Club Button Bashers 004 - Half-Life 2

Alles over onze uitzendingen en komende afleveringen.
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Re: Club Button Bashers 004 - Half-Life 2

22 jun 2019, 15:35

Thanks voor je uitgebreide verslag, Fing3r. Dat gaan we zeker meenemen en er zitten ook weer raakvlakken in. Al zijn ze er misschien wat minder dan bij een andere game :D
Afbeelding
Pius

22 jun 2019, 22:22

Ok toch maar gespeeld de afgelopen dagen. Niet helemaal uitgespeeld overigens, want dat heb ik al 6 keer eerder gedaan. Wat mij betreft nog steeds een heerlijke game. Het viel mij nu tijdens het spelen wel op dat ik deze game destijds (veel) te vaak heb gespeeld en ik er nog steeds doorheen ren.

Ik vind de physics engine, die toen geheel nieuw en hip was, nu toch wel wat gedateerder aanvoelen dan ik me kon herinneren. De speeches van Wallace Breen zijn nog steeds geweldig, net als de combine op zich.

Ik vond Ravenholm destijds al een verschrikkelijk level (want fast zombies) en dat is nog steeds niet veranderd. Ik vind juist de stukken die uitnodigen tot ontdekken in deze game leuker. De stukken die je een beetje vrijheid geven om "aan te modderen". Het verbaast me ook nog steeds dat een verhaal wat eigenlijk zo afgezaagd is, zo goed is uitgewerkt. Het klikt wat dat betreft nog steeds. Ook de artstyle blijkt prima, want de game ziet er nog steeds best goed uit :)
"Come back when you can put up a fight."
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

26 jun 2019, 10:08

Huishoudelijke mededeling: Op zondag 7 juli gaan we opnemen. Alle reacties tot die tijd worden meegenomen in de opname.
Afbeelding
WonderZwaan

02 jul 2019, 18:39

Eerlijk gezegd heeft Half-Life me nooit zo getrokken, ik weet wel dat het een goede reputatie heeft, maar naast andere spellen van Valve zoals het cartoony Team Fortress 2 of het grappige Portal leek Half-Life me een beetje een te serieuze, saaie shooter met aliens oid. Maar kwam deze week de 2005 Xbox port tegen voor enkele luttele Euro's tegen en heb die toch maar meegenomen om eens te zien waar de hype om gaat, en mee te doen voor deze aflevering.

Eerste indrukken zijn overwegend positief tot goed. Zonder enige kennis van de Half-Life serie is het wel een beetje verwarrend initieel - je komt met een trein ergens aan, alle guards willen je meppen zonder echte reden en een soort autoritaire leider houdt speeches op TV. Wie is Gordon Freeman en hoezo vindt iedereen hem een held? Wie zijn de Combine, zijn dat de aliens of de guards? Wat is Black Mesa? Etc. Misschien gaan ze ervan uit dat je Half-Life 1 gespeeld hebt. Er zijn ook een boel episodes, maar het is me niet echt duidelijk of dat vervolgen zijn, of dat dit spel ooit in brokken is uitgebracht?
De hele setting komt tot nu toe eigenlijk een beetje op me over als een W.O. II shooter (Call of Duty 1, Medal of Honor Allied Assault) maar dan met sci-fi elementen. Alles is grijs/bruin/mosgroen, huizen zijn nagenoeg leeg, omgevingen lijken verrassend low-tech gezien de setting, en die guards trekken als een soort gestapo's allerlei huizenblokken door, bah.

Afbeelding

Wel een spannend spel hoor, misschien wel iets té? Zo ongeveer vanaf de 5e minuut tot pakweg 3 uur in zitten er allerlei dingen achter je aan. Die gestapo's, helikopters, je bent alleen maar aan het vluchten en knallen, maar het is me eigenlijk nog steeds niet echt duidelijk waarom of waar het heen gaat. Ik zou wel een paar extra rustmomenten gewaardeerd hebben, nu is het wel erg lang plankgas. Sowieso zijn de levels echt gigantisch, en de actie/spanning is bijna non-stop. Daardoor heb je weinig natuurlijke punten om het spel af te sluiten en later weer op te pakken.
Dacht nu net eindelijk zo'n moment van down-time bereikt te hebben in 'East Black Mesa', waar wat mensen tegen je praten en je met een robothond kunt spelen. Maar nu lijkt daar ook alweer de pleuris uit te breken.

Ander irritatiepuntje vind ik dat het best makkelijk is om de verkeerde kant op te gaan en het niet door te hebben, vooral in het level Water Hazard. Als je een paar rare rondjes draait heb je eigenlijk geen idee meer welke kant nou vooruit is. Op de Xbox port zitten vrij frequente (korte) loadtimes, en steeds als je tegen zo'n loadtime balkje aanloopt denk je dat je voortgang maakt - maar je kunt ook gewoon achteruit gaan en per ongeluk het vorige stukje level opnieuw inladen.

Afbeelding

Wel sterk is hoe ze de wereld een 'verhaal' proberen te laten vertellen. Je ziet activiteiten vanuit ramen en liften, en hoewel dingen als een 'underground railroad' voor vluchtelingen wel een beetje haast smaakloze referenties naar de echte wereld lijken te zijn, is het wel effectief om de machtsdynamieken te illustreren. Heel ver ben ik nog niet, maar je krijgt wel het idee dat ze iets meer te zeggen (denken te) hebben dan 'knal de slechteriken af'.

Vind het sound design ook echt vet tot nu toe en de voice acting is prima, gezichten bewegen zelfs! Muziek is niet heel melodisch tot dusver, op een enkel synth-lijntje na. Ik vraag me af of de ontwikkelaars heel erg fan van The Matrix zijn geweest qua muziek? Die film had ook veel van die ritmische opzwepende stukken zonder echt uitspringende leitmotiefjes. En ook hogesnelheidsachtervolgingen door riolen, trouwens.

Oei, lange post geworden alweer. Ik hoop voor 7 juli nog even een update te plaatsen als ik verder ben. Het spel speelt wel soepel namelijk, en iets dat je vanaf minuut 1 gelijk 3 uur bezig houdt is op zich een goed teken. Spannende game tot nu toe, hoop dat er wat antwoorden doen bovendrijven!
arjen1981

02 jul 2019, 20:10

En stel je dan nu eens voor dat je dit 11 jaar geleden speelde. Revolutionair om nog maar te zwijgen over het eerste deel dat minstens net zo innovatief was. Helemaal het immersieve story telling. In deel 2 kwam daar vooral de technologische vooruitgang bij.
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

06 jul 2019, 11:57

Mijn doel voor vandaag is om zover mogelijk te komen met HL2 :)
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

10 jul 2019, 11:31

Afbeelding

Aankomend weekend komt de Club Button Bashers - Half-Life 2 podcastaflevering uit. Ik heb nog niet alles teruggeluisterd of geëdit maar ik was erg tevreden over de discussie die Mike en ik rondom HL2 hadden en die waarschijnlijk ook weerspiegelt hoe veel anderen het beleefd hebben. Bedankt voor alle reacties in het topic, ze zijn ook echt sturend geweest in de richting die de aflevering ingegaan is.
Fing3r

10 jul 2019, 13:06

:thumbup: Nice, ik ben zeer benieuwd naar deze aflevering.
Afbeelding
Pius

10 jul 2019, 13:58

Ik ben persoonlijk ook erg benieuwd. Het is een van de weinige PC-games uit die periode die ik echt met veel plezier gespeeld heb. Ben benieuw wat er nu nog "van over" is.
"Come back when you can put up a fight."

Terug naar “Afleveringen en discussie”