Stroompunten gameroom

Modding, reparatie en randapparatuur

Stroompunten gameroom

Berichtdoor Arnold » 08 jan 2019, 21:45

Mijn gameroom begint steeds meer systemen te herbergen. Nadeel is alleen dat ik in de gameroom maar 2 stopcontacten heb (1 dubbele).. En alle systemen nu via verlengblokken aangesloten zijn. Nu staat nooit alle systemen aan, maar ideaal is het niet. Het betreffen 9 consoles, 3 tv's en een pc. :wink:

Hoe hebben jullie de stroomvoorziening ingericht in jullie gameroom?

Voorheen was dit een kastenkamer en kon ik niet voorzien dat hier een heuse gameroom zou komen. Ideaal zou natuurlijk zijn geweest om hier 10 wandcontactdozen in de muur te bouwen dat ik hier kwam wonen.

Gameroom: 3.5 x 2.5 meter
Nintendo Nes t/m Wii + Switch
Sony Playstation 1 t/m 4
Sega Megadrive en Game Gear
Atari Lynx
Gameboy classic, color en 2DS
Arnold

Re: Stroompunten gameroom

Berichtdoor synergy » 08 jan 2019, 21:58

Ik doe het zo. Tenzij je een complete muur eruit wilt breken en alle electra opnieuw wilt gaan inbouwen is dit iets waar ik mij al een tijdje prima mee red. :)

Al deze stekkerblokken heb ik op één stopcontact met een hoofd schakelaar aangesloten.

Kast ervoor en je ziet niks van de rommel. :smile:

Afbeelding

Laatst bijgewerkt door synergy op 08 jan 2019, 22:00, in totaal 1 keer bewerkt.
synergy
Winnaar Gameroom Award 2018

Berichtdoor iStreet » 08 jan 2019, 21:59

Ja! Ik heb een extra groep laten plaatsen en opbouw stopcontacten langs de grond geplaatst in mijn kamer.
Niks persoonlijks Synergy, maar wat jij hebt zou ik echt mijden... brandgevaar is redelijk hoog met doorlussen en grote stekkerdozen.

Afbeelding
iStreet

Berichtdoor Arnold » 08 jan 2019, 22:12

IStreet vandaar ook mijn vraag. Ik schakel de stekkerblokken wel uit zodra ik stop met spelen. Ik zal eens uitrekenen hoeveel stroom ik trek als ik meerdere systemen aan zet. Dan zal ik in ieder geval een goed stekkerblok er tussen kunnen zetten.

Sony Playstation 1 t/m 4
Atari Lynx
Arnold

Berichtdoor synergy » 08 jan 2019, 22:17

iStreet schreef:Niks persoonlijks Synergy, maar wat jij hebt zou ik echt mijden... brandgevaar is redelijk hoog met doorlussen en grote stekkerdozen.

Nee juist niet, want ik zet alles uit als ik klaar ben met spelen met de hoofdschakelaar. Bovendien is alles geaard en zet ik niet alle consoles tegelijk aan natuurlijk. :smile:

Dit zijn ook geen goedkope stekkerblokken. Enige nadeel is dat de interne batterijen van bijv de Dreamcast en Saturn leeg lopen, dus je settings van je klok etc moet je na een tijd niet spelen weer opnieuw instellen.
synergy

Berichtdoor iStreet » 08 jan 2019, 22:43

Ah duidelijk! Wist niet dat er nog een schakelaar tussen zat, zodat alles ook weer uit kan. Prima! Want echt, redelijk wat branden ontstaan omdat stekkerdozen doorgelust zijn en worden overbelast 24/7.. vandaar mijn reactie :)
En een zo een stekkerblok heb ik ook 8 stuks passen erin.. kosten wel wat idd.. alu afgewerkt enz..

Afbeelding
iStreet

Berichtdoor synergy » 08 jan 2019, 22:49

iStreet schreef:Ah duidelijk! Wist niet dat er nog een schakelaar tussen zat, zodat alles ook weer uit kan. Prima! Want echt, redelijk wat branden ontstaan omdat stekkerdozen doorgelust zijn en worden overbelast 24/7.. vandaar mijn reactie :)
En een zo een stekkerblok heb ik ook 8 stuks passen erin.. kosten wel wat idd.. alu afgewerkt enz..

Inderdaad, denk ook dat het meest belangrijk is dat over het algemeen de electra goed is aangelegd in je huis.

Uiteraard ook niet 16 consoles tegelijk inschakelen, goede/kwalitatieve PSU's voor je consoles, niet alles aan laten staan als je gaat slapen etc.

Dan moet zoiets gewoon kunnen. :smile:
synergy

Berichtdoor Dr. Drips » 08 jan 2019, 22:56

Ik heb altijd gewerkt met ongeveer dezelfde setup als synergy.
Voor mijn game room heb ik een aparte groep laten zetten.
ik had het voordeel dat ik 2 dubbele stroompunten had.
1 had ik ook geschakeld zodat alles in 1 x uit gezet kan worden.
de tweede was juist voor die paar apparaten die ik wel continue op spanning wou hebben, zoals consoles met batterijen, PC en verlichting.
maar ook in deze groep had ik bepaalde punten die ik wel makkelijk uit kon schakelen. deze bijvoorbeeld voor laders voor controllers.
Bij langere afwezigheid gaat het stroom er altijd helemaal vanaf.

Doorlussen kan op die manier wel veilig, ik zou gewoon niet een wasmachine oid erbij aanhangen en goed bedenken wat je aanzet (niet alles tegelijk)
Daarnaast heb ik ook overload beveiliging op elk punt en een stroom meter om zo te checken of er misschien iets aanstaat wat niet de bedoeling is.

Straks hoop ik het ook weer zo te krijgen in mijn nieuwe game room, morgen de sleutel van ons nieuwe huis!
Misschien leuk om dit stukje ook mee te nemen in de items over de opbouw van m'n nieuwe hokkie.

"It's nice to be important, but it's more important to be nice"
Afbeelding
Dr. Drips

Berichtdoor Arnold » 09 jan 2019, 21:05

Ik heb zojuist een BRENNENSTUHL STEKKERDOOS PREMIUM-DUO-ALU-LINE, 16-VOUDIG besteld, maximaal 3500 watt kan deze hebben. Vond het toch wel een risico met de twee (discutabele) stekkerblokken doorgelust. Met 16 stopcontacten (2 x8) heb ik voldoende aansluitpunten, en omdat nooit alles aan staat zal ik de 3500 watt waarschijnlijk nooit halen. De 2 rijen zijn afzonderlijk uit te schakelen.

Al met al geeft mij dit een beter gevoel wat betreft overbelasting/brandgevaar. Bedankt voor jullie reacties.

Sony Playstation 1 t/m 4
Atari Lynx
Arnold

Berichtdoor synergy » 09 jan 2019, 21:41

Arnold schreef:Ik heb zojuist een BRENNENSTUHL STEKKERDOOS PREMIUM-DUO-ALU-LINE, 16-VOUDIG besteld, maximaal 3500 watt kan deze hebben. Vond het toch wel een risico met de twee (discutabele) stekkerblokken doorgelust. Met 16 stopcontacten (2 x8) heb ik voldoende aansluitpunten, en omdat nooit alles aan staat zal ik de 3500 watt waarschijnlijk nooit halen. De 2 rijen zijn afzonderlijk uit te schakelen.

Al met al geeft mij dit een beter gevoel wat betreft overbelasting/brandgevaar. Bedankt voor jullie reacties.

Top! Na het spelen gewoon je stekkerblok uitschakelen en dan is er niks aan de hand. :smile:
synergy

Berichtdoor Arnold » 09 jan 2019, 22:00

Synergy, Dat deed ik al en zal ik ook met de nieuwe stekkerblok blijven doen. Maar als het niet prettig aanvoelt bouw ik liever wat meer veiligheid in. Jou opstelling zag er wel indrukwekkend uit. Maar ik wil van mijn doorgeluste stekkerblokken af. ;)

Sony Playstation 1 t/m 4
Atari Lynx
Arnold

Berichtdoor Sp33dFr34k » 10 jan 2019, 01:10

Als je het helemaal goed wil doen, overspanningsbeveiliging.. :)

Afbeelding
Sp33dFr34k

Berichtdoor VASH SAN » 10 jan 2019, 09:52

Je kunt natuurlijk ook hollewand dozen inboren, die vallen weg achter je inbouwramen, dan kun je zonder veel breekwerk al een 5voudige wandcontactdoos plaatsen. Met een klein sleufje en weer 5 gaten zit je al op 10 wcd's.

Deze kun je eventueel schakelen. Wel dubbelpolig uitvoeren dan die schakelaar. Dan heb je in ieder geval geen vreemde terugvloeiende stromen mocht er elders in huis iets gebeuren.
VASH SAN

Berichtdoor Farokh » 10 jan 2019, 09:55

De 3500 Watt moet je ook nooit willen halen, want dat is nagenoeg de max die je uit een groep kunt trekken. Uitgaande van een 16A stop/zekering.
Farokh

Berichtdoor Arnold » 10 jan 2019, 14:48

Farokh: ruim overbemeten stekkerblok idd. Ik had de veiligheidsmarge liever wat ruimer....

Is er eigenlijk iemand hier die wel eens problemen heeft gehad met oververhitting van stroomvoorziening of hardware? Jezelf niet meerekenen als je spel niet lukt :-)

Sony Playstation 1 t/m 4
Atari Lynx
Arnold

Berichtdoor arjen1981 » 11 jan 2019, 16:47

synergy schreef:
iStreet schreef:Niks persoonlijks Synergy, maar wat jij hebt zou ik echt mijden... brandgevaar is redelijk hoog met doorlussen en grote stekkerdozen.

Nee juist niet, want ik zet alles uit als ik klaar ben met spelen met de hoofdschakelaar. Bovendien is alles geaard en zet ik niet alle consoles tegelijk aan natuurlijk. :smile:

Dit zijn ook geen goedkope stekkerblokken. Enige nadeel is dat de interne batterijen van bijv de Dreamcast en Saturn leeg lopen, dus je settings van je klok etc moet je na een tijd niet spelen weer opnieuw instellen.

Ook precies hoe ik het doe en zie. Ik snap brandgevaar maar ik snap hem niet als je toch maar één console tegelijk aan hebt?

Wel complimenten zeg voor jouw opstelling Synergy. Ik denk dat dit 3x zoveel is dan wat ik heb liggen. Ziet er echt indrukwekkend uit. En ook zoveel op RGB scart zeg.
arjen1981

Berichtdoor Patrick » 11 jan 2019, 20:12

Ik heb eind vorig jaar kortsluiting gehad omdat ik teveel apparaten had aangesloten op dezelfde groep. Gelukkig waren we thuis en konden we het probleem snel oplossen (dankzij een bevriende elektromonteur). We hebben de bekabeling vervangen van de wandcontactdozen en hebben de zolder/gameroom op een aparte groep aangesloten.

'If opportunity doesn't knock, build a door.'
Patrick

Berichtdoor Arnold » 11 jan 2019, 23:06

Patrick, Dan heb je wel geluk gehad zeg. Hoeveel apparaten had je op dat moment aan of standby staan?

Sony Playstation 1 t/m 4
Atari Lynx
Arnold

Berichtdoor Patrick » 12 jan 2019, 09:35

Ik was die dag bezig geweest met een nieuwe netwerkhub voor PC, XBOX 360 en PS3. Die apparaten stonden dus aan, de rest (volgens mij) niet! Normaal geen probleem, maar door een verbouwing aan het huis kwam op de stroomgroep van de gameroom/zolder tijdelijk een wasdroger erbij. Dat ging dus niet goed. Hoorde ineens knetterend geluid achter de inbouw wandcontactdoos en heb toen meteen de stekkers eruit getrokken en de aardlekschakelaar omgezet. Door deze situatie heb ik de oude groepenkast laten vervangen door een nieuwe en een extra groep laten aanleggen voor (oa) zolder.

Patrick

Berichtdoor Arnold » 12 jan 2019, 11:28

Hmmm.... ik zal dan ook eens kijken wat er allemaal verder op de groep staat. Groepenkast is wel nieuw, maar mijn gameroom staat wel op dezelfde groep als mijn keuken en de slaapkamer achter (door vorige eigenaar bedacht) ... De oven in mijn keuken staat wel op een eigen groep.

Sony Playstation 1 t/m 4
Atari Lynx
Arnold

Berichtdoor iStreet » 12 jan 2019, 11:45

Zo zie je maar, je kan niet genoeg groepen en aardlekschakelaars hebben..
ik had er 2 voor het hele huis toen ik hier kwam wonen..(zonder aardlekschakelaars.. wtf!?), heb ik er 6 laten maken met een compleet nieuwe groepenkast incl aardlek. Droger en wasmachine op aparte groep, keuken en elke kamer een aparte groep. Scheelt een hoop!

Afbeelding
iStreet

Berichtdoor Patrick » 12 jan 2019, 11:55

Eens! Ik heb ook direct nieuwe groepen laten maken voor de keuken, tuin et cetera.

Patrick

Berichtdoor Flozem » 12 jan 2019, 12:43

Ik heb tijdens de verbouwing/aanbouw bij mij thuis de hele stoppenkast laten vervangen, alle groepen laten doormeten/herindelen, en een aparte groep naar de zolder laten leggen voor mijn gameroom. Bovendien nog een utp connectiepunt laten maken waar de pc staat, zodat ook het modem in de meterkast kan blijven staan.

Kostte alles bij elkaar een drol in het totaalplaatje. Uit mijn hoofd iets van 100 Euro voor de nieuwe stoppenkast met klikschakelaars. Die uniforme wandcontactdozen en schakelaars die mevrouw Flozem wilde, waren in ieder geval flink wat duurder. :tongue1:

Op de Gameroom groep zit overigens maar één stopcontact. Ik heb een degelijke verlengkabel liggen, en plug alleen de consoles in die ik nodig heb. Als ik veel tijd en zin heb, moet ik nog eens wat doosjes installeren aan de andere kant van de zolder. :rolleyes:
Flozem

Berichtdoor toejam » 13 jun 2019, 10:44

Ik heb een dilemma wat goed aansluit bij dit topic en een eerder topic van mijn kant over een brommende versterker.

Ik heb nu de volgende beoogde setup.

Afbeelding

Het worden in totaal vermoedelijk 11 consoles die in de betreffende vakken komen te staan. Als ik goed gerekend heb, heb ik 18 voedingsstekkers om aan te sluiten waarbij ik wel overweeg om in elk geval de zware blokken van de Megadrive/Mega CD te vervangen door moderne varianten die niet zo warm worden.

Maar in aansluiting op dit topic heb ook ik de uitdaging dat ik om precies te zijn 1 wandcontactpunt heb om stroom te tappen. Qua vermogen is het allemaal niet zo interessant. Ik gebruik de tv, de versterker en 1 console tegelijk. Komen verder geen andere gekke dingen op.

Voor mijn gevoel kan ik dus prima gewoon een stekkerblok uit het wandcontactpunt laten komen met zeg 4 aansluitingen waar ik 3 stekkerblokken van 8 op aansluit die zo per zone de stroom gaan doen. Het middenblok is altijd aan, links en rechts hang ik achter de kast op en kan ik inschakelen als ik ze nodig heb. Het eerste stekkerblok is ook de master kill switch zodat als ik weg ben er geen stroom weglekt of dingen warm staan te worden.

Mis ik nog iets? En is er nog een aan- of af te raden merk qua stekkerblok? Zeker omdat ik uiteindelijk geen brommende versterker wil vanwege te dunne interne bedrading :)

Yo, homeboy gimme five!
toejam

Berichtdoor marxkemp » 13 jun 2019, 15:53

Het is vast niet ideaal, maar ik doe hetzelfde zoals jij in gedachten hebt.

Masterstekker gaat na elke gamesessie uit het stopcontact.
marxkemp

Volgende