NTSC PS2 spellen spelen op PAL PS2

Modding, reparatie en randapparatuur

NTSC PS2 spellen spelen op PAL PS2

Berichtdoor Vaktix » 08 okt 2018, 19:09

Zoals de titel zegt: is het mogelijk om een PAL PS2 om te bouwen om ook NTSC te kunnen spelen?

Space? SPAAACE!
Vaktix

Re: NTSC PS2 spellen spelen op PAL PS2

Berichtdoor Zach » 08 okt 2018, 19:20

Er zijn verschillende opties voor jouw vraag:
- Swap Magic hoef je je ps2 niet om te bouwen
- Mod chip (Zelf geen ervaring mee en weet niet of dit nog wordt gedaan)
- Of je koopt een gemodde ps2
- NTSC PS2 aanschaffen

Swap magic werkt wel goed, maar volgens mij werkt het niet bij games met meerdere discs. Het schaadt je PS2 ook.
Gemodde ps2 werkt goed, maar ik kon 1 NTSC game met geen mogelijkheid afspelen. De reden dat ik dus mijn NTSC PS2 nog gewoon in bezit heb. Het beeld is zwart wit als je een hdmi upscaler gebruikt en ook bij een Portable ps2 scherm.
Het modden aan sich heb ik geen ervaring mee.
Zach

Berichtdoor toejam » 11 okt 2018, 09:35

Er zijn een aantal modchips voor de PS2. De latere Matrix Infinity modchips maken de PS2 echt regiovrij. Dus gewoon disc van een andere regio er in en spelen. Ik denk dat de goedkoopste oplossing is om op marktplaats een PS2 te zoeken met een stapeltje dvd-r's er naast, maar wat er dan nog van de laser over is geen idee.

Yo, homeboy gimme five!
toejam

Berichtdoor gamegeschiedenis » 11 okt 2018, 10:53

Ik heb eerder dit jaar er eentje gekocht om import PS2 titels te kunnen spelen. Is uitgerust met een Modbo chip. Werkt prima, ook PS1 import titels werken er op.

Over de eerdere reactie dat je zwart/wit beeld krijgt in combinatie met een upscaler: dat is zeker niet mijn ervaring. Zowel via een component kabel als via een rgb scart kabel krijg ik gewoon kleurenbeeld bij import titels via mijn framemeister. Het zou het geval kunnen zijn als je via composiet aansluit (de rood, geel, witte aansluiting), maar zeker niet bij de eerder genoemde aansluitingen. Composiet is sowieso niet ideaal qua beeldkwaliteit.

Een andere mogelijkheid is om games vanaf een harde schijf te laden via de PS2 network adapter in combinatie met homebrew software zoals OPL middels een memory card waar free mcboot op staat. Ik heb persoonlijk geen goede ervaringen met deze methodiek: ik krijg het niet aan de praat en de software die ervoor beschikbaar (zeker voor op een mac) is nogal krakkemikkig en oud.

gamegeschiedenis

Berichtdoor Vaktix » 11 okt 2018, 11:19

Bedankt voor de tips! Ik ga denk ik kijken naar een modded PS2 op Marktplaats.

Space? SPAAACE!
Vaktix

Berichtdoor Seroczynski » 11 okt 2018, 12:29

gamegeschiedenis schreef:Een andere mogelijkheid is om games vanaf een harde schijf te laden via de PS2 network adapter in combinatie met homebrew software zoals OPL middels een memory card waar free mcboot op staat. Ik heb persoonlijk geen goede ervaringen met deze methodiek: ik krijg het niet aan de praat en de software die ervoor beschikbaar (zeker voor op een mac) is nogal krakkemikkig en oud.
Ik heb dit vorig jaar nog voor mijzelf gedaan. Is soms even uitpluizen hoe alles werkt, maar de online documentatie is meer dan voldoende om het goed aan de praat te krijgen. Zeker de moeite waard om uit te vogelen.
Seroczynski

Berichtdoor Sp33dFr34k » 11 okt 2018, 18:31

Best simpel idd, zelf ook jaaaaren geleden gedaan en het is denk ik wel de beste methode.

Afbeelding
Sp33dFr34k

Berichtdoor toejam » 12 okt 2018, 08:46

Wat ik uit ervaring daar al wel van weet is dat FreeMcBoot de drive van de PS2 niet regiovrij maakt en je HD Loader dus alleen kunt gebruiken om PS2 games te installeren die uit de regio komen van je PS2. Open PS2 Loader ondersteunt wel PS1 en PS2 games uit alle regio's, maar die kun je alleen via FTP installeren of door de harddisk er uit te halen en aan de pc te koppelen.

Kleine toevoeging is dat mijn persoonlijke ervaring ook is dat de interne harddisk van de PS2 phat prima werkt, maar via USB harddisk is de ps2 gewoon te langzaam doordat er alleen maar USB 1 poorten op zitten.

Yo, homeboy gimme five!
toejam

Berichtdoor Seroczynski » 12 okt 2018, 09:54

Grootste probleem vond ik het vinden van een IDE HDD, tegenwoordig is alles SATA waardoor je de tweedehandsmarkt moet afstruinen, en met zulke oude HDD's kan het wel eens lastig zijn.

Zit er uberhaubt een interne HDD in de PS2, nee toch? Volgens mij moet je zelf een IDE HDD in een PS2 LAN Adapter stoppen en daar je games op zetten. Ik doe het trouwens niet via FTP, maar gewoon via een USB - IDE aansluiting waardoor ik de games zo van mijn PC op de PS2 HDD kopiëren kan. Moet je alleen telkens de HDD verwijderen, maar dat is letterlijk één grote, plastic schroef.
Seroczynski

Berichtdoor gamegeschiedenis » 12 okt 2018, 09:58

Nee, daarom dus inderdaad de lan adapter nodig. SATA kan wel naar IDD met een adapter, maar ik heb het in ieder geval niet werkend kregen.

gamegeschiedenis

Berichtdoor toejam » 12 okt 2018, 10:22

Je kon in Amerika en Japan harddiskbundels kopen voor de PS2. Vooral in Japan zijn er behoorlijk wat titels die er gebruik van maken. Maar hier is het inderdaad een kwestie van zelf een harddisk inbouwen. Doordat die van mij in een demopod zit is er uit halen om een spelletje toe te voegen helaas geen optie.

Yo, homeboy gimme five!
toejam