gaan het gewoon maar proberen met die tienduizenden games die wel een fysieke release hebben gehad, heb 99.9% toch nog niet gespeeld.
- kingoftherain
- arjen1981

Bericht
jongens niet doen! de retro prijzen schieten de lucht in door jullie :P
- arjen1981

Bericht
Voor de mensen zonder Switch 2. "We've got Starfox at home."
- +. - 066
- arjen1981

Bericht
Laten we ook eens goed nieuws plaatsen uit de game industrie: https://www.videogameschronicle.com/new ... -for-5000/
Top studio die de afgelopen jaren de een naar de andere hit maakt imo. En dat ook op een eigen engine.
Top studio die de afgelopen jaren de een naar de andere hit maakt imo. En dat ook op een eigen engine.