Button Bashers Top 25 Draft: Nintendo GameCube

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.
OldSchool
Contacteer:

Button Bashers Top 25 Draft: Nintendo GameCube

05 jun 2026, 16:48

Nintendo GameCube

Afbeelding

De GameCube was de laatste console van de grote namen die in deze generatie uitkwam. De PlayStation 2 was er al in 2000 en nieuwkomer Xbox kwam uit in 2001. De Dreamcast was zelfs nóg eerder. Maar in 2002 was het dan de beurt aan de GameCube. Nintendo stapte voor het eerst af van het concept van rom cartridges. Maar het zou Nintendo niet zijn als ze het niet toch even anders zouden doen. In plaats van normale DVD schijfjes werd er gekozen voor mini-DVD. Op zich compacter, hoewel ze in dezelfde doosjes kwamen als PS2 en Xbox games.

Ondanks een aantal interessante launch games, waaronder Luigi’s Mansion, Wave Race en Super Monkey Ball, werd de GameCube niet zo succesvol als Nintendo had gewild. Al relatief snel werd deze opgevolgd door de Wii, wat een innovatief systeem was, dat een bredere doelgroep aansprak. Ondanks dit alles zijn er in totaal 661 officiële games uitgekomen voor het systeem. De laatste was Madden NFL 08 in 2007. Onder die 661 titels vind je een flink aantal die nu worden gezien als echte klassiekers. En die zullen vast voorbij gaan komen in deze nieuwe draft!

Er zijn weer vijf mensen bereid gevonden om tot een top 25 te komen. Het gezelschap bestaat dit keer uit:

Apenheul
Fing3r
Pius
Ribbelchips
Toejam

Informatie en Regels
De vijf deelnemers kiezen één voor één een game voor het systeem in kwestie uit en lichten in een bericht hun keuze toe. Een game die al gekozen is, mag niet meer door een andere deelnemer aangedragen worden. Nadat alle vijf deelnemers één keer aan de beurt zijn geweest, herhaalt zich dit proces in een opgeschoven volgorde. Het schema zal in de index hieronder staan.
Enkel de bovengenoemde vijf leden mogen in eerste instantie games aandragen voor de top 25. Reacties waarin andere leden voortijdig games aandragen zullen zonder pardon worden verwijderd!
Nadat er 25 games genoemd zijn door de deelnemers, staat het iedereen vrij om zelf games aan te dragen als zijnde eervolle vermeldingen. Gebruik hiervoor wel het template dat aan het einde van dit bericht staat.
Elke keer deelnemer mag slechts één game per serie aandragen. Het is dus mogelijk dat de top 25 meer dan één game per serie bevat, maar enkel wanneer daar een groter draagvlak voor is dan slechts één persoon. Dit geldt ook voor eervolle vermeldingen na de top 25.
Elke deelnemer wacht met het aandragen van een nieuwe game tot minstens 24 uur na de vorige game, maar streeft er wel naar dit binnen 72 uur te doen.
Er is geen specifieke rangorde in deze top 25.
Reageren op en discussiëren over de genoemde games staat uiteraard vrij en wordt zelfs van harte aangemoedigd! Vragen en opmerkingen zijn ook welkom. Dit keer houden we een nieuwe volgorde aan, check de index dus goed!

Top 25 Index
Pikmin 2 (Ribbelchips)
Metroid Prime (Fing3r)
Fire Emblem: Path of Radiance (Apenheul)
Prince of Persia: Warrior Within (Toejam)
Star Wars Rogue Leader – Rogue Squadron 2
(Pius)

Fing3r
Apenheul
Toejam
Pius
Ribbelchips

Apenheul
Toejam
Pius
Ribbelchips
Fing3r

Toejam
Pius
Ribbelchips
Fing3r
Apenheul

Pius
Ribbelchips
Fing3r
Apenheul
Toejam

Template
In de spoiler hieronder vind je het template dat gebruikt wordt voor alle voordrachten. Deze kun je kopiëren en plakken, en dan invullen. Zo houden we een consistente lay-out.
Spoiler: weergeven

Code: Selecteer alles

[size=150][b]Game Titel[/b][/size]

[img]URL van screenshot[/img]

[b]Release date:[/b] Datum van eerste release (voor zover bekend; minstens een jaartal)
[b]Ontwikkelaar:[/b] Naam van ontwikkelaar
[b]Genre:[/b] Genre van de game

Alinea met daarin een korte beschrijving van de game.

Minstens één alinea waarin je uitlegt waarom deze game zo goed is en/of waarom iemand deze game in zijn collectie moet hebben (bijvoorbeeld om historische impact, uitstekend gebruik van kenmerkende eigenschappen van de hardware, uniek in zijn soort, etc.). Persoonlijke ervaringen en anekdotes zijn ook welkom.

Iedereen is zoals altijd vrij om games toe te voegen zodra de top 25 rond is. Aan Pius de eer om deze draft te starten!
Laatst gewijzigd door OldSchool op 12 jul 2026, 21:54, 7 keer totaal gewijzigd.
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Re: Button Bashers Top 25 Draft: Nintendo GameCube

06 jun 2026, 22:22

Hulde OldSchool!
arjen1981
Animal Crossing Tour 2020

06 jun 2026, 23:24

Goed bezig inderdaad. De NGC heeft een kleine maar mooie library als je naar de (timed) exclusives kijkt. Hier komt daarom vast een mooie set uit!
Ribbelchips

15 jun 2026, 11:18

Zin in! De GameCube was de console die voor mij het plezier in gaming weer helemaal terug bracht. Ik ben jarenlang bezig geweest om een full-set te bemachtigen en veel games die zijn oorsprong hebben op de NGC behoren tot mijn favoriete games ooit. Ik heb dan ook echt zin om stukjes te gaan schrijven voor dit topic! :love:
Afbeelding
kingoftherain

15 jun 2026, 17:35

Ribbelchips schreef:
Ik heb dan ook echt zin om stukjes te gaan schrijven voor dit topic!
Ik zou een opmerking willen maken dat het nog even afwachten is of je dit jaar nog aan de beurt bent, maar ik ben op het moment niet bepaalde degene die recht van spreken heeft. :innocent:
Afbeelding

Wooloo = love, Wooloo = life
OldSchool
Contacteer:

15 jun 2026, 20:01

kingoftherain schreef:
Ribbelchips schreef:
Ik zou een opmerking willen maken dat het nog even afwachten is of je dit jaar nog aan de beurt bent, maar ik ben op het moment niet bepaalde degene die recht van spreken heeft. :innocent:
Pius heeft even uitstel gevraagd, dus ik schuif het hele circus op en ik heb toevallig de heer R. Chips gevraagd om te beginnen.
kingoftherain

15 jun 2026, 20:04

OldSchool schreef:
...ik heb toevallig de heer R. Chips gevraagd om te beginnen.
Hopelijk wordt dat een crispy verhaal. :happy:
Afbeelding

Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

16 jun 2026, 10:31

OldSchool schreef:
kingoftherain schreef:
Ribbelchips schreef:
Pius heeft even uitstel gevraagd, dus ik schuif het hele circus op en ik heb toevallig de heer R. Chips gevraagd om te beginnen.
Dan wordt de eerste game in deze top 25 dus geen Mario Party!
Afbeelding
OldSchool
Contacteer:

16 jun 2026, 15:23

Je weet nooit, hét kan nog!

Ik heb de volgorde aangepast aan dat Ribbelchips de eerste draft gaat doen. Let dus op, het is voor iedereen opgeschoven!
Fing3r

16 jun 2026, 15:46

Dan moet ik ook al snel aan de bak, ik ga vanavond alvast even in de collectie grasduinen!

Sent from my Pixel 7a using Tapatalk

AfbeeldingAfbeelding
toejam

16 jun 2026, 19:31

Ik heb mijn eerste keuze vol vertrouwen alweer opnieuw gespeeld en vast een entry voor geschreven dus hoe verder ik opschuif hoe beter :tongue2:
Professional dabbler
Ribbelchips

18 jun 2026, 10:17

Pikmin 2
Afbeelding
Release date: 2004
Ontwikkelaar: Nintendo
Genre: Strategie

Pikmin 1 was een Gamecube launch-window game, die een maandje ná de lancering in de Nederlandse winkels lag. Ik had in mei een paarse NGC gekocht met extra controller en Super Monkey Ball en logischerwijs had ik na een paar weken dat apenballenrollen wel een beetje gezien. In 2002 was ik echter nog student en moest ik rondkomen van mijn baantje als vakkenvuller bij de Konmar. Godzijdank bestonden er in 2002 nog videotheken waar ze volop GameCube games verhuurden. Internet was wel al een ding en via sites als InsideGamer had ik gelezen over Miyamoto’s nieuwste ’achtertuin-simulator’ Pikmin. Die besloot ik dus maar eens te gaan huren. Zoals wel vaker in die periode was ik op slag verliefd, maar zoals ook wel vaker, was die liefde van vrij korte duur. Niet omdat de game slecht was (integendeel), maar omdat het spel vrij kort was en er eigenlijk nauwelijks sprake van enige replay value was. Een beetje zoals mijn vriendinnetjes in die tijd.

Gelukkig kwam daar in oktober 2004 verandering in met de komst van Pikmin 2. Ik ken weinig sequels die een game zo hebben geperfectioneerd als Pikmin 2. Allereerst bleek het vervelende 30 dagen systeem eruit gesloopt. Dit zorgde in het origineel voor een vervelende tijdsdruk. Daarnaast werd een tweede speelbaar personage toegevoegd, waardoor je tegelijk met twee legertjes Pikmin door de levels kon bewegen. Dit voegde een groot strategisch element toe aan de game. Ook werden er nieuwe soorten Pikmin geïntroduceerd. De lomp-sterke paarse Pikmin en de witte albino Pikmin die gif-bestendig zijn en ook nog eens snel kunnen graven. Tenslotte werden er grotten aan het spel toegevoegd. Dit zijn een soort dungeons van meerdere verdiepingen, vol vijanden en schatten.

Afbeelding

Met 4 hoofddelen en een spinoff op de 3DS mag Pikmin inmiddels een bekende gameserie zijn, maar voor de mensen die geen idee hebben waar ik het over heb beknopt even een uitleg van wat Pikmin precies is.: In elk spel van deze kleurrijke serie bestuur je een gecrasht personage dat als doel heeft om aan het eind van het avontuur weer terug te keren naar thuis planeet Hocotate. In Pikmin 2 zijn dit Olimar en Louie. De hoofdpersonages zijn een paar centimeter groot en de planeet waar ze op crashen (PNF-404) vertoont grote gelijkenissen met de aarde. Op deze planeet vinden ze kleine wezentjes in verschillende kleuren, die in de grond groeien en na een tijdje rijpen, geplukt kunnen worden.

Verschillende kleuren Pikmin hebben hun eigen specifieke eigenschappen. Zo kunnen de blauwe tegen water, is de rode vuurbestendig en de gele ongevoelig voor elektriciteit. Je kunt deze Pikmin gooien en afhankelijk van waar je ze op gooit, ondernemen ze actie. Ze kunnen aanvallen, graven, bouwen, slepen enzovoort. Door vijanden te verslaan en deze naar je basis te slepen, kun je Pikmin ‘farmen’ en zo een leger bouwen. Zeker in gevechten met bosses sneuvelen er regelmatig grote aantallen Pikmin, dus dat farmen is een noodzakelijk goed. Strategie en tactiek spelen in de serie een belangrijke rol. Soms moet je een groot voorwerp uit het water halen en ben je daar bijvoorbeeld 40 blauwe Pikmin voor nodig, maar duikt er op de route naar de basis ineens een vuurzwijn op. Als je dan even niet oplet (omdat je bijvoorbeeld aan de andere kant van het level bezig bent om muur op te blazen met gele Pikmin) dan kun je zomaar ineens het gejammer van 40 levend gecremeerde blauwe Pikmin horen... Als je snel naar de plek des onheils scrollt, kun je nog net hun zieltjes hun lichaam zien verlaten...

Afbeelding

Pikmin is uitgegroeid tot één van mijn lievelings-game-series. En hoewel Pikmin 3 stiekem nóg beter is, zal Pikmin 2 altijd een speciaal plekje hebben in mijn hart. De vele hilarische uurtjes die ik met vrienden in de battle mode heb gestoken, het opgraven van alledaagse voorwerpen als duracell batterijen of bierdopjes (die door Olimar en Louie als schatten worden beschouwd) en de epische battles met inmiddels legendarische vijanden en eindbazen als de Bulblax, de Breadbug en de enorme spinnen die je Pikmin met tientallen tegelijk vermorzelen, maken Pikmin 2 voor mij één van mijn favoriete games ooit. Het spel heeft inmiddels heruitgaven gehad op de Wii en vrij recent nog op de Switch, maar het zal voor mij altijd een GameCube titel blijven. Al was het alleen al omdat er door verlopen licentie-deals geen duracell of dr Pepper meer op de schatten van de Switch versie staat.
Afbeelding
OldSchool
Contacteer:

18 jun 2026, 11:14

Pikmin is echt een game die ik graag wilde spelen. Uiteindelijk werd dat deel 3 op de Wii-U pas en… ik kwam er totaal niet in. Terwijl alles in deze game me aanspreekt, lukte het me niet om het te spelen. Maar ik vind het nog steeds jammer. Maar absoluut een game die het verdient om genoemd te worden.
Laatst gewijzigd door OldSchool op 18 jun 2026, 13:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

18 jun 2026, 12:07

Pikmin 2 had ik ook op mijn shortlist staan. Ik speelde deze game pas vrij laat in het GameCube tijdperk omdat ik toen de game uit kwam niet zo in het Nintendo-discours zat, en het kwam over als een game voor jonge kinderen. Gelukkig overtuigde een studiegenoot mij om het toch eens te proberen, en het zou een soort RTS zijn waar ik als StarCraft fan wel gevoelig voor moest zijn.

En ja, Pikmin 2 bleek super leuk te zijn om te spelen. Pikmin 3 even zo (deel 1 en 4 heb ik niet gespeeld), maar mijn hart ligt bij deel 2.
arjen1981

18 jun 2026, 19:14

Apenheul schreef:
18 jun 2026, 12:07
En ja, Pikmin 2 bleek super leuk te zijn om te spelen. Pikmin 3 even zo (deel 1 en 4 heb ik niet gespeeld), maar mijn hart ligt bij deel 2.
Deel 2 hoort er in! Mooie aftrap.

Deel 4 overtreft wat mij betreft zelfs deel 2. Ik heb van alle vier genoten!

Ik heb er ook een uitgebreide recensie van geschreven: https://www.button-bashers.nl/viewtopic ... 23#p330640

Waar ik in het begin nog dacht oeh! Dit is verschrikkelijk, voegt het geweldige challenges toe die ik heb uitgemolken. Je speelt nu echt een RTS omdat je met een compagnon, de hond, wisselt tussen meerdere squads van Pikmin.

En @oldschool misschien is dat ook wat je moet doen. Deel 4 eerst spelen. Want die start met een nieuw publiek aanspreken dat nog helemaal nieuw is met alle concepten. En neemt daar ook de tijd voor. Oets wat mij heel erg afschok als veteraan maar door vol te houden toch overheen kwam. Maar misschien is dat precies wat jij wel nodig hebt.

Maar zonder een 2e deel hadden we geen deel vier. Ik mis alleen de handheld spinoff nog in mijn ervaringen.
Fing3r

22 jun 2026, 09:52

Toffe toevoeging, ik heb zelf alleen deel 1 en 2 gespeeld en beide zijn gewoon erg leuk.

Ik hoop komende woensdag mijn game te droppen, ik heb het erg druk gehad dit weekend en wil ook graag even de game spelen voordat ik mijn stuk erover ga schrijven.
AfbeeldingAfbeelding
KillingRaptor

24 jun 2026, 13:39

Ik heb de eerste Pikmin (Wii versie weliswaar) en de derde liggen maar beide nog niet gespeeld. De eerste schrikt me af met het tijdslimiet maar later was dit er niet meer, toch? Sowieso wel terechte entry dit!
Ribbelchips

25 jun 2026, 09:53

Klopt, alleen die eerste heeft een tijdslimiet. Al gebied de eerlijk te zeggen dat wanneer je een beetje gamer bent, je je daar eigenlijk niet druk over hoeft te maken hoor. Als je een keer een dag geen onderdeel van je ruimteschip vindt om wat voor reden dan ook, dan zijn er ook wel dagen waarop je 2 of zelfs 3 kunt veiligstellen. Pikmin 1 is gewoon wat karig qua mogelijkheden wanneer je het afzet tegenover alles wat daarna kwam. Maar hey, was dat met Mario Bros 1 ook niet het geval?
Afbeelding
Fing3r

26 jun 2026, 09:04

Het duurt even wat langer mensen, er komt momenteel weinig nuttigs uit mijn brein. Er zijn een aantal afspraken afgezegd dus mogelijk dat ik vandaag nog mijn stukje af kan ronden.
AfbeeldingAfbeelding
Fing3r

26 jun 2026, 09:34

Metroid Prime
Afbeelding
Release date: 21-03-2003
Ontwikkelaar: Retro Studios
Uitgever: Nintendo
Genre: First Person Action Adventure

Iedereen verwachtte waarschijnlijk wel dat deze game in het lijstje zou komen inclusief ikzelf en ik wilde niet dat iemand het gras voor mijn voeten weg zou maaien 😁

Ik had zelf nog nooit echt een Metroid game gespeeld, mede omdat wij vroeger thuis nooit een console mochten hebben. Op latere leeftijd kreeg ik wat meer geld en kon ik uiteindelijk wel tweedehands een SNES en een N64 kopen. Maar de Gamecube werd voor mij de eerste console die ik nieuw aangeschafte en waar ik nog steeds ontzettend blij mee ben. De Gamecube game die uiteindelijk de meeste indruk op mij wist te maken was Metroid Prime.

Afbeelding

Wanneer je de game start kom je aan op een ruimtestation waar je de beginselen van de gameplay leert kennen. Je krijgt echt het gevoel dat je zelf de protagonist van de game bent omdat het je het gevoel geeft dat je zelf de helm draagt. Iedereen weet waarschijnlijk ook nog wel de eerste keer dat je tijdens een explosie ineens je “eigen” gezicht in de helm ziet weerspiegelen en dacht “VET!”
De game combineert op een geweldige manier actie, exploreren, behendigheid en sfeer tot een bijna ongeëvenaarde ervaring. Waarbij het kennismakingslevel nog een vrij standaard ruimteschip is kom je daarna aan op Tallon IV, het regent en er gebeurt van alles op je scherm en de sfeervolle soundtrack lieten mij daarna niet meer los. Je leert langzaamaan de planeet kennen en navigeert steeds makkelijker door de wereld heen en na een aantal uren spelen werd het mijn tweede thuis. Ook het verstoppen van laadschermen achter lift sequenties zorgde ervoor dat je nooit uit de game werd gehaald en gewoon lekker door zonder echte onderbrekingen door kon gaan.

Afbeelding

Er is hierna nog een vervolg op de Gamecube uitgekomen met de subtitel Echoes, ook deze game is geweldig maar heeft niet meer dezelfde impact als het origineel maar verbeterd eigenlijk bijna op alle vlakken de beleving. Deel drie voor de Wii was ook een leuke toevoeging maar heb ik helaas nooit uitgespeeld omdat deze mij niet zo wist vast te houden. En ondank dat ik er best wel van heb genoten was Metroid Prime 4 door de misschien te hoge verwachtingen toch wel een teleurstelling die maar op een paar kleine momenten nog net de voeten van het origineel mocht kussen.

Drie jaar geleden kwam er nog een remaster uit voor de Switch en dat was wel reden voor een feestje, de game had van mij ook gewoon mogen worden aangeduid als een remake die volledig trouw blijft aan het origineel. Als ik nu weer een keer Metroid Prime wil gaan spelen dan wordt dat zeker deze versie en kan ik ook iedereen aanraden die nog nog nooit Metroid Prime gespeeld heeft of die wel Beyond speelde maar niet begreep waarom iedereen daar zo naar uit zat te kijken. Ik ben ook bang dat door het mislukken van Metroid Prime 4 het nog wel even zal duren voordat er ooit nog een vervolg gaat komen, of Nintendo moet zo in zijn eer zijn getroffen dat ze het als een soort redemption-project gaan beschouwen.
Laatst gewijzigd door Fing3r op 03 jul 2026, 13:47, 1 keer totaal gewijzigd.
AfbeeldingAfbeelding
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

26 jun 2026, 11:07

Metroid Prime zou ook mijn eerste keuze geweest zijn, monumentale game! En dan te bedenken dat ik in het begin helemaal niets met de game kon (ik benaderde het als een first person shooter dus de levelstuctuur en backtracking kon ik niet goed plaatsen). Maar toen vertelde iemand mij dat het meer vergelijkbaar is met Zelda qua abilities en toen klinkte het opeens.
KillingRaptor

26 jun 2026, 11:19

Ja deze zat er aan te komen, fenomenale game ook! Metroid heeft de sprong naar 3D zo goed gedaan, al blijft Super Metroid wel mijn favoriet. De remake (ik noem het ook geen remaster) voor Switch is nu wel de beste manier om deze te spelen.
kingoftherain

27 jun 2026, 03:47

Ribbelchips schreef:
18 jun 2026, 10:17
Pikmin 2
Afbeelding
Release date: 2004
Ontwikkelaar: Nintendo
Genre: Strategie
Pikmin lijkt me altijd erg leuk en ik dacht dat ik wel één of twee spellen van de serie had, maar na even door de collectie gespit te hebben, kwam ik erachter dat dat niet het geval is. Ik ga deze dus zeker op de wish list zetten, samen met deel 3. Bedankt voor de tip!

Ook wel leuk om InsideGamer voorbij te zien komen. Ik kende die site destijds nog niet, maar vond het wel jammer dat het twee jaar geleden ten onder ging. Leuker zelfs om de naam Konmar te zien. Die hadden we in Hellevoetsluis ook. Daarvoor was het de Toro, alleen zat die op een andere plek. Daar kocht ik destijds Teenage Mutant Hero Turtles comics. Bedankt voor deze flashback.
Afbeelding

kingoftherain

27 jun 2026, 03:55

Fing3r schreef:
26 jun 2026, 09:34
Metroid Prime
Afbeelding
Release date: 21-03-2003
Ontwikkelaar: Retro Studios
Uitgever: Nintendo
Genre: First Person Action Adventure
Iedereen verwachtte waarschijnlijk wel dat deze game in het lijstje zou komen inclusief ikzelf en ik wilde niet dat iemand het gras voor mijn voeten weg zou maaien 😁
Dit spel is natuurlijk verplichte kost en het is dan ook mooi om te zien dat-ie al zo snel voorbij komt. Dat gras voor de voeten wegmaaien gevoel is meer dan herkenbaar, dus tof dat je 'm hebt kunnen behandelen.

Ik heb zowel het origineel als de remake, maar heb beide eerlijk gezegd nooit helemaal doorgespeeld. Ik ben wel zeker bekend met de reputatie van dit spel en wil het daarom ooit een keer uitspelen, want dat verdient het.
Afbeelding

Ribbelchips

29 jun 2026, 11:28

Ik heb Metroid Prime destijds op de Cube nooit helemaal uitgespeeld. Ik zat vast ergens in de Phendrana Drifts en toen kwamen er een aantal andere games tussendoor. Pas vorig jaar op de Switch heb ik hem uitgespeeld. Maar het blijft natuurlijk een echte GameCube topper. Legendarische game. Deel 2 heb ik om diezelfde reden nooit opgepakt. Ik heb wel de trilogy op de Switch liggen. Als de remake van deel 2 nog lang op zich laat wachten, start ik die wel een keer op. Jammer inderdaad dat 4 redelijk is mislukt door die development hell...

Mooie bijdrage!
Afbeelding

Terug naar “Retro gaming”