De Retro Challenge - Januari 2019 - Win €12,50 en meer!

Daag jezelf uit in onze competities of zet juist zelf een uitdaging op.

De Retro Challenge - Januari 2019 - Win €12,50 en meer!

Berichtdoor Galious » 03 jan 2019, 13:41

Afbeelding
De Retro Challenge zet een retro game in de spotlight waaraan een opdracht verbonden is.
Het doel kan zijn een zo hoog mogelijke highscore, beste rondetijd, speedruns, enz.
Wie suggesties voor een leuke challenge heeft, mag deze in een PM naar mij sturen.

Januari 2019 – Kung Fu (NES)
De Retro Challenge returns in 2019 en ik hoop dat jullie er weer zin in hebben. We trappen het nieuwe jaar letterlijk af met een trap! En een stomp! En een flying kick! Want everybody was Kung Fu fighting in deze NES klassieker.

Wat gaan we doen?
Mr. X heeft Sylvia ontvoerd, dus we moeten haar zo snel mogelijk redden! We spelen Game A en proberen zo snel mogelijk door de levels heen te knokken en de eindbazen te verslaan. Punten zijn dus niet van belang, het enige waar het om draait is de resterende tijd op de timer aan het eind van elk level. Pauzeer de game op het eindscherm van het level, dus wanneer Thomas de trap op hobbelt aan het eind van de eerste vier levels en wanneer je Sylvia ziet zitten aan het eind van het vijfde level (zoals te zien in de plaatjes hieronder), en neem daarvan een screenshotje waarop de resterende tijd te zien is. Ik wil dus per level een screenshotje zien. Tel deze tijden bij elkaar op en wie de meeste tijd over heeft gehouden, is de Kung Fu Master!

Lukt het je niet om bijvoorbeeld de boss van level 5 te verslaan, dan is dat ook geen probleem en kun je toch meedoen. Post dan gewoon de screenshots van de levels die je wel hebt weten te halen en tel die tijden bij elkaar op.

Het is overigens toegestaan om tijden van verschillende pogingen combineren.

Afbeelding

Knok voor keiharde prijzen!
De prijzen worden verzorgd door Press-StartGames.com. Zij bieden de winnaars een tegoedbon aan die besteedbaar is in de webshop. De prijsverdeling is als volgt: 1e plaats wint €12,50. De 2e plaats wint €7,50. Daarnaast wordt onder alle deelnemers iedere maand een troostprijs van €5,00 verloot! Deze tegoedbonnen ontvang je na afloop van de Challenge van JokerJur, via PM, in de vorm van een code die je kunt invoeren bij het plaatsen van je bestelling.

Meedoen? Tuurlijk!
- Post foto’s waarop je console met game en je tijd te zien zijn.
- Speel eerlijk! Geen cheats, glitches of apparaten zoals een Action Replay.
- Bij gelijke scores wordt aan het eind van de maand geloot om de uiteindelijke notering.

Ik zal de scores hier in de beginpost bijhouden!

Meeste tijd resterend:
1. 1336 + 1420 (tot floor 3) - VASH SAN
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.

nmkl pjkl ftmch
Galious
Moderator

Re: De Retro Challenge - Januari 2019 - Win €12,50 en meer!

Berichtdoor toejam » 03 jan 2019, 14:18

Is deze ronde multiplatform of echt specifiek NES? De game is oorspronkelijk een arcade game en zo ongeveer naar alle homecomputers en hun moeder geport in die tijd.

Yo, homeboy gimme five!
toejam

Berichtdoor Galious » 03 jan 2019, 14:33

Ik ben helaas niet bekend met de andere ports, dus ik weet niet in hoeverre de timers daar even snel lopen als in de NES versie (nog los van de andere mogelijke verschillen), daarom lijkt het me het beste om specifiek de NES versie aan te houden.

nmkl pjkl ftmch
Galious
Moderator

Berichtdoor Kjeld » 03 jan 2019, 17:16

Ow tof, ik zal eens kijken of ik hem ergens voor een mooie prijs kan vinden. Als iemand hem verkoopt hier hoor ik het graag!

Afbeelding
Kjeld

Berichtdoor nesrunner » 09 jan 2019, 20:09

Hieraan ga ik wel meedoen. NES challenge!
nesrunner

Berichtdoor toejam » 09 jan 2019, 22:11

Ik niet, geen NES! :dontknow:

Yo, homeboy gimme five!
toejam

Berichtdoor OldSchool » 09 jan 2019, 22:15

Wel een NES, geen Kung Fu. Helaas!

OldSchool

Berichtdoor Galious » 09 jan 2019, 22:58

Dan is dit natuurlijk hét moment om toe te slaan *hiyaaa!!*
Kung Fu hoort in iedere NES verzameling :)

nmkl pjkl ftmch
Galious
Moderator

Berichtdoor Kjeld » 25 jan 2019, 06:27

Helaas heb ik hem nog niet voor een mooie prijs gevonden.

Ik hoop dat iemand anders even snel nog een mooie score neerzet en er met de prijs vandoor tast!

Afbeelding
Kjeld

Berichtdoor VASH SAN » 31 jan 2019, 20:14

Ik ben er gisteravond nog even aan begonnen in een verloren half uurtje maar kom in die Tijd niet verder dan floor 3.

In mijn hoofd was hij toch iets makkelijker, ik heb nog niet echt die kung Fu moves

Afbeelding
Afbeelding

1336 + 1420

Van de tijd bij de baas van floor 3 heb ik geen foto genomen
VASH SAN

Berichtdoor Galious » 01 feb 2019, 13:08

Ook al heb je Sylvia niet gered, je gaat er toch met de hoofdprijs vandoor! Congrats en bedankt voor het meedoen, VASH SAN! :thumbup1:

Jammer dat de competitie verder niet van de grond kwam. Ik ga me maar eens beraden over hoe verder met de Retro Challenge... Is er nog wel genoeg interesse en animo voor?

nmkl pjkl ftmch
Galious
Moderator

Berichtdoor segatarian » 01 feb 2019, 13:14

Gefeliciteerd!

@gallious, ja ik kijk graag naar dit topic, helaas heb ik vaak de games niet, of zijn t andere ports zoals laatst met enduro racer, deze had ik op sms maar is een totaal ander spel.

misschien is het handig om een topic te openen met de vraag welke game er volgende maand om gestreden moet worden?
kun je vooraf inschatten hoeveel animo er voor is. Denk dat er nog wel voldoende games zijn die algemeen zijn.weet niet hoe t met de score gaat, maar smash tv,house of the dead 2, side pocket,choplifter,bubble bobble of columns oid is wellicht nog een optie?
een spel als bomber raid is ook heel geschikt, maar daar zijn er misschien weer te weinig mensen voor.
segatarian

Berichtdoor coastermark » 01 feb 2019, 14:04

Galious schreef:Jammer dat de competitie verder niet van de grond kwam. Ik ga me maar eens beraden over hoe verder met de Retro Challenge... Is er nog wel genoeg interesse en animo voor?

Bij mij ligt het er vooral aan welke game het is. Het spel van deze maand heb ik niet in mijn collectie, en is ook geen titel die ik aan ga schaffen. Spellen die veel mensen al in hun collectie hebben, zullen waarschijnlijk beter in de smaak vallen bij de Retro Challenge. Denk vooral aan spellen die bij veel compilaties staan.

Persoonlijk zou ik een Retro Challenge voor een lightgun game als Time Crisis 3 of Crisis Zone erg leuk vinden. Als de Retro Challenge met een van deze games is, ben ik zeker van de partij!

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

Afbeelding
coastermark

Berichtdoor Gozert » 01 feb 2019, 14:35

Het is heel erg game-afhankelijk, inderdaad. Als je kijkt naar hoeveel mensen er meededen met bijvoorbeeld Sonic the Hedgehog, Tetris en Super Mario Kart, dan zou je zeggen dat er voldoende animo voor het concept is. Het is daarbij denk ik vooral belangrijk om de drempel zo laag mogelijk te houden: games die vrijwel iedereen wel reeds in huis heeft of die echt voor peanuts digitaal aan te schaffen zijn. Voor de eerste categorie kun je denken aan een score attack van Super Mario Bros. (vrijwel iedereen met een NES heeft die game, hij is veel gedownload via de Virtual Console en zit bij Nintendo Switch Online) en voor de tweede categorie wellicht aan een score attack van Pac-Man (de arcade versie is breed beschikbaar voor een euro of vier/vijf op de Xbox 360, Steam, PlayStation 4, Xbox One, etc., zowel los als in een Namco Museum compilatie). Natuurlijk moet er even goed nagedacht worden over de precieze invulling, maar het zijn slechts voorbeelden van games waarbij de drempel om mee te doen laag is.

Verder is het wellicht inderdaad een idee om elke maand een x aantal games voor te stellen en dan te inventariseren welke games veel deelnemers zouden trekken.
Gozert
Moderator

Berichtdoor segatarian » 01 feb 2019, 16:21

sonic1 ,tetris en mario kart zijn al geweest dacht ik, twijfel ook aan smash tv, dacht dat die ook is geweest maar was geloof ik alleen snes entree(heb m op MD) maar je hebt dan altijd nog andere mario's en sonics.
Side pocket lijkt me wel goed om ooit te doen.
en een shooter idd. house of the dead of een andere common game.
puzzel games ook nice. bv. baku baku,super puzzle fighter, colums, mean bean machine of noem ze maar op.
beste spellen die op meerdere platforms zijn verschenen.
segatarian

Berichtdoor toejam » 01 feb 2019, 16:24

Ik doe elke maand mee, zolang ik in elk geval maar een platform heb om mee te kunnen doen. Ik vind dat ik inmiddels wel genoeg consoles en handhelds heb :)

Yo, homeboy gimme five!
toejam

Berichtdoor Galious » 01 feb 2019, 16:54

Thanks voor de feedback. Een poll of open vraag voor de volgende challenge is wel een goed idee. Het blijft moeilijk in te schatten hoe laagdrempelig een challenge is; met de populariteit van de NES hier op het forum en een (bij mijn weten) vrij common titel als Kung Fu had ik de drempel lager en daarmee blijkbaar verkeerd ingeschat.

(Super) Smash TV, Bubble Bobble en Columns zijn in het verleden al eens in een challenge voorbij gekomen. House of the Dead 2 heb ik vorig jaar nog naar gekeken of die geschikt was voor een challenge, maar ik vond het behoorlijk lastig om met 1cc uberhaupt op de high score table te komen. Side Pocket heb ik ook al op het lijstje van kandidaten staan, maar daar moet ik nog naar kijken wat voor challenge daar eventueel bij zou kunnen passen. Ik zou zeker graag eens een Master System game willen doen (zoals een Bomber Raid, maar er zijn denk ik heel veel geschikte high score games op het apparaat), alleen ben ik bang dat er voor dat platform te weinig liefhebbers zijn op het forum.

Titels als Pac-Man (arcade), Time Crisis, Super Puzzle Fighter en Dr. Robotnik's Mean Bean Machine lijken me prima suggesties waar ik naar ga kijken. Een klassieker als Super Mario Bros. lijkt me ook geweldig om eens te featuren in een challenge, en ik heb daar ook al wel eens over nagedacht, maar ik heb daar nog geen invulling aan kunnen geven. Een score attack bijvoorbeeld kan denk ik vrij makkelijk maxed out worden door 1-ups te exploiten, dus dat soort dingen maakt het bedenken van challenges soms nog best lastig.

Maar ik ga eens een aantal titels verzamelen - ik ben blij met de gedane suggesties, die overigens altijd welkom zijn - en die dan in een apart topic voorstellen voor een volgende challenge :smile:

nmkl pjkl ftmch
Galious
Moderator

Berichtdoor Gozert » 01 feb 2019, 17:16

segatarian schreef:sonic1 ,tetris en mario kart zijn al geweest dacht ik, twijfel ook aan smash tv, dacht dat die ook is geweest maar was geloof ik alleen snes entree(heb m op MD) maar je hebt dan altijd nog andere mario's en sonics.
Side pocket lijkt me wel goed om ooit te doen.
en een shooter idd. house of the dead of een andere common game.
puzzel games ook nice. bv. baku baku,super puzzle fighter, colums, mean bean machine of noem ze maar op.
beste spellen die op meerdere platforms zijn verschenen.

Die eerste games haalde ik dan ook aan als geslaagde voorbeelden van eerdere Retro Challenges. Dat is de categorie games waar je aan zou moeten denken wanneer je zoveel mogelijk mensen wilt aanspreken.

Met light gun games zou ik wel voorzichtig zijn, aangezien light guns in principe enkel werken op CRT's en mensen toch een extra stuk hardware nodig hebben. Nu zullen de meeste NES eigenaren wel een Zapper hebben, maar voor de andere systemen is het minder logisch om daar zomaar van uit te gaan. Enkele van dat soort games hebben wel de mogelijkheid om met controller gespeeld te worden, maar dan ben je 9 van de 10 keer dik in het nadeel.
Gozert
Moderator

Berichtdoor Gozert » 01 feb 2019, 17:24

Galious schreef:Thanks voor de feedback. Een poll of open vraag voor de volgende challenge is wel een goed idee. Het blijft moeilijk in te schatten hoe laagdrempelig een challenge is; met de populariteit van de NES hier op het forum en een (bij mijn weten) vrij common titel als Kung Fu had ik de drempel lager en daarmee blijkbaar verkeerd ingeschat.

(Super) Smash TV, Bubble Bobble en Columns zijn in het verleden al eens in een challenge voorbij gekomen. House of the Dead 2 heb ik vorig jaar nog naar gekeken of die geschikt was voor een challenge, maar ik vond het behoorlijk lastig om met 1cc uberhaupt op de high score table te komen. Side Pocket heb ik ook al op het lijstje van kandidaten staan, maar daar moet ik nog naar kijken wat voor challenge daar eventueel bij zou kunnen passen. Ik zou zeker graag eens een Master System game willen doen (zoals een Bomber Raid, maar er zijn denk ik heel veel geschikte high score games op het apparaat), alleen ben ik bang dat er voor dat platform te weinig liefhebbers zijn op het forum.

Titels als Pac-Man (arcade), Time Crisis, Super Puzzle Fighter en Dr. Robotnik's Mean Bean Machine lijken me prima suggesties waar ik naar ga kijken. Een klassieker als Super Mario Bros. lijkt me ook geweldig om eens te featuren in een challenge, en ik heb daar ook al wel eens over nagedacht, maar ik heb daar nog geen invulling aan kunnen geven. Een score attack bijvoorbeeld kan denk ik vrij makkelijk maxed out worden door 1-ups te exploiten, dus dat soort dingen maakt het bedenken van challenges soms nog best lastig.

Maar ik ga eens een aantal titels verzamelen - ik ben blij met de gedane suggesties, die overigens altijd welkom zijn - en die dan in een apart topic voorstellen voor een volgende challenge :smile:

In ieder geval blij om te zien dat je je niet zo makkelijk uit het valt laat staan door ons luie wammesen. ;)

Ik zou het overigens ook niet erg vinden om een game die al voorbij gekomen is nog een keer te doen, mits de challenge anders is vormgegeven er al de nodige tijd (2 jaar ofzo?) tussen zit.
Gozert
Moderator

Berichtdoor OldSchool » 01 feb 2019, 18:10

Er komen natuurlijk ook steeds nieuwe mensen bij op het forum. Een game herhalen is dan ook zeker een goede optie. Tetris is bijvoorbeeld altijd een succes. Als die een keer per jaar terugkomt, vind ik het prima!

Ik heb met mijn donkere maanden challenge gemerkt hoe lastig het is om een game te vinden die past binnen het concept en ook nog eens in het bezit is van de deelnemers. Sowieso dus respect dat je dit al die tijd al organiseert Peter!

Een poll kan natuurlijk helpen, maar we kunnen ook wel zelf voorstellen doen. Als we nou eens allemaal drie games opnoemen die passen binnen het concept van de challenge, dan heeft Galious wat te kiezen!

Drie opties:
1. Tetris: speltype B, level 9, high 5, highscore
2. Alles met Pac-Man is top, misschien Ms Pacman arcade PS4? Die is echt moeilijk!
3, Sega Rally, een time challenge? Diverse platformen mogelijk.

Ik vind de retro Challenge en ieder geval altijd erg leuk. Ook ik heb helaas niet altijd de game, maar probeer daar waar het kan mee te doen!

OldSchool

Berichtdoor Kjeld » 02 feb 2019, 08:27

Ik probeer vaak mee te doen als ik de game heb, ik merk echter wel dat mijn 3de en 4de generatie verzameling een stuk kleiner is dan de meeste mensen hier. Dat was ook allemaal voor mijn tijd dus het verzamelen begon van niets.

Wat is trouwens de grens voor de retro challenge? De Wii is bijvoorbeeld al 13 jaar oud maar om hem retro te noemen?

Voor suggesties:
- pokemon snap, punten vergelijken in het eerste level zou interessant kunnen zijn.
- Crash Team Racing, nu de remake is aangekondigd zou ik het wel leuk vinden om weer een excuus te hebben deze te spelen
- punch out, wie kan het snelste Mike tyson neer krijgen? Heel erg uitdagend dus wellicht moet deze aangepast worden.
- crazy taxi, arcade mode
- Als de wii retro is: mario kart wii, time trails ofzo.

Ik hoop echt dat het door gaat want als ik mee doe geniet ik er wel altijd met volle teugen van

Afbeelding
Kjeld

Berichtdoor Apenheul » 02 feb 2019, 13:32

Opzich hoeven maar een paar personen echt geëngageerd te zijn en dan krijgt zo'n Retro Challenge al snel die competitieve vibe die het zo aantrekkelijk maakt, en dan is voor mij althans ook nog wel bepalend in hoeverre ik tijd heb (of zin heb om tijd te maken) voor zo'n titel. De meer bekende games die ik vroeger al meer gespeeld heb spreken mij persoonlijk dan meer aan, en hoewel ik Kung Fu wel in mijn NES heb zitten was deze maand voor mij erg ongelukkig. Januari is sowieso voor mij altijd de drukste maand van het jaar en dan was ik daar bovenop ook nog eens op dienstreis.
Apenheul
Beheerder

Berichtdoor segatarian » 02 feb 2019, 16:19

Top Gallious, we zullen graag meedenken (ik denk spontaan aan sega bass fishing , zou ook kunnen)
Of iedereen een nes heeft weet ik niet, vast veel, maar of iedereen er ook veel games voor heeft weet ik niet. palrocks tijd vast en zeker.
Ik heb alleen emulators van Nintendo. nes speel ik op de dreamcast en snes op de xbox.
Mag je met emulators eigenlijk meedoen? bv. super smash tv snes versie op de xbox?
Ik heb het idee dat er laatste paar jaar wel wat meer animo is op t forum voor sega.
denk dat megadrive en dreamcast het meest worden bespeeld qua sega, maar de saturn lijkt ook rijzende.
Jammer dat de master system nog wat achterblijft (zie wel een aantal liefhebbers hier), maar hey, je kan niet alles hebben.

Zou misschien ook een idee zijn als je elke maand een 4 tal games oppert, waar vervolgens leden kunnen posten of ze de game hebben of niet, degene met de meeste animo nemen als challenge?
segatarian

Berichtdoor Galious » 02 feb 2019, 22:51

Bedankt voor de suggesties! :smile:

Kjeld schreef:Wat is trouwens de grens voor de retro challenge? De Wii is bijvoorbeeld al 13 jaar oud maar om hem retro te noemen?

Ik houd dezelfde grens aan als bij het "Hoeveel retro games kunnen we uitspelen" topic, dus bij de PlayStation 2, Xbox en GameCube generatie. Maar een uitstapje naar modernere games is altijd mogelijk; we hebben bijvoorbeeld wel eens ZX Pinball en Super Mario Run challenges gehad, en vorig jaar kwam ook Link's Crossbow Training op de Wii voorbij.

segatarian schreef:Ik heb alleen emulators van Nintendo. nes speel ik op de dreamcast en snes op de xbox.
Mag je met emulators eigenlijk meedoen? bv. super smash tv snes versie op de xbox?

Nee, helaas niet. De enige vorm van emulatie die is toegestaan is als het om officiële releases gaat, zoals retro game compilaties en games op de virtual console, PSN, Xbox Live Arcade en dergelijke.

segatarian schreef:Zou misschien ook een idee zijn als je elke maand een 4 tal games oppert, waar vervolgens leden kunnen posten of ze de game hebben of niet, degene met de meeste animo nemen als challenge?

Ja, dat is zeker een idee. In het verleden zijn er ook weleens polls geweest waar mensen konden stemmen op een game voor de volgende challenge, dat lijkt me goed om weer eens te proberen.

nmkl pjkl ftmch
Galious
Moderator

Berichtdoor gekkehenkie » 06 feb 2019, 14:07

Het aantal consoles dat ik bezit is vrij beperkt dus meestal kan ik niet meedoen. Als ik het spel heb doe ik in ieder geval altijd mee.

Het is inderdaad erg lastig om de juiste spellen te vinden voor de challenge maar een poll lijkt me een goed idee. Ik denk wel dat er voldoende animo is.

Consider yourself a hero.
gekkehenkie

Volgende