Schoonmaken van een datarecorder

Modding, reparatie en randapparatuur

Schoonmaken van een datarecorder

Berichtdoor Dennis! » 16 apr 2018, 09:43

Let`s take it back to the old school..

Ik heb wat Msx spellen op cassette maar krijg een (groot) aantal niet aan de praat. Een aantal ook echter wel. Om uit te sluiten dat het aan de datarecorder ligt wil ik die onder handen nemen. Hoe kan ik dat het beste doen? En kan het ook zo zijn dat sommige cassettes gewoon op zijn ondanks dat sommigen er supergoed uitzien?

----------------------------------------------------------
LEUK MEISJE MET ZEER GROTE FRIKANDEL IN HAAR HANDEN ------ RIP
Dennis!

Re: Schoonmaken van een datarecorder

Berichtdoor toejam » 16 apr 2018, 09:54

Grootste probleem bij cassettes is demagnetisatie. Daar had ik in de jaren 80 al last van met bandjes bij mijn Commodore. Ik weet niet hoe dat bij de MSX zit, maar op de C64 heb ik ook last van de afstelling van de leeskop. Zit een schroefje in waarmee je de kop net iets anders stelt en dat moet gelijk zijn aan hoe de kop stond toen het bandje beschreven werd.

Verder kan het naar mijn idee nooit kwaad om de leeskop van de cassettespeler een keer schoon te maken.

Yo, homeboy gimme five!
toejam

Berichtdoor Dennis! » 16 apr 2018, 09:58

En is demagnetisatie het einde van je tape en is dit op een bepaalde manier te controleren?

Dennis!

Berichtdoor Dynamike » 16 apr 2018, 10:34

Ik zou zeggen, begin met het schoonmaken van de kop met alcohol. Ik weet niet of er een schroefje zit voor de afstelling van de koppen, maar ik heb er uit de tijd van de C64 wel horror verhalen over. Heb dagen niet kunnen spelen door die grappen destijds.

Afbeelding
Dynamike
Beheerder

Berichtdoor Dennis! » 16 apr 2018, 10:41

dus niet aan dat schroefje komen vooralsnog of door iemand die precies weet wat die doet?

Dennis!

Berichtdoor toejam » 16 apr 2018, 10:43

Dennis! schreef:En is demagnetisatie het einde van je tape en is dit op een bepaalde manier te controleren?

Demagnetisatie is einde oefening ja. Betekent dat wat vroeger als een 1 gelezen werd, nu als een 0 gelezen wordt. Daar zit een bepaalde mate van errorcorrectie overheen maar ergens houdt dat op.

Yo, homeboy gimme five!
toejam

Berichtdoor toejam » 16 apr 2018, 10:46

Dennis! schreef:dus niet aan dat schroefje komen vooralsnog of door iemand die precies weet wat die doet?

Als ik het goed zie heb je voor de MSX net als voor de C64 alignment tools. De meest bekende is Azimuth. Dat is een programma dat je laadt en opstart en vervolgens druk je de cassette er in die het niet doet en krijg je een balk in beeld. Dan ga je aan het schroefje draaien tot je nette strakke lijnen krijgt en weet je in elk geval zeker dat de kop goed afgesteld staat. Weet niet of je zoiets toevallig hebt?

Yo, homeboy gimme five!
toejam

Berichtdoor Dennis! » 16 apr 2018, 11:00

Nee maar dat ga ik uitzoeken dan. Klinkt redelijk eenvoudig.

Dennis!

Berichtdoor Dynamike » 16 apr 2018, 12:51

Ik heb ook nog wel een extra tapedeck, in doos liggen als je nog eens denkt dat je het wil testen als dit niet lukt.

Afbeelding
Dynamike
Beheerder

Berichtdoor Padre_Abraham » 16 apr 2018, 13:41

Ik heb er bij de MSX nooit last van gehad en vrienden ook niet. Er zat wel verschil in kwaliteit tussen de datarecorders, zo was de rechtopstaande versie van Philips erg slecht, die pakte enkel zeer zuiver opgenomen tapes, mijn Altai daarentegen pakte alles, zelfs bandjes die al een paar keer met een dubbel cassette deck waren gekopieerd. Cassettes zijn eigenlijk altijd goed gebleven, tot op de dag an vandaag.
Ik heb zelf nooit een datarecorder bij mijn C64 gehad en spreek niet uit eigen ervaring, maar van wat ik weet van vroeger waren de datasettes van de C64 echt een ramp, koppen stellen hoorde er bijna standaard bij.
Padre_Abraham

Berichtdoor Dennis! » 16 apr 2018, 13:43

Ik heb die voor de MSX van Philips inderdaad. Wellicht dat jouw verhaal e.e.a. verklaart Padre!

Dennis!

Berichtdoor Padre_Abraham » 16 apr 2018, 16:47

Toch een keer een andere proberen, alles werkt zolang er maar een koptelefoon uitgang opzit. Ben benieuwd, vind het altijd wel leuk als iemand hardcore bandjes gebruikt, af en toe doe ik dat ook nog om dat echte nostalgische gevoel terug te krijgen.
Bedenk me ineens iets. Je moet het kopieer programma Tonus zien te vinden, dan kan je desnoods via de Android app MSXCAS het spel inladen en naderhand weer terug schrijven naar echte tape door je telefoon af te koppelen en je datarecorder aan te sluiten.
Padre_Abraham