Final Fantasy VII - Club Button Bashers

Alles over onze uitzendingen en komende afleveringen.

Final Fantasy VII - Club Button Bashers

Berichtdoor Dynamike » 08 sep 2019, 13:29

Afbeelding

Cloud en z’n maten zijn al sinds de lancering van de game een heet hangijzer. Final Fantasy VII is dan ook een game waar je liefde voor hebt of fel tegen bent. Maar het blijkt, na meer dan twintig jaar is toch ook een gulden middenweg.

McCloud en z’n maten
Voor velen is het de wellicht de eerste kennismaking met het genre dat we kennen als JRPG. De Japanse ontwikkelaars wisten van geen ophouden in de jaren 90 als het ging om het maken van RPG’s. En Final Fantasy VII zette voor vele gamers de nieuwe standaard. Maar liefst drie CD’s vol met muziek, werelden en natuurlijk de FMV’s. Vooral die laatste waren voor sommigen de drijfveer om verder te blijven spelen.

Ook voor Michael was dat een drijfveer, maar na ongeveer 20 jaar blijkt dat het toch niet de indruk heeft achtergelaten die het destijds had. Voor Niels blijkt dat de game vandaag de dag vreemde dingen deed en hele rare keuzes maakte als het ging om het afwisseling voor de speler. Beide heren speelden Final Fantasy VII ditmaal op de Switch. En die blijkt een aantal zeer handige toegingen te hebben om het speelplezier te verhogen.

Button Bashers podcast website
SoundCloud
Link direct naar MP3
iTunes
Spotify

Afbeelding
Dynamike
Beheerder

Re: Final Fantasy VII - Club Button Bashers

Berichtdoor Ok Impala! » 09 sep 2019, 10:33

Ik ga deze zeker luisteren. Final Fantasy VII was altijd één van mijn favoriete games. Maar ja, het is dan ook meer dan 10 jaar geleden dat ik 'm speelde. Dus de roze bril doet het extra goed! :wink:

Ik ben benieuwd waar jullie tegenaan gelopen zijn.
Ok Impala!

Berichtdoor Ok Impala! » 11 sep 2019, 09:35

Oh wat heb ik gelachen toen Mike aan het begin zei dat vast niemand de naam van Cloud aanpast. Reactie Niels: Ik noem altijd gewoon Apenheul. :thumbup1:

Ondanks dat het voor mij heel lang geleden is dat ik de game voor het laatst speelde, denk ik wel dat ik het met jullie eens zou zijn als ik 'm nu weer zou opstarten. Het geduld voor trage random battles is ook bij mij in de laatste jaren verdwenen. Je raakt toch gewend aan moderne QOL toevoegingen in nieuwere games. De muziek in Final Fantasy VII is niet het sterkste werk van Uematsu. Dat lijkt ook te komen door de magere midi samples die gebruikt zijn. Als je dat vergelijkt met de prachtige synths van Final Fantasy VI op de SNES, dan klinken die toch echt veel beter. Er zijn genoeg tribute albums van Final Fantasy VII muziek, en daarop merk je dat de melodieën veel beter tot hun recht komen. Dus goede composities, magere uitvoering op de Playstation.

Nog steeds merkwaardig dat Square-Enix zo weinig liefde aan de ports van Final Fantasy VII heeft besteed. Als je ziet wat fans voor elkaar hebben gekregen met de kwaliteit van de achtergronden, dan is het echt onbegrijpelijk dat Square-Enix ervoor heeft gekozen om de models op een hogere resolutie te zetten, maar de backgrounds lekker blurry in low-res. Vergelijk dat eens met de her-uitgaves van Ocarina of Time of Major's Mask op de 3DS. Dat hadden ze volgens mij ook prima met Final Fantasy VII kunnen doen. :closedeyes:

Toffe podcast mannen, ik heb er weer met plezier naar geluisterd. :thumbup1:
Ok Impala!

Berichtdoor Dynamike » 11 sep 2019, 09:52

Ok Impala! schreef:Oh wat heb ik gelachen toen Mike aan het begin zei dat vast niemand de naam van Cloud aanpast. Reactie Niels: Ik noem altijd gewoon Apenheul. :thumbup1:

Ondanks dat het voor mij heel lang geleden is dat ik de game voor het laatst speelde, denk ik wel dat ik het met jullie eens zou zijn als ik 'm nu weer zou opstarten. Het geduld voor trage random battles is ook bij mij in de laatste jaren verdwenen. Je raakt toch gewend aan moderne QOL toevoegingen in nieuwere games. De muziek in Final Fantasy VII is niet het sterkste werk van Uematsu. Dat lijkt ook te komen door de magere midi samples die gebruikt zijn. Als je dat vergelijkt met de prachtige synths van Final Fantasy VI op de SNES, dan klinken die toch echt veel beter. Er zijn genoeg tribute albums van Final Fantasy VII muziek, en daarop merk je dat de melodieën veel beter tot hun recht komen. Dus goede composities, magere uitvoering op de Playstation.

Nog steeds merkwaardig dat Square-Enix zo weinig liefde aan de ports van Final Fantasy VII heeft besteed. Als je ziet wat fans voor elkaar hebben gekregen met de kwaliteit van de achtergronden, dan is het echt onbegrijpelijk dat Square-Enix ervoor heeft gekozen om de models op een hogere resolutie te zetten, maar de backgrounds lekker blurry in low-res. Vergelijk dat eens met de her-uitgaves van Ocarina of Time of Major's Mask op de 3DS. Dat hadden ze volgens mij ook prima met Final Fantasy VII kunnen doen. :closedeyes:

Toffe podcast mannen, ik heb er weer met plezier naar geluisterd. :thumbup1:

Haha ja, ik moest ook even slikken dat Niels gewoon wél Cloud zijn aanpast :lol:

Afbeelding
Dynamike
Beheerder

Berichtdoor Ok Impala! » 11 sep 2019, 14:01

Ik moet eerlijk toegeven dat ik dat ook altijd doe, maar dan wel met m'n echte naam. Het voelt toch wel lekker om zelf de held in het verhaal te zijn. :blushing:
Ok Impala!

Berichtdoor Dynamike » 11 sep 2019, 14:03

Ok Impala! schreef:Ik moet eerlijk toegeven dat ik dat ook altijd doe, maar dan wel met m'n echte naam. Het voelt toch wel lekker om zelf de held in het verhaal te zijn. :blushing:

Misschien doe ik het daarom nooit, ik voel me nooit een held :sad1: :sad1: :sad1:

Nee, als er al een naam staat, dan laat ik hem staan. Is vaak makkelijker als ik het dan met iemand over een game heb.

Afbeelding
Dynamike
Beheerder

Berichtdoor Gozert » 19 sep 2019, 16:46

Ik heb net pas naar deze aflevering geluisterd, omdat ik nu pas echt even een uurtje helemaal vrij had. Als achtergrondgeluid werkt het een podcast bij mij nooit omdat ik dan altijd grote delen weg filter wanneer ik echt bezig ben met andere dingen. Hoe dan ook, leuke aflevering en ik kan me ook in veel van jullie ervaringen vinden, zeker met betrekking tot het tempo van het spel, het verhaal, navigatie en zeker het gevechtssysteem.

Ik heb nog wel een dingetje waar ik flink van jullie afwijk en wat ik nog niet benoemd heb in het topic. Ik ben namelijk geen groot van van het Materia systeem. Het concept van deze vorm van customization is tof, maar de uitwerking is nog wat beperkt in mijn ogen. Je kunt er prima Mage-achtige personages mee maken, maar er zijn wat mij betreft weinig interessante Materia voor de wat fysiekere personages. Dat zijn vaak passieve boosts of verbeterde versies van bestaande commando's. Dit wordt alleen maar versterkt doordat de personages weinig unieke vaardigheden hebben buiten Limit Breaks (die vrij zeldzaam zijn). Ze zijn daardoor op gameplay gebied weinig onderscheidend van elkaar, wat juist in schril contrast staat tot hun persoonlijkheid en dialogen.

Verder had ik wellicht duidelijk moeten maken dat ik op een CRT heb gespeeld (en inderdaad de PlayStation 1), en dat dat de nodige schoonheidsfoutjes verhult die waarschijnlijk enorm opvallen op moderne TV-schermen, zeker met de blokkerige modellen in hoge resolutie ten opzichte van de lage resolutie achtergronden. Wat betreft de muziek ben ik wel een beetje bijgedraaid naar mate ik verder in de game kwam. Ik vind het nog steeds prima composities, maar soms wordt het inderdaad wat repetitief. Oh, een met "die race" doelde ik op "die scene". Brainfart. Sorry. :doh: :blushing:

Het klinkt allemaal heel negatief nu, maar ik vond het al met al nog steeds een goede game en heb er ook zeker veel plezier aan beleefd. Het is in mijn ogen alleen niet de tijdloze klassieker die het voor vele anderen wel is. Overigens heb ik een hekel aan de term "oud geworden", maar dat is echt een pet peeve. :blushing: Oud(er) worden impliceert namelijk een proces van verandering, terwijl de game exact hetzelfde is gebleven (aanpassingen in rereleases daargelaten). Het enige wat verandert zijn onze standaarden door technische vooruitgang en modernere ontwerp filosofieën, en daardoor onze perceptie op eerdere games. In plaats van "slecht oud geworden" gebruik ik liever "moeilijk om naar terug te keren" of "ingehaald door moderne games", bijvoorbeeld. Ik snap dat dit vooral een semantische discussie is, maar ik wilde het toch even kwijt. :tongue1: :blushing:

Ik ga overigens ook altijd voor de standaard namen, hoor. :D Delftsblauw en Deoderant gaan mij ook wat ver. :lol:
Gozert
Moderator