Club Button Bashers 001 - Super Metroid

Alles over onze uitzendingen en komende afleveringen.

Re: Club Button Bashers 001 - Super Metroid

Berichtdoor Tom » 22 jan 2019, 23:46

Dat merk ik ook bij deze game. De controls zijn zo nauwkeurig dat je weer moet wennen als je het speelt via emulatie. De Snes mini ga ik eens proberen, ik heb het spel voor het laatst gespeeld op de originele hardware, maar bij een eerdere emulator merkte ik ook een groot verschil bij de jumps.
Tom
Moderator

Berichtdoor WonderZwaan » 23 jan 2019, 01:11

Super Metroid is waanzinnig! Ik speelde deze game een paar jaar geleden pas voor het eerst op de Wii U, na jaren van lezen over hoe geweldig het spel wel niet zou zijn. Het was ook pas de tweede Metroid die ik speelde, na de eerste uit de Prime reeks op GameCube.

Zelfs zonder enige nostalgie is dit een fenomenale titel; de muziek behoort naar mijn mening in de hoogste regionen van het video game muziek pantheon. Elke kamer in het spel is uniek waardoor ze makkelijker te onthouden zijn, gecombineerd met de gedetailleerde art style voelt de wereld hierdoor veel 'echter'. Super Metroid is één van de mooiste spellen uit het 16-bit tijdperk, met een heel andere sfeer dan andere visuele pareltjes als Donkey Kong Country, Yoshi's Island en F-Zero. De sfeer is duister, oppressief, mysterieus en kil; ook 25 jaar aan technologische vooruitgangen later blijft dit het centrale gevoel dat Super Metroid overtuigend overbrengt.

Metroid 3 was natuurlijk niet het eerste spel dat bedrukkende sferen probeerde neer te zetten en pathos te creëren voor de hoofdpersoon - op de SNES zijn Chrono Trigger en Final Fantasy VI daarin beiden ook zeer succesvol - maar om vrijwel alles zonder dialogen of zelfs schermteksten te doen (op enkele momenten na) is op zijn minst ambitieus te noemen.

De kritieken die hierboven al benoemd zijn, zijn helaas wel waar. Walljumping is nodeloos moeilijk; je moet eigenlijk eerst van de muur wegsturen en dan weer terug alvorens te springen. Latere Metroid titels (Zero Mission, Fusion) maakten dit veel makkelijker. Anderzijds, het is wel cool dat Samus allerlei moves technisch gezien al heel vroeg kan uitvoeren. Walljumping hoef je niet per se te leren, maar het kán vanaf het begin al. Theoretisch kun je zo allerlei plekken bereiken die je eigenlijk pas veel later 'hoort' te vinden.
Hetzelfde geldt voor bombjumping; als je het heel precies timed kun je Samus steeds verder de lucht in stuwen door bommetjes te leggen. Het is echt super hoe dit soort technieken het spelen haast lijken te breken, maar de makers hebben het allemaal zo knap in elkaar gestoken dat afwijken van de voor de hand liggende route eigenlijk nauwelijks een probleem is.

De complete structuur van het spel bemoedigt het terugkeren naar vorige locaties. Was Samus voorheen nog fragiel en zaten relatief simpele vijanden je stevig in de weg, zul je later gegarandeerd terugkeren om dezelfde vijanden achteloos aan de kant te vegen wanneer Samus zich tot een wandelende tank heeft ontwikkeld. Super Metroid is een hele effectieve power trip, die culmineert in een nagelbijter van een finale waar je alles aan gort blaast.
Ik hoop dat iedereen die Super Metroid voor het eerst probeert dit jaar een vergelijkbare ervaring kan hebben. Hopelijk creëren mensen als ik geen onmogelijk in te lossen verwachtingen... Wees niet bang om rijkelijk met restore points te strooien; veel van de bossfights zijn pittig.

Een jazzy cover van een toegewijde fan, gaaf om te zien hoe dit uit zo'n relatief simpele soundtrack kan ontstaan

Voor iedereen die het uitgespeeld heeft, dit filmpje is een overzichtelijke, 20 minuut durende deconstructie die toont hoe slim de levels in elkaar verweven zijn. LET OP: BEVAT SPOILERS VOOR HET HELE SPEL!
WonderZwaan

Berichtdoor Fing3r » 23 jan 2019, 22:07

Heb toch maar besloten hem op de PC te spelen met Higan en ik beloof dat ik geen savestates zal gebruiken :biggrin:

Afbeelding
Fing3r

Berichtdoor Fing3r » 23 jan 2019, 22:17

Voor de liefhebbers, ik gebruik al jaren de volgende afbeelding van Super Metroid als één van mijn wallpapers.

Afbeelding

Afbeelding
Fing3r

Berichtdoor Apenheul » 29 jan 2019, 22:24

Ik heb zin om binnenkort de aflevering op te nemen :)
Apenheul
Beheerder

Berichtdoor Fing3r » 30 jan 2019, 23:31

En uitgespeeld, blijft toch een erg fijne game. Als ik al een minpunt moet noemen dan zal dat toch wel zijn dat het soms erg onduidelijk is wat je moet doen. Ondanks dat ik hem al eens eerder had uitgespeeld heb ik toch twee maal moeten opzoeken hoe ik uit een bepaalde kamer moest komen.

Verder weer heerlijk genoten, een tijdloze klassieker die met recht nog steeds als blauwdruk geldt voor de huidige games in het genre. Heerlijke mysterieuze sfeer, het gevoel dat je krijgt bij elke upgrade die je ontvangt waarbij je ineens denkt "Oh, nu kan ik daar ook weer verder komen", de muziek die de sfeer alleen maar versterkt en Samus die gewoon lekker onder de knoppen ligt.

Wat ik ook een groot pluspunt van deze game vindt is dat je ook steeds beter wordt, de eerste walljump die je probeert is altijd even lastig, maar als je het ritme te pakken hebt dan vlieg je als een aap door de levels. En dit geldt voor meerdere skills die je gewoon eerst even moet leren voordat je ze goed kunt toepassen.

Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik de game pas op een later tijdstip heb ontdekt, deels omdat wij thuis geen console mochten hebben van mijn ouders (maar wel een C64 :confused1: ). Later kreeg ik meer rechten en heb ik een tweedehands SNES gekocht om DKC te spelen, maar nog steeds geen idee dat er iets zoals Super Metroid bestond. Een paar jaar later op release de Gamecube gekocht en daar kwam ik voor het eerst in aanraking met het fenomeen Metroid in de gestalte van Metroid Prime, wat een game is dat! Vervolgens me meer gaan verdiepen in wat de oorsprong van deze game was. En pas ergens halverwege de zero's heb ik voor het eerst Super Metroid gespeeld.

Tegenwoordig heb ik alle Metroid games in mijn bezit, helaas niet allemaal compleet :(

Ik denk dat ik Metroid Prime binnenkort ook maar weer eens opstart, dan hoop ik dat ik tegen de release van MP4 weer helemaal bij ben en in een nieuw avontuur kan duiken.

Sorry als het misschien wat een rommelig stuk tekst is maar schrijven is niet mijn sterkste kant :biggrin:

Afbeelding
Fing3r

Berichtdoor coastermark » 31 jan 2019, 13:31

Fing3r schreef:Ik denk dat ik Metroid Prime binnenkort ook maar weer eens opstart, dan hoop ik dat ik tegen de release van MP4 weer helemaal bij ben en in een nieuw avontuur kan duiken.

Je kan gerust alle Metroid Prime games nog eens spelen voordat MP4 uitkomt. Dit zal nog minimaal twee jaar duren.

Zie: https://youtu.be/eNV2BE28X9Q

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

Afbeelding
coastermark

Berichtdoor Dynamike » 31 jan 2019, 20:16

Inmiddels ben ik begonnen aan de game en zie een hoop potentie. Cool dat jullie hem ook spelen. Kunnen we er een mooie eerste aflevering van maken!

Afbeelding
Dynamike
Beheerder

Berichtdoor Fing3r » 31 jan 2019, 20:20

coastermark schreef:
Fing3r schreef:Ik denk dat ik Metroid Prime binnenkort ook maar weer eens opstart, dan hoop ik dat ik tegen de release van MP4 weer helemaal bij ben en in een nieuw avontuur kan duiken.

Je kan gerust alle Metroid Prime games nog eens spelen voordat MP4 uitkomt. Dit zal nog minimaal twee jaar duren.

Zie: https://youtu.be/eNV2BE28X9Q

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

I know :sad1:

Afbeelding
Fing3r

Berichtdoor Dr. Drips » 31 jan 2019, 20:56

Ik beschouw mijzelf als groot fan van de Metroid serie. En dan te beseffen dat het allemaal begon met een bijna end of life Gamecube ervaring.
Ik zocht een goedkoop spel, en bij de Bart Smit lag daar Metroid Prime voor 20 euro. (Ik sprak het zelfs toen nog uit als 'Mietroid')
Echt niet te beseffen hoe die game bij mij insloeg. Zelfs de soundtrack in m'n auto en de Trilogy op de WiiU die ik altijd nog weer oppak.
Maar om een beetje naar Super Metroid te schuiven: Naast de Gamecube had ik ook een Gameboy Micro en wou daarop ook mijn Metroid Fix.
Ik heb toen gelijk Fusion, Zero Mission en Metroid NES classic editie ervoor gekocht (heruitgave van het NES spel voor de GBA)
Deze games ook helemaal uitgespeeld, behalve de NES versie, Zero Mission was ook veel beter natuurlijk!

Maar wanneer kwam Super Metroid nou eens?
Nou, na Fusion en Zero Mission was ik ook behoorlijk in de 2D Metroids en toen kwam er een Wii in huis.
Paar punten gekocht voor de virtual console en Super Metroid diezelfde avond al uren gespeeld.
De Super Nintendo spellen hebben zoiezo voor mij extra waarde omdat ik die generatie totaal geskipt heb omdat ik toen bezeten Amiga gebruiker was.
Maar net zo als veel games leek de Super Nintendo de 2D gameplay en vooral story telling geperfectioneerd te hebben.
Hoeveel subtiele hintjes je krijgt in Super Metroid dat je echt op je hoede moest zijn. En dat dingen die je verwacht soms ineens anders kunnen zijn.
Denk aan 'die ene' Chozo statue en iedereen die hem gespeeld heeft zal snappen wat ik bedoel.

Ik moet wel zeggen dat ik sommige reacties wel snap van hierboven. Als je gelijk begint met deze game dan kan het back tracken soms wat vervelend aanvoelen denk ik.
Echter ik was dit gewend van de Prime games, en daar was die wereld zo mooi dat ik het zelden erg vond.
Daarbovenop kom je dan ook niet koud in het upgrade mechanic. Wat voor mij persoonlijk altijd weer voor die berg enthousiasme zorgde om door te spelen!
Want je had altijd wel ergens die plek gezien waar je nog niet heen kon springen of die groene deur die je al 5 x had gezien maar niet open kreeg.
Hup daarheen en kijken wat erachter zit!

De boss battles zijn ook lekker gevarieerd. die Mini Kraid die al groter was dan de NES versie vond ik een leuke grap.
Het einde is natuurlijk ook geniaal voor een game uit die tijd. Goede story telling zonder een enkele tekst.

Ik zeg, pareltje van de hoogste plank!

"It's nice to be important, but it's more important to be nice"
Afbeelding
Dr. Drips

Berichtdoor Apenheul » 01 feb 2019, 08:52

Ik heb ongeveer dezelfde volgorde meegemaakt Dr. Drips! Het begon bij Prime en via Fusion en Zero Mission heb ik Super Metroid ook pas voor het eerst op de Wii VC gespeeld.
Apenheul
Beheerder

Berichtdoor gekkehenkie » 08 feb 2019, 21:09

Ik ben vandaag begonnen aan Super Metroid op de SNES-mini. Mijn enige ervaring met de Metroidreeks is het eerste deel op de NES-mini, die heb ik vorig jaar uitgespeeld.

Het is bij dit deel in ieder geval erg fijn dat je een kaart hebt en de mogelijkheid om het spel op te slaan. Toch teken ik met pen en papier een plattegrond waar ik dan punten op kan zetten waarvan ik bang ben dat ik ze ga vergeten.

Hier een voorbeeld van mijn progressie in Brinstar:
Spoiler: weergeven
Afbeelding

Als ik het spel heb uitgespeeld werk ik het netjes uit zoals hier bij Metroid:
Afbeelding

Ik zat al twee keer een beetje klem. Eén keer was ik vergeten dat je een Dashmove hebt. Andere keer zag ik een verborgen doorgang over het hoofd. Ik ben nu ruim drieeneenhalf uur bezig en in Norfair met het Varia-suit. De eerste eindbaas (Godzilla?) heb ik net met mijn laatste beetje energie kunnen verslaan.

Consider yourself a hero.
gekkehenkie

Berichtdoor Ruud » 08 feb 2019, 21:54

Ik heb hem vroeger uitgespeeld (twee keer, waarbij ik de tweede keer net 5 minuten te langzaam was voor het beste einde :sad: ).

Ik moet de game nodig eens opnieuw gaan spelen.

Deze game blijft trouwens een klein mysterie voor mij. Ik kan me de lelijke Duitse/Franse ondertitels totaal niet herinneren maar wel de optie om te kiezen tussen Engels en Japans (zoals in de NTSC-versie). Echter had ik gewoon een standaard PAL SNES en de PAL game. Het spel was niet van mij, had ik geleend van een achterbuurjongen van een vriend van me.

Het NES origineel heb ik trouwens vorig jaar na nog langere tijd weer weten uit te spelen.

Ruud
Koningsdag Koning 2017

Berichtdoor synergy » 08 feb 2019, 22:59

gekkehenkie schreef:Toch teken ik met pen en papier een plattegrond waar ik dan punten op kan zetten waarvan ik bang ben dat ik ze ga vergeten.

Hier een voorbeeld van mijn progressie in Brinstar:
Afbeelding

Als ik het spel heb uitgespeeld werk ik het netjes uit zoals hier bij Metroid:
Afbeelding

:beg:
Dit deed ik vroeger exact hetzelfde met de dungeons in de eerste Zelda. :laugh:
synergy
Winnaar Gameroom Award 2018

Berichtdoor Farokh » 09 feb 2019, 10:49

Ik ben ondertussen een heel eind met Super Metroid. Heb van de week Ridley verslagen. Daar had ik drie pogingen voor nodig. Daarna heb ik de tijd genomen om alle gebieden nog eens te doorzoeken en ik denk dat ik alles zo'n beetje heb. In ieder geval de suit- en weapon-powerups en de energy tanks. Nu dus nog het laatste stuk.

Ik ben het zeker eens met de mening dat dit een klassieker is. Het is gewoon nog steeds een leuk en uitdagende game, die interessant blijft gedurende de playthrough. Dus vooral voor mensen die de game mid jaren 90 hebben gespeeld, zal dit ongetwijfeld één van de grote titels zijn geweest.

Mijn grootste kritiek punt is toch wel de wall jump en, in iets mindere mate, de space jump. Onnodig moeilijk naar mijn idee. Daar moest ik echt op oefenen en dat is iets wat ik vandaag de dag toch lastiger op kan brengen dan 25 jaar geleden. Ik weet niet in hoeverre dit komt door de Snes mini. Gelukkig zijn er maar een paar plekken waar je het echt nodig bent.
Farokh

Berichtdoor Apenheul » 09 feb 2019, 23:13

Ik heb zojuist de Grapple Beam gehaald. Sommige stukken kon ik me echt niet meer herinneren en soms dacht ik dat ik vast zat en dan moest ik goed op de omgeving en de vijanden letten om te zien hoe ik er uit kon.
Apenheul
Beheerder

Berichtdoor Apenheul » 10 feb 2019, 13:18

Pfoe, ik ben totaal vergeten hoe ik van Wrecked Ship naar Miridia ben gekomen, het is lastig als je ergens doorheen valt en niet via dezelfde weg terug kan komen. Ben al zeker een uur aan het zoeken :/
Apenheul
Beheerder

Berichtdoor Apenheul » 10 feb 2019, 21:57

En uitgespeeld :)

Clear time: 6:02
Clear percentage: 63%

Afbeelding
Apenheul
Beheerder

Berichtdoor Galious » 10 feb 2019, 22:58

Nice! Ik moest trouwens wel 2x kijken voordat ik doorhad dat je op de SNES Mini speelt. Door het perspectief is het net een gewone SNES, dus ik vroeg me al bijna af waar de cart was :laugh:

nmkl pjkl ftmch
Galious
Moderator

Berichtdoor Dynamike » 11 feb 2019, 00:07

Ik heb zojuist de grappeling beam gescoord. Dus voor iedereen die zich afvraagt hoe ver ik ben, zo ver dus. Ik heb geen idee hoeveel uur ik in de game gestoken heb inmiddels.. "Maar Mike, dat zie je bij je savegame!" ... ja, nee, toch niet. En hoe dit zit hoor je in de uitzending wel.

Afbeelding
Dynamike
Beheerder

Berichtdoor gekkehenkie » 11 feb 2019, 21:58

Ik kan bijna niet stoppen met spelen. Afgelopen week al twee keer om 23:00 uur begonnen om 'eventjes' te spelen totdat je op de klok kijkt en ziet dat het 4:30 uur is. Ik heb er nu al ruim 19 uur in zitten :blushing: maar ik probeer dan ook zoveel mogelijk te ontdekken. Ik vind het ook erg leuk om de kaarten te tekenen en dat kost natuurlijk erg veel tijd. Hieronder een nettere map van Brinstar.

Afbeelding

Een aantal verbeteringen t.o.v. het eerste deel zijn in ieder geval de items die je van verslagen vijanden krijgt. Is nu niet meer random maar je krijgt alleen nog maar wat je nodig hebt.
Verder gaan vijanden niet meer met je door de deur wat ik erg frustrerend vond bij het eerste deel. En je krijgt hier de beschikking over een X-Ray Scope waarmee je veel makkelijker verborgen gangen en objecten ontdekt.

Ik ben nu tot die twee karatevaranen gekomen en hoop het spel na komend weekend uitgespeeld te hebben. Heb het helaas een beetje druk komende week.

Consider yourself a hero.
gekkehenkie

Berichtdoor Vaktix » 11 feb 2019, 22:04

gekkehenkie schreef:Ik kan bijna niet stoppen met spelen. Afgelopen week al twee keer om 23:00 uur begonnen om 'eventjes' te spelen totdat je op de klok kijkt en ziet dat het 4:30 uur is.

Dit is nou precies wat ik zo mooi vind aan deze game. Het is zo leuk om de wereld te ontdekken dat het gewoon bijna verslavend werkt. Geweldig ook dat je je eigen kaart tekent :thumbup:

Space? SPAAACE!
Vaktix

Berichtdoor Farokh » 13 feb 2019, 22:31

Ik hed de game ook net uitgespeeld, na ongeveer 15 uur. Ik had een compleetheid percentage van 94%. Erg goede game en ben wel blij dat ik deze game eindelijk eens de aandacht gegeven heb die het verdient.

Laatste sectie en eindbaas iets minder episch dan ik verwacht had, maar nog steeds prima. De eind-run haalde ik de wel direct de eerste keer, maar met ongeveer maar 2 seconden over op de klok.
Wel een leuke insteek met die Metroid. Vorig jaar heb ik Samus Returns op 3DS gespeeld, dus daar sluit deze game mooi op aan.
Farokh

Berichtdoor Apenheul » 13 feb 2019, 22:52

Goed bezig Farokh!! De aflevering wordt deze week nog opgenomen en we hopen dat mensen die de game mee hebben gespeeld zich ook onderdeel voelen van de discussie :)
Apenheul
Beheerder

Berichtdoor Farokh » 14 feb 2019, 09:57

Ja, doordat ik de game nu net zelf heb gespeeld, ben ik heel benieuwd naar die aflevering :)
Farokh

VorigeVolgende