Ik wil een lans breken voor Pragmata. De demo is uit en ik vind hem ronduit geweldig. Het is geen GOTY contender, of Capcoms volgende killer app. Maar wel een zeer fijne AA game met een eigen smoel en leuke gameplay. Geen open world, geen UE5, geen checklist aan sidequests. Pragmata doet me denken aan games als Binary Domain en Vanquish. De pricetag van 59 is dan ook erg fair.
De hacking while you fight vind ik wel tof. Je navigeert de grid real time met de face buttons, en je kunt gele power ups gebruiken. Na een replay had ik door dat het die pickups waren, en je ze niet op weaksauce enemies hoeft te wasten.
Welke games speel je momenteel?
- KillingRaptor
Bericht
Re: Welke games speel je momenteel?
Ik vind de demo ook heel erg tof! Je krijgt zelfs verschillende tekeningen van Diana als je andere dingen doet in de demo.
Bericht
Deze game had ook op de Gamecube kunnen uitkomen (denk aan PN 03). Het is qua VA en art direction echt zo'n game. Lekker tight level design met nog best veel crates en hidden rooms als je rond kijkt.
RE9 is een must en ik ben wel positief verrast door de demo van Yakuza 3 (vond de PS3 versie gewoon goed, niet de top). Gelukkig komt Pragmata wat later uit, in April.
Er zit inderdaad heel veel passie in Pragmata, ook wat 4th wall jokes. Echt een gamey game. Je unlocked een ander wapen en een slow mo evade als je de demo 1x cleared. De 2e keer had ik de boss veel sneller neer en deed mijn finish move 4500 damage ipv 3000. Je wordt er beter in en je moet die gele nodes niet spammen op weaklings.KillingRaptor schreef: ↑09 feb 2026, 09:41Ik vind de demo ook heel erg tof! Je krijgt zelfs verschillende tekeningen van Diana als je andere dingen doet in de demo.
Deze game had ook op de Gamecube kunnen uitkomen (denk aan PN 03). Het is qua VA en art direction echt zo'n game. Lekker tight level design met nog best veel crates en hidden rooms als je rond kijkt.
RE9 is een must en ik ben wel positief verrast door de demo van Yakuza 3 (vond de PS3 versie gewoon goed, niet de top). Gelukkig komt Pragmata wat later uit, in April.
- arjen1981
- Animal Crossing Tour 2020

Bericht
Ik heb nog twijfels bij Pragmata, ik vraag me af of het hele spel dit systeem blijft werken. We hebben tot nu toe steeds hetzelfde gezien en in de demo kreeg ik al een beetje het geveol van: als ik dit het hele spel doe dan hoop ik dat het ongeveer een 6 uur is. Maar dat zullen we gaan zien. Voor de boss battles kan het wel heel interessant zijn.
Bericht
Ik ga er van uit, gezien de RRP van € 59,- en de relatief bescheiden marketing push dat dit geen epos van 30 uur gaat zijn. Ik denk dat Pragmata een game wordt van een uur of 12, met new game plus en wat unlocks.
Ik vind het hacken tof. Je doet het real time. Ik verwacht wel hack upgrades, variaties en buffs.
Het hacken is in Pragmata een stuk beter gedaan dan in bijvoorbeeld NieR Automata. Ik vermoed ook dat Capcom soort van heeft gekeken naar de real time menu navigatie van RE5. Dat ging ook over razendsnel navigeren, indelen en mixen. Ik vind het vooralsnog leuk.
Ik vind het hacken tof. Je doet het real time. Ik verwacht wel hack upgrades, variaties en buffs.
Het hacken is in Pragmata een stuk beter gedaan dan in bijvoorbeeld NieR Automata. Ik vermoed ook dat Capcom soort van heeft gekeken naar de real time menu navigatie van RE5. Dat ging ook over razendsnel navigeren, indelen en mixen. Ik vind het vooralsnog leuk.
- arjen1981

Bericht
Voor mijn vriendin heb ik Rayman 30th anniversary gekocht.
En hoewel frustrerend, vind ik de game erg leuk. En de rewind, infinite continues etc maken het draaglijker.
Tot mijn verrassing is de Jaguar versie mijn favoriet bij far. Hij is minder frustrerend, zo is de gladde ondergrond in Band Land weg. Dat maakt die world 10x leuker.
Leuke CRT filter ook, lijkt net alsof je platte TV een CRT is.
Minpunt: Saturn ontbreekt; Je krijgt PSX, DOS, Jaguar, GBA en GBC. En een SNES prototype.
En hoewel frustrerend, vind ik de game erg leuk. En de rewind, infinite continues etc maken het draaglijker.
Tot mijn verrassing is de Jaguar versie mijn favoriet bij far. Hij is minder frustrerend, zo is de gladde ondergrond in Band Land weg. Dat maakt die world 10x leuker.
Leuke CRT filter ook, lijkt net alsof je platte TV een CRT is.
Minpunt: Saturn ontbreekt; Je krijgt PSX, DOS, Jaguar, GBA en GBC. En een SNES prototype.
- OldSchool
- Contacteer:
Bericht
Ik weet dat ik nog bezig zou moeten zijn met Octo II, maar door de komst van de steam deck heb ik ook een begin gemaakt met Hogwarts Legacy. Misschien ga ik wel voor het eerst in de historie twee games naast elkaar spelen…
- Apenheul
- Beheerder

- Contacteer:
Bericht 
Wanneer ik ontbijt, pauze heb of onderweg ben dan speel ik nog steeds Fire Emblem Path of Radiance via Nintendo Switch Online. Het is toch wel heerlijk om de game zo te kunnen spelen, destijds op de GameCube koste het mij veel meer tijd om er doorheen te komen.
Ik ben inmiddels bij het laatste missie, iedereen is level 20 (max level) maar ik had echt geen zin om al die stats items te distribueren dus hiermee moet ik het maar doen. Tot nu toe heb ik denk ik zo'n 2 tot 3 optionele characters gemist, maar er is niemand dood gegaan (ik herstart de missie als er een character dood gaat, maar ik ben wel extreem gehecht aan permadeath in Fire Emblem dus ik speel moderne games altijd op classic mode).
Als hier morgen nog een remake van uit kwam dan zou ik er meteen opnieuw mee beginnen, zo'n toffe game vind ik dit.

Wanneer ik ontbijt, pauze heb of onderweg ben dan speel ik nog steeds Fire Emblem Path of Radiance via Nintendo Switch Online. Het is toch wel heerlijk om de game zo te kunnen spelen, destijds op de GameCube koste het mij veel meer tijd om er doorheen te komen.
Ik ben inmiddels bij het laatste missie, iedereen is level 20 (max level) maar ik had echt geen zin om al die stats items te distribueren dus hiermee moet ik het maar doen. Tot nu toe heb ik denk ik zo'n 2 tot 3 optionele characters gemist, maar er is niemand dood gegaan (ik herstart de missie als er een character dood gaat, maar ik ben wel extreem gehecht aan permadeath in Fire Emblem dus ik speel moderne games altijd op classic mode).
Als hier morgen nog een remake van uit kwam dan zou ik er meteen opnieuw mee beginnen, zo'n toffe game vind ik dit.
- Fing3r
Bericht
Blijft inderdaad een toffe game, op de Gamecube heb ik hem nog nooit uitgespeeld maar hoop dat dat hier wel gaat lukken! Ben nog maar bij chapter 9 of 10 geloof ik maar het zo nu en dan even wat spelen houdt het wel behapbaar.
Bericht
Dolphin heeft vannacht een Triforce update gekregen, waardoor die roms nu native in de emulator draaien. Zonder gedoe.
Mario Kart 1 en 2 GP heb ik vanochtend gespeeld. Ze zijn erg leuk en uniek vanwege geen port. F-Zero krijg ik niet langs de cleaning card message, en Virtua Striker 4 boot niet vanwege een outdated bios file.
Ik heb de Mac versie, loopt goed. Maar ik moet dus nog wat uitvogelen omtrent overige games.
Heb nu alles aan de praat. De emu had een overnight update die de card issue fixed. De motor test duurt een minuutje, maar F-Zero AX is fantastisch. Speelt ook geweldig met DualSense. Heb tevens Virtua striker 2002 en VS4 gespeeld.
Heb ook flycast gedownload voor Naomi 2. Man dat runt al helemaal geweldig, zelfs op 1st gen M1 iMac. Wel even Vulkan Metal aanvinken ipv OpenGL. Maar dan heb je Virtua Fighter 4 Final Tuned, Beach Spikers en Virtua Striker 3 aan 4k widescreen zonder framedrop.
Mario Kart 1 en 2 GP heb ik vanochtend gespeeld. Ze zijn erg leuk en uniek vanwege geen port. F-Zero krijg ik niet langs de cleaning card message, en Virtua Striker 4 boot niet vanwege een outdated bios file.
Ik heb de Mac versie, loopt goed. Maar ik moet dus nog wat uitvogelen omtrent overige games.
Heb nu alles aan de praat. De emu had een overnight update die de card issue fixed. De motor test duurt een minuutje, maar F-Zero AX is fantastisch. Speelt ook geweldig met DualSense. Heb tevens Virtua striker 2002 en VS4 gespeeld.
Heb ook flycast gedownload voor Naomi 2. Man dat runt al helemaal geweldig, zelfs op 1st gen M1 iMac. Wel even Vulkan Metal aanvinken ipv OpenGL. Maar dan heb je Virtua Fighter 4 Final Tuned, Beach Spikers en Virtua Striker 3 aan 4k widescreen zonder framedrop.
- KillingRaptor
Bericht
Eindelijk eens begonnen met Tunic! Wat een fantastische game is dit zeg, heb er nu 6 uurtjes in zitten. Boss battles zijn lekker uitdagend ook en de puzzels oplossen aan de hand van de handleiding (waarvan je de pagina's ook nog eens moet zoeken) is supertof.

- kingoftherain
Bericht

Wooloo = love, Wooloo = life
Toffe game, he? Op Fangamer kun je zelfs een hardcover manual van het spel kopen. Wel leuke webshop. Heb daar de afgelopen jaren wel een paar shirts en wat vinyl gekocht.KillingRaptor schreef: ↑21 feb 2026, 12:41Eindelijk eens begonnen met Tunic! Wat een fantastische game is dit zeg, heb er nu 6 uurtjes in zitten. Boss battles zijn lekker uitdagend ook en de puzzels oplossen aan de hand van de handleiding (waarvan je de pagina's ook nog eens moet zoeken) is supertof.
![]()
- KillingRaptor
Bericht
Ik heb de fysieke versie van de game en daar zit de manual ook bij. Wel geen hardcover uiteraard. En ik heb hem nog niet bekeken ook, eerst de game maar eens uitspelen.kingoftherain schreef: ↑21 feb 2026, 13:02Toffe game, he? Op Fangamer kun je zelfs een hardcover manual van het spel kopen. Wel leuke webshop. Heb daar de afgelopen jaren wel een paar shirts en wat vinyl gekocht.
Bericht
Castlevania Dracula X/Vampire's Kiss
We blijven een beetje in de CV sfeer, na de aankondiging maar ook het trieste nieuws over Shutaro Ida.
Dracula X is uitgespeeld via de Advance Collection.
Lang niet zo slecht als wordt beweerd. Sterker, ik vond hem eigenlijk erg goed. Op fase 1 van de final boss na. Prachtige SNES graphics ook. Het enige is dat ie niet zo goed is als Rondo, en IV die uit hetzelfde tijdperk kwamen. En X is een soort uitgeklede SNES versie van Rondo. Geen alternatieve routes, geen dialogen en cutscenes. En de gameplay is een beetje trager, minder responsive dan IV en Rondo.
Maar desondanks een toffe old school CV.
We blijven een beetje in de CV sfeer, na de aankondiging maar ook het trieste nieuws over Shutaro Ida.
Dracula X is uitgespeeld via de Advance Collection.
Lang niet zo slecht als wordt beweerd. Sterker, ik vond hem eigenlijk erg goed. Op fase 1 van de final boss na. Prachtige SNES graphics ook. Het enige is dat ie niet zo goed is als Rondo, en IV die uit hetzelfde tijdperk kwamen. En X is een soort uitgeklede SNES versie van Rondo. Geen alternatieve routes, geen dialogen en cutscenes. En de gameplay is een beetje trager, minder responsive dan IV en Rondo.
Maar desondanks een toffe old school CV.
Bericht
Final Fantasy VI: ROSE (SNES)
Bijna 20 jaar geleden heb ik de GBA-versie uitgespeeld. Ik vond het een goede game, maar ik had mijn voorkeur voor IV en VII. Fast forward naar nu en ik speel de game op de SNES. Het ziet er mooier uit en het geluid is super goed. Als je de games naast elkaar legt of naast de PR-versie legt, hou ik meer van de graphics van de SNES-versie. Het is donkerder, maar in mijn ogen ook warmer. Ik ben ook meer een console gamer dan een handheld gamer, ik zit veel meer in de game als ik het op een mooie CRT speel.
Er waren verschillende hacks die ik kon gaan spelen, toch maar gekozen voor ROSE, ik wou iets authentieks, maar beter dan het origineel.
Wat mij nu het meeste opvalt aan de game is het tempo. Heerlijk tempo, er gebeurt in 5 uur meer dan dat er in sommige games in 50 uur gebeurd. Dorpjes zijn meer setpieces voor het verhaal, wat ik eigenlijk niet eens zo erg vind. Elke dag kan ik niet wachten om verder te gaan.
Deze gaat zeker een stapje omhoog in mijn top 10 final fantasy games. Daarna ook eens IV, IX en X herspelen. Ik ben benieuwd of X nog wel zo goed is als ik destijds dacht.
Bijna 20 jaar geleden heb ik de GBA-versie uitgespeeld. Ik vond het een goede game, maar ik had mijn voorkeur voor IV en VII. Fast forward naar nu en ik speel de game op de SNES. Het ziet er mooier uit en het geluid is super goed. Als je de games naast elkaar legt of naast de PR-versie legt, hou ik meer van de graphics van de SNES-versie. Het is donkerder, maar in mijn ogen ook warmer. Ik ben ook meer een console gamer dan een handheld gamer, ik zit veel meer in de game als ik het op een mooie CRT speel.
Er waren verschillende hacks die ik kon gaan spelen, toch maar gekozen voor ROSE, ik wou iets authentieks, maar beter dan het origineel.
Wat mij nu het meeste opvalt aan de game is het tempo. Heerlijk tempo, er gebeurt in 5 uur meer dan dat er in sommige games in 50 uur gebeurd. Dorpjes zijn meer setpieces voor het verhaal, wat ik eigenlijk niet eens zo erg vind. Elke dag kan ik niet wachten om verder te gaan.
Deze gaat zeker een stapje omhoog in mijn top 10 final fantasy games. Daarna ook eens IV, IX en X herspelen. Ik ben benieuwd of X nog wel zo goed is als ik destijds dacht.
Laatst gewijzigd door Zach op 28 feb 2026, 16:35, 1 keer totaal gewijzigd.
- kingoftherain
Bericht 
Ik ben natuurlijk bevooroordeeld, want Final Fantasy VI is mijn favoriete game aller tijden, maar dit is gewoon een game waar alles aan klopt. Het heeft een grote, gevarieerde en toffe cast, de muziek is geweldig, de 16-bit pixel art is chef's kiss (op één scene na), de villain is één van de beste uit de reeks, het verhaal zit goed in elkaar en het heeft best wat gave endgame side quests. Nog heel veel plezier ermee en onthoud, The World Is Square.
Bericht
Dankzij emulatie heb ik eigenlijk weer plezier in gamen gevonden (hoewel RE9 momenteel ook erg fijn is hoor). Maar goed, ik ben er zo lang uit geweest dat ik geen benul had wat je tegenwoordig allemaal plug en play kunt spelen. Ik had in no time PCSX2 aan de praat, en dan ga je denken.. wat heb ik destijds gemist? Nou, bijvoorbeeld Front Mission 5 en Berserk Millenium Falcon (de sequel op Guts Rage, 1 van de meer underrated DC games). Volledig translated.
Dus ik ben nu een paar missies gevorderd in Front Mission 5: Scars of the War. En is ie goed? Ja hij is goed. Beter dan 4 tot zo ver. En als je die travesties ziet als de recente FM3 remake, nee geef me dan maar een emulator.
Dus ik ben nu een paar missies gevorderd in Front Mission 5: Scars of the War. En is ie goed? Ja hij is goed. Beter dan 4 tot zo ver. En als je die travesties ziet als de recente FM3 remake, nee geef me dan maar een emulator.
- OldSchool
- Contacteer:
Bericht 
Planet of Lana
Na een tip van Kempie deze aangeschaft voor het magische bedrag van 1,99. En ik ben er helemaal door gegrepen. Erg mooie game en de puzzels zijn tot junior niet heel moeilijk, maar het is wel even zoeken en nadenken. Het sfeertje is prima. Deze ga ik wel uitspelen.

Planet of Lana
Na een tip van Kempie deze aangeschaft voor het magische bedrag van 1,99. En ik ben er helemaal door gegrepen. Erg mooie game en de puzzels zijn tot junior niet heel moeilijk, maar het is wel even zoeken en nadenken. Het sfeertje is prima. Deze ga ik wel uitspelen.
Bericht
Redemption Reapers (PS5)
Fire Emblem, maar dan niet zo anime in looks. Eigenlijk zoals de gba game en Path of Radiance. Zelfde Director als PoR, dus niet heel gek die vergelijking.
Best standaard, maar ik vind het eigenlijk wel gaaf. Ik hou wel van no-nonsense SRPG gameplay. Lekker duister sfeertje ook. Klein detail het is net niet helemaal grid-based in de controls, dus je kunt gemakkelijk je personage tijdens beurten bewegen.
Fire Emblem, maar dan niet zo anime in looks. Eigenlijk zoals de gba game en Path of Radiance. Zelfde Director als PoR, dus niet heel gek die vergelijking.
Best standaard, maar ik vind het eigenlijk wel gaaf. Ik hou wel van no-nonsense SRPG gameplay. Lekker duister sfeertje ook. Klein detail het is net niet helemaal grid-based in de controls, dus je kunt gemakkelijk je personage tijdens beurten bewegen.
Laatst gewijzigd door Zach op 06 mar 2026, 17:34, 1 keer totaal gewijzigd.
- OldSchool
- Contacteer:
Bericht
Ken je Ghost Recon: Shadow Wars voor de 3DS? Zo niet, dan kan ik je deze aanraden.
- arjen1981

Bericht
Ben hier zon halve wege in. Was ik samen mijn dochter aan het spelen. Werkt goed met een meisje van 11 ook. Ik zag in de laatste PlayStation State of Plat dat er ook een vervolg aan komt!OldSchool schreef: ↑06 mar 2026, 10:28
Planet of Lana
- OldSchool
- Contacteer:
Bericht
Voor het weekend kwam ik een puzzel tegen die ik niet in één keer kon oplossen. Dit weekend verder geen tijd gehad, dus straks eens effe kijken of ik het nu wel zie. Ik kreeg een achievement ‘you have reached the end’. Geen idee wat het betekende, want ik speelde daarna gewoon verder
.
Het is inderdaad wel een ‘all ages’ game. Leuk dat je dochter het ook leuk vindt.
Klopt! Volgens mij was hij op steam iig net uit.arjen1981 schreef: ↑09 mar 2026, 11:14Ben hier zon halve wege in. Was ik samen mijn dochter aan het spelen. Werkt goed met een meisje van 11 ook. Ik zag in de laatste PlayStation State of Plat dat er ook een vervolg aan komt!OldSchool schreef: ↑06 mar 2026, 10:28
Planet of Lana
Voor het weekend kwam ik een puzzel tegen die ik niet in één keer kon oplossen. Dit weekend verder geen tijd gehad, dus straks eens effe kijken of ik het nu wel zie. Ik kreeg een achievement ‘you have reached the end’. Geen idee wat het betekende, want ik speelde daarna gewoon verder
Het is inderdaad wel een ‘all ages’ game. Leuk dat je dochter het ook leuk vindt.
- Joey
- Veteraan

Bericht
Ik ben helemaal in de ban door Pokopia. Zo erg zelfs dat ik nog maar 1 run Slay the Spire 2 heb gespeeld...
Bericht
Nu ben ik begonnen aan Segagaga (DC) en ik ben er helemaal door geobsedeerd. De vertaling is gedeeltelijk gedaan door AI en schijnt vrij zwak te zijn, ik als leek heb het erg naar mijn zin met deze eigenzinnige game. Het is een absurde game met ook veel drama verpakt in humor. Flink zitten levelen tot level 60, al wat mooie games gemaakt zoals House of The Dead. Het simulatiegedeelte is nijpend. Misschien toch meer programmeurs proberen te 'vangen' om betere games te ontwikkelen, maar dan mis ik weer 30 dagen ontwikkeltijd, of toch weer terug naar een savefile van 3 uur eerder om het beter te doen. Het simulatie gedeelte doet mij denken aan zo'n game dev simulator game van de laatste jaren, maar dan vele malen intenser.
Inmiddels uitgespeeld met een magere marketshare van 20%, ik kwam op een gegeven moment tot 50%. 2e playthrough moet beter gaan.
Inderdaad er zijn erg mooie fan translations gekomen, ook uit die periode. Ik heb zelf veel plezier gehad aan Berserk (PS2), Boku no Natsuyasumi 2 (PS2), Bulk Slash (SS), Sakura Wars 1 en 2 (SS), zo uit mijn hoofd. Ik speel alle fan translations op originele hardware op een CRT en met optical drive emulator.RobertKR schreef: ↑06 mar 2026, 09:32Dankzij emulatie heb ik eigenlijk weer plezier in gamen gevonden (hoewel RE9 momenteel ook erg fijn is hoor). Maar goed, ik ben er zo lang uit geweest dat ik geen benul had wat je tegenwoordig allemaal plug en play kunt spelen. Ik had in no time PCSX2 aan de praat, en dan ga je denken.. wat heb ik destijds gemist? Nou, bijvoorbeeld Front Mission 5 en Berserk Millenium Falcon (de sequel op Guts Rage, 1 van de meer underrated DC games). Volledig translated.
Nu ben ik begonnen aan Segagaga (DC) en ik ben er helemaal door geobsedeerd. De vertaling is gedeeltelijk gedaan door AI en schijnt vrij zwak te zijn, ik als leek heb het erg naar mijn zin met deze eigenzinnige game. Het is een absurde game met ook veel drama verpakt in humor. Flink zitten levelen tot level 60, al wat mooie games gemaakt zoals House of The Dead. Het simulatiegedeelte is nijpend. Misschien toch meer programmeurs proberen te 'vangen' om betere games te ontwikkelen, maar dan mis ik weer 30 dagen ontwikkeltijd, of toch weer terug naar een savefile van 3 uur eerder om het beter te doen. Het simulatie gedeelte doet mij denken aan zo'n game dev simulator game van de laatste jaren, maar dan vele malen intenser.
Inmiddels uitgespeeld met een magere marketshare van 20%, ik kwam op een gegeven moment tot 50%. 2e playthrough moet beter gaan.
Laatst gewijzigd door Zach op 11 mar 2026, 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.