Wiidual installatie (wii HDMI mod)

Modding, reparatie en randapparatuur

Wiidual installatie (wii HDMI mod)

Berichtdoor unstablewarpfield » 06 apr 2019, 15:05

Hey allemaal!

Hier weer een nieuw tech topic gezien ik gisteren de wiidual binnen gekregen heb. De wiidual is een op de GChdmi gebaseerde mod voor de wii om deze van een volledig digitale hdmi uitgang te voorzien.

Om te beginnen... De wii is een behoorlijke klus om uit elkaar te halen. Ik heb eigenlijk nog nooit zoveel verschillende typen schroeven in één console gezien. Vooral de tri-wings waren wat irritant gezien ik daarvoor geen bitjes had liggen. Nu wel dus :P

Toen ik eenmaal toegang had tot het moederboard ben ik begonnen met het verwijderen van een aantal weerstanden en condensatoren. Simpelweg met wat vers tin is dit kleine SMD spul erg makkelijk weg te halen.

Hieronder kun je zien dat ik de RGB en Sync lijnen helemaal leeg heb gehaald, gezien deze signalen in het vervolg geregeld worden door de Wiidual. Ik gok dat ik er echter weinig gebruik meer van zal maken nu hdmi tot de mogelijkheden behoort...

RGB en S "schoon" gemaakt ter voorbereiding van de installatie.
Afbeelding

Tevens is het noodzakelijk om net voor de DAC een kleine condensator weg te halen. Deze zit in de weg voor de FFC. Gelukkig is de mod zo ontworpen dat deze condensator op de FFC zelf gesoldeerd zit.

C43 weg gehaald
Afbeelding

De mod zelf bestaat uit een aantal onderdelen. Het mainboard, het hdmi boardje, en twee FFC's. Daarnaast behoort een optionele knop tot de mogelijkheden om het instellingen menu te voorschijn te toveren. Dit kan echter ook via een gamecube controller, dus heb ik dit achterwege gelaten. Ik ben begonnen met het installeren van de hdmi connecter. Fluitje van een cent. Even goed checken dat hij recht zit. Citrus3000psi maakt hierbij handig gebruik van de al bestaande USB connectors. Top!

HDMI connector board
Afbeelding

HDMI connector board geinstalleerd.
Afbeelding

Na het installeren van het HDMI boardje is het zaak om de FFC rond de video DAC te solderen. Dit is KLEIN! het beste advies wat ik kan geven is een klein beiteltipje, soldeerstation op 305 a 310 graden C en vooral heel weinig soldeertin gebruiken. Zachtjes van af de chip naar buiten wrijven en regelmatig op ongewenste verbindingen checken... En vooral... flux flux flux flux! Hieronder ze je de FFC rond de DAC zitten. het Mainboard heb ik in de foto hieronder ook al vastgesoldeerd. Deze moet in eerste instantie vast zitten aan de contactpunten van de AV connector en goed plat liggen! Checken dus of je soldeertin moet weghalen rond de originele contactpunten zodat het mod boardje er precies overheen valt. Zodra je dit goed doet liggen de FFC en de halve gaatjes van het modboardje precies op elkaar. Die kun je dan aan elkaar solderen. Ik kreeg hierbij helaas een soldeer brug en heb heel voorzichtig met desoldeerdraad de brug weg kunnen halen. Wat voor mij het beste werkte was veel flux, soldeertip in het halve gat en rustig een klein beetje tin toevoegen. Hieronder kun je zien hoe dat er dan uit ziet...

FFC gesoldeerd. "Halve" gaatjes ook vast. Een tandenborstel erbij ter indicatie van de schaal.
Afbeelding

De volledige installatie.
Afbeelding

Als laatste is er natuurlijk het gat maken in de case. Het liefst doe ik dat met een scherp mesje en een vijl. Een scherp mes om te markeren, en een vijl om netjes een recht gat te maken.

Casegat voor de connector.
Afbeelding

Ik ben er iig blij mee. Weer een console die ik kan afstrepen van mijn lijstje "ombouwen". Ik zeg... op naar de Dreamcast HDMI. duurt niet lang meer volgens de berichten... ben benieuwd...

"I cannae change the laws of physics, captain!"
unstablewarpfield

Re: Wiidual installatie (wii HDMI mod)

Berichtdoor Pius » 06 apr 2019, 15:46

Ziet er interessant uit, zeker voor mij als Wii liefhebber. Wat is het verschil tussen deze mod en de HDMI adapter die voor de Wii beschikbaar is? (en dan doel ik voornamelijk op de kwaliteit van de output natuurlijk).

"Come back when you can put up a fight."
Pius

Berichtdoor Joey » 06 apr 2019, 15:51

Cool! Thanks voor de gedetailleerde uitleg en foto's. Is dit echt een grote verbetering ten opzichte van het spelen van Wii-games op een Wii U?
Joey
Moderator

Berichtdoor unstablewarpfield » 06 apr 2019, 16:04

Pius schreef:Ziet er interessant uit, zeker voor mij als Wii liefhebber. Wat is het verschil tussen deze mod en de HDMI adapter die voor de Wii beschikbaar is? (en dan doel ik voornamelijk op de kwaliteit van de output natuurlijk).

Het grootste verschil is dat het signaal niet meer analoog is. Normaal spuugt de wii een analoog signaal uit, wat je met zo'n hdmi dongle weer converteert naar een digitaal signaal. Er is altijd kwaliteits verlies bij zo'n conversie. Dit idee is hetzelfde de UltraHDMI voor N64 of de DCHDMI voor Dreamcast. Uiteraard is het geluid ook digitaal.

Verder is bij de ruimte in mijn scart switch op aan het raken, dus hier kan ik een slot mee winnen. Tel daarbij een stukje future proof maken van de console op en voor mij is het win win :-)

unstablewarpfield

Berichtdoor unstablewarpfield » 06 apr 2019, 16:14

Joey schreef:Cool! Thanks voor de gedetailleerde uitleg en foto's. Is dit echt een grote verbetering ten opzichte van het spelen van Wii-games op een Wii U?

Ja! Check deze video van Retrorgb's Bob en je ziet de verschillen. Tevens wat meer info over deze mod ook :-)

https://www.youtube.com/watch?v=m6MVe4tuJXE&feature=youtu.be

unstablewarpfield

Berichtdoor Joey » 06 apr 2019, 16:53

Wat een verschil zeg! Het wordt er wel wat jaggy van, maar dat is ook logisch natuurlijk.
Joey
Moderator

Berichtdoor Ok Impala! » 08 apr 2019, 11:35

Ik vraag me af wat het kwaliteitsverschil is tussen dit en Wii games op de WiiU spelen. Dat is tenslotte ook via HDMI, maar waarschijnlijk is dat te simpel gedacht? :confused1:
Ok Impala!

Berichtdoor Joey » 08 apr 2019, 11:44

Ok Impala! schreef:Ik vraag me af wat het kwaliteitsverschil is tussen dit en Wii games op de WiiU spelen. Dat is tenslotte ook via HDMI, maar waarschijnlijk is dat te simpel gedacht? :confused1:
Zie de video boven mijn laatste post voor het antwoord. ;-)
Joey
Moderator

Berichtdoor Sp33dFr34k » 08 apr 2019, 11:49

Nice die install!

Wii U output kwaliteit is wel minder, vooral wat softer. Ik kan er zelf prima mee uit de voeten, maar de puristen gebruiken liever de native Wii RGB output met een linedoubler (of OSSC), of de oplossing die hier gepost is.

Afbeelding
Sp33dFr34k

Berichtdoor Ok Impala! » 12 apr 2019, 09:49

Zelf gebruik ik ook mijn originele Wii ipv de WiiU, maar dat is vooral omdat ik nog DDR wil spelen en de WiiU geen Gamecube aansluiting heeft. Daarnaast heb ik mijn Wii gesoftMod waardoor ik mijn Wii games allemaal op één HDD kon zetten. Snellere laadtijden en ontzettend handig om al je games in één keer van het systeem te kunnen laden zonder dat je de disc moet verwisselen. Aangezien ik een grote Led TV heb geeft Component voor mij het mooiste beeld, ik kies dan voor 4:3 zodat het beeld ook een tikje scherper wordt. Bij 16:9 zie je de scherpte afnemen. :smile:
Ok Impala!