SNES vragen - Schoon maken & regio verschillen

Modding, reparatie en randapparatuur
Punix

SNES vragen - Schoon maken & regio verschillen

28 jun 2016, 21:09

Hallo iedereen, eerste post, maar geen eerste bezoeker.

Even een paar snes vragen, hopelijk kunnen jullie antwoord geven.

Na vele retro consoles te hebben gehad ( en weer verkocht) wil ik weer beginnen met de snes ( en hier bij blijven :beg: )
Maar na gezocht te hebben op het internet heb ik wel een paar vragen.

1 ik heb een snes pal console ( geen 1 chip) dus geen famicom controllers of usa. Maar gaat een multitap wel werken, en dan met name de bombermanface tap.
2 gaan ntsc controllers werken met een multitap.
3 wat is de beste manier om je snes schoon te krijgen en te houden ( schoon, delen zijn geel maar dat is de plastic)
4 wat is de beste manier om games schoon te krijgen en te houden, met een wattenstaaf en alcohol de pins doen?
5 mijn plan is om een usa snes in de toekomst aan te schaffen. Is er iemand met ervaring hoe deze aan te sluiten op ons stroomnet, stepdown converter gebruien?

Tanx punix
Dennis!

Re: Snes vraag

28 jun 2016, 22:31

Heb wel wat antwoorden maar nu geen tijd. Zal dat morgen ff doen.
----------------------------------------------------------
LEUK MEISJE MET ZEER GROTE FRIKANDEL IN HAAR HANDEN ------ RIP
Tom
Moderator
Moderator

28 jun 2016, 22:43

Ha Punix!

Leuk dat je besloten hebt om voor de Super Nintendo te verzamelen. De meest favoriete console van mij!

1.
Ja die multitap werkt gewoon naar mijn idee.

2.
Ja NTSC controllers gaan werken met een multitap. Wederom: naar mijn mening.

3.
Het voordeel van de SNES is dat deze een "toploader" is. Hier zijn echt nauwelijks problemen mee en de beste manier om je console schoon te houden, van binnen, is door er schone cartridges in te doen als je een game gaat spelen. Je zou een oude cartridge kunnen pakken en de contacten met een wattenstaafje insmeren met alcohol. Dan de game een paar keer erin en eruit halen en zo kijken hoeveel vuil er op de contacten gaat zitten. Dan herhalen tot het weg is. En vanaf dat moment alleen maar schoongemaakte cartridges gebruiken (zie antwoord vraag 4)

4.
Hier een link met wat tips:
https://www.button-bashers.nl/viewtopic.php?f=11&t=2043

5.
Een stepdown converter gebruiken inderdaad.
Als het je te doen is om de Amerikaanse games dan kan ik je een "switchless mod" voor je PAL SNES aanbevelen. @Klonoa en @Blaasvis van het forum doen dit nog steeds als het goed is.
Je krijgt dan een SNES waar je via de resetknop kan instellen of je wil spelen met 50hz, 60hz, 50hz en lock-out chip aan, 50hz en lock-out chip uit. Vier verschillende standen en super handig.

Kijk hier maar eens onder "console mods"
De SNES in het filmpje is mijn eigen SNES die Klonoa geeft aangepast.

https://www.button-bashers.nl/viewtopic.php?f=16&t=972

Succes! En mocht je de tijd willen nemen je even voor te stellen altijd leuk. Ook mooi om te lezen wat je zoal wil gaan verzamelen etc.
segatarian

29 jun 2016, 12:38

3, niet, het vergeelde krijg je nooit meer echt netjes. zijn experimenten met oxi producten, maar nooit echt goed gewerkt volgens mij.
4 je hoort verschillende oplossingen. alcohol wattenstaafje is 1, met een gummetje is 2 en mijn favoriet is wattenstaafje met contactspray, deze verwijderd oxidatie het best. je moet bij de vloeistoffen de restanten wel goed droogwrijven.
synergy
Winnaar Gameroom Award 2018

29 jun 2016, 15:02

segatarian schreef:3, niet, het vergeelde krijg je nooit meer echt netjes. zijn experimenten met oxi producten, maar nooit echt goed gewerkt volgens mij.
Ik heb mijn Dreamcast en PC Engine controllers helemaal stralend wit gekregen met een bad van waterstofperoxide (35%, niet lager) en wat Oxi Action. En die waren zo geel als een kanarie.

Gewoon in een doorzichtige bak doen, helemaal vullen met dat spul en dan in de zon zetten (afgedekt met doorzichtig huishoudfolie). Was na een paar uurtjes helemaal zo goed als nieuw! Weet niet hoe dit uitpakt voor een SNES, aangezien die natuurlijk grijs is, maar het resultaat zou hetzelfde moeten zijn.

De resultaten met retr0bright met waterstofperoxide in pastavorm verschillen inderdaad wel heel erg (witte strepen, logo's beschadigd etc)
MrSirius
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Re: SNES vragen - Schoon maken & regio verschillen

29 jun 2016, 15:10

Welkom op het forum! Ik heb je titel wat veranderd om die wat minder generiek te maken.

Vind je het leuk om jezelf kort voor te stellen in ons welkomst gedeelte?
Afbeelding
Kain is deified. The Clans tell tales of Him. Few know the truth. He was mortal once, as were we all.
segatarian

29 jun 2016, 15:24

synergy schreef:
segatarian schreef:3, niet, het vergeelde krijg je nooit meer echt netjes. zijn experimenten met oxi producten, maar nooit echt goed gewerkt volgens mij.
Ik heb mijn Dreamcast en PC Engine controllers helemaal stralend wit gekregen met een bad van waterstofperoxide (35%, niet lager) en wat Oxi Action. En die waren zo geel als een kanarie.

Gewoon in een doorzichtige bak doen, helemaal vullen met dat spul en dan in de zon zetten (afgedekt met doorzichtig huishoudfolie). Was na een paar uurtjes helemaal zo goed als nieuw! Weet niet hoe dit uitpakt voor een SNES, aangezien die natuurlijk grijs is, maar het resultaat zou hetzelfde moeten zijn.

De resultaten met retr0bright met waterstofperoxide in pastavorm verschillen inderdaad wel heel erg (witte strepen, logo's beschadigd etc)
Ok grappig ben benieuwd.
was deze ook echt vergeeld of was het gewoon vies van rookaanslag ed.?
heb namelijk bij veel mensen gehoord dat het niet of vlekkerig werkte.
vervaag je dan ook niet de belettering op de console met de door jou gebruikte samenstelling?
synergy

29 jun 2016, 17:04

segatarian schreef: Ok grappig ben benieuwd.
was deze ook echt vergeeld of was het gewoon vies van rookaanslag ed.?
heb namelijk bij veel mensen gehoord dat het niet of vlekkerig werkte.
vervaag je dan ook niet de belettering op de console met de door jou gebruikte samenstelling?
Nee die waren echt alleen vergeeld! Nooit in de buurt van rook geweest en altijd netjes onderhouden.

De belettering van de Dreamcast bleef gewoon intact. Heb voor de PC Engine controller wel voor de zekerheid maatregelen getroffen door het gedeelte dat "geverfd" is af te plakken met brede tape. Kwam er helemaal perfect zonder beschadigingen uit. Als het goed is moet je de SNES kappen ook helemaal kunnen onderdompelen zonder iets af te plakken (misschien alleen het logo voor de zekerheid). Maar natuurlijk alles op eigen risico... :biggrin:

Oh en ik was vergeten te vermelden dat je de waterstofperoxide wel even moet verdunnen met water. Balans van ongeveer 50-50.
Gurtus

26 aug 2016, 20:47

Oke ik heb een vraag ik wil graag weer een snes kopen om weer SMW op het orgineel te kunnen spelen

En het recente verschenen Super mario world :the return to dinosaur land (wat een extreem goede fanmade vervolg is) nu heb ik over dat laaste een vraag want dat is een NTSC USA game

En dus vroeg ik me af wat is de beste/makkelijkste manier om NTSC U games op een pal snes te spelen of is het voordeliger om gewoon een NTSC U snes te kopen
En wat zijn de alternatieven
I’M HERE TO KICK ASS AND CHEW BUBBLEGUM, AND I’M ALL OUTTA GUM
MrSirius
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

26 aug 2016, 21:17

Gurtus schreef:Oke ik heb een vraag ik wil graag weer een snes kopen om weer SMW op het orgineel te kunnen spelen

En het recente verschenen Super mario world :the return to dinosaur land (wat een extreem goede fanmade vervolg is) nu heb ik over dat laaste een vraag want dat is een NTSC USA game

En dus vroeg ik me af wat is de beste/makkelijkste manier om NTSC U games op een pal snes te spelen of is het voordeliger om gewoon een NTSC U snes te kopen
Een regiovrij gemaakte SNES met weg gevijlde hoeken zodat Amerikaanse carts passen. Bij Klonoa en Blaasvis kun je terecht voor mods. Klonoa levert een veelgebruikte populaire mod (SuperCIC), Blaasvis een uitgebreidere met wat hogere compatibiliteit. Met beide kun je ook PAL games in 60 hz forceren.

Verder zou je een converter kunnen gebruiken, maar aan een gemodde SNES heb je naar mijn gevoel uiteindelijk meer.
Afbeelding
Kain is deified. The Clans tell tales of Him. Few know the truth. He was mortal once, as were we all.
Gurtus

26 aug 2016, 21:19

MrSirius schreef:
Gurtus schreef:Oke ik heb een vraag ik wil graag weer een snes kopen om weer SMW op het orgineel te kunnen spelen

Een regiovrij gemaakte SNES met weg gevijlde hoeken zodat Amerikaanse carts passen. Bij Klonoa en Blaasvis kun je terecht voor mods. Klonoa levert een veelgebruikte populaire mod (SuperCIC), Blaasvis een uitgebreidere met wat hogere compatibiliteit. Met beide kun je ook PAL games in 60 hz forceren.

Verder zou je een converter kunnen gebruiken, maar aan een gemodde SNES heb je naar mijn gevoel uiteindelijk meer.
Wat is het verschil tussen de twee mods
Of is er weinig verschil je hebt het over hogere compatibiliteit
R2-2D

26 aug 2016, 21:47

Ik kan bevestigen dat peroxide bleken echt werkt, zie hier een eerder topic van mij hierover op het Nozomi.nl forum:
http://www.nozomi.nl/forum/viewtopic.ph ... 604118e18a
synergy

26 aug 2016, 23:11

R2-2D schreef:Ik kan bevestigen dat peroxide bleken echt werkt, zie hier een eerder topic van mij hierover op het Nozomi.nl forum:
http://www.nozomi.nl/forum/viewtopic.ph ... 604118e18a
Ik heb jouw handleiding destijds gebruikt om mijn Dreamcast en PC Engine controllers te bleken en ze zien er stralend wit uit, nog steeds! Bedankt dus!
synergy

26 aug 2016, 23:15

Gewoon een PAL SNES kopen, deze laten modden naar 60 hz en regio vrij + passthrough adapter kopen (dan steek je makkelijk je US carts in je SNES, passthrough adapter heb ik gekocht van Blaasvis trouwens - hoef je je PAL SNES niet te verkloten met wegvijlen van je slot).

Is die bootleg sowieso niet regio vrij? (behalve dan dat ie op een US cart staat?)
Gurtus

26 aug 2016, 23:28

synergy schreef:

Gewoon een PAL SNES kopen, deze laten modden naar 60 hz en regio vrij + passthrough adapter kopen (dan steek je makkelijk je US carts in je SNES, passthrough adapter heb ik gekocht van Blaasvis trouwens - hoef je je PAL SNES niet te verkloten met wegvijlen van je slot).

Is die bootleg sowieso niet regio vrij? (behalve dan dat ie op een US cart staat?)
Nee die is niet regio vrij helaas
KillingRaptor

26 aug 2016, 23:30

Zou klonoa van het forum hem niet op een PAL cart krijgen? Weet niet of hij dat nog doet maar lijkt me wel dat hem dat moet lukken?
Afbeelding
Gurtus

26 aug 2016, 23:32

KillingRaptor schreef:Zou klonoa van het forum hem niet op een PAL cart krijgen? Weet niet of hij dat nog doet maar lijkt me wel dat hem dat moet lukken?
Nee wil graag het origineel inclusief boekjes en hoesje
KillingRaptor

26 aug 2016, 23:37

Euhm... Een bootleg origineel? Je moet het maar kunnen. :laugh:
Ik ga er toch vanuit dat we het hier over die Return to Dinosaur Land hebben.
Afbeelding
Gurtus

26 aug 2016, 23:48

KillingRaptor schreef:Euhm... Een bootleg origineel? Je moet het maar kunnen. Afbeelding
Ik ga er toch vanuit dat we het hier over die Return to Dinosaur Land hebben.
Het is geen bootleg het is een fan made game van uitzonderlijke kwaliteit en het is idd return to dinosaur land
https://cartridgearcade.com/?product=su ... e-in-box-2
Ruud
Koningsdag Koning 2017
Koningsdag Koning 2017
Contacteer:
eBay gebruikersnaam: nesfountain

27 aug 2016, 00:55

Een hack van een Nintendo-game met de naam en figuren van Nintendo nog intact?
Zou ik wel een bootleg noemen.

Maar ik zou wel voor een gemodde SNES gaan. Die kan je namelijk ook nog gebruiken dan om andere games te spelen.
Gurtus

27 aug 2016, 08:32

Ik zie het meer als een fan made vervolg
Blaasvis
eBay gebruikersnaam: Blaasvis

30 aug 2016, 18:06

Ok, Ik zal es een poging doen om het verschil tussen verschillende mods uit te leggen.

SuperCIC is alleen de lockout chip vervangen. Hierdoor spelen alle region SNES spellen af.

UIGR staat voor Ultimate In-game reset. Hiermee kun je de snes vanaf de bank bedienen.
- Reset
- dubbele Reset voor de sd2snes
- 50hz/60hz switchen
- D4/$213f patch aan/uit zetten.

D4/$213F patch... watblief ?
Dit zorgt voor de onderdrukking van de meldingen dat de game niet gemaakt is voor een bepaalde region.
Als je bijvoorbeeld street fighter alpha 2 pakt zal deze een melding geven. Met de patch is dit eens en voor altijd weg.

Color burst.
Door dat op 60hz in een pal console een andere video klok wordt gebruikt zijn de kleur waardes afwijkend.
Hierdoor is zwart grijzer dan je zou verwachten.

Tevens doe ik zelf niet meer aan uitzagen van het slot. Ik ben van mening dat dit een slechte zaak is.
Een tijd geleden vond ik op een forum een passthrough adapter. Deze maakt het mogelijk om elke cartridges gewoon aan te sluiten.

Afbeelding

Ook een fototje hoe het er dan uitziet:
[instagram][/instagram]

Mogelijk maak ik binnenkort es een topic aan met alle mogelijkheden, zodat hierheen kan verwezen worden.
Bekijk wat ik allemaal uitspook met consoles : https://www.instagram.com/blaasvis/
Je kunt me altijd lastig vallen voor aanpassingen / reparaties aan je retro consoles :)
c4ke

30 aug 2016, 22:26

@Blaasvis: Lijkt me inderdaad prima informatie voor een los topic in het tech-board (als die eenmaal is aangemaakt). Die kan je dan eenvoudig up-to-date houden.

En die passthrough adapter is een hele nette manier om je SNES omhuizing origineel te houden. Daar ben ik een groot voorstander van.
I USE CAPS LOCK BECAUSE I WILL BECOME NOTICED, POPULAR, AND GOOD IN BED (。◕‿‿◕。)

~ NTSC/J Verzamelaar ~
Pius

31 aug 2016, 07:57

Hopelijk lezen de mods alle stille hints over het tech forum :)
"Come back when you can put up a fight."
Joey
Moderator
Moderator

31 aug 2016, 08:28

Pius schreef:Hopelijk lezen de mods alle stille hints over het tech forum :)
Zeker weten, en die worden steeds doorgegeven aan @Redah...

Terug naar “Tech”