Club Button Bashers 002 - Grim Fandango

Alles over onze uitzendingen en komende afleveringen.
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Club Button Bashers 002 - Grim Fandango

14 feb 2019, 22:55

Afbeelding

Welke versie je ook voor handen hebt van Grim Fandango, alles mag en telt. Zo zijn we, bij Club Button Bashers. De game die we gaan spelen om de volgende aflevering op te nemen van de podcast gaat over deze veel geprezen LucasArts Adventure. Zowel Niels als ik hebben de game nog nooit gespeeld. En dat is best vreemd. Voor mijzelf kan ik zeggen dat ik een groot fan was en ben van de adventures van LucasArts, maar waarom deze game nooit echt gespeeld is, is een raadsel.

Daarom een mooi moment om daar verandering in te brengen. En wellicht hebben jullie zin om de game ook op te pakken. Of hebben jullie dat al eens gedaan en willen jullie je daar je ei over kwijt. Omdat er misschien wat mensen zijn die de game nog nooit gespeeld hebben is de spoilertag wel handig hier en daar. Maar dat komt vast goed. DOSBox? Remastered? PS4? PSP? iPad? Alles en iedereen kan meepraten over dit grimmige avontuur. Over ongeveer een maand nemen we de nieuwe aflevering op, dus jullie hebben de tijd als jullie mee willen doen.
Afbeelding
Farokh

Re: Club Button Bashers 002 - Grim Fandango

14 feb 2019, 23:09

Ik heb het origineel van deze game indertijd wel gespeeld. Nooit helemaal uit gespeeld. Ik zat redelijk ver in het spel vast. Op een gegeven moment een walkthrough erbij gepakt, maar toen kreeg ik het nog niet voor elkaar. Mijn conclusie was dat ik een glitch te pakken had of iets dergelijks.

Wel enorm van de titel genoten. Ik vond de setting en verhaal lijn erg leuk gedaan. Erg sfeervol spel, zoals ik het me herinner. Staat dus altijd nog op de backlog, dus ik ga hier over na denken. De game is ook voor de Switch te krijgen, dus dat zou dan mijn platform zijn.
Fing3r

15 feb 2019, 00:28

Memorabele game vooral door de sfeer muziek, graphics en voice acting zijn allemaal erg goed en het verhaal is lekker gek. Ik dacht dat ik hem kortgeleden de remastered versie nog had uitgespeeld op de PS4, maar ik kom erachter dat dat dus ook alweer 3 jaar is geleden :biggrin:

Wat mij vooral bijstaat is dat de besturing plotseling totaal anders was dan in voorgaande adventures, je had plotseling de directe controle over Manny en hij keek naar de objecten waar je interactie mee kon hebben. Het enige nadeel is van dit type games dat ik ze wel erg leuk vind maar ze nooit kan uitspelen zonder walkthrough wat ik dus ook bij deze game nodig had. Ik ga hem nu niet weer spelen (backlog enzo) omdat ik hem nog niet al te lang geleden al weer heb doorgespeeld.
AfbeeldingAfbeelding
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

15 feb 2019, 07:22

Ik ben alvast begonnen :)

Zoals Fing3r ook al zei is de besturing erg wennen en je hebt ook geen overzichtelijke inventory wat mij regelmatig nog in de weg zit. Het thema vind ik wel erg interessant.
Galious
Moderator
Moderator

15 feb 2019, 13:56

Dit leek me altijd al wel een leuke game, maar ik heb hem nog nooit gespeeld. De remaster zat een keer bij de Instant Game Collection van PS Plus, dus als ik er genoeg tijd voor kan vinden naast GoW, dan ga ik die eens aanslingeren.
nmkl pjkl ftmch
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

15 feb 2019, 15:09

Galious schreef:Dit leek me altijd al wel een leuke game, maar ik heb hem nog nooit gespeeld. De remaster zat een keer bij de Instant Game Collection van PS Plus, dus als ik er genoeg tijd voor kan vinden naast GoW, dan ga ik die eens aanslingeren.
Ik weet zeker dat je het kan! :)
Afbeelding
toejam

15 feb 2019, 15:53

De stijl en setting van deze sprak mij nooit zo aan en ik heb hem zowel vroeger als met alle re-releases overgeslagen. Maar het is wel een titel in een genre dat me trekt en als jullie hem een podium geven moet ik er natuurlijk eigenlijk ook wel even voor gaan zitten.
Professional dabbler
Galious
Moderator
Moderator

15 feb 2019, 22:56

Ik heb vanavond een beginnetje gemaakt. Ik vind de stijl en setting erg leuk, maar de controls zijn inderdaad wel wennen. Het is ook niet altijd even duidelijk met welke dingen je kunt interacteren. Dan is een pointer toch wat handiger dan "the general direction" waarin je kijkt. Maar goed, ik ga eens zien waar ik vastloop, want dat gaat ongetwijfeld gebeuren :)
Spoiler: weergeven
Ik ben nu aan het proberen de de message tubes te saboteren. Of zoiets. En ik heb vier broden in mijn binnenzak, omdat het kan.
nmkl pjkl ftmch
Galious
Moderator
Moderator

16 feb 2019, 23:03

Ai caramba, ik sta op het punt van afhaken... Ik ben bij de Petrified Forest, maar het soort puzzels hier lijkt niet echt te willen klikken bij mij en ik merk dat ik er het geduld ook moeilijk voor kan opbrengen. Ik heb verder niet zo veel ervaring met het genre, maar Day of the Tentacle Remastered lag me een stuk beter qua puzzels.

Ik geef het nog een kans, maar ik weet niet hoe lang ik het nog trek :bored:
nmkl pjkl ftmch
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

17 feb 2019, 00:08

Galious schreef:Ai caramba, ik sta op het punt van afhaken... Ik ben bij de Petrified Forest, maar het soort puzzels hier lijkt niet echt te willen klikken bij mij en ik merk dat ik er het geduld ook moeilijk voor kan opbrengen. Ik heb verder niet zo veel ervaring met het genre, maar Day of the Tentacle Remastered lag me een stuk beter qua puzzels.

Ik geef het nog een kans, maar ik weet niet hoe lang ik het nog trek :bored:
Ik kan me voorstellen dat het lastig is. Ik ben vanmorgen begonnen maar moet nog naar plaats delict zeg maar, waar de game mee begint. Ik merk dat ik me er echt even voor moet in de stemming brengen. Zorgen dat ik er geen haast achter zet. Gewoon relaxt zitten en alles rustig bekijken en interactie mee hebben.
Afbeelding
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

17 feb 2019, 18:25

Nou.. ik ben in Year Two. Maar nier zonder slag of stoot. Wat een gedrocht van een Remaster is dit.
Afbeelding
Galious
Moderator
Moderator

17 feb 2019, 20:24

Is de remaster dan minder goed dan het origineel?

Anyway, de volgende keer dat ik vastzit, ga ik eens op deze hints site kijken. Ik denk dat dat de ervaring meer ten goede komt dan een oplossing opzoeken in een walkthrough, wat dat haalt voor mij echt alle lol uit de game.

http://www.uhs-hints.com/uhsweb/hints/grimfand/1.php
nmkl pjkl ftmch
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

17 feb 2019, 21:24

De remaster is volgens mij beperkt tot een hogere resolutie, maar ik kan me het origineel ook niet goed herinneren. Ik kom er pas net achter dat je kan rennen :/

@Galious: thanks voor die URL met hints, die ga ik zeker nodig hebben!
toejam

18 feb 2019, 07:42

Klinkt allemaal positief, heb hem net op de Vita gezet. Is het de ruimte wel waard? :laugh:
Professional dabbler
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

18 feb 2019, 11:23

Galious schreef:Is de remaster dan minder goed dan het origineel?
Nou, dat niet, er is best wel wat gefixed hoor in vergelijking met het origineel. Maar er is nog zoveel meer dat gerepareerd had kunnen worden. En daarbij, grafisch is het echt gewoon geen remaster in mijn ogen. Ik snap sowieso niet waarom die 16:9 optie in de remaster settings zit. Zelfs op remasteredsettings trekt hij het beeld gewoon uit. Verschrikkelijk.
toejam schreef:Klinkt allemaal positief, heb hem net op de Vita gezet. Is het de ruimte wel waard? :laugh:
Je laat ons toch niet alleen struggelen met deze game? :omg:
Afbeelding
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

18 feb 2019, 14:12

Gedeelde smart is halve smart heb ik ooit van iemand ergens gehoord.

Maar serieus, deze game heeft een 9,4 gemiddeld op Metacritic. kreeg in die tijd veel awards en heeft een grote fanbase.
Pius

18 feb 2019, 20:29

Ik heb de remake op de PC destijds een keer gespeeld, maar het viel me vreselijk tegen. Het is veel heviger verouderd dan ik had verwacht en gehoopt. Dit viel des te meer op nadat ik in dezelfde categorie games Leisure Suit Larry: Love for Sail had gespeeld. Die komt uit dezelfde periode (volgens mij zelfs hetzelfde jaar), en is nog prima speelbaar.
"Come back when you can put up a fight."
Galious
Moderator
Moderator

18 feb 2019, 23:07

Hmm, een ietsje meer guidance zou soms niet verkeerd zijn. Zo was ik in Year 2 bezig om een metaaldetector van iemand los te peuteren, terwijl ik geen idee had waarom ik een metaaldetector nodig zou hebben. Nou ja, dat lukt dan eindelijk (kijk ma, zonder hints!) en even later probeer ik het ergens te gebruiken en in plaats daarvan geef ik dat ding af en heb ik nog steeds geen flauw idee waarom. Pas later peurde ik een derde item los van iemand ergens anders en toen pas vielen de puzzelstukjes samen en was er - in hindsight - een logica in te ontdekken. Dat gevoel heb ik met wel meer puzzels; je bent vaak bezig terwijl je geen flauw idee hebt waarom je het zou willen doen. En andere dingen die je juist wel wilt doen, laat de game je niet doen omdat je een of andere hersenkronkel voor een tussenstap mist.
nmkl pjkl ftmch
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

20 feb 2019, 12:02

Ik ben gisteravond aan Year 2 begonnen en ik moet zeggen dat Year 2 mij een stuk meer tegenvalt dan Year One. Het is namelijk best groot en het heen en weer lopen begint dan ook wat tegen te vallen. Vooral omdat, zoals Galious al een paar keer heeft aangehaald, geen sturing is. Je weet wat het hoofddoel is dat je moet doen, maar dat is het dan ook. Zoveel locaties waar je heen kan lopen die leeg aanvoelen en waar je niet kan doen, dat het te uitgestrekt voelt voor wat er in zit.
Afbeelding
Galious
Moderator
Moderator

20 feb 2019, 15:01

Ik ben benieuwd of jullie al net zo vaak als ik hints hebben moeten gebruiken om door sommige puzzels en problemen heen te komen. Dit soort adventures ligt me duidelijk niet! Veel dingen voelen voor mij nogal aan als trial & error (mede door de controls en camera angles, maar dat zijn andere issues), en dat gecombineerd met de grootte van het gebied van Year 2 en de tedium van het heen en weer lopen (ik hoop voor Apenheul dat hij vóór Year 2 begon erachter is gekomen dat je kan rennen, want anders... mijn god :laugh: ), zorgt ervoor dat ik weinig geduld kan opbrengen om sommige dingen zelf uit te vogelen. En dat vind ik eigenlijk wel zonde, want er zit een erg goede en gedetailleerde puzzel in Year 2 (de beste die ik tot nu toe ben tegengekomen in de game), die waarschijnlijk erg bevredigend is als je die helemaal zelf oplost, maar tegen de tijd dat ik daar was gekomen was ik al murw van al het heen en weer lopen in hetzelfde gebied en andere irritaties. A met al voelde Year 2 aan alsof het daadwerkelijk een jaar heeft geduurd om er doorheen te ploeteren, maar ik ben nu in Year 3 aangekomen. Ik speel het inmiddels meer voor het verhaal dan voor de puzzels, maar misschien brengt Year 3 wat meer goeds op puzzelgebied.
nmkl pjkl ftmch
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

20 feb 2019, 15:15

Ik ben nog lekker aan het rondrennen in Year 1 hoor ^_^
Galious
Moderator
Moderator

26 feb 2019, 17:03

Ik heb hem dus een paar dagen geleden uitgespeeld. Laat ik maar positief beginnen dat ik blij ben dat ik deze game eindelijk eens gespeeld heb. Het is toch een titel waar ik altijd nieuwsgierig naar ben geweest vanwege de originele setting en grafische stijl, die me beide erg aanspreken. Het verhaal en de personages vond ik ook echt tof, vooral Manny is gewoon een erg likeable character waar ik gedurende het avontuur steeds meer gehecht aan raakte. Maar helaas ben ik een stuk minder gecharmeerd van de gameplay en met name de puzzels, waar ik regelmatig mee vastliep.

Ik weet niet of het mijn gebrek aan ervaring is met dit soort (point 'n click) adventures, maar ik vond de logica vaak (erg) ver te zoeken of het was, zoals ik al eerder heb aangehaald, mij gewoon te onduidelijk wat de game nu precies van me verlangde. De enige andere LucasArts game die ik hiervoor gespeeld heb, is Day of the Tentacle (Remastered), en ik heb verder nog wel wat latere point 'n click adventures gespeeld zoals Armikrog en Machinarium, maar daar gingen de puzzels me een heel stuk beter af dan in Grim Fandango.

Year 1 vond ik nog best te doen, maar in Year 2 begon de frustratie zoals met die boom/kruiwagen puzzel waar ik echt geen flauw idee had wat daar nou de bedoeling van was. Kort daarop kwam dan die demon beavers puzzel en liep de ergernis nog hoger op (ook nog aangewakkerd door de enorme klotecontrols van dat autootje waar je mee heen en weer moet rijden in dat bos). Waarom kan je die beavers niet gewoon allemaal met je brandblusser doven? Het zijn er maar een paar en je kunt ze allemaal gewoon zien zitten. Maar nee, de game verlangt een imo echt bizarre oplossing waar ik waarschijnlijk nooit op was gekomen. Een ander voorbeeld - wat ik eigenlijk gewoon slecht design vind - is een puzzel verderop in Year 2 waarbij je een metaaldetector uit een enorme kattenbak moet vissen. (Vanwege de oplossing maar even in spoilers gezet)
Spoiler: weergeven
Het leek me logisch om daarvoor de scythe te gebruiken, maar na meerdere keren dat geprobeerd te hebben bleef Manny maar een beetje met z'n scythe zwaaien boven de kattenbak en gebeurde er verder niks. Dan zal dat wel niet de oplossing zijn, ga je dan denken. Gelukkig ben ik blijkbaar een beetje gestoord (immers "The definition of insanity is doing the same thing over and over and expecting different results") en ramde ik nog maar een paar keer op de knop en bij de 5e of 6e keer viste ik opeens wel dat ding uit de bak. Kom op, wat een bullshit is dat, zeg.
En zo zou ik nog wel een paar dingen kunnen noemen die me tegen de haren in streken.
Met een hoop geduld en trial en error zal het allemaal vast te doen zijn, maar door het vele heen en weer lopen en handelingen die steeds gepaard gaan met dezelfde trage animaties (waaronder je inventory item voor item moeten raadplegen), had ik daar op een gegeven moment echt helemaal geen zin meer in en zocht ik maar een hint op. En dat vind ik eigenlijk doodzonde, want zodra ik hints of oplossingen op moet gaan zoeken, dan gaat voor mij de lol er wel af bij een game als dit.

De fixed camera standpunten en de controls waren ook niet echt een helpende factor. Zo is het niet altijd duidelijk waar je wel of niet mee kunt interacten, of kijk je net niet helemaal de goede richting uit en kun je daardoor iets niet doen. Met een point ’n click interface zou je dat soort problemen niet hebben.

Uiteindelijk heb ik vooral voor het verhaal doorgezet en dat vond ik echt wel de moeite waard, maar qua puzzels en gameplay vond ik dit vooral een frustrerende ervaring.
nmkl pjkl ftmch
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

26 feb 2019, 17:42

Bedankt voor je uitgebreide bericht over je ervaring met Grim Fandango, dat is heel fijn om te hebben voor wanneer we de podcastaflevering gaan opnemen!
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

26 feb 2019, 23:15

Zeker! Bedankt, Galious. Dit kunnen we mooi als kapstok ook gebruiken voor onze eigen ervaringen.
Afbeelding
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

01 mar 2019, 21:49

Year Two, de game gaat ineens helemaal open en dat is meestal leuk maar nu betekent het veeeeeeel lopen (gelukkig kan ik rennen). De setting is wel een stuk leuker dan het bos waar ik een tijd vast heb gezeten.

Terug naar “Afleveringen en discussie”