Button Bashers Top 25 Draft: Sony Playstation

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.
kingoftherain

Re: Button Bashers Top 25 Draft: Sony Playstation

01 mei 2026, 19:44

Mooie toevoeging, Mike! Ik moet bekennen dat ik nog nooit een spel uit de reeks heb uitgespeeld, maar de demo van de Oddysee heb ik wel heel veel gedaan. Dat was echt zo'n spel dat je met de PlayStation associeerde. Top dat deze de top 25 heeft weten te bereiken.
Afbeelding

Wooloo = love, Wooloo = life
KillingRaptor

01 mei 2026, 19:49

Ik heb de remake van Abe gespeeld op PS4 maar dat was volgens mij van de eerste game. Toch? Vond die wel erg gaaf! Exoddus moet ik ook maar eens gaan zoeken en misschien gelijk de eerste voor PS1 ook dan.

Edit:
Wacht, ik zie net in mijn CLZ dat ik Exoddus gewoon heb! Die moet zeker eens gespeeld worden dan.
Laatst gewijzigd door KillingRaptor op 01 mei 2026, 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.
OldSchool
Contacteer:

01 mei 2026, 19:51

Ik heb dit wel eens opgestart. Maar daar is het dan ook altijd bij gebleven. Het lijkt wel of ik iets tegen de PS1 heb, maar dat is niet zo. Maar het heeft nooit de aandacht gekregen die andere systemen wel hebben gehad. Gelukkig kan ik daar altijd nog verandering in aanbrengen.
kingoftherain

01 mei 2026, 20:09

KillingRaptor schreef:
01 mei 2026, 19:49
Ik heb de remake van Abe gespeeld op PS4 maar dat was volgens mij van de eerste game. Toch? Vond die wel erg gaaf! Exoddus moet ik ook maar eens gaan zoeken en misschien gelijk de eerste voor PS1 ook dan.

Edit:
Wacht, ik zie net in mijn CLZ dat ik Exoddus gewoon heb! Die moet zeker eens gespeeld worden dan.
Soulstorm is een soort remake van Abe's Exoddus.
Afbeelding

KillingRaptor

01 mei 2026, 20:45

kingoftherain schreef:
Het was niet Soulstorm. New 'n Tasty heet hij dacht ik.
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

01 mei 2026, 20:50

KillingRaptor schreef:
01 mei 2026, 20:45
kingoftherain schreef:
Het was niet Soulstorm. New 'n Tasty heet hij dacht ik.
New 'n Tasty was een direct vervolg op Oddysee, met bijna dezelfde locaties en layouts van de levels. Het is dus geen remake, maar ook weer een beetje wel op die manier. Reimagine misschien meer. Ondanks dat het zich direct afspeelt na het verhaal van Oddysee. Ingewikkelde reboot van de reeks die ook maar twee games kreeg.
Afbeelding
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

02 mei 2026, 04:38

Ik vergeet constant dat deze serie bestaat. En ik heb heel lang geleden een game uit de serie geprobeerd maar ik weet niet meer welke. Ik dacht Oddysee. Het scratchte ook een beetje de Lemmings itch.
Mark

02 mei 2026, 09:15

Ik heb ze allebei al wel een jaar of 15, maar nog nooit gespeeld. Het vinkt wel een hoop checkboxes af die mij erg aanspreken (dingen verzamelen, zijaanzicht (soort 2D), puzzelgame) dus eigenlijk zou ik het eens moeten spelen. Dat geldt voor een hoop games in dit topic. Heb van de week wel eindelijk gezorgd dat ik weer PS1 kan spelen in de woonkamer (weliswaar op de PS3 maar goed) en speel af en toe weer een PS1 game nu dus dit topic heeft wel weer iets bewerkstelligd bij me.

We kunnen na de top 25 trouwens nog een flinke tijd doorgaan, er is nog zo ontzettend veel niet aan bod gekomen. Er zijn misschien wel 100+ titels die hiervoor in aanmerking komen.

Leuke mini review Mike, het heeft wel m'n interesse gewekt.
arjen1981
Animal Crossing Tour 2020

02 mei 2026, 13:32

Ja we kunnen echt nog wel even doorgaan. Ik had ook geen van deze serie op mijn lijstje.

Maar ik snap het wel. Net als Rob heb ik ze beiden wel een heel stuk gespeeld, maar nooit echt uitgespeeld. Maar ik waardeerde deze spelen toen en nu nog altijd enorm. Ik speelde Flashback en Out of this World op de Amiga en dat is waar ik aan denk als ik Abe speel. En dat was presies het type spel wat ik miste in het 32 bit tijdperk en ik denk toen al wel nastolgisch naar was. The Heart of Darkness is ook nog zo'n titel, maar daar staan de Abe delen zeker weten boven.

Ik heb de latere delen ook allemaal wel geprobeerd behalve juist weer Soulstorm maar die hadden inderdaad dezelfde kwaliteit als de orginelen.
arjen1981

04 mei 2026, 10:20

Afbeelding
Mizzurna Falls
Human Entertainment
1998
Adventure / Open World
1 speler

Sommige games ontdek je per toeval, en laten je daarna niet meer los. Mizzurna Falls is zo’n hidden gem.

Zelfs voor Human Entertainment, een studio die bekend stond om uiteenlopende en soms verrassende projecten, voelt Mizzurna Falls als iets totaal anders binnen hun catalogus.

De regie lag bij Taichi Ishizuka, de creatieve kracht achter het project. Na Mizzurna Falls verdween hij grotendeels uit de game industrie. In een interview gaf hij aan dat hij nu in Canada als hiking tourguide is gaan werken. Het past ook bijna te goed bij de sfeer van Mizzurna Falls zelf.

Vanaf het begin is duidelijk waar de inspiratie vandaan komt. Mizzurna Falls ademt de sfeer van Twin Peaks. Een klein stadje, een verdwijning, vreemde personages en een constante onderhuidse spanning. Het voelt niet als een kopie, maar wel als het dichtstbijzijnde wat ooit bij “Twin Peaks: de game” is gekomen.

Je speelt als Matthew, een tiener die op zoek gaat naar een verdwenen klasgenoot. Maar waar andere games je duidelijke doelen geven, laat Mizzurna Falls je grotendeels zelf uitzoeken wat er gebeurt. De wereld gaat gewoon door. Mensen hebben routines, tijd verstrijkt en gebeurtenissen vinden plaats met of zonder jouw input.

Daarmee voelt het als een vroege versie van Shenmue. Je rijdt rond met een auto, moet tanken, volgt mensen en probeert verbanden te leggen. Dat gevoel van zoeken naar aanwijzingen zit hier al in, nog voor Shenmue dat bekend maakte.

Tegelijkertijd zie je hier ook duidelijk de basis van Deadly Premonition. De combinatie van open wereld, mysterie en Twin Peaks-achtige sfeer komt daar bijna direct uit voort. Je zou bijna kunnen zeggen: Deadly Premonition is de moderne echo van wat hier al werd gedaan.

Afbeelding

Wat Mizzurna Falls bijzonder maakt, is hoe het zich nergens aanpast. Het tempo ligt laag, de game legt weinig uit en verwacht dat je zelf observeert. Je bent niet bezig met missies afwerken, maar met het begrijpen van wat er gebeurt. Dat maakt het soms lastig, maar ook uniek.

Dat is ook de reden waarom de game zo lang onbekend bleef. Hij verscheen alleen in Japan, en zonder vertaling was hij praktisch niet te spelen.

Daar is pas jaren later echt beweging in gekomen door fans. De eerste grote doorbraak was een volledige Engelse vertaling die rond 2021 is afgerond.

Daarna volgde de zogeheten Chilling Cut patch. Deze versie is geen simpele vertaling, maar een aanpassing van de beleving. De originele game werkt met een strak tijdssysteem, waardoor je makkelijk belangrijke momenten mist als je net op het verkeerde moment op de verkeerde plek bent. De Chilling Cut patch verandert dat niet door de game stil te zetten, maar door je meer ruimte te geven om de wereld te lezen en de juiste hints te volgen.

Dat maakt een groot verschil. Waar Shenmue later hetzelfde probleem oplost door de wereld op jou te laten wachten, doet Mizzurna Falls dat niet. De wereld blijft gewoon doorgaan. Maar de Chilling Cut patch zorgt er wel voor dat je daadwerkelijk de kans krijgt om die wereld te volgen zonder constant belangrijke momenten te missen.

Wat overblijft is iets zeldzaams. Een game die ideeën gebruikt die pas jaren later normaal zouden worden: een levende wereld, een tijdssysteem, vrij rondrijden en zelf ontdekken wat er speelt.

Het voelt als Twin Peaks, maar dan speelbaar. Alsof David Lynch een game heeft gemaakt.

Voor liefhebbers van Twin Peaks, Shenmue of Deadly Premonition is het een bijzondere ontdekking. Iets dat je wanneer je in dit hokje valt voor altijd zal bijblijven.
OldSchool
Contacteer:

04 mei 2026, 17:46

Werkelijk nooit van gehoord! Dit klinkt wel als een niche game. Wel geweldig dat mensen de moeite nemen een Japanse game zo vertaald naar het westen te brengen. In ieder geval een originele toevoeging!
kingoftherain

04 mei 2026, 18:07

Dit is echt de meest Arjen-toevoeging van alle Arjen-inbreng. Net zoals Dennis zegt, werkelijk nooit van gehoord! Het klinkt wel erg interessant. Toen je over Twin Peaks begon, verwachtte ik al een vergelijking met Deadly Preminition. Did nót disappoint!

PS1 top 25 waardig? Weet ik niet.
PS1 Arjen top 5 waardig? ええ、どうしてそれを疑えるんですか!?
Afbeelding

KillingRaptor

04 mei 2026, 19:51

Ik heb er wel al regelmatig van gehoord en staat vaak bij hidden gems. Erg jammer dat deze nooit een officiële vertaling heeft gekregen.
arjen1981

04 mei 2026, 23:13

Zeker jammer ik denk dat we deze dan wel allemaal hadden gekend. Net als Aconcagua, een geweldige point and click adventure die ook Japan exclusive is en zeker net zo cinematosch als Metal Gear Solid. Ook een hele late releasen en nu ook met fan translatie. De stemmen waren daarvan altijd al in engels. En onderschat de fan translaties ook niet. Hier in Mizzurna Falls is daar ook niks op aan te merken. Er zijn ook genoeg fan translaties van wel vertaalde spellen omdat de officiële vertaling gewoon ronduit slecht was. Bijzonder is het wel dat Boku no Natsuyasumi nog altijd geen fan translatie heeft. Daar kijk ik zelf namelijk nog altijd naar uit. Zal ook zo top 25 waardig zijn vermoed ik dan. Maar daarom nog altijd niet gespeeld.
Mark

04 mei 2026, 23:25

Ook werkelijk nog nooit van gehoord. Het klinkt interessant maar tegelijkertijd enorm afstotend. Het klinkt meer als een studie dan als een game en daar heb ik zeker niet vaak zin in.
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

05 mei 2026, 20:40

Deze game kende ik dus ook totaal niet. Ik heb vandaag eens wat gameplay bekeken op YT. En damn, dat dit zo op de PS1 kon is echt bijzonder. Het is bijna gewoon een open wereld die naadloos in elkaar over loopt. Gesprekken met mensen, items, auto rijden, alles zit erin. Ik heb geen gevaar ergens gezien. Geen idee of je dus game over kan, maar dit ziet er echt indrukwekkend uit. Wellicht dat ik deze eens met translation uiteraard, ergens op de MiSTer zet en ga proberen. Want dit is echt goed. Al was ik in het begin tegen deze entry omdat hij niet PAL is (geen vereiste, ik weet het) ben ik nu voor! Zo snel kan het gaan.
Afbeelding
KillingRaptor

05 mei 2026, 20:50

arjen1981 schreef:
Zeker jammer ik denk dat we deze dan wel allemaal hadden gekend. Net als Aconcagua, een geweldige point and click adventure die ook Japan exclusive is en zeker net zo cinematosch als Metal Gear Solid. Ook een hele late releasen en nu ook met fan translatie. De stemmen waren daarvan altijd al in engels. En onderschat de fan translaties ook niet. Hier in Mizzurna Falls is daar ook niks op aan te merken. Er zijn ook genoeg fan translaties van wel vertaalde spellen omdat de officiële vertaling gewoon ronduit slecht was. Bijzonder is het wel dat Boku no Natsuyasumi nog altijd geen fan translatie heeft. Daar kijk ik zelf namelijk nog altijd naar uit. Zal ook zo top 25 waardig zijn vermoed ik dan. Maar daarom nog altijd niet gespeeld.
Aconcagua is met die vliegtuigcrash zeker? Ook al zien voorbijkomen tussen hidden gems die.
arjen1981

06 mei 2026, 17:22

Dynamike schreef:
05 mei 2026, 20:40
Deze game kende ik dus ook totaal niet. Ik heb vandaag eens wat gameplay bekeken op YT. En damn, dat dit zo op de PS1 kon is echt bijzonder. Het is bijna gewoon een open wereld die naadloos in elkaar over loopt. Gesprekken met mensen, items, auto rijden, alles zit erin. Ik heb geen gevaar ergens gezien. Geen idee of je dus game over kan, maar dit ziet er echt indrukwekkend uit. Wellicht dat ik deze eens met translation uiteraard, ergens op de MiSTer zet en ga proberen. Want dit is echt goed. Al was ik in het begin tegen deze entry omdat hij niet PAL is (geen vereiste, ik weet het) ben ik nu voor! Zo snel kan het gaan.
Nice! Goed en wat leuk dat je een stuk hebt gekeken. En nee er is dus inderdaad geen game over. Je zult alleen dan naar 9+ uur er achter komen dat je de dader(s) niet hebt gepakt ; ) Het is een kat en muis spel waarbij je eigenlijk onderzoekt wie of wat nu achter de gebeurtenissen zit. Precies als Agent Cooper in Twin Peaks. En lekker mysterieus en met veel bovennatuurlijke elementen ook, precies als Twin Peaks. Voor de fans een must play.

En ik kan dan dus heel erg de Chilling Cuts patch aanraden. Kan ook gewoon op de MiSTer. De Chilling Cut patch geeft je meer tijd om het kat en muis spel goed te spelen. In de tandaard uitgave is elke minuut een seconde. En dan vliegt de tijd. Als je dan niet op de juiste plek op het juiste moment bent wordt het erg moeilijk en is het spelen met een walktrough in de hand. Nu geb je veel meer tijd en kun je het lekker rustig aan doen en echt geneten.

Maar die wow die jij nu hebt. De verbazing van was dit er al in 1998? Dat had ik ook bij het ontdekken hiervan. Want ik dacht dat Shenmue de eerste was die een openwereld zo vrij en groots wist aan te paken. Of misschien dan Omnicron / The Nomad Soul? Maar nee Mizzurna Falls was dit allemaal voor. En doet dit ook ontzettend goed! Ik heb deze vorig jaar voor het eerst gespeeld en ben nu met een 2e playthrough nog bezig. En het verhaal en ook met deze vertaling voelt helemaal niet gedateerd. Het past nog heel goed in 2026, alsof we een demake hebben die net is uitgekomen.
arjen1981

06 mei 2026, 17:23

KillingRaptor schreef:
05 mei 2026, 20:50
arjen1981 schreef:
Aconcagua is met die vliegtuigcrash zeker? Ook al zien voorbijkomen tussen hidden gems die.
Ja kopt. Opnieuw ook een game die zijn tijd ver vooruit is. Ik heb die nog niet eerder uitgespeeld maar ben er wel twee keer aan begonnen. Staat hoog op mijn backlog en heb de game ook inmiddels fysiek. Mizzurna Falls zoek ik ook nog steeds, maar deze is al erg prijzig aan het worden.
kingoftherain

10 mei 2026, 16:18

Mark schreef:
30 apr 2026, 14:30
Ja hallo komt er nog wat van
Ahem!
Afbeelding

kingoftherain

10 mei 2026, 23:26

Old Konami game, when!? :investigate:

Afbeelding
Afbeelding

Mark

11 mei 2026, 12:56

kingoftherain schreef:
10 mei 2026, 16:18
Mark schreef:
30 apr 2026, 14:30
Ja hallo komt er nog wat van
Ahem!
Haha ja ja, komt er vandaag aan.
Mark

11 mei 2026, 13:48

Tomb Raider

Afbeelding

Release date: 22 november 1996
Ontwikkelaar: Core Design
Genre: Action Adventure

Alinea met daarin een korte beschrijving van de game. Tsja, moet dit echt? Hier op het game forum, waar de oude rotten zijn die nog überhaupt gebruikmaken van een forum en ook nog eens geïnteresseerd zijn in retro gaming kan ik me haast niet voorstellen dat er ook maar iemand is die Tomb Raider niet kent. Nou ja, vooruit, in kernwoorden dan: Tomb Raider, Lara Croft, avontuur, springen, dino's, vleermuizen, schieten, driehoekstieten, tombes, vooruitstrevend, gaaf, genrebepalend. Zo iets.

Afbeelding
Dit is misschien wel een beetje flauw, maar de vrouwelijke rondingen die gedecideerd zijn tot matige driehoeken blijven toch iconisch. Zoals ik eerder al in dit topic aangaf, vond ik het erg moeilijk om de laatste game te kiezen. Wat is nou echt nog Top 25 waardig, alles in ogenschouw nemend? Tuurlijk zijn er nog veel games waar ik vooral persoonlijk veel warme herinneringen aan heb, maar dat mag niet doorslaggevend zijn. Je moet wel uit je eigen ervaringen putten (het alternatief is een game kiezen die je nog nooit hebt gespeeld), maar tegelijkertijd proberen om objectief te bepalen of het Top 25 waardig is. Tomb Raider is dat in mijn ogen voor de volle 100%.

Afbeelding
In mijn jeugd gingen we vaak naar twee van mijn neven (ben lang de jongste van 22 neven/nichten geweest) en als vanzelfsprekend hadden zij games voor een ouder publiek. De Super Nintendo kochten mijn ouders later van ze (katalysator voor mijn aanwezigheid op BB), maar buiten dat hadden ze nog een spelcomputer: de PlayStation (niemand noemde het nog de 1 natuurlijk, dat zou nergens op slaan). Driver en Tomb Raider waren de games die daar vaak aan stonden en allebei waren ze, om hun eigen reden, zeer interessant. Tomb Raider was eigenlijk Indiana Jones: The Game. Ze hebben het gevoel van avontuur in tombes, het onvoorspelbare van archeologische ontdekkingen en de bijkomende spanning van de combinatie van die twee perfect weten te vangen in deze game. Tot op de dag van vandaag is Tomb Raider (vooral #1) nog steeds een ontzettend goede game. Het speelt goed, is uitdagend, ziet er nog steeds prima uit (ja, vind ik wel) en wordt vergezeld door een geweldige soundtrack (hoewel minimalistisch past het perfect).
Laatst gewijzigd door Mark op 11 mei 2026, 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Mark

11 mei 2026, 13:48

kingoftherain schreef:
10 mei 2026, 23:26
Old Konami game, when!? :investigate:
Hehe

E: beetje korte post (Tomb Raider verdient eigenlijk meer dan dit) maar ben een beetje druk
KillingRaptor

11 mei 2026, 14:33

Terechte entry! Zelf heb ik hem niet op de PS1 gespeeld (ik was geen fan van de save crystals) maar heb bijvoorbeeld wel erg genoten van de remaster die een tijd terug is verschenen.

Terug naar “Retro gaming”