Een aantal jaar geleden heb ik mijn PAL Gamecube set compleet gemaakt en sindsdien ben ik al van plan om ze een keer allemaal te proberen en ergens bij te houden welke ik al gespeeld heb en wat ik er van vond.
Dit heb ik ooit op youtube geprobeerd, maar daar kreeg ik op de eerste paar video's gelijk copyright strikes en werd de audio verwijderd waardoor ik er snel weer mee stopte.
Na het lezen van Pius' Wii Hidden Gem Hideout en Apenheul zijn top 100 dacht ik, waarom hou ik het ook niet hier bij?
Dus wat is mijn plan? Ik wil alle PAL Gamecube spellen spelen en probeer daarbij de release volgorde aan te houden. Het is niet mijn bedoeling om alle spellen uit te spelen, zodra ik geen zin meer heb in een spel gaat hij uit (en ik zal bij elk spel vermelden hoelang dit was of hoe ver ik ben gekomen).
Doordat ik sommige spellen langere tijd zal spelen en ik ook niet uitsluitend gamecube spellen zal spelen, zullen de updates heel onregelmatig zijn maar uiteindelijk zullen ze allemaal aan bod komen.
Lang genoeg intro, laten we beginnen met het eerste spel!
1. Luigi's Mansion
2. 2002 Fifa World Cup
3. Donald Duck Quack Attack
4. Driven
5. Universal Studios Theme Park Adventure
6. Cel Damage
7. Star Wars Rogue Leader Rogue Squadron 2
8. Batman Vengeance
9. Bloody Roar Primal Fury
10. Tony Hawk's Pro Skater 3
11. Tarzan Freeride
12. International Superstar Soccer 2
13. Extreme-G
14. Sonic Adventure 2 Battle
15. Wave Race Blue Storm
16. Dave Mirra Freestyle BMX 2
17. Crazy Taxi
18. ESPN International Winter Sports
19. Burnout
20. Super Monkey Ball
21. NHL Hitz 20-02
22. The Simpsons Road Rage
23. Super Smash Bros. Melee
24. Dark Summit
25. Virtua Striker 3 ver.2002
26. NBA Courtside 2002
27. Eighteen Wheeler American Pro Trucker
28. Spider-Man
29. Legends of Wrestling
30. Jeremy McGrath Supercross World
31. Pikmin
32. 007: Agent Under Fire
33. SpyHunter
34. RedCard
35. SSX Tricky
36. F1 2002
37. Gauntlet Dark Legacy
38. Lost Kingdoms
39. Capcom vs. SNK 2 EO
40. Zoocube
41. Agressive Inline
42. Disney's Magical Mirror Starring Mickey Mouse
43. Resident Evil
44. Pro Tennis WTA Tour
45. Worms Blast
46. UFC: Throwdown
47. Doshin the Giant
48. Freekstyle
49. Tetris Worlds
50. Beach Spikers
51. WWE WrestleMania X8
52. Turok Evolution
53. Zelda Collector's Edition - The Legend of Zelda
54. Largo Winch: Empire Under Threat
55. Super Mario Sunshine
56. MX Superfly
57. Taz Wanted
58. Pro Rally
59. Madden NFL 2003
60. Smuggler's Run Warzones
61. Speed Challenge: Jacques Villeneuve's Racing Vision
62. Kelly Slater's Pro Surfer
63. Sega Soccer Slam
64. Rocket Power Beach Bandits
65. Need for Speed Hot Pursuit 2
66. NHL 2003
67. NHL Hitz 20-03
68. Crash Bandicoot: De Wraak van Cortex
69. Eternal Darkness: Sanity's Requiem
70. Timesplitters 2
71. Fifa Football 2003
72. Top Gun: Combat Zones
73. Big Air Freestyle
74. Godzilla: Destroy All Monsters Melee
75. Star Wars: The Clone Wars
76. Die Hard: Vendetta
77. Tony Hawk's Pro Skater 4
78. Harry Potter en de Geheime Kamer
79. Star Fox Adventures
80. Ty The Tasmanian Tiger
81. Scooby-Doo! Night of 100 Frights
82. Rocky
83. Wreckless: The Yakuza Missions
84. Star Wars Jedi Knight 2: Jedi Outcast
85. Donald Duck PK
86. Reign of Fire
87. The Scorpion King: Rise of the Akkadian
88. Spyro: Enter the Dragonfly
89. Mario Party 4
90. X-Men Next Dimension
91. James Bond 007: Nightfire
92. NBA Live 2003
93. Mat Hoffman's Pro BMX 2
94. Tiger Woods PGA Tour 2003
95. Ace Golf
96. Medal of Honor: Frontline
97. Monster Jam: Maximum Destruction
98. Minority Report: Everybody Runs
99. Bomberman Generation
100. Nickelodeon Party Blast
101. Mystic Heroes
102. The Powerpuff Girls: Relish Rampage
103. Hot Wheels Velocity X
104. Knockout Kings 2003
105. Micro Machines
106. Blood Omen 2
107. Zelda Collector's Edition - Zelda 2: The Adventure of Link
108. Rally Championship
109. Legends of Wrestling 2
110. Disney Sports Football
111. BMX XXX
112. Men in Black 2: Alien Escape
113. Star Wars: Bounty Hunter
114. Evolution Worlds
115. Casper Spirit Dimensions
116. Mary-Kate and Ashley Sweet 16 Licensed To Drive
117. Mortal Kombat: Deadly Alliance
118. Evolution Skateboarding
119. Castleween
120. Chibi-Robo!
121. The Legend of Zelda: Ocarina of Time
Gamecube Chronology Challenge #121
- ikk
- Contacteer:
Bericht
Gamecube Chronology Challenge #121
Laatst gewijzigd door ikk op 04 nov 2021, 16:58, 131 keer totaal gewijzigd.
- ikk
- Contacteer:
Bericht
Re: Gamecube Chronology Challenge
Laten we beginnen met deze geweldige launch titel, Luigi's Mansion, uitgekomen op 3 mei 2002.
Luigi heeft een mansion gewonnen, maar hierin blijkt het te spoken en ook zit Mario binnen gevangen en is het aan Luigi om alle geesten op te zuigen met de Poltergust 3000 en Mario te bevrijden. Het verhaal is niet geweldig, maar de gameplay wel. Vooral de muziek is top, met Luigi die steeds mee neuriet, dat zet echt de toon voor dit spel.
3 jaar geleden heb ik dit spel uitgespeeld (video van de eindbaas staat nog hier: https://www.youtube.com/watch?v=4V-gxZ3YpQk) dus heb ik de oude save erbij gepakt en ben ik verder gegaan met de Hidden Mansion. Dit is New Game + voor Luigi's Mansion waarbij er overal meer geesten zitten en de bazen moeilijker op te zuigen zijn. Ook is in deze modus de hele mansion gespiegeld, maar dit maakte voor mij weinig uit omdat het al een tijd geleden was dat ik het speelde. Dit keer heb ik het maar gespeeld tot aan de hond (voor wie dat wat zegt), omdat ik me alle bazen nog kon herinneren en dat maakte het herspelen toch wat minder leuk. Voor iedereen die het nog niet gespeeld heeft kan ik het zeker aanbevelen.
Luigi heeft een mansion gewonnen, maar hierin blijkt het te spoken en ook zit Mario binnen gevangen en is het aan Luigi om alle geesten op te zuigen met de Poltergust 3000 en Mario te bevrijden. Het verhaal is niet geweldig, maar de gameplay wel. Vooral de muziek is top, met Luigi die steeds mee neuriet, dat zet echt de toon voor dit spel.
3 jaar geleden heb ik dit spel uitgespeeld (video van de eindbaas staat nog hier: https://www.youtube.com/watch?v=4V-gxZ3YpQk) dus heb ik de oude save erbij gepakt en ben ik verder gegaan met de Hidden Mansion. Dit is New Game + voor Luigi's Mansion waarbij er overal meer geesten zitten en de bazen moeilijker op te zuigen zijn. Ook is in deze modus de hele mansion gespiegeld, maar dit maakte voor mij weinig uit omdat het al een tijd geleden was dat ik het speelde. Dit keer heb ik het maar gespeeld tot aan de hond (voor wie dat wat zegt), omdat ik me alle bazen nog kon herinneren en dat maakte het herspelen toch wat minder leuk. Voor iedereen die het nog niet gespeeld heeft kan ik het zeker aanbevelen.
- Galious
- Moderator
Bericht
Leuk topic! Ik heb nog een hoop ongespeelde GameCube games (waaronder Luigi's Mansion), misschien dat dit topic me inspireert om een aantal daarvan eens te gaan proberen
nmkl pjkl ftmch
- Apenheul
- Beheerder
- Contacteer:
- Arjan Gameboyman
- Marktplaats ID: 10372000
Bericht
Ik ga dit ook volgen.
Ik hou van mijn Gamecube (en controller) maar heb moeite een goede band te scheppen met de library. Dit topic zal me zeker helpen (=
Ik hou van mijn Gamecube (en controller) maar heb moeite een goede band te scheppen met de library. Dit topic zal me zeker helpen (=
Bericht
Leuk idee voor een topic! Ik kijk al uit naar vele mooie titels die voorbij gaan komen.
Luigi's Mansion is daar zeker één van.
Luigi's Mansion is daar zeker één van.
- Flozem
- Pius
Bericht
Ah dit is zo ontzettend cool! Uiteindelijk is dit soort content wat deze community zo leuk maakt Geeft mij ook weer motivatie om verder te gaan met mijn Hidden Gems topic voor de Wii (want die is nog lang niet af, haha).
"Come back when you can put up a fight."
- toejam
Bericht
Ik zal dit topic zeker met interesse gaan volgen. Ik heb geen grote library voor de Cube en eigenlijk zit hij een beetje op de schopstoel. Hopelijk kan dit topic me motiveren om mijn mening te herzien
Professional dabbler
Bericht
Deze ga ik in de gaten houden. Laatste tijd ook weer mijn eigen Cube uit de kast gehaald. Misschien dat ik nog wat games voorbij zie komen die ik zelf nog eens wil spelen.
Bericht
Goed initiatief, ben benieuwd hoe lang je er over gaat doen!
"Earth" without art is just "eh"...
- Dynamike
- Beheerder
- Contacteer:
Bericht
Nice! Hier zitten voor een hoop mensen nog wel hidden gems tussen denk ik.
- Tom
- Veteraan
Bericht
Luigi's Mansion is een mooie titel alvast !
Zelf heb ik deze nog niet uitgespeeld maar wie weet komt het er ooit nog eens van. De gezichtsuitdrukkingen van Luigi zijn wel de moeite waard om te bekijken
Zelf heb ik deze nog niet uitgespeeld maar wie weet komt het er ooit nog eens van. De gezichtsuitdrukkingen van Luigi zijn wel de moeite waard om te bekijken
Bericht
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Geldt zeker voor mij. De Cube was mijn eerste console maar ik zat nog op de basisschool [MAN]. Had dus niet de cash voor alles, laat staan dat ik wist wat er te koop was!Dynamike schreef:Nice! Hier zitten voor een hoop mensen nog wel hidden gems tussen denk ik.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
- DySsUn
Bericht
Naise topic, helaas heb ik Luigi's mansion niet in de collectie. Wellicht ga ik hem eens proberen te krijgen op de 3DS.
Karl Marx: "Religion is the opiate of the masses." Carrie Fisher: "I did masses of opiates religiously.”
- ikk
- Contacteer:
Bericht
Bedankt voor alle enthousiaste reacties, er zijn meer dan 400 PAL spellen uitgekomen voor de Gamecube dus dit gaat een lange challenge worden met een hoop toptitels, maar helaas ook een hoop shovelware. Mocht iemand feedback hebben of zou je wat extra's willen weten over games (meer dan alleen de release date en een korte "review") dan hoor ik het liever nu dan 100 games verder
En nu op naar de 2e game, 2002 Fifa World Cup, uitgebracht op 3 mei 2002.
Om eerlijk te zijn heb ik niks met voetbal, of het nou in het echt is of in een game. Ik heb zelfs overwogen om de Fifa en ISS spellen te laten zitten voor deze challenge. Toch heb ik besloten ze maar een kans te geven (want hoe kan ik beweren alle PAL Gamecube spellen gespeeld te hebben als ik bepaalde spellen vooraf al uitsluit) en heb ik 1 wedstrijd gespeeld.
Het ging al fout bij het kiezen van een team, Nederland zit er niet eens in!
De 1e helft ging niet zo lekker en heb ik niks gescoord. In de 2e helft kwam ik erachter dat als je op de keeper afloopt met de bal, hij altijd naar je toe komt en je de bal heel lullig over hem heen kunt lobben. Toen ik dit door had gingen ze er achter elkaar in en was gelijk de uitdaging weg en de zin om verder te spelen.
Toch heb ik me best vermaakt dit ene potje, doordat de commentator je belachelijk maakt als je mis schiet met opmerkingen als: "Is he wearing shoes or slippers?" en krijg je leuke replays als je tegenstanders hard onderuit schopt.
Nog maar 8 Fifa games te gaan
Oh en fun fact, Thrustmaster had speciaal voor deze game een starter kit uitgebracht met controller en memory card:
En nu op naar de 2e game, 2002 Fifa World Cup, uitgebracht op 3 mei 2002.
Om eerlijk te zijn heb ik niks met voetbal, of het nou in het echt is of in een game. Ik heb zelfs overwogen om de Fifa en ISS spellen te laten zitten voor deze challenge. Toch heb ik besloten ze maar een kans te geven (want hoe kan ik beweren alle PAL Gamecube spellen gespeeld te hebben als ik bepaalde spellen vooraf al uitsluit) en heb ik 1 wedstrijd gespeeld.
Het ging al fout bij het kiezen van een team, Nederland zit er niet eens in!
De 1e helft ging niet zo lekker en heb ik niks gescoord. In de 2e helft kwam ik erachter dat als je op de keeper afloopt met de bal, hij altijd naar je toe komt en je de bal heel lullig over hem heen kunt lobben. Toen ik dit door had gingen ze er achter elkaar in en was gelijk de uitdaging weg en de zin om verder te spelen.
Toch heb ik me best vermaakt dit ene potje, doordat de commentator je belachelijk maakt als je mis schiet met opmerkingen als: "Is he wearing shoes or slippers?" en krijg je leuke replays als je tegenstanders hard onderuit schopt.
Nog maar 8 Fifa games te gaan
Oh en fun fact, Thrustmaster had speciaal voor deze game een starter kit uitgebracht met controller en memory card:
- Pius
Bericht
Deze game heb ik vrij veel (en met vrij veel plezier) gespeeld. Ze worden vaak (terecht) belachelijk gemaakt, maar de FIFA games zijn meestal echt geen slechte games.
"Come back when you can put up a fight."
- ikk
- Contacteer:
Bericht
Klopt, dit was zeker geen slecht spel. Helaas heb ik de multiplayer niet kunnen spelen terwijl dat natuurlijk is waar de Fifa spellen echt tot hun recht komen. Overigens ben ik ook best benieuwd om de evolutie te zien die de serie heeft doorgemaakt als ik er wat meer gespeeld heb.Pius schreef:Deze game heb ik vrij veel (en met vrij veel plezier) gespeeld. Ze worden vaak (terecht) belachelijk gemaakt, maar de FIFA games zijn meestal echt geen slechte games.
- Ruud
- Koningsdag Koning 2017
- Contacteer:
- eBay gebruikersnaam: nesfountain
Bericht
Nederland had zich niet gekwalificeerd voor het WK in 2002 dus wat dat betreft is het logisch dat we ontbreken.
- ikk
- Contacteer:
Bericht
Vandaag Donald Duck Quack Attack, uitgekomen op 3 mei 2002.
Als kind heb ik de pc versie meerdere keren uitgespeeld dus ik was benieuwd hoe de gamecube versie is. De levels zijn, voor zover ik me kan herinneren grotendeels hetzelfde. Er zijn side-scrolling levels, levels waarbij je van de camera af rent en levels waarbij je juist naar de camera toe rent en daarbij achtervolgt wordt door een grote hand die rechtstreeks uit Super Smash Bros lijkt te komen. Helaas werken deze laatste levels niet zo goed doordat je sommige platforms waar je op moet springen niet op tijd kunt zien.
Het grootste verschil met de pc versie zit hem in de eindbazen, deze waren in de pc versie toch een stuk interessanter.
Het is een kort spel, met maar 4 werelden van 3 of 4 levels + een eindbaas, en de 2 uurtjes die nodig waren om het uit te spelen heb ik me prima vermaakt.
Als kind heb ik de pc versie meerdere keren uitgespeeld dus ik was benieuwd hoe de gamecube versie is. De levels zijn, voor zover ik me kan herinneren grotendeels hetzelfde. Er zijn side-scrolling levels, levels waarbij je van de camera af rent en levels waarbij je juist naar de camera toe rent en daarbij achtervolgt wordt door een grote hand die rechtstreeks uit Super Smash Bros lijkt te komen. Helaas werken deze laatste levels niet zo goed doordat je sommige platforms waar je op moet springen niet op tijd kunt zien.
Het grootste verschil met de pc versie zit hem in de eindbazen, deze waren in de pc versie toch een stuk interessanter.
Het is een kort spel, met maar 4 werelden van 3 of 4 levels + een eindbaas, en de 2 uurtjes die nodig waren om het uit te spelen heb ik me prima vermaakt.
- Joey
- Veteraan
Bericht
Leuk topic! Speel zelf ook steeds meer Gamecube de laatste tijd en ben benieuwd of ik nog titels leer kennen via dit topic die me aanspreken en ontbreken in m'n collectie.
- ikk
- Contacteer:
Bericht
Driven, uitgebracht op 3 mei 2002.
Racen is een genre waar ik niet veel mee heb, er zijn maar heel weinig race games die ik echt met plezier gespeeld heb en ik was benieuwd of Driven, een race game waar ik niks van wist, tot dit lijstje zou gaan behoren.
Allereerst werd ik verwelkomt door 1 van de lelijkste startmenu's die ik ooit gezien heb en het daadwerkelijke menu zag er al even slecht ontworpen uit met een nauwelijks leesbare font... Dit beloofde niet veel goeds maar ik wilde het spel zelf nog steeds een eerlijke kans geven.
Het spel heeft 2 spelmodussen, Arcade en Story mode. Ik begon met Arcade mode, daar kun je single races doen en instellen hoeveel andere racers er zijn, de moeilijkheidsgraad, je racer/auto en natuurlijk de map. Er waren nog maar 2 maps unlocked, waaronder een simpele cirkel. Aangezien ik de controls nog niet wist (en slecht ben in de meeste race games) ben ik daarmee begonnen. Hier bleek gelijk dat de graphics wat tegenvielen, maar ondanks dit was de baan altijd duidelijk te zien. De controls zijn prima en ik werd bij mijn eerste poging al 2e dus na deze race had ik wel zin in de story mode.
De story mode begint met wat slecht te volgen dialoog, het enige dat ik nog weet is dat je character Jimmy heet en op Sylvester Stallone lijkt (laatste foto). De eerste challenge in de story mode was een ronde rijden binnen 26sec. Deze was geen probleem, door naar wat meer dialoog en de volgende challenge: "Complete a full lap in the zone". Wat "the zone" is? Geen idee, wordt niet uigelegd en na 2 gefaalde pogingen was ik er wel klaar mee. Snel door naar de volgende game!
Racen is een genre waar ik niet veel mee heb, er zijn maar heel weinig race games die ik echt met plezier gespeeld heb en ik was benieuwd of Driven, een race game waar ik niks van wist, tot dit lijstje zou gaan behoren.
Allereerst werd ik verwelkomt door 1 van de lelijkste startmenu's die ik ooit gezien heb en het daadwerkelijke menu zag er al even slecht ontworpen uit met een nauwelijks leesbare font... Dit beloofde niet veel goeds maar ik wilde het spel zelf nog steeds een eerlijke kans geven.
Het spel heeft 2 spelmodussen, Arcade en Story mode. Ik begon met Arcade mode, daar kun je single races doen en instellen hoeveel andere racers er zijn, de moeilijkheidsgraad, je racer/auto en natuurlijk de map. Er waren nog maar 2 maps unlocked, waaronder een simpele cirkel. Aangezien ik de controls nog niet wist (en slecht ben in de meeste race games) ben ik daarmee begonnen. Hier bleek gelijk dat de graphics wat tegenvielen, maar ondanks dit was de baan altijd duidelijk te zien. De controls zijn prima en ik werd bij mijn eerste poging al 2e dus na deze race had ik wel zin in de story mode.
De story mode begint met wat slecht te volgen dialoog, het enige dat ik nog weet is dat je character Jimmy heet en op Sylvester Stallone lijkt (laatste foto). De eerste challenge in de story mode was een ronde rijden binnen 26sec. Deze was geen probleem, door naar wat meer dialoog en de volgende challenge: "Complete a full lap in the zone". Wat "the zone" is? Geen idee, wordt niet uigelegd en na 2 gefaalde pogingen was ik er wel klaar mee. Snel door naar de volgende game!
- Galious
- Moderator
Bericht
De game is gebaseerd op de gelijknamige Sylvester Stallone film uit 2001, dus als je character op Stallone lijkt, hebben ze bij bam! tenminste nog iets goed gedaan
De film is verder volgens mij net zo'n flop als de game
nmkl pjkl ftmch
- ikk
- Contacteer:
Bericht
Nog nooit van die film gehoord, maar ik zie nu waar ze de artwork van de cover en het startmenu vandaan hebben :Galious schreef:De game is gebaseerd op de gelijknamige Sylvester Stallone film uit 2001, dus als je character op Stallone lijkt, hebben ze bij bam! tenminste nog iets goed gedaan
- toejam
Bericht
Driven was zo'n movie tie-in waar ik dankzij de film geen enkele behoefte meer voelde om de game nog te ontdekken
Professional dabbler