Welke games speel je momenteel?

Games & systemen van nu en de toekomst (incl. PC en mobile).
kingoftherain

Re: Welke games speel je momenteel?

13 jan 2026, 16:14

arjen1981 schreef:
13 jan 2026, 08:57
Nu wat beter naar de verzameling van Rob gekeken. Het is een mooie diverse verzameling. Veel playstation maar ook echt vooral titels die je geselecteerd gekocht hebt omdat je ze goed vind en niet puur voor het verzamelen. Dat zie je er wel van af. Ik zie ook nog switch op het hoekje. Waar is de 360? Ik weet ook dat je niet veel Sega hebt maar volgens mij loopt er nog een muur of niet? Ik zie nog veel PSX, PS2 en PS4 titels die bij mij ontbreken. Erg mooie, en nu geordende collectie, Zelf zet ik het nooit op alphabed maar zet ik de studio's, developers bij elkaar omdat ik daarmee het best voor de kast sta om iets uit te zoeken als ik ergens zin in heb.
Klopt, dit zijn in principe de PlayStation kasten. De kast met overige (Nintendo, Microsoft, SEGA) staat er recht tegenover, dus achter me terwijl ik de foto neem. Die kast is nu juist weer even een bende, omdat ik daar plankjes uit heb gejat om het PlayStation 1 gedeelte weer netjes te maken. Daarvoor moet ik dus nog eens met mijnwerkershelm en pikhouweel de berging in. Als dat gebeurd is (kan even duren), dan zal ik daar ook een foto van nemen. De Switch game is de Starlink Arwing bundel die ze een keertje goedkoop bij de Action verkochten. Er zit trouwens best wat troep hier en daar tussen, hoor.
Afbeelding

Wooloo = love, Wooloo = life
arjen1981
Animal Crossing Tour 2020

13 jan 2026, 19:19

Herkenbaar ik heb die starlink set ook en mijn zoon heeft de ps4 versie met alle vliegtuigen. Ze waren zo goedkoop. We hebben het best ver gespeeld ook maar het is inderdaad ook geen geweldige game. Het is de Usbisoft formule van toen. Begint goed maar na 2 uur zie je niks nieuws meer voor de volgende 20 uur.
kingoftherain

13 jan 2026, 21:21

arjen1981 schreef:
Herkenbaar ik heb die starlink set ook en mijn zoon heeft de ps4 versie met alle vliegtuigen. Ze waren zo goedkoop. We hebben het best ver gespeeld ook maar het is inderdaad ook geen geweldige game. Het is de Usbisoft formule van toen. Begint goed maar na 2 uur zie je niks nieuws meer voor de volgende 20 uur.
Ik heb 'm destijds wel geïnstalleerd, maar daarna nooit opgestart. Story of my life... :lol: :lol: :lol:
Afbeelding

KillingRaptor

13 jan 2026, 23:02

arjen1981 schreef:
De Switch versie maakt veel goed bij die door de toevoeging van Star Fox, althans voor mij toch.
kingoftherain

14 jan 2026, 05:47

Dat kan niet missen, natuurlijk. :thumbup:
Afbeelding

RobertKR

16 jan 2026, 10:29

Ik heb wat meer shmups gekocht.

Darius Cozmic arcade collection. Deze is on sale momenteel, en is erg tof. M2 weer. Vooral Darius Gaiden is een klassieker. Die is gewoon 4:3, de overige games zijn dual screen dus erg lang met borders.

Dariusburst AC+

Mja, hij kostte haast niks. Maar haalt het voor mij niet bij de classics. Eigenlijk gaat deze weer terug naar de 1e 2 games. Voor mij zijn G-Darius en Gaiden de beste.

Dan de klapper van de sale.

Andro Dunos 2

Die kost momenteel 1,50. Ja echt. En wat een absurd geweldige sequel is dit. Ik bedoel, Andro Dunos kende ik als Neogeo bezitter wel, maar het was geen game waar ik de console direct mee zou associëren. Dan kom ik eerder uit bij Aero Fighters, Blazing Star, Pulstar en Last Resort. Of Alpha Mission 2. Maar goed, wat deze game zo vet maakt is dat het een 30 jaar late sequel is met gewoon Neogeo AES graphics en geluid. Met ook het oude Visco logo uit de jaren 90. Het is alsof deze game in 1998 ofzo gemaakt is, en toen is gecanceld en nu pas is gelekt. Niks hi res sprites of cel shading, gewoon SD 16-bit sprites denk aan Sonic Mania. Zo moet je sequels van die classics maken.
kingoftherain

17 jan 2026, 11:26

Vanmorgen de Japnse Nintendo spellen op de boekenkast gezet. Past echt precies net in de hoogte. Da's beter dan net niet. Meteen in alfabetische volgorde, natuurlijk. Op de één of andere manier zijn die makkelijker in goede staat te vinden dan NES en Super Nintendo games. Misschien dat Japanners gewoon beter met hun spul omgaan dan wij westerse barbaren. Sommige spellen zijn ook een stuk goedkoper dan de Amerikaanse of Europese versies. Ergens logisch, aangezien veel van de spellen niet goed te spelen zijn, zonder kennis van Japanse kanji.

Op de tweede foto staat bijvoorbeeld Soul Blader. Die is in Het Westen uitgekomen als Soul Blazer, de eerste game van Quintet's Heaven And Earth trilogie. Voor dat spel zou je hier een lening moeten aanvragen, maar de Japanse versie was nog wel leuk geprijsd. Ik zal 'm waarschijnlijk niet echt kunnen spelen door de taalbarriëre, maar ik vind het wel tof om 'm zo te hebben.

Ook op de tweede foto staat Super Mario Collection, wat we hier kennen als Super Mario All-Stars. Er zit alleen een verschil in en dat heeft alles te maken met Super Mario Bros. 2. De originele Japanse Super Mario Bros. 2 is hier namelijk nooit uitgekomen op de NES. Die van ons is een herbewerking van de Japanse game Yume Kōjō: Doki Doki Panic. De echte Super Mario Bros. 2 kennen wij als The Lost Levels. Daar tegenover staat weer dat onze nep-Super Mario Bros. 2 in Japan is uitgebracht als Super Mario USA en dus ook zo op Super Mario Collection staat.

Één van mijn favorieten blijft toch Seiken Densetsu 3, tegenwoordig beter bekend als Trials Of Mana (de donkerblauwe doos bijna helemaal links op foto twee). Het is het vervolg op Secret Of Mana, één van mijn all-time favourites. Het spel heeft destijds in 1995 helaas nooit hier uit mogen komen, omdat het nooit op een cartridge zou passen. De Japanse game haalde al zo goed als alles uit de te gebruiken ruimte, maar omdat kanji veel minder ruimte in beslag nemen dan de meeste andere talen, was het onmogelijk om te vertalen. Toen ik in 2018 iemand deze zag aanbieden, sloeg ik meteen toe. De verkoper woonde in Zwolle en had het op kunnen sturen, maar NEE!!! Ik nu hebben meteen! Fooking blij mee.

Naast Final Fantasy IV staat trouwens nóg een Final Fantasy IV. Dit is de Easy Type versie. Je gelooft het nooit, maar dit is een makkelijkere versie van het spel. Het is ook weer niet dezelfde game als Amerika's Final Fantasy II. Wat dat betreft is er een hele Final Fantasy rabbit hole waar je in kan duiken. Come join us, we've got gysahl greens!

Op de derde foto staan aan de rechterkant een paar versies van Final Fantasy I en II. De grote doos is een speciale editie voor de PlayStation. De doos die er links op ligt is een bundel met Final Fantasy I en II voor de Famicom. De doos is een stuk groter dan de standaard Famicom doosjes, omdat de cartridge een stuk groter is. Het lijkt zelfs meer op een Amerikaanse Of Europese NES cart dan op zo'n kleintje voor de Famicom. De andere twee zijn Final Fantasy I en II voor de WonderSwan Color, een handheld die nooit buiten Japan is uitgebracht.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Als ik één spel zou moeten noemen dat ik nog aan deze collectie wil toevoegen, dan is het Super Metroid. Moet je kijken hoe tof die box art is!

Afbeelding
Afbeelding

Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

20 jan 2026, 20:47

Ik ben bijna klaar met Trails in the Sky the 1st Chapter. De laatste eindbaas is verslagen maar dan is er nog een soort victory lap waar ik vandaag even geen zin in heb
kingoftherain

20 jan 2026, 20:59

Apenheul schreef:
20 jan 2026, 20:47
...maar dan is er nog een soort victory lap waar ik vandaag even geen zin in heb
Die dagen heb je weleens. :tongue2:
Afbeelding

Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

21 jan 2026, 08:14

kingoftherain schreef:
20 jan 2026, 20:59
Die dagen heb je weleens. :tongue2:
:lol:
Zach

21 jan 2026, 16:15

Arc The Lad (PS1)
Verrassend leuke game. Ik hou er wel van als een SRPG eenvoudig is. De game is ook erg kort en dat vind ik eigenlijk wel heel fijn.
Gisteren de 50 floor dungeon gedaan, maar kon de eindbaas niet verslaan, dus ik ging weer 50 vloeren terug en saven. Misschien nu wel sterk genoeg als ik nog een keer ga. Arc is inmiddels een beest en twee andere fighters ook, maar de rest is super zwak.

Nog maar een keer doorheen en dan hopen dat ik de eindbaas van die dungeon kan verslaan en dan de game verder afronden en door naar Arc The Lad II.
Mark

22 jan 2026, 09:47

Shadow of the Colossus (PS4). Ooit uitgespeeld op de PS2 en ik zag een HD remake wel zitten, want in mijn herinnering is dit echt een pareltje. Dat is, op zich, nog steeds waar. Het is een pareltje. De sfeer is goed, de leegte van de omgeving, dat klopt allemaal heel goed. De colossi zijn ook uitdagend. Allemaal in orde.

Maar... die camera. Mijn hemel. Ik herinner het me weer van de PS2. Je kan de camera wel besturen, maar hij gaat automatisch weer terug. Een soort auto 'centering' waarbij centering betekent dat je personage ergens dicht bij de zijkant van je televisie zit. Ik vind het lastig uit te leggen maar als je de televisie van links naar rechts in 10 blokken opsplitst zit je character in blok 3. Dat hoort tussen blok 5 en 6 te zitten. Wat een ellende. Ik heb altijd al last van motion sickness maar hier wordt het wel heel erg.
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

22 jan 2026, 22:00

Een nieuwe collega van mij blijkt ook groot Fire Emblem fan te zijn en Fire Emblem Path of Radiance (GameCube) is haar favoriete deel in de serie. En omdat ie toch onlangs in Nintendo Switch Online verschenen is besloot ik die vandaag ook maar eens op te starten; voor het eerst in 20 jaar ofzo. En ja.. meteen weer hooked.
KillingRaptor

24 jan 2026, 10:43

Ninja Gaiden 4 begonnen gisteren op PS5. Zit nu net in chapter 3. Werd hier op het forum niet zo goed ontvangen maar ik ga weer eens lekker rebels doen en zeggen dat ik hem wel gaaf vind. Ja ik ga ermee akkoord dat Yakumo niet zo tof is als Hayabusa maar de game speelt wel lekker. En ik vind hem verdomd moeilijk ook, die eerste boss battle heeft me flink wat pogingen gekost.
arjen1981

25 jan 2026, 17:58

Nee voor mij was die ver beneden de maat. En nooit een moment echt moeilijk ook. Een platinum release die visueel on ninja gaiden lijkt maar kwa systeem niet itegaki zijn template volgt.

Ik ben zelf bezig met max payne 3 ik mis deze en quantem break nog in mijn gespeeld lijst van de reeks. En ik weet dat remedy er niks mee van doen heeft. Toch heeft het een link. En de andere link is juist als voorbereiding om gta vi. En ik moet zeggen dat max payne 3 erg goed in elkaar zit.
KillingRaptor

25 jan 2026, 18:48

arjen1981 schreef:
Nee voor mij was die ver beneden de maat. En nooit een moment echt moeilijk ook. Een platinum release die visueel on ninja gaiden lijkt maar kwa systeem niet itegaki zijn template volgt.
Gelukkig verschillen smaken! Zit nu in chapter 10 en ik blijf hem erg gaaf vinden. De eerste boss was wel de moeilijkste tot nu toe, de andere die ik al heb gehad gingen me veel beter af.
OldSchool
Contacteer:

25 jan 2026, 19:09

Ik speel… Hay Day. Het lukt me maar niet om in Octopath II te komen. En het halve gezin is weer aan Hay Day begonnen en het is erg leuk om samen te doen. Dus mobile it is….
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

25 jan 2026, 21:12

OldSchool schreef:
25 jan 2026, 19:09
Ik speel… Hay Day. Het lukt me maar niet om in Octopath II te komen.
Dat... herken ik wel een beetje. De appeal van Octopath Travler 1 zat hem voor mij in het gevoel van vrijheid om alles in je eigen tempo te verkennen, maar in Octopath Traveler 2 wil het spel voortdurend dingen van de speler en voelt het als een lineaire ervaring met zijsporen. Dat was Octopath Traveler 1 ook, maar dat beleefde ik in die game heel anders.

Ik heb deel 2 pas iets van 15 uur gespeeld, dus ik heb nog te weinig gespeeld om er echt iets van te vinden.
RobertKR

28 jan 2026, 12:10

KillingRaptor schreef:
25 jan 2026, 18:48
arjen1981 schreef:
Gelukkig verschillen smaken! Zit nu in chapter 10 en ik blijf hem erg gaaf vinden. De eerste boss was wel de moeilijkste tot nu toe, de andere die ik al heb gehad gingen me veel beter af.
Het maffe is dat ik Chapter replay met een toch relatief broken Ryu het leukst vind. Ryu is niet eens helemaal af, hij heeft maar 1 wapen bijvoorbeeld. Maar hoe de Ninjitsu zijn verweven met zijn meter management vind ik wel vet. Zijn insta kills zijn ook toffer.

Wat de game echt omlaag haalt is het level design, het gebrek aan variatie en de vele on rails sections. Het leunt, het is een PG game, teveel op parries en slow mo vind ik. Het maakt niet zoveel uit of je bosses wel of niet slaat, je moet simpelweg die red attacks pareren en de timing van jouw greatsword is dusdanig traag dat je ze eigenlijk van te voren moet zien aankomen.

Uiteindelijk vond ik NG4 forgettable en heb ik geen enkele motivatie om de story opnieuw te doen (wat ik wel deed in NG1, 2, DMC etc).

Ik heb daarna NG2 original op de Series S opgestart en dat is toch meer mijn ding. Ook die Black remake is beter.
arjen1981

29 jan 2026, 12:57

De NioH 3 Demo is er! Save progessie gaat over naar het hele spel! Mega mooi zover heb ik de pauze net het eerste stuk gespeeld, vanavond verder!

Bij voorbaat beter dan NG 4 omdat de systemen wel kloppen ;)
Arnold

04 feb 2026, 22:46

Nu bezig met Donkey Kong Bananza. Erg vermakelijk moet ik zeggen. En niet te moelijk. En dat is fijn. Want ik vind gamen erg leuk. Maar ik ben niet een natuurlijk talent….haha dus mag het van mij ook best wel relaxed zijn.
Dedicated gameroom:
Playstation
Nintendo
Atari
Sega
Arcadekast.
arjen1981

06 feb 2026, 09:09

arjen1981 schreef:
29 jan 2026, 12:57
De NioH 3 Demo is er! Save progessie gaat over naar het hele spel! Mega mooi zover heb ik de pauze net het eerste stuk gespeeld, vanavond verder!

Bij voorbaat beter dan NG 4 omdat de systemen wel kloppen ;)
Gister DQ VII vandaag NioH, keuze stress. Ik heb beide vandaag in huis. Ik denk toch dat het NioH 3 wordt mede door de demo.
kingoftherain

06 feb 2026, 18:51

Ik had ze gisteren allebei binnen gekregen, maar ze liggen nog steeds ongespeeld in een hoekje. Valt mee dat de seal er al vanaf is. :innocent:
Afbeelding

arjen1981

06 feb 2026, 21:23

Ja, ruikt lekker hé als die seal er af gaat. Werkt verslavend. Snap dus goed dat die er direct af moet.

Ik heb beide al gestart en een stuk gespeeld. Had direct al 7 troffeen door het spelen van de demo’s.
kingoftherain

07 feb 2026, 04:29

arjen1981 schreef:
06 feb 2026, 21:23
Ja, ruikt lekker hé als die seal er af gaat.
Hahaha, ik heb geen idee. :tongue2: :innocent: :wink:
Afbeelding

Terug naar “Moderne games, consoles en handhelds”