Hurrah for HuCards: PC Engine Master Race! #32

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.
Galious
Moderator
Moderator

Hurrah for HuCards: PC Engine Master Race! #32

16 apr 2017, 17:57

Het idee achter dit topic is een beetje hetzelfde als bij mijn MSX Mini Software eXhibits, maar dan wil ik hier mijn PC Engine collectie de revue laten passeren. Bij de PC Engine gaan de gedachten toch vaak als eerste uit naar titels Castlevania: Rondo of Blood, Gate/Lords of Thunder, etc. Dat zijn natuurlijk onbetwiste (en onbetaalbare) toppers, maar vergeet de talloze HuCard pareltjes niet. Aangezien ik een CoreGrafx systeem heb, zullen dus alleen HuCard games hier langs komen, maar ik hoop dat de liefhebbers hier misschien nog een leuke titel of wat leren kennen. Maar dit topic is vooral bedoeld als excuus voor mij om de PC Engine weer aan te sluiten en de games die ik in de afgelopen 2 jaar ervoor verzameld heb, eens uitgebreid te gaan spelen :smile:

1. Ninja Spirit
2. The Kung Fu (China Warrior)
3. Operation Wolf
4. Rock On
5. Lode Runner: Lost Labyrinth
6. Chase H.Q.
7. R-Type I
8. Pro Tennis: World Court (World Court Tennis)
9. Obocchama-kun
10. Aero Blasters
11. Blodia (Timeball)
12. Kaizō Chōjin Schbibinman 2: Aratanaru Teki (Shockman)
13. PC Genjin (Bonk's Adventure)
14. Dungeon Explorer
15. R-Type II
16. Toy Shop Boys
17. Alien Crush
18. Jinmu Denshō
19. Bikkuriman World
20. Vigilante
21. The NewZealand Story
22. Barunba
23. Doraemon - Meikyū Daisakusen (Cratermaze)
24. Makyō Densetsu (The Legendary Axe)
25. Daisenpuu (Twin Hawk)
26. Fire Pro Wrestling 3: Legend Bout
27. Genpei Tōma Den (The Genji and the Heike Clans)
28. Fantasy Zone
29. S.C.I. - Special Criminal Investigation
30. Power League (World Class Baseball)
31. Neutopia
32. Mashin Eiyūden Wataru (Keith Courage in Alpha Zones
Laatst gewijzigd door Galious op 23 dec 2017, 15:31, 24 keer totaal gewijzigd.
nmkl pjkl ftmch
Galious
Moderator
Moderator

Re: Hurrah for HuCards: PC Engine Master Race!

16 apr 2017, 18:07

Afbeelding

Als eerste game Ninja Spirit, de arcade klassieker van Irem! Deze side-scrolling action game mag met recht een PC Engine must-have genoemd worden. In deze game speel je als de jonge ninja Gekkou, die op een quest is om de moord op zijn vader door een of ander demonisch kwaad te wreken. Hm, dat klinkt als de plot van een andere classic ninja game.

Je hebt steeds vier wapens tot je beschikking, waartussen je met de Select knop kunt wisselen: katana, shuriken, bommen en een soort enterhaak aan een touw. Oranje ninja vijanden droppen power-ups waarmee je o.a. ieder wapen kunt versterken en daarnaast kun je ook tot twee ghosts van jezelf krijgen die je achtervolgen en jouw acties kopiëren, waardoor je als een soort 3-man army dood en verderf zaait onder de vijanden.

De game wordt nogal eens vergeleken met de NES klassieker Ninja Gaiden en daar heeft het inderdaad wel iets van weg, maar Ninja Spirit is veel meer een actie game dan een platformer. De actie is vrijwel non-stop met eindeloos respawning enemies en een boss fight aan het eind van elk level. Er zitten wel platform stukjes in de game, maar het doet mij meer denken aan een titel als The Legend of Kage.

De gameplay is heerlijk arcadey, de controls zijn strak, en graphics en sound zijn ronduit fantastisch. Dus heb je een PC Engine, dan is dit een HuCard titel die je niet wil missen.

nmkl pjkl ftmch
c4ke

16 apr 2017, 18:34

Lekker begin hoor @Galious. :-) Erg tof om even een foto, omschrijving en een stukje gameplay te zien. Dat geeft toch een aardige indruk van de game. Ik ben benieuwd welke titels er allemaal voorbij zullen gaan komen. Dit is een systeem waar ik nog nooit mee heb gespeeld, maar wat ik wel een erg interessant platform vind.
I USE CAPS LOCK BECAUSE I WILL BECOME NOTICED, POPULAR, AND GOOD IN BED (。◕‿‿◕。)

~ NTSC/J Verzamelaar ~
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

16 apr 2017, 19:01

Dat lijkt mij een erg gave game, helaas is ie niet goedkoop meer tegenwoordig anders had ik die ook nog wel aan mijn collectie toe willen voegen. Maar misschien leer ik nog van andere leuke PC Engine games via dit topic :)
Marth Daul

16 apr 2017, 19:23

Als nieuwe bezitter van een PCEngine blijf ik dit topic zeker volgen. Keep the games coming !
May the Force be Cute :cool:
Bamilolly

17 apr 2017, 00:19

Die game heb ik ooit bij Sirius gespeeld! Super gaaf! Zoals Niels al aangaf is het geen goedkope titel dus die zit er voor mij helaas ook niet in.

Krijg overigens door je topic wel weer zin om lords of thunder op standje oorsuizen aan te knallen! De pc engine gaat veeeeel te weinig aan de laatste tijd.
--Its over NINE THOUSAND!!!!--

http://youtu.be/SiMHTK15Pik
synergy
Winnaar Gameroom Award 2018

17 apr 2017, 01:08

Hele mooie titel om dit topic mee te starten!

Maar echt, die prijs is echt gruwelijk omhoog geschoten?! Heb deze nog geen twee jaar geleden voor 30 euro gekocht (PCE, niet TG), ik zie nu 100+ op eBay?
arjen1981
Animal Crossing Tour 2020
Animal Crossing Tour 2020

17 apr 2017, 07:55

Mooi topic Galious. Ben benieuwd naar de hucards die hier voorbij gaan komen. Ik dacht ook dat Ninja Spirit een betaalbare game was maar de populariteit van pc engine bij collectors is dan echt wel expodentieel aan het groeien ; ;

Een groot voordeel voor mij van hucard ten opzichte van cd's is de muziek. De aanname is natuurlijk dat dit juist andersom zou zijn maar doe juist maar de prachtige chiptunes van de hucards.
synergy

17 apr 2017, 08:04

arjen1981 schreef:Een groot voordeel voor mij van hucard ten opzichte van cd's is de muziek. De aanname is natuurlijk dat dit juist andersom zou zijn maar doe juist maar de prachtige chiptunes van de hucards.
True that! Over onbetaalbaar gesproken, de muziek van Magical Chase is fantastisch, maarja, €5000 voor een HuCard gaat mij net iets te ver
toejam

17 apr 2017, 08:37

Mooi topic met alvast een hele mooie opener. Maar ik heb ook prijzen gezien 'op de markt' dus tenzij ik ooit eens tegen een storage unit aanloop of de jackpot win denk ik dat het bij watertanden in dit topic blijft :)
Yo, homeboy gimme five!
Galious
Moderator
Moderator

17 apr 2017, 20:30

Afbeelding

The Kung Fu (aka China Warrior) was een van de eerste games voor de PC Engine in 1987. Het is geen topper van het niveau Ninja Spirit, maar wat mij betreft hoort deze game toch ook thuis in iedere PC Engine collectie. Wat Altered Beast is voor de Mega Drive, is The Kung Fu namelijk voor de PC Engine; een kleine cult classic.

Qua gameplay is dit spel het best te vergelijken met Irem's Kung Fu op de NES. Een simpele side-scrolling beat 'em up waarin je met je Bruce Lee lookalike van links naar rechts hobbelt en met een kleine moveset aan punches en (flying) kicks moet afrekenen met alle vijanden en obstakels op je pad. De game is een soort auto-scroller, want je character loopt automatisch naar rechts en alleen door te bukken of door te slaan/trappen, kun je het scrollen stilzetten, wat soms ook nodig is om bepaalde obstakels te kunnen vermijden.
Er is niet zoveel variatie in de vijanden, eigenlijk niet meer dan 3 varianten evil monks die met een paar slagen of trappen van het scherm afvliegen, maar de obstakels zijn des te talrijker en variëren van stenen, rotsblokken, speren, takken, potten en pijlen die vanaf de zijkant van het scherm door een of andere ongrijpbare hufter naar je toe worden gegooid en/of afgeschoten, tot slangen, magische vuurballen die uit het niets materialiseren en zwermen insecten die je lek prikken. Als je bepaalde obstakels uit de lucht weet te trappen/slaan, laten ze een power-up achter waarmee je je health meter kunt aanvullen (waardoor je soms zelfs een extra levensmeter in reserve kunt opbouwen).

Er zijn in totaal 4 levels, die elk onderverdeeld zijn in 3 sublevels en aan het eind van elk sublevel moet je het tegen een boss opnemen in een 1-op-1 gevecht. Deze boss fights zijn mijn minst favoriete onderdeel van de game. Je wordt vanzelf behendig in de side-scrolling gedeeltes en het is tof om skillful met alle enemies en obstakels af te rekenen, maar de (latere) boss fights lijken wel een pure crap shoot; ik kan geen patroon ontdekken in de aanvallen van de bosses en wanneer een aanval wel of geen contact maakt, voelt random en lijkt te vaak in het voordeel van de cpu uit te vallen. Met genoeg doorzettingsvermogen en een dosis geluk kom je er wel doorheen, maar de echte fun van deze game zit 'm voor mij in de side-scrolling actie.

De graphics zijn dik in orde en vooral de gigantische sprites zijn behoorlijk indrukkend voor een launch game uit 1987. Ook muzikaal scoort The Kung Fu prima met pakkende oriëntaalse deuntjes. Als je van beat 'em ups en arcade actie houdt, dan kun je genoeg fun beleven met deze titel. Met een beetje mazzel kun je 'm nog voor circa een tientje oppikken en dat is 'ie wat mij betreft zeker waard!

nmkl pjkl ftmch
sparky
eBay gebruikersnaam: sidious_nl

17 apr 2017, 22:45

Oeh tof topic, goede aftrap ik heb deze ook allebei. Ben benieuwd of je me nog gaat verassen met een titel die ik niet ken.
jack-deejz

17 apr 2017, 23:02

Hah! Ik zal die westers uitziende monniken even de kracht van de shaolin laten voelen :wink: Dit topic ga ik ook volgen, ben wel een beetje geïnteresseerd in dit systeem, al zou ik het dan wel RGB mod geven denk ik. Die Ninja Spirit ziet er ook tof uit.
Buffalo? No, tatanka.
synergy

17 apr 2017, 23:21

En naast dit nog wachten op een Super CD-ROM2 & Arcade Card topic! ;) Anders begin ik daar wel aan! :)
MrSirius
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Hurrah for HuCards: PC Engine Master Race!

18 apr 2017, 07:25

Super cool topic! Liefde voor PC Engine kan ik altijd enorm waarderen.

Ninja Warrior is een van mijn favoriete games. Ik heb de Amerikaanse Turbografx versie, die is ook goed omhoog geschoten in de 3, 4 jaar dat ik hem heb. Jammer. Dat wapen wisselen was ik echt volledig vergeten. Zo leer je nog eens wat. ;-)
Afbeelding
Kain is deified. The Clans tell tales of Him. Few know the truth. He was mortal once, as were we all.
Rookworst88

18 apr 2017, 07:41

Mooi topic, ben nog een groentje wat PC engine betreft dus hoop en verwacht hier nog wel toffe nieuwe games te ontdekken. Zoals de eerste 2 dus ;)
Genjuro

18 apr 2017, 12:26

Leuk topic, ook ik ben nog vrij nieuw in PC Engine land.

Momenteel zit ik meer in de CD en Arcade Card spellen, dus goede tips voor HU-Cards zijn altijd welkom.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Galious
Moderator
Moderator

20 apr 2017, 10:29

Afbeelding

Taito's arcade lightgun klassieker Operation Wolf uit 1987 is indertijd zo'n beetje naar elk platform geport. Deze PC Engine versie behoort wat mij betreft tot de beste daarvan. De PC Engine heeft weliswaar geen lightgun accesssoire, maar het speelt erg fijn met de joypad. Pro-tip: zet wel de cursor speed op High!

Het doel van het spel is om hostages te bevrijden uit een POW camp. Je kunt deze missie als een echte one-man army solo ondernemen, maar je kunt ook een maat recruteren voor een potje co-op knalactie! Het spel heeft in totaal 6 verschillende levels, die je in willekeurige volgorde kunt spelen, maar elk level heeft een specifiek doel dat weer een uniek effect heeft op het verdere verloop van de game. Zo moet je in een van de levels de communicatietorens van de vijand vernietigen om te voorkomen dat er in de volgende levels steeds meer vijanden opgeroepen worden. Andere missies geven een flinke ammo en health boost. De meest cruciale missies geven toegang tot het POW Camp, waarin je vervolgens zoveel mogelijk hostages moet proberen te redden die je ten slotte in de laatste missie veilig moet begeleiden naar het ontsnappingsvliegtuig dat op het vliegveld gereed gemaakt wordt om op te stijgen.
De diverse routes die je kunt nemen geven de game wat meer diepgang en replayability dan de gemiddelde lightgun shooter uit die tijd. Afhankelijk van het aantal hostages dat je hebt gered, heeft de game ook nog drie verschillende eindes.

De graphics zijn bijna arcade-perfect met grote chunky sprites en veel detail, het enige verschil is dat de levels wat minder voorgrond objecten hebben dan hun arcade tegenhangers. Muziekjes en sound effects zijn verder ook dik in orde. Het spel is prima te spelen met de controller en biedt een stevige maar faire en vooral leuke uitdaging. Are you Rambo enough to do it?

nmkl pjkl ftmch
toejam

20 apr 2017, 11:44

Ik fietste ergens eind jaren 80 met een klasgenootje mee naar huis, die had ook een Commodore 64 en een bandje met een gaaf spel waarin je alleen maar bezig was om alles af te knallen. Daar had ik er al wel meer van, maar hier werd Operation Wolf +4/The Blasters Inc geladen. Dat is me bijgebleven omdat je bij het kiezen van de trainers als laatste de vraag 'Blasters are really cool?" moest beantwoorden en bij N de C64 gereset werd.

Maar met infinite health, ammo en grenades was het natuurlijk geen uitdaging om door het spel heen te komen, maar wel een leuk tijdverdrijf. Ammo was op de C64 in elk geval een behoorlijk issue en nadat dat op was begon de health al snel af te nemen. Gooide je dan als noodoplossing je grenades er tegenaan, was je bij de eerste beste tank pas echt de sjaak.

Deze versie op de PC Engine is wel heel anders, de effecten van de levels zaten er naar mijn weten niet in op de C64, je had daar ook een vaste volgorde.

Even een algemenere vraag; zijn deze hu cards nou cartridges in een CD doosje?
Yo, homeboy gimme five!
Galious
Moderator
Moderator

20 apr 2017, 12:00

Ik had de game vroeger op de MSX. Daar had je ook een vaste volgorde van de levels omdat ze stuk voor stuk ingeladen moesten worden van de cassette. Ik kwam daar nooit verder dan het derde level, volgens mij. Net als op de C64 was ook daar ammo een grote issue, maar ook de cursor was een stuk trager, waardoor je veel damage gewoon niet kon voorkomen. Ik vond het desondanks een toffe game, maar deze PC Engine versie is een stuk speelbaarder :smile:
toejam schreef:Even een algemenere vraag; zijn deze hu cards nou cartridges in een CD doosje?
HuCards zijn games op een plastic kaartje van het formaat bankpas of credit card, vergelijkbaar met de Sega Cards voor de Master System. De doosjes zijn van hetzelfde formaat als CD doosjes, maar de tray is speciaal gemaakt voor de HuCards.

Afbeelding
nmkl pjkl ftmch
Padre_Abraham

20 apr 2017, 13:32

[quote="Galious"]Ik had de game vroeger op de MSX. Daar had je ook een vaste volgorde van de levels omdat ze stuk voor stuk ingeladen moesten worden van de cassette. Ik kwam daar nooit verder dan het derde level, volgens mij. Net als op de C64 was ook daar ammo een grote issue, maar ook de cursor was een stuk trager, waardoor je veel damage gewoon niet kon voorkomen. Ik vond het desondanks een toffe game, maar deze PC Engine versie is een stuk speelbaarder :smile:

De MSX versie was bijna onspeelbaar, ik vond het een genot toen ik de game op de C64 kon spelen naderhand. Eigenlijk gold dat voor nagenoeg alle spellen die op Arcade kasten zijn uitgekomen. De MSX had vaak een slechte Spectrum port die er qua kleurstelling niet goed uitzag en ook vaak traag aanvoelde, de C64 had echte kanjers (ondanks dat het beeld iets minder was dan op de Arcade kast natuurlijk). De PC Engine is natuurlijk nog een stuk beter.
Galious
Moderator
Moderator

22 apr 2017, 19:19

Afbeelding

De PC Engine barst van de shoot 'em ups met absolute toppers als Gate of Thunder, Blazing Lazers en de Star Soldier serie. Rock-On behoort helaas tot het andere uiteinde van het spectrum en is een van de minste shooters voor het systeem. Misschien niet zo bizar slecht als Deep Blue, maar daar is dan alles ook wel zo'n beetje mee gezegd. Dat is jammer, want Rock-On heeft best een charmant grafisch stijltje van een cartoony cute 'em up, de 4 levels hebben genoeg variatie en er zijn talloze soorten power-ups. Oh ja, en het heeft ook een zeldzaam mooie full-Engrish intro, die ik jullie niet wil onthouden:

Afbeelding

Maar de gameplay wil nooit echt fun worden omdat de hit detection onbetrouwbaar is (je kogels gaan soms dwars door vijanden heen, terwijl jouw scheepje al explodeert wanneer een vijand of kogel net langs je heen lijkt te scheren), enemy formations en placements zijn een chaos en je wordt overspoeld door power- en speed-up items die meer een hindernis vormen dan een hulp.

Zoek je een goedkope HuCard game om aan je PC Engine collectie toe te voegen, dan is Rock-On misschien een betere optie dan de talloze sport titels en onspeelbare board games vol Japanse tekst, maar wil je een echt goede shoot 'em up, dan kun je beter iets dieper in de buidel tasten en een van de vele betere alternatieven kopen, waarvan er in dit topic ook nog de nodige langs zullen komen.

nmkl pjkl ftmch
Ruud
Koningsdag Koning 2017
Koningsdag Koning 2017
Contacteer:
eBay gebruikersnaam: nesfountain

23 apr 2017, 12:14

Dat heerlijke Engrish maakt het toch de moeite waard :biggrin:
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

23 apr 2017, 12:17

Je ziet in het filmpje al hoe inconsistent de hit detectie is, bedankt voor de waarschuwing Galious! Ik laat Rock-On mooi liggen :)
Galious
Moderator
Moderator

23 apr 2017, 16:43

Afbeelding

Lode Runner is een van de grootste hits van Brøderbund Software en natuurlijk kreeg ook de PC Engine een versie van de game onder de titel Lode Runner: Lost Labyrinth door Pack-In Video in 1990. Het is een puzzel platformer waarbij je in elk level alle goudstaven moet verzamelen om het pad naar het volgende level te openen. Maar zo eenvoudig is het nog niet, want je wordt constant achterna gezeten door killer robots en andere vijandjes waarvan een aanraking instant death betekent. Springen kun je niet, maar je kunt wel ladders en touwen klimmen als de beste! Als enige wapen heb je een laser waarmee je de platformblokjes direct links of rechts van je personage kunt laten verdwijnen om gaten te graven en om vijanden in te laten lopen zodat je gauw over hun hoofd kunt rennen om te ontsnappen. Zo'n gat gaat na enkele seconden weer dicht en als er dan nog een vijandje in vast zit, gaat 'ie dood maar er spawnt dan onmiddellijk een nieuwe, dus het totale aantal vijanden op het scherm blijft altijd gelijk. Vijanden kunnen trouwens soms ook goudstaven oppikken en de enige manier om ze dan los te peuteren, is door zo'n vijandje in een gat te laten vallen. Je moet ook oppassen dat je zelf niet vast komt te zitten in zo'n gat.

Het is een simpel maar nog steeds ontzettend leuk en verslavend concept. Grafisch is het heel basic, maar de gameplay staat nog altijd als een huis door sterk leveldesign en strakke controls. Het spel heeft tientallen levels en al gauw wordt het best lastig om uit te vogelen hoe je alle goudstaven moet verzamelen zonder dat je zelf klem komt te zitten tussen de vijanden of in een (zelf gegraven) kuil. Maar laat je niet uit het Lode slaan, er is altijd een oplossing! Het spel heeft een handig password systeem om je vooruitgang op te slaan en er is ook nog een editor om je eigen levels te maken. Kortom, een leuke en betaalbare puzzel/platform klassieker voor de PC Engine.

nmkl pjkl ftmch

Terug naar “Retro gaming”