Welke games speel je momenteel?

Games & systemen van nu en de toekomst (incl. PC en mobile).
KillingRaptor

Re: Welke games speel je momenteel?

11 mar 2026, 20:30

Al enkele dagen bezig met Tomb Raider II Remastered (van de geremasterde trilogie). Ongeveer een level per dag want die kunnen best lang zijn. Man ik ben nog altijd blij dat je kan saven wanneer je wil in deze. Ik vind het echt hele toffe games maar makkelijk zijn ze zeker niet. Wel terug volop van aan het genieten, de eerste had ik al uitgespeeld toen deze trilogie verscheen en nu werd het wel eens tijd voor het volgende deel vond ik.

Afbeelding
RobertKR

13 mar 2026, 08:51

Zach schreef:
11 mar 2026, 11:35
RobertKR schreef:
06 mar 2026, 09:32
Dankzij emulatie heb ik eigenlijk weer plezier in gamen gevonden (hoewel RE9 momenteel ook erg fijn is hoor). Maar goed, ik ben er zo lang uit geweest dat ik geen benul had wat je tegenwoordig allemaal plug en play kunt spelen. Ik had in no time PCSX2 aan de praat, en dan ga je denken.. wat heb ik destijds gemist? Nou, bijvoorbeeld Front Mission 5 en Berserk Millenium Falcon (de sequel op Guts Rage, 1 van de meer underrated DC games). Volledig translated.

Dus ik ben nu een paar missies gevorderd in Front Mission 5: Scars of the War. En is ie goed? Ja hij is goed. Beter dan 4 tot zo ver. En als je die travesties ziet als de recente FM3 remake, nee geef me dan maar een emulator.
Inderdaad er zijn erg mooie fan translations gekomen, ook uit die periode. Ik heb zelf veel plezier gehad aan Berserk (PS2), Boku no Natsuyasumi 2 (PS2), Bulk Slash (SS), Sakura Wars 1 en 2 (SS), zo uit mijn hoofd. Ik speel alle fan translations op originele hardware op een CRT en met optical drive emulator.

Nu ben ik begonnen aan Segagaga (DC) en ik ben er helemaal door geobsedeerd. De vertaling is gedeeltelijk gedaan door AI en schijnt vrij zwak te zijn, ik als leek heb het erg naar mijn zin met deze eigenzinnige game. Het is een absurde game met ook veel drama verpakt in humor. Flink zitten levelen tot level 60, al wat mooie games gemaakt zoals House of The Dead. Het simulatiegedeelte is nijpend. Misschien toch meer programmeurs proberen te 'vangen' om betere games te ontwikkelen, maar dan mis ik weer 30 dagen ontwikkeltijd, of toch weer terug naar een savefile van 3 uur eerder om het beter te doen. Het simulatie gedeelte doet mij denken aan zo'n game dev simulator game van de laatste jaren, maar dan vele malen intenser.
Inmiddels uitgespeeld met een magere marketshare van 20%, ik kwam op een gegeven moment tot 50%. 2e playthrough moet beter gaan.
Is inderdaad fantastisch. Ik begon ooit met SD3 voor ik geloof Snes9x, destijds de meest beruchte translation. Tales of Phantasia ook. Toen ik een DC had droomde ik zowat van Segagaga, Sakura Wars translations. Ik had die Japanse discs, maar kon er bijkans niks mee. Het verbaast me ook hoe makkelijk je alles nu kunt vinden, al was dat destijds ook wel zo met 8 en 16 bit roms. Die kon je ook al overal wegpakken en kwamen vrij snel binnen met 4mbit connecties. Nu pak je eigenlijk hele PS2 disc images in een kwestie van seconden.

Segagaga is geweldig, maar ook melancholisch. Toen het uitkwam stond Sega op de vooravond van hun exit. De game ging over het winnen van marketshare en het vinden van succes met Sega.
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

13 mar 2026, 13:44

Pokemon Legends Z-A
Afbeelding

Pokopia, de Pokémon Builders game van de makers van Dragon Quest Builders 2, blijkt hoge reviews te hebben en doet het kennelijk erg goed. Maar ik heb nog niet per se een drive om op dag 1 er in te moeten springen. Toch bracht het de serie wel weer op mijn netvlies en begon ik een weekje of 2 geleden met Pokemon Legends Z-A, de tweede game in de Legends spin-off serie. Vergeleken met Arceus voelt deze iets minder verwijderd van de mainline serie, want de combat is gewoon zoals bekend maar naast de Pokemon zelf bestuur je ook je avatar-personage en moet je soms aan de kant duiken voor aanvallen van vijanden. Immers kan niet alleen je Pokemon af, ook jij kunt bewusteloos raken. Het hele spel speelt zich af in 1 stad, en op zich bevalt mij dat wel.

Wat dit spel wel goed doet is dat er altijd wel iets te doen is; je hebt de ladder-competitie waarbij je probeert om A-rank te worden, je hebt de mainline quests, je hebt de side-quests, en je hebt natuurlijk een hoop Pokemon om te battlen en te vangen. Ideaal om 's ochtends even een half uurtje te spelen, of 's avonds soms een uurtje mee te 'decompressen'. Z-A bevalt mij in ieder geval beter dan de laatste 2 Pokemon games die ik gespeeld heb: Pokemon Legends Arceus en Pokemon Sword.
Arnold

13 mar 2026, 22:42

Ben weer verder gegaan met Donkey Kong Bananza. Voor de Switch 2. Maar wordt al twee avonden misselijk na een uurtje spelen. Door de snelle beelden denk ik….

Hebben meer mensen hier last van?
Dedicated gameroom:
Playstation
Nintendo
Atari
Sega
Arcadekast.
KillingRaptor

13 mar 2026, 23:29

Vreemd man, zelf heb ik er helemaal geen last van.
Fing3r

14 mar 2026, 07:51

Ik heb er ook geen problemen mee ondervonden, zowel in handheld mode als op mijn TV.
AfbeeldingAfbeelding
arjen1981
Animal Crossing Tour 2020

14 mar 2026, 10:58

Ik heb geleerd dat Pokopia vooral viva Piniata is zo der het voortplanten. Het niet bouwen zoals Builders.

Ik ben mega fan van de fan translatie scene. Het is ongelofelijk wat er allemaal uit komt. Mizzurna Falls heeft mij nog altijd in zijn ban. En PPSSPP is ook steeds beter. Daar speel ik de Yakuza delen. En dan hebben we de eerste PS2 recomp.
Zach

14 mar 2026, 12:48

Arnold schreef:
13 mar 2026, 22:42
Ben weer verder gegaan met Donkey Kong Bananza. Voor de Switch 2. Maar wordt al twee avonden misselijk na een uurtje spelen. Door de snelle beelden denk ik….

Hebben meer mensen hier last van?
Ik werd er dom van. Gelukkig na het uitspelen snel weer verkocht.
Arnold

14 mar 2026, 22:51

Is niet het meest moeilijke spel inderdaad.
Dedicated gameroom:
Playstation
Nintendo
Atari
Sega
Arcadekast.
OldSchool
Contacteer:

15 mar 2026, 00:20

Afbeelding

Europa

Na het slow paced Planet of Lan, zocht ik iets vergelijkbaars. Niet hetzelfde, dus voor nu nog geen Planet of Lana II, maar dus wel Europa.

Voordat ik deze game ging wilde spelen wilde ik Octopath II een nieuwe kans geven, maar de Switch was leeg. Maar dat moment gaat wel ook een keer komen. Hopelijk klikt hij dan wel.
Shenglong83
Contacteer:

15 mar 2026, 09:22

Clair Obscur: Expedition 33

Afbeelding

Inmiddels een aardig stukje onderweg met de 2025 game of the year. Het was even inkomen, want de game begint (en tbh blijft) vrij depressief en super Frans. Maar ik vind het steeds leuker naar mate ik verder kom. Cool turn based battle systeem waarin je constant prompts krijgt om te dodgen, parry-en, etc. Zeg maar het Paper Mario systeem, maar dan uitgewerkt voor een volwassenen.
Verder prachtige graphics en muziek.
Backlog Overwinnaar 2023, 2024, 2025: You must defeat Sheng Long to stand a chance!
Afbeelding
Zach

15 mar 2026, 10:56

Segagaga uitgespeeld. Al jaren in bezit, maar sinds een paar weken is er een fan translation uit. Een enkele playthrough geeft geen toegang tot de laatste chapters of je moet heel goed zijn en de game al meerdere keren gespeeld hebben. Pas bij een market share van 100% ga je door. Ik heb er zelf 3 playthroughs over gedaan, misschien had het ook in 2 gekund.

De eerste keer zou ik de game een 7/8 geven, een leuke quirky game met wat interessant concepten, maar bij de tweede en vooral bij de derde keer spelen zou ik de game een 9 geven. Een game die meer is dan een game. Wat mij betreft heb je gaming voor Segagaga en gaming na Segagaga. Segagaga sluit een periode af waarbij gaming echt aanvoelde. Segagaga begint als een sociaal commentaar/satire op de staat van Sega en de developers, deprimerend en gek. Er worden grappen gemaakt hoe laag het budget is, wat in werkelijkheid ook zo was. De game heeft veel lagen, waarvan sommige misschien nu nog meer relevant zijn dan 25 jaar geleden. Het eindigt met een liefdesbrief voor alles wat Sega is. Een prachtig einde van de game, Dreamcast, Sega en misschien wel gaming als medium.
arjen1981

16 mar 2026, 10:57

Arnold schreef:
14 mar 2026, 22:51
Is niet het meest moeilijke spel inderdaad.
goed dat ik die dan heb gepassed, was ik al bang voor.
arjen1981

16 mar 2026, 11:00

Zach schreef:
15 mar 2026, 10:56
Segagaga uitgespeeld. Al jaren in bezit, maar sinds een paar weken is er een fan translation uit. Een enkele playthrough geeft geen toegang tot de laatste chapters of je moet heel goed zijn en de game al meerdere keren gespeeld hebben. Pas bij een market share van 100% ga je door. Ik heb er zelf 3 playthroughs over gedaan, misschien had het ook in 2 gekund.

De eerste keer zou ik de game een 7/8 geven, een leuke quirky game met wat interessant concepten, maar bij de tweede en vooral bij de derde keer spelen zou ik de game een 9 geven. Een game die meer is dan een game. Wat mij betreft heb je gaming voor Segagaga en gaming na Segagaga. Segagaga sluit een periode af waarbij gaming echt aanvoelde. Segagaga begint als een sociaal commentaar/satire op de staat van Sega en de developers, deprimerend en gek. Er worden grappen gemaakt hoe laag het budget is, wat in werkelijkheid ook zo was. De game heeft veel lagen, waarvan sommige misschien nu nog meer relevant zijn dan 25 jaar geleden. Het eindigt met een liefdesbrief voor alles wat Sega is. Een prachtig einde van de game, Dreamcast, Sega en misschien wel gaming als medium.
Gaaf! Ik heb deze ook op de backlog. Meer zin aan na jouw review. Ik heb eind vorig jaar Dreams of Saturn gespeeld. Heel ander spel en concept dat weet ik. Maar volgens mij sluit die wel goed aan. Kan ik jou wel echt aanraden ook: https://shenmuedojo.com/media/dreams-of-saturn/
kingoftherain

17 mar 2026, 15:50

Afgelopen nacht (don't ask) begonnen aan de eerste Ratchet & Clank. Ik heb de laatste tijd wat retrospectives en tier lists van de reeks zitten kijken en toen kreeg ik weer eens zin om ze door te spelen. De twist? Ik speel via PS Plus Premium en daarvoor heb ik ge-upgraded van Extra. En waarom? Ik heb alle spellen voor de PS2, ik heb de trilogie op de PS3. Echt, gewoon lui! Ik moet wel zeggen dat als je de latere spellen op de PS3, PS4 en PS5 gewend bent de besturing even een klein beetje onwennig aanvoelt, maar dat gaat wel goedkomen.
Afbeelding

Wooloo = love, Wooloo = life
Joey
Veteraan
Veteraan

19 mar 2026, 06:02

arjen1981 schreef:
Ik heb geleerd dat Pokopia vooral viva Piniata is zo der het voortplanten. Het niet bouwen zoals Builders.

Ik ben mega fan van de fan translatie scene. Het is ongelofelijk wat er allemaal uit komt. Mizzurna Falls heeft mij nog altijd in zijn ban. En PPSSPP is ook steeds beter. Daar speel ik de Yakuza delen. En dan hebben we de eerste PS2 recomp.
En dat weet je uit ervaring of? Want de (vooral de) endgame is wel zeker bouwen als Builders.
Afbeelding
arjen1981

19 mar 2026, 07:24

Joey schreef:
19 mar 2026, 06:02
arjen1981 schreef:

En dat weet je uit ervaring of? Want de (vooral de) endgame is wel zeker bouwen als Builders.
Nee dat zijn de indrukken die ik hoor in meerdere podcasts die ik luister. Maar goed dat je corrigeert als het niet zo is. Of in de endgame meer op Dragon Quest builders lijkt.
Joey
Veteraan
Veteraan

19 mar 2026, 18:31

Ah ok. :-) weinig mensen hier die de game spelen, dat verbaast me!
Afbeelding
kingoftherain

19 mar 2026, 19:02

Joey schreef:
19 mar 2026, 18:31
Ah ok. :-) weinig mensen hier die de game spelen, dat verbaast me!
In mijn geval heeft het ermee te maken dat het op een game-key card is uitgegeven, anders had ik wel interesse gehad.
Afbeelding

Wooloo = love, Wooloo = life
KillingRaptor

19 mar 2026, 19:11

En in mijn geval is het puur omdat dat totaal niet mijn type game is. :lol:

Zelf overigens bezig met Sonic Unleashed op de PS3. Zeker geen slechte game maar ook geen topper. Ik vermaak me er wel mee en dat is het belangrijkste.
arjen1981

19 mar 2026, 20:44

Van Builders 2 ben ik wel mega fan. Piniata en aninal crossing zijn natuurlijk ook wel mijn ding.

Dus ik denk ook wel dat het wat voor mij is. Ik moet alleen door pokemon bijten en door een gedownscalde katana engine. Vooral dat laatste zit mij echt tegen. Ik denk dat het er op mijn tv niet uit ziet en ben ik daar erg gevoelig voor.

Ik heb deze maand nioh 3, re9, ufo 50, dq7 kiwami 3. Das moeilijk te rechtvaardigen dan.

Was het een game met een andere ip en ook van omega force op de ps5 dan was die al gekocht. Nioh 3 is overigens ook de katana engine.

Had jij Builders 2 ook gespeeld Joey? Ik ben dan wel benieuwd hoe ze verhouden tot elkaar?
LesserMagic

20 mar 2026, 12:02

Afbeelding

Ik heb er nu bijna 2 uur op zitten. Ik heb:

- Wat hout gekapt en ore gemijnd voor een twee quests, zodat m'n rep met de smid omhoog gaat.
- Een groep van 5 bandieten verslagen.
- Verloren met rock/paper/scissors van een kind.
- Stijgbeugels gekocht die me 1.2 healing geven als ik op m'n paard zit.
- Insecten verzameld.

Echt 0,0000000000000001% van de game. :evil2:
- +. - 066
RobertKR

23 mar 2026, 07:53

Ik heb besloten om RE 9 opnieuw te doen. Crimson Desert vertrouw ik eerlijk gezegd niet, ziet er janky als fuck uit. Tot nu toe zijn de china projecten toch vrij matig, op Wukong na. Ik haal CD wel uit een sale.

RE9 is geweldig. Ik plaats hem denk ik net boven 7 en 8 met de kanttekening dat vooral 8 meer exploratie en puzzles had en 7 had betere horror met de Bakers. Maar 9 is vooral meer RE qua settings, sfeer en characters. En Leon heeft erg satisfying actie gameplay. En ook is de game vrij replayable. De pacing is lekker, je kunt alle cutscenes skippen en voor de diverse challenges gaan. Ik mis alleen een Mercs.

Capcom is on fire. Pragmata ga ik ook zeker spelen.
Zach

24 mar 2026, 14:07

RobertKR schreef:
23 mar 2026, 07:53
RE9 is geweldig. Ik plaats hem denk ik net boven 7 en 8 met de kanttekening dat vooral 8 meer exploratie en puzzles had en 7 had betere horror met de Bakers. Maar 9 is vooral meer RE qua settings, sfeer en characters. En Leon heeft erg satisfying actie gameplay. En ook is de game vrij replayable. De pacing is lekker, je kunt alle cutscenes skippen en voor de diverse challenges gaan. Ik mis alleen een Mercs.

Capcom is on fire. Pragmata ga ik ook zeker spelen.
Klinkt goed, ben benieuwd. Het eerste gedeelte van 7 vond ik erg goed. De tweede helft was tergend slecht.

Grandia II (DC)
Ik speel de undub-versie, dus de stemmen zijn prima. Wat een heerlijke pacing, kunnen moderne games wel iets van leren. Je gaat van dorp naar dungeon etc, lekker vlot. Goede gameplay, donker plot, prima characters. Game ziet er ook beter uit dan de PS2-versie.
RobertKR

27 mar 2026, 11:05

Grandia 2 destijds uitgespeeld op DC en heb hem ook op Flycast mac. Geen undub want ik vond de VA met oa, Jennifer Hale en Cam Clarke eigenlijk heel solide. Het was de MGS cast uit die tijd, dat werd gezien als de top. Het is inderdaad een lekker spelletje die niet te lang duurt. Met nog steeds wel 1 van de beste combat systems. Op gameplay verslaat die Skies of Arcadia dikwijls. En ik kan voor DC ook D2 aanraden. Ik vond dat een topper. Elemental Gimmick Gear is ook wel een vrij bijzondere RPG.

RE9 uiteindelijk 3x uitgespeeld. De laatste keer in 3:30 voor Speed Demon. Dit is goed te doen op casual als je alles laat liggen en cutscenes skipt. Helemaal als je infinite ammo hebt gekocht. De game is erg goed, namelijk consistent. Maar wel een product van deze tijd. Dus reken niet op moeilijke puzzles, of op echte survival maar meer window dressing en set pieces. De moeilijkste graad is evenredig aan de normale difficulty van de classics (je hebt geen oneindige saves). De overige opties zijn eigenlijk te eenvoudig met infinite saves, veel ammo, hoge durability, checkpoints etc.

Beter of minder dan Village en VII is lastig te zeggen. Wel weet ik dat ik RE4R en RE2R superieure games vind met ook meer content.

Terug naar “Moderne games, consoles en handhelds”