Hi-Def NES (HDMI mod)

Modding, reparatie en randapparatuur

Hi-Def NES (HDMI mod)

Berichtdoor unstablewarpfield » 12 aug 2017, 15:37

Tijd voor een nieuw projectje tussen alle andere door. Ik wil graag een Hi-Def NES.

Voor de mensen die niet weten wat dit is... Hi-Def NES geeft je NES een hdmi uitgang. De beeldkwaliteit is ontzettend goed en er zit een stukje firmware in waarmee je allerlei settings ook nog eens kunt tweaken. Al dat moois kost wel wat, maar dan heb je ook iets :-)

Ik heb de mod zelf nog niet besteld, maar ik weet dat het nodig is om 2 grote IC's te desolderen. Ik wil mijn eigen NES uit mijn jeugd daar niet voor beschikbaar stellen dus heb ik van Peter81 een nesje kunnen kopen en ben vanmorgen aan de slag gegaan met het verwijderen van de twee IC's om er vervolgens 2 sockets in te zetten. Qua desolderen ben ik nooit zo'n held dus was dit project voor mij ook nieuw.

De NES gestript en klaar om beide IC's te verwijderen (PPU in het rood en CPU in het groen). Beide zijn IC's met 40 poten, dus redelijk groot. Ik heb hiervoor eerst alle contactpunten van extra tin voorzien. En tsja... Ik weet dat mensen dit normaal gesproken met een desoldeer station doen. Dat gaat snel, echter zijn deze stations best duur. Ik heb ooit een soldeerpompje met verwarmde punt gekocht, dus daar ben ik mee aan de slag gegaan.
Afbeelding

Na een half uurtje desolderen had ik alle pootjes los. Dit moet je echt met veel geduld en beleid doen! Ik heb pootje voor pootje gecontroleerd of ze ook echt los zaten. Soms krijg je niet alle tin in één keer eruit gezogen. Het beste is dan om opnieuw vast te solderen en nogmaals te proberen. Soms zit een pootje nog een klein beetje vast en kun je ze voorzichtig los duwen. Als een poot met voorzichtig duwen niet los schiet heb ik steeds de verbinding opieuw gesoldeerd en vervolgens met de pomp weer gedesoldeerd. Te zien op de foto is de onderkant van het moederboard met de PPU verwijderd. De PPU is ook meteen het lastigste IC van de twee om te verwijderen. poot 14 t/m 17 liggen aan aarde via een redelijk groot koper vlak en dat neemt nogal wat van de hitte weg. Gelukkig had ik daar verder weinig last van. Op het moment dat je het IC wilt verwijderen is het zaak er absoluut zeker van te zijn dat alle poten los zitten! Het is eenvoudig om bij het verwijderen van een IC een spoortje van het moederboard los te trekken.
Afbeelding

Nogmaals de PPU verwijderd maar dit keer vanaf de bovenkant van het moederboard. Te zien zijn de vier pootjes die in het grote kopervlak liggen. Veel mensen schijnen hier wat problemen mee te hebben om ze los te krijgen. Bij mij viel het gelukkig mee. Wellicht dat dit per NES ook nog wel verschilt.
Afbeelding

Vervolgens heb ik de sockets geïnstalleerd. Het is even opletten bij het terug installeren van de IC's. Het kan zijn dat er soldeerresten aan de pootjes zitten zodat het IC niet past in de socket. Eventjes alle pootjes nalopen dus om vervolgens overtollig tin van de pootjes te verwijderen. Ik heb de pootjes daarvoor even kort verhit met een soldeerbout.
Afbeelding

Hier zie je dat ik de CPU al gedaan heb. Die is makkelijker omdat daar minder verbindingen naar grote kopervlakken aan zitten.
Afbeelding

Natuurlijk heb ik vervolgens de NES getest. Loopt als een treintje, wat dus betekent dat beide IC's nog werken en niet te warm geworden zijn tijdens het desolderen, iets waar ik goed op gelet heb. Tevens had ik nu de mogelijkheid een PPU te testen die ik van een andere NES losgesoldeerd had omdat ik dacht dat deze niet meer goed was. Wat blijkt... Dit IC werkt gewoon, dus kennelijk zit er ergens anders een probleem in die NES.

Voorlopig hou ik het hier even bij, temeer omdat volgens mij alle Hi-Def NES kitjes ook uitverkocht zijn. Het is dus even afwachten wanneer dit topic verder kan maargoed... dan staat ie er alvast. Zodra ik meer nieuws heb post ik hier mijn voortgang.

Happy gaming :-)

"I cannae change the laws of physics, captain!"
unstablewarpfield

Re: Hi-Def NES (HDMI mod)

Berichtdoor Seroczynski » 12 aug 2017, 18:33

Nice man. Ik ga deze mod ook nog dit jaar doen, zonder desoldeerstation :) Kan je een foto tonen van de desoldeerpunt die je hebt gebruikt? Daar ben ik wel benieuwd naar.

Er is een tijdje terug een nieuwe lading Hi-Def Kitjes geweest, maar die zijn er natuurlijk allemaal alweer door. Ik denk dat ik bij de volgende batch ook een kitje besteld en dan hiermee aan de slag ga.

Ik wil de mod uitvoeren op een NTSC-U console, want 60Hz. Ik zie dat jij dit op een PAL systeem doet, vind je dat niet zonde van het geld? Kan natuurlijk ook zijn dat het je niet voldoende interesseert, maar just asking :)
Seroczynski

Berichtdoor synergy » 12 aug 2017, 20:23

Wat is behalve de HDMI output en de custom resoluties het voordeel tov een RGB mod eigenlijk?
synergy

Berichtdoor unstablewarpfield » 12 aug 2017, 22:01

Seroczynski schreef:Nice man. Ik ga deze mod ook nog dit jaar doen, zonder desoldeerstation :) Kan je een foto tonen van de desoldeerpunt die je hebt gebruikt? Daar ben ik wel benieuwd naar.

Er is een tijdje terug een nieuwe lading Hi-Def Kitjes geweest, maar die zijn er natuurlijk allemaal alweer door. Ik denk dat ik bij de volgende batch ook een kitje besteld en dan hiermee aan de slag ga.

Ik wil de mod uitvoeren op een NTSC-U console, want 60Hz. Ik zie dat jij dit op een PAL systeem doet, vind je dat niet zonde van het geld? Kan natuurlijk ook zijn dat het je niet voldoende interesseert, maar just asking :)

Ik zal morgen eens kijken om even een foto te maken. Het is echt maar een heel simpel apparaatje van 12.95 bij Conrad geloof ik hoor. Maargoed... Als ik het daarmee al voor elkaar krijg... Verschil is denk ik tijd. Van bijv. Voultar (geen idee of je die kent) weet ik dat hij die chips met een desoldeerstation binnen 3 minuten eraf heeft. Ik deed er een half uur over.

En tsja... ik moet eerlijk zijn dat ik helemaal niets heb met dat hele 50 Hz/60 Hz gebeuren. Ik speel het lekker allemaal gewoon Pal en heb me er nog nooit aan gestoord. Mocht dat in de toekomst wel gebeuren dan zet ik de mod gewoon over naar een NTSC console.

unstablewarpfield

Berichtdoor unstablewarpfield » 12 aug 2017, 22:07

synergy schreef:Wat is behalve de HDMI output en de custom resoluties het voordeel tov een RGB mod eigenlijk?

- Geen Lag (al merk ik lag nooit zo)
- verschillende kleuren paletten
- console reset vanaf de controler
- digitaal geluid
- Scaling (dus het beeld minder pixelig maken, mocht je dat willen)
- scanlines
- Veel mogelijkheden met klooien met audio, mocht je dat leuk vinden.

Ik vergeet vast nog wel wat...

Dat, en voor mij ook belangrijk... de voldoening van het zo mooi en goed mogelijk zelf installeren van een dergelijke mod met een mooi resultaat. :-)

unstablewarpfield

Berichtdoor synergy » 13 aug 2017, 02:18

unstablewarpfield schreef:
synergy schreef:Wat is behalve de HDMI output en de custom resoluties het voordeel tov een RGB mod eigenlijk?

- digitaal geluid
- scanlines

Dat, en voor mij ook belangrijk... de voldoening van het zo mooi en goed mogelijk zelf installeren van een dergelijke mod met een mooi resultaat. :-)

Klinkt goed! Alhoewel de RGB mod ook verschillende palettes heeft en geen lag. Scanlines maakt me niet zoveel uit, dat emuleer ik wel met de Framemeister of beter nog, gewoon routen naar een CRT

Digitaal geluid, hoe zit dat? Kun je dan een soort van "fake" stereo maken?

Kan je met HDMI mod ook 50/60hz switchen zonder verschil in snelheid van audio?
synergy

Berichtdoor Sp33dFr34k » 13 aug 2017, 10:54

Kijk deze maar eens:

https://youtu.be/TI60A3DpI6w

Afbeelding
Sp33dFr34k

Berichtdoor unstablewarpfield » 13 aug 2017, 12:07

synergy schreef:
unstablewarpfield schreef:

- digitaal geluid
- scanlines

Klinkt goed! Alhoewel de RGB mod ook verschillende palettes heeft en geen lag. Scanlines maakt me niet zoveel uit, dat emuleer ik wel met de Framemeister of beter nog, gewoon routen naar een CRT

Digitaal geluid, hoe zit dat? Kun je dan een soort van "fake" stereo maken?

Kan je met HDMI mod ook 50/60hz switchen zonder verschil in snelheid van audio?

De Hi-Def NES mod geeft je wat betreft audio inderdaad een "fake" stereo. Maar het gaat eigenlijk iets verder dan dat. Je kunt elk audiokanaal wat de NES produceert apart instellen wat betreft volumes en pan. Je kunt dus als je dat zou willen een compleet eigen audiomix maken van het geluid van je NES.

Naar mijn weten bevat de NES hdmi mod geen mogelijkheid om te switchen tussen 50 en 60Hz. Wel herkent de mod automatisch of je hem in een PAL of NTSC console plaatst. Ik heb me er verder nooit zo mee bezig gehouden, maar volgens mij is het onmogelijk om een NES een 60Hz mod te geven. Mocht ik het mis hebben... laat maar weten! Ik weet dat mensen wel eens geprobeerd hebben om de CPU en PPU te overclocken om zo 60Hz snelheid te benaderen. Echter geeft dat een andere frequentie output van de PPU wat dan kennelijk resulteert in een zwart wit beeld. Nu ben ik geen elektronica guru, maar de enige manier waarop mij dan een mod mogelijk lijkt is het vervangen van de PPU en CPU (en de daarbij behorende kristaloscillators) voor NTSC varianten. Maar ja... dan kun je net zo goed een NTSC console kopen.

unstablewarpfield

Berichtdoor unstablewarpfield » 14 aug 2017, 13:29

Seroczynski schreef:Nice man. Ik ga deze mod ook nog dit jaar doen, zonder desoldeerstation :) Kan je een foto tonen van de desoldeerpunt die je hebt gebruikt? Daar ben ik wel benieuwd naar.

Ik was het even vergeten, maar dan toch nog... Hier mijn desoldeerbout. Niets bijzonders.

Afbeelding

En nog een close-up van de punt. Excuus voor de kattenhaar :lol:
Afbeelding

unstablewarpfield

Berichtdoor Seroczynski » 14 aug 2017, 14:19

Top, eens ff kijken of ik die ergens op de kop kan tikken. Als ik nu iets moet desolderen gebruik ik mijn gewone soldeerbout en desoldeerdraad, maar denk dat dat enorm lastig zou worden bij de NES. Heb wel een pomp maar die is niet verwarmt, kan er niet zo goed mee overweg.
Seroczynski

Berichtdoor unstablewarpfield » 14 aug 2017, 16:28

Seroczynski schreef:Top, eens ff kijken of ik die ergens op de kop kan tikken. Als ik nu iets moet desolderen gebruik ik mijn gewone soldeerbout en desoldeerdraad, maar denk dat dat enorm lastig zou worden bij de NES. Heb wel een pomp maar die is niet verwarmt, kan er niet zo goed mee overweg.

Deze komt bij Conrad vandaan geloof ik. In mijn ervaring is het vooral belangrijk om eerst alle contacten goed te reflowen en wat extra tin toe te voegen. Ik heb daarna echt alles pin voor pin gedaan. Tin zuigen. Checken of de poot kan wiebelen zoja --> volgende poot. Zoniet --> reflowen --> Tin zuigen. En dat dan 80 keer.

unstablewarpfield

Berichtdoor Seroczynski » 14 aug 2017, 18:00

Klinkt prima. Ik heb helemaal geen problemen om zo te werk gaan. Het is voor mij een hobby waarbij ik lekker kan ontspannen :)
Seroczynski