GBA schermen met backlight maar zonder ghosting

Modding, reparatie en randapparatuur

GBA schermen met backlight maar zonder ghosting

Berichtdoor frantiq » 16 feb 2017, 19:38

Onlangs heb ik een GBA SP 101 aangeschaft. Dit scherm is een hele upgraden boven de frontlit 001. Maar, de 101 laat een licht ghosting effect zijn door de lage refresh rate. Dit goed te merken in bv Super Mario World, maar weer niet echt in Metroid.

Zijn er opties om zowel een backlit scherm te hebben, als ook geen ghosting? Meer specifieke vragen:

- Gameboy Micro, heeft deze ook last van ghosting?
- Hebben aftermarket GBA 101 schermen ook last van ghosting? Deze schermen worden bv gebruikt om originele GBAs van een backlit scherm te voorzien.
- of zijn er nog andere opties waar ik nog niks van weet.

frantiq

Re: GBA schermen met backlight maar zonder ghosting

Berichtdoor Jake Armitage » 16 feb 2017, 19:41

Volgens mij behandelen deze gasten alle voor en nadelen van alle typen GBA schermen: https://www.youtube.com/watch?v=BjtD1mOZlPc&t=1179s

Jake Armitage

Berichtdoor frantiq » 16 feb 2017, 20:00

Jake Armitage schreef:Volgens mij behandelen deze gasten alle voor en nadelen van alle typen GBA schermen: https://www.youtube.com/watch?v=BjtD1mOZlPc&t=1179s

OK, thanks. Mijn enige vraag blijft dan of de aftermarket 101 gebruikt door modders hetzelfde issue heeft met ghosting.

frantiq

Berichtdoor frantiq » 16 feb 2017, 20:41

Kwam trouwens ook op de Revo K101 plus, wat een gba clone is. Gba cartridges werken hier gewoon in. Dit scherm schijnt niet last te hebben van ghosting.

Ik ben van plan deze te proberen. Heeft iemand op dit forum handson ervaring?

frantiq

Berichtdoor c4ke » 17 feb 2017, 08:59

Voor zover ik heb kunnen zien is de Revo K101 Plus een goed alternatief voor het spelen van GBA spellen icm een backlit scherm. GBA spellen worden native gedraaid, en overige platformen (zoals GBC) kun je middels emulatie spelen. Accuduur lijkt ook dik in orde te zijn bij de K101 Plus.

I USE CAPS LOCK BECAUSE I WILL BECOME NOTICED, POPULAR, AND GOOD IN BED (。◕‿‿◕。)

~ NTSC/J Verzamelaar ~
c4ke

Berichtdoor frantiq » 18 feb 2017, 14:56

c4ke schreef:Voor zover ik heb kunnen zien is de Revo K101 Plus een goed alternatief voor het spelen van GBA spellen icm een backlit scherm. GBA spellen worden native gedraaid, en overige platformen (zoals GBC) kun je middels emulatie spelen. Accuduur lijkt ook dik in orde te zijn bij de K101 Plus.

Ken je iemand met zo'n ding?

frantiq

Berichtdoor Arjan Gameboyman » 20 feb 2017, 20:25

Wij hebben al gesproken over de Revo en ghosting enzo.

Het leek me handig om het een en ander ook in dit forum te zetten zodat anderen ook wat aan de informatie hebben.

Ghosting heeft mijn 101 blijkbaar ook maar is iets waar ik zelf geen last van ervaar. Maar een stofje tussen de lens en het beeldscherm erger ik me dan weer wel dood aan.
Dus ieder zn ding.

Ik heb allerlei apparaten om GBA op te spelen. Ook de Revo K101 plus.
Elk apparaat heeft zn eigen voor- en nadelen, geen apparaat is perfect.

De voordelen van de Revo zijn:
- Super goed beeldscherm
- Clone console met link kabel aansluiting
- Op accu en met mini usb. Zo kun je bijv powerbanks gebruiken voor op vakanties oid.
- Speelt originele GBA cartridges
- Heeft een van de betere emulation kaarten.
- Is lekker licht. Deze is 136 gram inc spel terwijl een Gameboy Advance met backlight 101 mod al 208 gram is. Dat verschil is groot.

Nadelen:
- De accu gaat maar 1 tot 2 uur mee. Maar ik heb op ebay sterkere accu's gevonden hiervoor en nu is de accuduur echt 5 uur ofzo.
- Knoppen voelen cheap aan. Vooral de L en R. Maar ze werken wel prima
- Speelt geen orignele GB en GBC spellen
- Er zit geen chil tasje / case bij om hem mee te nemen voor onderweg. Hij heeft ook een vreemde vorm, telefoonhoejes zijn niet dik genoeg en GBA hoesjes vaak niet lang genoeg.
- De TV aansluiting werkt niet helemaal lekker.
- Geen stereo speakers (de DS lite heeft dit wel). En de speaker zit vaak onder je duim waardoor je het geluid dempt. De speaker en de headpfone aansluiting zijn wel beter als die van de GBA en GBA SP
- Hij is niet inklapbaar, en dan zit ik elke 5 minuten het scherm schoon te maken.

De revo heeft geen ghosting. Moet je hem dan kiezen boven een AGS-101? Dat is een moeilijke vraag.
Als je kijkt naar de prijs kun je t beste een Nintendo DS Lite halen (die zijn niets waard) of een DS Lite modden naar een GBA Macro.
Wil je de creme de la creme dan zit je aan een Revo k101 plus AGS-101 of GBA met 101 mod. Tuurlijk zijn er altijd mafkezen die de GBA Micro tof vinden, maar ik raad niemand aan om te gamen op een scherm wat kleiner is dan een postzegel xD

Laatst bijgewerkt door Arjan Gameboyman op 21 feb 2017, 20:11, in totaal 1 keer bewerkt.

Nu bezig met:
- CTR (PS)
- Zelda Links Awakening DX (GBC)
- Yu-Gi-Oh! 7 Trials to Glory (GBA)
Arjan Gameboyman

Berichtdoor Gozert » 20 feb 2017, 21:56

Zover ik weet zijn die "aftermarket" backlight kits gewoon "old stock" AGS 101 schermen, dus zouden die de bekende ghosting ook moeten hebben. Als het goed is (en hopelijk!) krijg ik deze week mijn kit binnen en zal ik eens kijken.
Gozert

Berichtdoor Arjan Gameboyman » 21 feb 2017, 20:09

Gozert schreef:Zover ik weet zijn die "aftermarket" backlight kits gewoon "old stock" AGS 101 schermen, dus zouden die de bekende ghosting ook moeten hebben. Als het goed is (en hopelijk!) krijg ik deze week mijn kit binnen en zal ik eens kijken.

Precies. Dat is ook wat ik altijd dacht.
Alleen vind ik het wel vreemd dan veel van die verkopers 700+ stuks op voorraad hebben.
frantiq vertelde me dat hij dacht dat die kits soms echte 101 schermen zijn maar meestal (betere) reproducties zijn. Ik ben zeer benieuwd.

Nu bezig met:
- CTR (PS)
Arjan Gameboyman

Berichtdoor Gozert » 23 feb 2017, 18:57

Ik heb mijn aftermarket backlight kit vanmiddag binnengekregen en geïnstalleerd in een AGB-001, en het resultaat is identiek aan een AGS-101. Ik ben er zelf reuze tevreden mee, maar ik ben niet echt gevoelig voor het ghosting effect en zie het alleen als ik bewust ga zoeken en er snelle actie op het scherm is.
Gozert

Berichtdoor Farokh » 23 feb 2017, 19:38

Gozert schreef:Ik heb mijn aftermarket backlight kit vanmiddag binnengekregen en geïnstalleerd in een AGB-001, en het resultaat is identiek aan een AGS-101. Ik ben er zelf reuze tevreden mee, maar ik ben niet echt gevoelig voor het ghosting effect en zie het alleen als ik bewust ga zoeken en er snelle actie op het scherm is.

Interessant! Hoe moeilijk is dit inbouwen? Heb je nog speciaal gereedschap nodig?
Farokh

Berichtdoor Gozert » 23 feb 2017, 19:44

Je moet één puntje solderen en voor de rest moet je de behuizing wat toetakelen omdat het scherm niet van nature past. Daar heb ik zelf gewoon een Stanleymes en een kniptang voor gebruikt, al zal het met een fatsoenlijke multitool (Dremel) wel wat vlotter gaan. :laugh:

Oh, en uiteraard een tri-wing en kleine kruiskop schroevendraaier.
Gozert

Berichtdoor Farokh » 23 feb 2017, 20:41

Thanks voor de toelichting. Lijkt dus niet zo heel moeilijk.
Waar heb je zo'n 101 schermpje gekocht, als ik vragen mag?
Farokh

Berichtdoor Gozert » 23 feb 2017, 21:29

Het scherm en de ribbon cable adapter heb ik allebei bij AliExpres besteld. Duurde een kleine vier weken voor ik alles binnen had.

Het type ribbon cable adapater dat je nodig hebt is afhankelijk van welke versie GBA je hebt. Dat kun je zien door het batterijenklepje weg te halen en op het kleine stukje zichtbare moederbord te kijken:

Afbeelding
Gozert

Berichtdoor Blaasvis » 24 feb 2017, 14:33

Zelf heb ik dit een aantal jaar geleden ook gedaan, het is echt een piece of cake. Minder dan een uurtje werk. Gelukkig zijn er weer schermen beschikbaar voor de mensen :)
Je ziet ze naar voor 100+ euro weg gaan op eBay en 101 gaat ook voor te veel geld weg in het algemeen.

Je kunt me altijd lastig vallen voor aanpassingen / reparaties aan je retro consoles :)
Blaasvis

Berichtdoor Arjan Gameboyman » 24 feb 2017, 17:38

Blaasvis schreef:Zelf heb ik dit een aantal jaar geleden ook gedaan, het is echt een piece of cake. Minder dan een uurtje werk. Gelukkig zijn er weer schermen beschikbaar voor de mensen :)
Je ziet ze naar voor 100+ euro weg gaan op eBay en 101 gaat ook voor te veel geld weg in het algemeen.

Is niet zo veel werk inderdaad.
Ik weet niet of het té veel geld is.

Als je het beste handheld apparaat zoekt voor je retro games is dat de GBA sp 101 of GBA 101 mod.
Dus alle collectors van GB, GBC, GBA maar ook collectors van pokemon en mario games enzo hebben in feite een 101 apparaat nodig om die oude meuk zo nice mogelijk af te spelen op een handheld. En die 101 apparaten zijn schaars. Daarnaast kost een new 3DS ook zn 180. Als de beste gameboy die je kunt bedenken dan rond de 100 is, achja.

Het gaat niet nog duurder worden dan rond de 100 aangezien clone consoles als de Revo dan interessanter worden om te maken en te kopen.

Nu bezig met:
- CTR (PS)
Arjan Gameboyman

Berichtdoor ravengames » 24 feb 2017, 17:44

Mochten er liefhebbers zijn, dan kan ik deze mod uitvoeren voor jullie :thumbup:

De vraag of het new old stock is de schermen: ligt eraan bij wie je ze haalt, zelf heb ik hele goede leverancier die mij alleen topspul levert (geen last van ghosting oid)

Om terug te komen op post van blaasvis, kosten van een mooie gemodde gba zit al rond de €85,00 (zonder arbeid) + je kunt niet iedere GBA gebruiken (kan wel maar dan heb je een gba die binnen 1 jaar doorgebrand is)
Dus €100,00 is nog niet eens zo heel veel?

Mocht iemand interesse hebben stuur me maar een PM met wat je graag wilt hebben.

Klik hier voor mijn store! http://www.ebay.nl/usr/classicsingaming

Like de Facebook pagina voor 10% korting!: www.facebook.com/classicsingaming
ravengames

Berichtdoor ravengames » 24 feb 2017, 17:46

ravengames schreef:Mochten er liefhebbers zijn, dan kan ik deze mod uitvoeren voor jullie :thumbup:

De vraag of het new old stock is de schermen: ligt eraan bij wie je ze haalt, zelf heb ik hele goede leverancier die mij alleen topspul levert (geen last van ghosting oid)

Om terug te komen op post van blaasvis, kosten van een mooie gemodde gba zit al rond de €85,00 (zonder arbeid) + je kunt niet iedere GBA gebruiken (kan wel maar dan heb je een gba die binnen 1 jaar doorgebrand is)
Dus €100,00 is nog niet eens zo heel veel?

Het lijkt inderdaad allemaal makkelijk om zelf te doen, maar er zijn genoeg zaken die fout kunnen gaan, kabelbreuken, schermen die kapot gaan (zijn redelijk prijzig) stof tussen scherm en protector etc etc) (voordat ik de mod onder de knie had was ik €150,00 lichter...)

Mocht iemand interesse hebben stuur me maar een PM met wat je graag wilt hebben.

ravengames

Berichtdoor Koldur » 25 feb 2017, 12:54

Ik heb een GBA SP 101 met nieuwe behuizing en batterij, maar helaas geeft dat ding constant problemen. Batterij lampje verschiet van groen naar rood en terug. Het kan de batterij dus niet zijn. Geen idee wat het wel is, van alles geprobeerd, maar geen oplossing gevonden nog.

Ik wel hem wel ombouwen in een eerste versie GBA, ziet er ook cooler uit denk ik, ben een zeer ervaren soldeerder, maar het modden van het plastic ben ik altijd een beetje huiverig voor. Iemand in de buurt van Alkmaar die dit goed kan en mij erbij wil helpen?
Koldur

Berichtdoor Arjan Gameboyman » 25 feb 2017, 13:14

Koldur schreef:Ik heb een GBA SP 101 met nieuwe behuizing en batterij, maar helaas geeft dat ding constant problemen. Batterij lampje verschiet van groen naar rood en terug. Het kan de batterij dus niet zijn. Geen idee wat het wel is, van alles geprobeerd, maar geen oplossing gevonden nog.

Ik wel hem wel ombouwen in een eerste versie GBA, ziet er ook cooler uit denk ik, ben een zeer ervaren soldeerder, maar het modden van het plastic ben ik altijd een beetje huiverig voor. Iemand in de buurt van Alkmaar die dit goed kan en mij erbij wil helpen?

Ik heb dat ook weleens gehad met SP's. Was altijd maar 1 van de volgende 3 dingen:
- Versleten of verkeerde accu
- Rotzooi op de printplaat. Bij de aan/uit switch even schoonmaken met een alkoholdoekje en dan doet hij het beter
- Het apparaat heeft lang stil gestaan. Als gameboys 10 jaar uit staan moet er gewoon wat stroom door die printplaat blijven lopen. Als je hem 1 minuut aanzet en vervolgens weer uit omdat hij raar doet helpt dat niet. Laat hem eens een half uur aan staan, kijken of dat werkt.

Ik raad het af om de GBA SP "gewoon maar" om te gaan modden naar een backlight GBA. Puur omdat ik dat ding heb, en toch voorkeur heb voor de SP.
Imo is de gameboy iets voor onderweg of voor t slapen ofzo. En ik zit veel liever in de trein / achterin de auto ofzo met een SP als met een gewone GBA. Je hebt geen brightness switch meer, en dat hij niet inklapbaar is is onhandig.

Mocht je echt fan zijn van die originele GBA dan zou ik t zeker doen. En t is niet zo moeilijk, je moet wat stukjes plastic wel veilen / knippen en ribbon cable adapter kopen op ebay en misschien 1 draadje solderen. Maar ik zou t niet doen omdat je problemen hebt met je SP.

Nu bezig met:
- CTR (PS)
Arjan Gameboyman

Berichtdoor Koldur » 25 feb 2017, 13:37

Dank je voor je antwoord, hij gaat soms ook niet aan als ik de aan/uit switch aan zet. Zal daar eens proberen schoon te maken dan!
Koldur

Berichtdoor c4ke » 25 feb 2017, 14:11

Arjan Gameboyman schreef:Mocht je echt fan zijn van die originele GBA dan zou ik t zeker doen.

Kortgeleden heb ik een kant-en-klaar gemodde GBA met AGS-101 backlit scherm gekocht van @Seroczynski hier op 't forum. Nu heb ik zelf maar weinig gemerkt van het ghosting effect. Geen idee of er verschillende type AGS-101 schermen zijn hoor.

Ik prefereer nog altijd het gamen op de originele GBA. Hij ligt gewoon lekker in de hand, en met een goed verlicht scherm is het erg prettig gamen. Zeker een aanrader. :-)

I USE CAPS LOCK BECAUSE I WILL BECOME NOTICED, POPULAR, AND GOOD IN BED (。◕‿‿◕。)

~ NTSC/J Verzamelaar ~
c4ke

Berichtdoor Koldur » 25 feb 2017, 14:22

Ik heb een heel goede grip voor de SP, daarmee ligt hij ontzettend goed in de hand. Enige punt is, dat de SP dus die proprietary batterijen gebruikt en de originele niet. De originele vind ik ook veel gaver eruitzien.

Nu lijkt nadat ik de powerknop en de contactpunten eromheen schoon heb gemaakt en de powerknop ook met een wattenstaaf wat contactspray bij heb gebruikt, het rode lampje en ineens uitvallen probleem opgelost is.
Koldur

Berichtdoor ravengames » 25 feb 2017, 14:33

c4ke schreef:
Arjan Gameboyman schreef:Mocht je echt fan zijn van die originele GBA dan zou ik t zeker doen.

Kortgeleden heb ik een kant-en-klaar gemodde GBA met AGS-101 backlit scherm gekocht van @Seroczynski hier op 't forum. Nu heb ik zelf maar weinig gemerkt van het ghosting effect. Geen idee of er verschillende type AGS-101 schermen zijn hoor.

Ik prefereer nog altijd het gamen op de originele GBA. Hij ligt gewoon lekker in de hand, en met een goed verlicht scherm is het erg prettig gamen. Zeker een aanrader. :-)

je vergeet te melden dat de gba sp een headphonejack mist, geen originele gameboy games afspeelt en de accu minder lang meegaat dan gewone aa batterijen :tongue1: :thumbup:

ravengames

Berichtdoor Koldur » 25 feb 2017, 14:35

ravengames schreef:
c4ke schreef:

je vergeet te melden dat de gba sp een headphonejack mist, geen originele gameboy games afspeelt en de accu minder lang meegaat dan gewone aa batterijen :tongue1: :thumbup:

SP speelt gewoon prima originele GB games af en de batterij gaat lang mee, alleen als je de backlight aanzet niet, maar dat geldt natuurlijk net zo goed voor de originele met de gemodde backlight screen.

Ik denk dat je jezelf vergist met de GB Micro, die speelt alleen GBA spellen af.
Koldur

Volgende