ultraHDMI installatie (N64 HDMI mod)

Modding, reparatie en randapparatuur

ultraHDMI installatie (N64 HDMI mod)

Berichtdoor unstablewarpfield » 24 jun 2018, 10:47

Daar is ie weer!

Het volgende project staat in de planning, al zal het nog wel even duren voordat ik eraan kan gaan beginnen. Ik ga mijn N64 een hdmi mod geven. Ik heb er op het moment een RGB mod van Tim Worthington inzitten maar wil graag upgraden naar hdmi. Ik weet dat de verbetering minimaal zal zijn, al zijn de extra opties in het menu van de ultraHDMI welkom natuurlijk. Tevens maak ik zo weer een scart aansluiting vrij op mijn switcher die ik voor een andere (toekomstige) console kan gaan gebruiken.
Ik heb de mod in de laatste (nu uitverkochte) pre-order besteld. Ik ga een beetje uit van een wachttijd van 3 a 4 maanden, dus rond de herfst zou ik dit topic weer op kunnen pakken, maar... hij kan er maar vast staan ;-)

Ik ben in ieder geval benieuwd...

Happy gaming.

Laatst bijgewerkt door unstablewarpfield op 07 apr 2019, 11:43, in totaal 1 keer bewerkt.

"I cannae change the laws of physics, captain!"
unstablewarpfield

Re: ultraHDMI (N64 HDMI mod)

Berichtdoor unstablewarpfield » 05 dec 2018, 21:44

Even een hele snelle, korte update. Ik heb mijn Ultra HDMI binnen! Omdat ik er echt goed de tijd voor wil (en moet) nemen zal ik dit project pas beginnen in mijn kerstvakantie. Verwacht dus binnen een aantal weken wat updates hier :-)

unstablewarpfield

Berichtdoor Seroczynski » 05 dec 2018, 23:14

Nice, leuk project en het resultaat is ook erg prettig. Ik ben benieuwd naar je progressie :)
Seroczynski

Berichtdoor Sp33dFr34k » 06 dec 2018, 12:30

Nice, ben benieuwd. Heb laatst de N64RGB van Tim in mijn USA N64 gezet omdat ik de OSSC gebruik, geen spijt van gehad. Beeld is top! Hotkeys van borti zijn ook vet handig, vooral i.c.m. de ED64 :)

Afbeelding
Sp33dFr34k

Berichtdoor Apenheul » 06 dec 2018, 13:12

Ik ben erg benieuwd, ik heb best een aantal N64 games die ik eigenlijk wel zou willen spelen maar niet via composiet. Mijn TV kan N64 niet goed weergeven, enorm overbright
Apenheul
Beheerder

Berichtdoor Sp33dFr34k » 06 dec 2018, 13:13

Apenheul schreef:Ik ben erg benieuwd, ik heb best een aantal N64 games die ik eigenlijk wel zou willen spelen maar niet via composiet. Mijn TV kan N64 niet goed weergeven, enorm overbright

Even wat weerstandjes in je N64 RGB kabeltje frotten? :)

Afbeelding
Sp33dFr34k

Berichtdoor unstablewarpfield » 22 dec 2018, 15:15

Ok. Ik heb de installatie gedaan. Ik moet zeggen... met de juiste spullen is dit echt heel makkelijk. Omdat ik nog niet vaak zulk klein surface mount spul gesoldeerd heb, heb ik eerst even "geoefend" op een dood xbox original moederboard. Alle gebruikelijke zaken gedaan (ontstoffen, ontvetten met schoonmaak alcohol) en eens kijken hoe goed mijn flux pen werkt. Ik heb onderstaande pen gebruikt en moet zeggen... Ik ben er heel tevreden over! Tevens heb ik een 1,2mm beitelpunt gebruikt op mijn soldeerbout. Soldeer station heeft voor de hele procedure op 320 graden Celsius gestaan.

Afbeelding
Gebruikte flux pen voor het N64 hdmi project.

Het eerst wat ik gedaan heb is meteen ook het moeilijkste van dit hele project... Het solderen van de flex cable. Als eerst heb ik gezorgd voor een goed verlichtte omgeving, en loep. Daarnaast kan een telefoon om close-ups mee te schieten ook heel handig zijn. Ik ben begonnen met de RCP goed schoon te maken. Alcohol is een must. In de handleiding staat Kapton tape te gebruiken om de flex cable stil te houden. Ik heb echter de kabel nauwkeurig uitgelijnd, hem met mijn linker wijsvinger op zijn plek gehouden, voorzichtig het eerst contactpunt met flux ingesmeerd en met mijn soldeerbout lichtjes over het pootje van de RCP richting de flex cable gewreven (van te voren een heel klein beetje soldeer tin mijn punt gedaan!). Hierdoor is de kabel gefixeerd, kun je hem loslaten om zo op het gemakje alles met flux in te smeren en alle pootjes vast te solderen. Ik ben drie keer over alle pootjes heen gegaan en moet zeggen... Dit ging heel erg makkelijk. Na het weghalen van de flux met wat alcohol ziet het één en ander er zo uit. Heb even mijn pink erbij gedaan als indicatie van grootte...

Afbeelding

Nadat dit gedaan is zijn er 2 connecties te maken naar wat condensators voor 3,3V en 5V (niet heel moeilijk, ik heb er ook geen foto's van) en een connectie naar de controller 1 I/O. Ook dit is niet heel moeilijk.

Vervolgens ben ik aan de slag gegaan met het inpassen van het mod boardje. Onderstaande foto geeft weer hoe dit (perfect!!) past in de N64. Heel veel zorg en aandacht aan besteed tijdens het ontwerpen. Dat is wel te zien. Belangrijk is om iets binnen de connector dimensies uit te dremelen/boren/snijden (ik gebruik hiervoor graag een scalpel) en steeds te kijken of de connector al in het gat kan zakken. Niet te los! Het liefst precies passend gezien dit bijdraagt aan de sterkte tijdens het in en uitpluggen van de hdmi kabel.

Afbeelding

Als je dat gedaan hebt ziet het er (als het goed is) zo uit. De laatste restjes vijl ik altijd voorzichtig uit met een heel fijn veiltje (ooit eens voor een paar euro op de kop getikt ergens)

Afbeelding

Daarna zit er niets anders op dan testen. Natuurlijk had ik weer geen mini hdmi kabel liggen, dus die ben ik gauw bij een bouwmarkt wezen halen. Ik denk dat een verloop van mini hdmi naar hdmi ook wel werkt, maar dat leek me nogal wat kracht op de connector zetten, vandaar dat ik voor mini hdmi naar hdmi heb gekozen.

Tijdens het testen ging gelukkig alles meteen goed! Daar ben ik blij om. Ik heb wel echt gelet op verbindingen tussen de pinnen die er niet mogen zijn. De self test in de mod kan niet alles diagnosticeren maar op de pinnen van de flex kabel geeft hij iig geen error, zoals hier benenden te zien is. Beeld is echt awesome! Vrij van wat voor interferentie dan ook en kraakhelder geluid. (En dit was nog maar op een 720p test tv-tje).

LET OP: Marshall heeft de test software zo ingesteld dat hij vrij "gevoelig" is. Wanneer bijv. de N64 alleen een zwart of wit scherm laat zien na de mod en verder niets anders doet krijg je een pin8/9 error. Het kan zijn dat deze error tijdens de test heel even "getriggerd" wordt als de game een volledig wit of zwart beeld laat zien. Gelukkig is dat een valse melding en is er niets aan de hand. In-game is er dan dus niets wat fout gaat.

Afbeelding

Ook mijn passport (ooit gekocht vanwege conker's bad fur day) doet het feilloos :-)

Echt een fijne upgrade! Een aanrader voor de echte N64 fans. Dit heeft me ook vertrouwen gegeven dat ik de dreamcast DCHDMI ook zelf wel kan installeren. Nu eens kijken wanneer er weer een pre-order open staat. Dan bestel ik hem, maar dat is iets... voor in een ander topic ;-)

unstablewarpfield

Berichtdoor Seroczynski » 22 dec 2018, 17:48

Goede writeup man, fijn om te horen dat het zo goed ging. Ik mijn UltraHDMI niet zelf uitgevoerd vanwege het fijne soldeerwerk met die flexkabel, maar dat stoort mij eigenlijk wel een beetje :D
Seroczynski

Berichtdoor Apenheul » 22 dec 2018, 23:23

Errug gaaf. Valt er met de HDMI-mod in combinatie met het uitzetten van anti-aliasing met de gameshark-truck ook nog winst op het gebied van beeldkwaliteit te halen?
Apenheul
Beheerder

Berichtdoor unstablewarpfield » 22 dec 2018, 23:36

De hdmi mod heeft standaard in het menu een VI de-blur optie zitten, dus de gameshark truuk is niet meer nodig. Wat er gebeurt als je beide probeert? Geen idee, maar meer de-blurren dan de ultra hdmi doet kan volgens mij niet.

unstablewarpfield

Berichtdoor Apenheul » 22 dec 2018, 23:45

Oh dat had ik nog niet begrepen, nee ik kan me niet voorstellen dat dat nog iets zou doen dan :)
Apenheul
Beheerder