Button Bashers Top 25 Draft: Nintendo Wii!

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.
arjen1981
Animal Crossing Tour 2020

Re: Button Bashers Top 25 Draft: Nintendo Wii!

23 dec 2025, 10:55

Afbeelding
Muscle March
Namco
2010
Arcade
1-4 spelers

De Wii kan je zien als een soort continuatie van de Sega Dreamcast. Denk aan Jambo! Safari, La Machineguns en andere vergelijkbare titels die je terug brengen naar die generatie van Arcade naar Console ports. In 2010 een niche waar de creativiteit vanaf spat. Begrijp me niet verkeerd, de Zelda en Mario entries op de Wii tonen ook zeker meer dan voldoende creativiteit, en experimenteren ook met wat de Wii te bieden heeft, maar ga je je daar anno 2025 opnieuw aan wagen op de Wii? Bij anderen gaan alle lichten juist op groen als er een WiiWare experiment als Muscle March op hun pad komt.

Muscle March past in de omschrijving van een Sega Dreamcast continuatie. Het spel ademt pure arcade DNA, één absurd concept, zonder schaamte tot het uiterste doorgevoerd. Muscle March begon dan ook als een Namco project met ambities in de Arcade. Nadat het oorspronkelijke idee werd stopgezet, kreeg de game een tweede leven als WiiWare release, en juist daar komt het bizarre karakter volledig tot zijn recht.

Het achtergrondverhaal is leuk. Een groep gemaskerde bodybuilders, bekend als de Muscle League, reist de wereld over om proteïne en spierversterkende middelen te stelen. Niet uit noodzaak, maar uit obsessie. Jij jaagt ze achterna terwijl ze door muren breken in overdreven poses, en het is aan jou om die poses exact na te doen om ze bij te houden.

Afbeelding

De personages voelen niet aan als traditionele personages, maar als levende mascottes. En de gameplay is simpel en direct. Je hoeft niets te leren behalve timing. De motion controls vragen wat fysieke inzet, maar het overdrijft niet. De sessies zijn kort maar voldoende om je steeds weer een intense ervaring te bezorgen.

Wat mij vooral opvalt, is hoe sterk Muscle March aanvoelt als een mix van Pepsiman en Samba de Amigo. Van Pepsiman komt die bizarre mascotte chaos en het gevoel dat je iets speelt dat eigenlijk niet zou moeten bestaan. In Muscle March ren je recht vooruit als in Pepsiman alleen maak je hier voor elke blokkade een pose. Die poses komen rechtstreeks uit Samba de Amigo. Het fysieke element, waarbij je op het juist getimede moment een pose moet maken werkt. Simpel maar doeltreffend.

Doeltreffend door de absurde beelden en bijpassende muziek. Wat vaak onderschat wordt, is hoe belangrijk de soundtrack is voor een ervaring als deze. En ik laat een stukje horen, want dat is absoluut de beste manier om dit te begrijpen.

Dus download die Dolphin emulator, koppel de controllers via Bluetooth, en je zit direct in Muscle March. Zo makkelijk is het. Blijf wel netjes dus verwijder de ROM wel na 24 uur.

De Wii is niet alleen een familie console of nostalgisch Mario/Zelda apparaat, maar een digitale arcade voor dit soort titels. Namco, Konami en Sega zijn elk meer dan present. En Muscle March is daar het meest bizarre, luidruchtige en charmante voorbeeld van.
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

23 dec 2025, 11:56

Deze had ik totaal niet in dit topic verwacht :)

Ik herinner me deze nog wel van trailers, maar ik heb de game nooit gespeeld en van wat ik nu lees begrijp ik dat het meer was dan een meme.
Ribbelchips

23 dec 2025, 12:31

Nog nooit van deze titel gehoord. Het ziet er redelijk bizar uit :lol:

De WIi is natuurlijk echt een console waar zoveel games op zijn verschenen dat elke BB gebruiker waarschijnlijk wel meerdere titels in zijn toplijstje heeft staan, die niet in dit topic voorbij zijn gekomen. Toen ik me opgaf voor dit topic had ik ook een schaduw lijstje in mijn hoofd. Daar prijkten onder andere Punch Out!, Zack & Wiki, Boom Blox en Kirby Epic Yarn op.

Iedereen enorm bedankt voor jullie verhalen! Ik heb ze allemaal met veel plezier gelezen en dankzij dit topic, ben ik ben weer helemaal into de Wii. Ik heb een aantal games uit deze draft aangeschaft en ik verbaasde me regelmatig over de (lage) prijs van de meeste Wii titels anno 2025. Zeker vergeleken met de iets oudere GameCube. Ik denk dat ik de afgelopen maanden iets van 20 games heb gekocht en de duurste is iets van €20 geweest.
Afbeelding
KillingRaptor

23 dec 2025, 14:22

Ik ken hem wel maar nooit gespeeld. Zo jammer dat die shop offline is gehaald.
OldSchool
Contacteer:

23 dec 2025, 14:45

Wat een laatste entry 😀. Ik weet niet goed wat ik er van moet denken. Het is dat Arjen het is, en het geen 1 april is, anders had ik niet geweten dat ik het serieus moest nemen.

Ik kende de game niet, maar het is wel een afsluiter die blijft hangen!
arjen1981

23 dec 2025, 15:01

KillingRaptor schreef:
23 dec 2025, 14:22
Ik ken hem wel maar nooit gespeeld. Zo jammer dat die shop offline is gehaald.
Ja, maar de fans geven niet op: https://wiishopchannel.net/

Lees vooral ook even de welkoms boodschap. Zo waar! Muscle March staat er ook tussen.
arjen1981

23 dec 2025, 15:03

OldSchool schreef:
23 dec 2025, 14:45
Wat een laatste entry 😀. Ik weet niet goed wat ik er van moet denken. Het is dat Arjen het is, en het geen 1 april is, anders had ik niet geweten dat ik het serieus moest nemen.

Ik kende de game niet, maar het is wel een afsluiter die blijft hangen!
Daarom. Maar het is ook echt een favoriet van mij. Veroozaakt door juist een Samba de Amigo of een Pepsiman. Overigens lijkt het mij ook een goede kandidaat voor een voglende BB dag. De 4 speler modus heeft namelijk een endless mode. Wie houd het, het langste vol!
Pius

23 dec 2025, 21:09

Dit is wel met recht een daverende verrassing te noemen. Ik heb deze zelfs op Wii hidden gem lists (waarvan ik er honderden voorbij heb zien komen) nog nooit zien passeren. Deze komt zeker op mijn lijstje.
"If it's not fun, why bother?"
Mark

23 dec 2025, 22:54

Wii Sports moet inderdaad gewoon in dit topic en ik kan me volledig in de beschrijving van Pius vinden. Ik heb ook zo eind 2006 / begin 2007 lekker staan bowlen met m'n ouders die ook niets met games hebben, dat was erg leuk.

Super Mario Galaxy 2 moet ik ook ooit nog eens spelen. Veel lol gehad met de eerste, is nu weer op mijn backlog lijstje terechtgekomen.

En Super Muscle Man o.i.d., tsja. Het is dat ik Arjen serieus neem.
arjen1981

25 dec 2025, 23:07

Ik vond dit een leuke draft om te doen. Omdat het geen systeem is waar je als eerste aan denkt en je zo direct 25 titels op noemt. Maar we hebben het toch heel goed gedaan. Ik heb ook veel op de Wii gespeeld de afgelopen maand en ben er ook nog niet mee klaar. Ondertussen ben ik nog wel wat bij gedraaid. Ik denk nu toch dat zowel Ghost Squad als LA Machineguns de betere lightgun is dan HOTD Overkill. Maar toch HOTDO is wel de meest unieke van ze allemaal. Zoals ik ook in de review aangaf. Maar op de Wii heeft deze toch te veel last van shutter en slowdown. Achteraf had ik Ghost Squad moeten doen.

Wat ik nog even extra wil benadrukken is dat de Dolphin Emulator echt een uitkomst is. Bijvoorbeeld voor de rebirth titels. Maar ook op het front van vertalingen merk je dat er veel gebeurd op de Wii. Kijk bijvoorbeeld eens naar: Captain Rainbow, Ikenie no Yoru of Earth Seeker. Allemaal in het Engels vertaald.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De Wii is zoveel meer dan het op eerste oog lijkt. Wat gat de volgende draft worden? Amiga of doen we Saturn ? :P
KillingRaptor

25 dec 2025, 23:22

Jammer dat Endless Ocean ontbrak in de lijstjes, van die heb ik zo erg genoten!
arjen1981

26 dec 2025, 00:07

KillingRaptor schreef:
Op jou aanraden bij de laatste beurs gekocht. Ga ik ook binnenkort eens opstaren 👍
OldSchool
Contacteer:

26 dec 2025, 00:56

KillingRaptor schreef:
De officiële draft is bij deze gesloten! Dus als mensen nog titels willen toevoegen, dan mag dat nu!
OldSchool
Contacteer:

26 dec 2025, 00:59

Iedereen bedankt voor de bijdrages! Fijn om te zien dat deze draft vrijwel in één keer goed ging, zonder al te lange wachttijden. Chapeau!

Het is uiteindelijk een toffe lijst geworden met veel afwisseling. Mooi om te zien en we kunnen onze wishlists weer aanvullen met mooie titels.

Ik zal binnenkort, of misschien wel pas volgend jaar, een nieuwe draft opstarten. Tot die tijd mag iedereen nog Wii entries toevoegen in dit topic. Mocht je nog wat willen delen, dan is dit je kans!
OldSchool
Contacteer:

02 mar 2026, 20:41

Niemand nog Wii aanvullingen?
kingoftherain

02 mar 2026, 20:58

Ik ben nooit ver gekomen, maar A Shadow's Tale vind ik wel wat hebben. Het doet ergens een beetje denken aan de spellen van Team ICO, al zal het dat ook weer niet echt proberen te doen, denk ik.

Afbeelding

Wooloo = love, Wooloo = life
arjen1981

05 mar 2026, 08:50

Gaaf King

En mitch ik ben nog wel benieuwd of Endless Ocean 2 ook een must play is? Heb je die ook gespeeld? Ik wam deze tegen maar vond de prijs net te hoog om blind te kopen.
KillingRaptor

05 mar 2026, 09:56

arjen1981 schreef:
05 mar 2026, 08:50
Gaaf King

En mitch ik ben nog wel benieuwd of Endless Ocean 2 ook een must play is? Heb je die ook gespeeld? Ik wam deze tegen maar vond de prijs net te hoog om blind te kopen.
Ik heb hem liggen maar moet hem ook nog opstarten. 1 van de velen in de backlog.
Pius

09 mar 2026, 06:14

Ik heb nog legio aanvullingen uiteraard. Ik zal er binnenkort even voor gaan zitten. King noemt al een mooie trouwens.
"If it's not fun, why bother?"
ikk
Contacteer:

09 mar 2026, 20:00

Job Island verdiend nog wel een mention. Het is een minigame compilatie en eerlijk gezegd zijn de meeste minigames niet heel boeiend maar ik heb echt hard gelachen om het bizarre verhaal en dat was het waard om door te spelen.

Terug naar “Retro gaming”