Logboek: Homemade RGB kabels

Modding, reparatie en randapparatuur

Logboek: Homemade RGB kabels

Berichtdoor unstablewarpfield » 06 aug 2017, 13:50

In dit topic zal ik een soort logboekje proberen bij te houden van alle RGB kabels die ik zelf in elkaar gezet heb. Ik gebruik alleen individueel
afgeschermde Tasker kabel. Niet goedkoop (euro of 6 a 7 de meter), maar wel veel betere kwaliteit dan wat ik tot nu toe van bijv. Retro gaming cables gekocht heb. Waarschijnlijk met uitzondering van hun Packapunch serie al moet ik bekennen dat ik die nog nooit aangeschaft heb.

Dus... waar te beginnen. Ik heb een hele zooi aan consoles staan en wil ze graag allemaal op dezelfde kwaliteit kabel hebben. Niet in het minst omdat ik mijn consoles minimaal één keer per jaar meeneem naar mijn werk (ben docent op een middelbare school) en zodoende iedere keer achter alle kasten moet kruipen om die rommel allemaal los te halen. Inmiddels ben ik zover dat ik voor alle consoles een tweede voeding heb, nu nog de video kabels...

N64
Ik ben begonnen met de N64. Die heb ik een RGB mod gegeven en kan zodoende via RGB scart aangesloten worden, ware het niet dat de multi AV van nintendo een connector is die je niet zomaar kunt kopen. Vandaar dat ik een spotgoedkope snes kabel gekocht heb en deze zeer voorzichtig opengemaakt heb. Alles desolderen en mijn tasker kabel erin gesoldeerd. Helaas is de Tasker kabel zo dik dat ik de Nintendo connector heb moeten uit vijlen waardoor de trek ontlasting verloren gegaan is. Ik heb dus de connector eerst getest, om vervolgens het hele ding vol te storten met epoxy zodat er nooit meer iets los zal komen. Hieronder een plaatje van hoe de kabel uiteindelijk geworden is.
Afbeelding

Atari Jaguar
Op naar de volgende... De Atari Jaguar. De Jaguar geeft een fantastisch mooi RGB beeldje alleen heeft het nadeel dat de connector aan de achter kant niet meer is dan enkel een stukje printplaat met wat contactpunten erop. Eigenlijk heb je dus een edge connector nodig hiervoor. Ik heb dus stevig gezocht op alle groothandel websites en heb het volgende gevonden.
Afbeelding

Dit is geen bij elkaar horende set. De 24 pins connector en de shell zijn twee losse onderdelen die niet van dezelfde fabrikant zijn en dus ook niet in elkaar klikken. Dat wist ik van te voren. Ze komen wel akelig dicht bij elkaar in de buurt dus.... Eerst solderen en testen. Vervolgens de connector en de bedrading vast epoxy-en zodat alles stevig zit en er opnieuw een trek ontlasting ontstaat. Werkt prima! Hieronder een plaatje van het resultaat.
Afbeelding

Sega Saturn
Daarna ben ik begonnen aan de Sega Saturn. Ik kan je vertellen... dat is de moeilijkste connector die ik tot nu toe opgespoord heb en gesoldeerd heb. Het begint bij het feit dat dit een 10 pin mini din is. Die zijn schaars. Uiteindelijk via ebay ergens kunnen bestellen. Dan blijkt het volgende probleem. De Tasker kabel is opnieuw zo dik dat deze niet eens in de bijbehorende shell van de 10 pin mini din paste. Hmm... Moeilijk. Ik had ook al een 9pin mini din liggen voor mijn mega drive en ben gaan knutselen. Uiteindelijk blijkt dat de 10 pin mini din met wat aanpassingen in de shell past van de 9 pin mini din. Top! Echter komt dan het probleem om de hoek kijken van het solderen. Mini dins zijn KLEIN! Ik heb dus eerst de benodigde draadjes aan de connector gesoldeerd zoals hieronder te zien is.
Afbeelding

De oplettende kijker zal zich afvragen waar de 5V en aarde draad is. Voor een Saturn geldt dat de aarde op de behuizing van de plug zit. 5V heb ik niet nodig aangezien deze kabel alleen maar op een LED tv gebruikt gaat worden via een Framemeister. Uiteindelijk krijg je dan zoiets.
Afbeelding

Ik heb opnieuw de connector vol epoxy gespoten en de zaak afgesloten. Merk op dat de kabel dus bijna zo dik is als de mini din(!).
Voor mijn mega drive heb ik helaas geen foto's geschoten, maar dat werkt zo'n beetje op dezelfde manier als de saturn. Ik heb echter bij de Mega drive de 75 ohms weerstanden op de rgb signalen in de mini din connector gesoldeerd en NIET (zoals zo velen doen, ZELFS Retro Gaming Cables!) in de scart connector zelf. Ooit heb ik ergens een heel plausibel stuk gelezen over reflecties van signalen in kabels waaruit bleek dat het onzinnig is om de 75 ohms weerstanden in de scart connector te solderen, maar beter is om ze aan de kant van de console te zetten. Kan het momenteel even niet meer vinden maar wellicht interessant om hier eens te linken zodra ik tijd heb. EDIT: hier kun je op shmups lezen waar ik die info vandaan heb gehaald, compleet met een screencap van een scoop.
Naast het feit dat de Mega Drive dus 75 ohms weerstanden nodig heeft heb ik op de csync lijn een 470 ohms weerstand in serie gezet met een 220 uF condensator. Dit omdat de Mega Drive TTL niveau csync signalen uitstuurt ipv een 75 ohms signaal. Op deze manier krijg je het signaal binnen de voltages die de tv/framemeister verwacht. Detail: Als ik dit niet doe werkt de kabel niet op mijn Hydra scart switch.

Een volgende batch kabels zal ik aan werken zodra ik weer een bestelling bij Tasker gedaan heb. Ik denk dat ik dan wat makkelijker soldeerbare kabels ga maken (CD-i... gebruikt gewoon aan beide kanten scart, evenals mijn Amiga CD32 en mijn gemodde Intellivision en Videopac G7000 die beide een grote din connector hebben = makkelijker soldeerbaar).

Voorlopig geniet ik van perfecte video signalen, en veel betere audio (zonder ruis) dan in mijn kabels van retro gaming cables, en dat voor ongeveer 15 euro per kabel. Toppie!

-------------------------------------------------------------UPDATE------------------------------------------------------------

Ik heb in de (lange) tussentijd weer 14 meter kabel besteld. Genoeg om wat werk te doen aan de Amiga CD32, de CD-i, de Master system 1, de Neo Geo AES, de Intellivision, de Videopac en de Atari 2600. Mijn Turbografx 16 zal nog even moeten wachten gezien ik daar een 9 pin mini din voor nodig heb die mijn standaard leverancier ineens niet meer op voorraad had.

Het gemakkelijke aan alle voorgenoemde consoles is dat ze ofwel DIN naar Scart zijn (Atari 2600, Intellivision, Videopac, Master System 1 en Neo Geo AES) ofwel scart naar scart (Amiga CD32 en CD-i). Dat maakt de connectors gangbaar en gemakkelijk te bemachtigen. Zodoende maak ik dan ook niet van alle kabels foto's. Ik heb hieronder voor het gemak even de kabel voor de Atari 2600 gefotografeerd. De 2600 rgb mod van Tim Worthington komt met een 8 pin mini din chassis deel. Ik heb er echter voor gekozen om een 8 pins DIN chassis te nemen omdat dit qua connector op de kabel gewoon iets makkelijker soldeert.

TIP: Als je het leuk vindt om zelf mods te installeren, kies dan bij de interne connecties naar je chassis deel altijd voor een al bestaande pin out. Zo heb ik voor mijn atari 2600 de pinout gepakt van een Neo Geo. Mocht ik dan ooit mijn Atari 2600 verkopen dan kan ik erbij vermelden dat een standaard Neo Geo kabel werkt.

Atari 2600

Hieronder staat een plaatje van de Tasker kabel die ik gebruik voor mijn consoles. Uit mijn hoofd is dit de C164 (niet de C164S variant, die heeft nog een ader extra). Zoals te zien zijn er 7 aders beschikbaar en aangezien ik alles via een Framemeister op een LED tv speel heb ik geen 5V signaal nodig. 7 aders zijn dus voldoende voor RGBs, 2x audio en GND.

Afbeelding

Aan de kant van de scart connector maak ik altijd gebruik van alle contactpunten voor aarde. Dus voor R, G, B, audio en nog een aparte aarde draad. Ik heb slechte ervaringen met minder goed geaarde kabels en neem dus altijd de tijd om alles goed aan aarde te leggen.

Voordat ik ga solderen tin ik alles en zorg ik voor krimpkous ter isolatie. Dan krijg je zoiets. In dit geval dus de kabel voor de Atari 2600, die enkel mono geluid bezit. In de scart connector lus ik echter beide audiokanalen aan elkaar.
Afbeelding

Aan de andere kant komt de DIN connector. Eigenlijk zijn deze connectors niet bedoeld voor een scart kabel met een dikte van 11mm. Met name de trek ontlasting is opletten omdat die soms niet helemaal lekker "grijpt". Een drupje epoxy doet vaak wonderen :-) Tijdens het solderen van deze connecties is een derde hand (en afhankelijk van de grootte van de plug en de staat van je ogen een vergrootglas) geen overbodige luxe. Met name bij de wat mindere kwaliteit DIN connectors merk ik dat het dusdanig lang duurt om de contactpunten voor te tinnen dat soms het plastic waar de pinnen doorheen zitten smelt. Je duwt dan soms de pinnen scheef. Dat is gemakkelijk op te lossen door de connector even in een bijbehorend chassis deel te duwen zodat de pinnen netjes recht blijven. Wat betreft de afscherming... ik knip zo'n beetje twee derde weg bij alle draden. De rest draai ik samen en verbind ik met de aarde draad. Zo ligt ook alles aan de kant van de DIN plug netjes en goed aan aarde.
Afbeelding

De laatste stap die ik altijd probeer te nemen is krimpkous om alle connecties heen. Met name bij dit soort korte verbindingen is dat lastig omdat vaak tijdens het solderen de krimpkous al krimpt en je hem daarna niet meer over het contactpunt heen kan schuiven. Onderstaande foto geeft aan dat het niet altijd netjes lukt. Werken doet het echter als een tierelier :-)
Afbeelding

Inmiddels geniet ik nu van perfecte beeldkwaliteit op zo'n beetje de helft van mijn consoles. Next up... Turbografx 16, SNES en PS1!

-------------------------------------------------------------UPDATE------------------------------------------------------------

Aan de beurt is dus de Turbografx kabel. Ik gebruik voor mijn Turbografx een dB booster die in de achterkant in de expansion port kikt. De aansluiting hiervoor is hetzelfde als een mega drive 2 aansluiting. Een 9 pins mini din dus... zucht...

Eerst even de juiste connector besteld via ebay. Duurde een anderhalve week maar voor een paar cent vanuit China zonder verzendkosten mogen we niet klagen ;-)
De eerste truuk die ik altijd doe bij dergelijke kleine pluggen is de behuizing van de plug geschikt maken voor de (te) dikke kabel. De behuizing bestaat uit een buitenste plastic huls waar ik de ingang afsnijd om hem geschikt te maken voor de kabel. Hieronder zie je hoe dat eruit ziet.
Afbeelding

Binnen in deze huls ligt een tweede plastic huls waarin de eigenlijke connector met soldeerpunten zit. Ook de ingang van deze huls moet breder gemaakt worden. Ik gebruik een Dremel tool om voorzichtig de ingang waar de kabel in moet groter te maken. Ter vergelijking een origineel eronder.
Afbeelding

Als je ze dicht maakt is duidelijk te zien dat het gat groter is waar de kabel doorheen gaat. Netjes is het niet, maar dat hoeft ook niet gezien dit binnenin de eerste huls zit.
Afbeelding

Daarna is het solderen aan de beurt. Ik bekijk altijd eerst nauwkeurig waar alles in de connector komt te zitten. De lengte van de draden is erg belangrijk in zulke kleine connectors. Ik heb ervoor gekozen om eerst kleine, dunne, korte draden aan de connector te solderen, zoals al eerder in dit topic te lezen was. Daar aan vast komen de draden in de kabel zelf. Zodra je alles stript en bloot hebt liggen ziet mijn scart kabel er zo uit.
Afbeelding

Zoals te zien is... een hoop afscherming (en dus aarde). Ik probeer altijd 2/3 van alle afscherming af te knippen. De rest bundel ik samen met de aarde. De kort geknipte aarde draden zien er dan zo uit.
Afbeelding

Nadat alles aan elkaar vast gesoldeerd is gebruik ik epoxy in de connector om de draden te fixeren gezien er nagenoeg geen trekontlasting meer is. Een kloddertje twee componenten epoxy voor plastic doet wonderen.
Afbeelding

Daarin leg ik de connector. Het zelfde doe ik met de andere helft. Dichtschuiven en de aangepaste huls erover en klaar is kees! Althans... met één kant ;-)
Afbeelding

Het is trouwens handig om eerst even te testen voordat alles permanent ge-epoxied wordt. Het doel daarvan mag natuurlijk duidelijk zijn. Als alles dan goed werkt zou het beeld er als volgt uit moeten zien:
Afbeelding

En als laatste nog even een totaal shot van hoe de scart switch er nu bij hangt. Er zijn nog 4 slots open, waarvan er 2 bezet gaan worden door de snes en de PS1, maar daarvoor moet ik eerst weer kabel hebben... Wordt vervolgd!
Afbeelding

In de tussentijd heb ik ook de PS1 en SNES kabels in elkaar gezet. Ik heb van een whatever site 2 spotgoedkope kabels gekocht. De enige functie hiervan is als donor voor de connectors, gezien de Playstation en Nintendo Multi out connector niet los te koop zijn. Met een mesje snij ik voorzichtig de kabel los, zo dicht mogelijk tegen de plug aan. Dergelijke pluggen hebben eigenlijk altijd een naad lopen omdat ze aan elkaar gesmolten of gelijmd zijn. Met een scalpel is het mogelijk om deze behuizingen open te kraken. Dat ziet er dan zo uit voor de SNES.

Afbeelding

Natuurlijk moet het restje kabel nog van de connector af gehaald worden, en opnieuw het gat voor de kabel groter geveild worden. Next up... solderen van alle connecties. Al te zien is dat ik in onderstaande afbeelding al geveild heb. Deze connector is klaar om in elkaar gezet te worden met epoxy (eerst testen!!!). Daarna 24 uur met een lijmklem goed laten uitharden en klaar voor gebruik!

Afbeelding

Hieronder tevens nog een paar plaatjes van de PS1 kabel

Afbeelding

Afbeelding

Next up... een scart naar scart voor tussen de Hydra scart switch en de framemeister. Ik heb daar al een degelijke scart kabel tussen zitten, maar er is nog anderhalve meter kabel over en op die manier is alles van hetzelfde type kabel. Stay tuned... ;-)

Als laatste dan de scart naar scart kabel. Zojuist afgerond. Daar is verder niet zo heel veel boeiends aan te zien, behalve dan dat ik me bedacht nog geen enkele foto gepost te hebben van het soldeerwerk op de scart connector, vandaar onderstaand plaatje. Ik probeer dus altijd zoveel mogelijk aarde te gebruiken, wat ook te zien is. Waar mogelijk gebruik ik krimpkous op de connector, dit kan echter niet altijd, zoals op de blauwe en groene lijnen hier te zien is. Nogmaals... verder niet veel bijzonders aan te zien.

Afbeelding

Laatst bijgewerkt door unstablewarpfield op 27 mei 2018, 16:21, in totaal 7 keer bewerkt.

"I cannae change the laws of physics, captain!"
unstablewarpfield

Re: Homemade RGB kabels

Berichtdoor Marth Daul » 06 aug 2017, 19:58

Nice, van plan om je kabels ook te koop aan te bieden ?

May the Force be Cute :cool:
Marth Daul

Re: Homemade RGB kabels

Berichtdoor unstablewarpfield » 06 aug 2017, 20:40

Marth Daul schreef:Nice, van plan om je kabels ook te koop aan te bieden ?

Das een goeie. Heb ik eigenlijk nog niet over nagedacht. Ik heb wel een aantal zelf ontworpen boardjes liggen voor de Videopac, Intellivision en de Amiga cd32. Mogelijk dat ik die ooit nog eens te koop aan biedt.
Ik moet wel eerlijk bekennen dat het solderen van dergelijke kabels altijd meer tijd kost dan verwacht, tenzij het echt rechttoe rechtaan solderen is, als in... scart naar scart of din naar scart. Gangbare connectors zegmaar die je zo bij Conrad kunt bestellen bij wijze van spreken. Alles wat daarbuiten valt (Atari jaguar, alle Nintendo's met een multi AV, PS1 en PS2, xbox enz) is moeilijker om een serie kabels voor te maken. Ik kan ook geen goede source vinden om die connectors te kopen. Mocht iemand daar nog tips voor hebben... ze zijn van harte welkom. Voorlopig moet ik het maar doen met goedkope kabels waar ik dan de connector af sloop om te her solderen op mijn kabel...

unstablewarpfield

Re: Logboek: Homemade RGB kabels

Berichtdoor Padre_Abraham » 09 aug 2017, 08:02

Voor de Amiga heb je meende ik een 23-pins connector nodig. Deze schijnen nogal duur te zijn en minder makkelijk te vinden. Ik heb ooit een batch van die kabels besteld (Amiga naar scart) van een Griek en die gebruikte een goedkopere 25-pins connector waar hij dan 2 pinnen afsleep. Werkt perfect.
Padre_Abraham

Berichtdoor unstablewarpfield » 09 aug 2017, 08:28

Voor de amiga cd32 heb ik dit gemaakt. Deze schuift in de expansion port aangezien ik niets aan de console zelf wilde veranderen. De 182 pin edge connector was lastig te vinden... maar... ik kan hem nu via een simpele scart naar scart connector aansluiten. Super mooi beeld!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Laatst bijgewerkt door unstablewarpfield op 16 aug 2017, 20:34, in totaal 1 keer bewerkt.

unstablewarpfield

Berichtdoor Dynamike » 09 aug 2017, 10:53

Mooi werk hoor, bizar vind ik het altijd om te zien wat mensen allemaal maken. En helemaal op dit vlak. Gisteren was ik bij een stel kameraden die een muziek studio hebben. Daar staan dan ook apparaten in die door één iemand zijn gemaakt. Ik snap dat niet, dat iemand zoiets kan. Dat heb ik ook als ik dan dit soort kabels en boardjes zie. Heel erg nice!

Afbeelding
Dynamike
Beheerder

Berichtdoor Seroczynski » 09 aug 2017, 13:40

Lekker bezig man. Leuk om te zien dat je dit eigenlijk ook zelf kan. Ik ben benieuwd naar eventuele andere kabels :)
Seroczynski

Berichtdoor unstablewarpfield » 09 aug 2017, 14:23

Bedankt voor de complimenten en leuk dat er interesse is! Ik denk dat ik volgende week ergens wel weer een meter of 10 aan kabel bestel om de volgende serie te maken. Ik zal dan ook proberen om foto's van het soldeer werk en de binnenkant van de connectoren te nemen.

unstablewarpfield

Berichtdoor segatarian » 09 aug 2017, 14:41

netjes hoor en dingen die met epoxy worden verlijmd zijn everlasting :)
segatarian

Berichtdoor Jake Armitage » 09 aug 2017, 21:06

Jij bent niet bang voor een beetje secuur soldeer werk zo te zien :thumbup: .Knap werk!

Afbeelding
----------------- Verkoop ----------------- Verzameling ------------------ Top 100 VGM -------------------
Jake Armitage

Berichtdoor Superplayer » 09 aug 2017, 23:55

Mooi werk hoor!

Ik heb zelf RGB kabels die van coax kabel zijn gemaakt, met elk signaal individueel afgeschermd. Zover ik weet is dit het beste wat er bestaat. Zou wel eens benieuwd zijn of er verschil is met jouw high end kabels voor bijv snes.
Superplayer

Berichtdoor unstablewarpfield » 10 aug 2017, 00:17

In principe zou het verschil minimaal moeten zijn. Mijn rgb en audio signalen zijn immers ook individueel gevlochten afgeschermd. Ik heb nagedacht over mini coaxiale kabel. Ik kon echter toch niet helemaal vinden wat ik zocht en ben uiteindelijk voor individueel afgeschermde Tasker kabel gegaan. Om eerlijk te zijn vraag ik het me af of er in die 2 meter kabel echt waarneembaar verschil gaat zijn. Ik ben redelijk precies en kan me echt ergeren aan elk pietluttig ruisje, zowel in video als audio. Met mijn huidige kabels is me nog niets opgevallen :-)

unstablewarpfield

Berichtdoor Padre_Abraham » 10 aug 2017, 10:42

strak werk !!
Padre_Abraham

Berichtdoor unstablewarpfield » 04 mei 2018, 17:56

En om ook dit draadje maar weer eens uit de krochten van het internet te halen... Ik heb in de tussentijd niet stilgezeten. Inmiddels zijn mijn CD-I, Neo Geo AES, Amiga cd32, Master System 1, Videopac G7000 (homemade rgb mod) en Intellivision (homemade rgb mod) ook voorzien van dikke afgeschermde kabels. Next up... de Atari 2600 en de turbografx 16 (beiden wat "lastiger" ivm mini din pluggen.) Voor de liefhebbers zal ik van de laatste twee weer wat plaatjes schieten. Alle andere consoles zijn standaard din naar scart of scart naar scart pluggen. So far... so good :-D

unstablewarpfield

Berichtdoor Apenheul » 04 mei 2018, 19:14

Ik ben wel benieuwd met name die voor de turbografx kabel, fijn dat het topic weer leven in zich krijgt :)
Apenheul
Beheerder

Berichtdoor VASH SAN » 04 mei 2018, 19:56

Respect hoor, ik zit zelf ook in de elektrotechniek maar als ik ergens de schurft aan heb is het solderen. Altijd te weinig ruimte in die connectoren en zelfs met een 3e handje te weinig handen.
VASH SAN

Berichtdoor unstablewarpfield » 04 mei 2018, 21:05

Thanks! En tja... solderen vind ik eigenlijk wel leuk. Zolang je goed materiaal hebt en degelijke verbindingen aan legt waarmee je signaal kwaliteit omhoog gaat heb ik het er wel voor over om wat te priegelen.

Btw... Wat ik merkte met mijn hydra scart switch is dat deze inderdaad last heeft van TTL niveau csync signalen. Onze vriend van retrorgb heeft daar ook al een stuk over geschreven op zijn website. Ik merk bijvoorbeeld dat het sync signaal van de amiga cd32 via het expansion slot ook op TTL niveau uitgestuurd wordt. Nadat ik daar een 330 ohm weerstand aan had hangen viel het voltage op de sync lijn pas binnen 75 ohms impedantie en kreeg ik een mooi scherp RGB beeldje. Hetzelfde geldt voor mijn zelf ontworpen RGB mod voor de Intellivision. Die mod heb ik een tijd geleden bedacht en ik heb er niet bij stilgestaan dat de console TTL sync uitstuurt, met tot gevolg een 4,7V sync signaal waar opnieuw de hydra niets mee kan. 470 ohm en 10 uF erachter en het zaakje draait echter als een zonnetje. Ik haal hier serieus zoveel meer voldoening uit dan gewoon mijn kabeltjes kopen :-)

unstablewarpfield

Berichtdoor unstablewarpfield » 06 mei 2018, 14:59

Opening post ge-update met wat foto's :-)

unstablewarpfield

Berichtdoor retrogamebrothers » 06 mei 2018, 16:31

Dit vind ik helemaal fantastisch!! Ben momenteel bezig om alles aan te sluiten op zowel mijn Framemeister als mijn PVM en wil echt het perfecte RGB signaal dat mogelijk is. Heb voornamelijk kabels van retrogamingcables.uk maar vind de Packapunch! series te duur. Desondanks is dat wel wat ik wil...

Ik ben nog een n00b met de soldeerbout, maar ik leer snel. Het zelf maken van deze kabels is denk ik wel iets dat zou lukken, ik had er alleen nog nooit echt over nagedacht. Bedankt voor je toffe foto's en idee!

Afbeelding
retrogamebrothers

Berichtdoor Jeroen » 12 mei 2018, 23:01

unstablewarpfield schreef:En om ook dit draadje maar weer eens uit de krochten van het internet te halen... Ik heb in de tussentijd niet stilgezeten. Inmiddels zijn mijn CD-I, Neo Geo AES, Amiga cd32, Master System 1, Videopac G7000 (homemade rgb mod) en Intellivision (homemade rgb mod) ook voorzien van dikke afgeschermde kabels. Next up... de Atari 2600 en de turbografx 16 (beiden wat "lastiger" ivm mini din pluggen.) Voor de liefhebbers zal ik van de laatste twee weer wat plaatjes schieten. Alle andere consoles zijn standaard din naar scart of scart naar scart pluggen. So far... so good :-D

Toevallig krijg ik morgen één of twee CD-i spelers in huis, cadeau van m'n vader.
Ik wil er uiteraard tijd in steken om het geheel te reviseren waar het mij lukt.
Echter weet ik niet of deze speler of spelers RGB zijn uitgevoerd.
Ik ben iig wel benieuwd naar je kabel voor jouw CD-i speler.

Ik heb overigens qua retro kabels nog wel een scart to scart liggen van QED, ik meen de AV21.

Jeroen

Berichtdoor unstablewarpfield » 13 mei 2018, 00:09

Het model cd-i wat ik heb is de 220. Deze heeft aan de achterkant een blauwe scart aansluiting zoals een videorecorder of dvd speler. Hieronder gauw even een plaatje gegoogled.
Afbeelding

Wel even rekening houden met de richting van het audio signaal als je audio door de scart kabel stuurt. De cd-i stuurt audio naar pin 1 en 3 van de scart connector. De tv verwacht audio op pin 2 en 6. De kabel heeft dus aan beide kanten een scart connector en heeft een "richting". Natuurlijk kun je als alternatief ook een RCA audio kabel gebruiken naar een extern audio apparaat.

unstablewarpfield

Berichtdoor Jeroen » 18 mei 2018, 15:16

unstablewarpfield schreef:Het model cd-i wat ik heb is de 220. Deze heeft aan de achterkant een blauwe scart aansluiting zoals een videorecorder of dvd speler. Hieronder gauw even een plaatje gegoogled.
Afbeelding

Wel even rekening houden met de richting van het audio signaal als je audio door de scart kabel stuurt. De cd-i stuurt audio naar pin 1 en 3 van de scart connector. De tv verwacht audio op pin 2 en 6. De kabel heeft dus aan beide kanten een scart connector en heeft een "richting". Natuurlijk kun je als alternatief ook een RCA audio kabel gebruiken naar een extern audio apparaat.

Ik durf niet te zeggen of de QED AV21 richtinggebonden is...ik "vrees" van niet.
Dus dan moet ik daar tzt nog achteraan.

Andere vraag: Is jouw 220 met of zonder RGB?
In geval van met; is dat standaard of door jou zelf gedaan?

Jeroen

Berichtdoor unstablewarpfield » 19 mei 2018, 18:26

Mijn 220 is met rgb en dat zat er standaard ingebouwd. Ik heb sterk het idee dat alle PAL 220 modellen uitgevoerd zijn met de blauwe scart socket op de achterkant. Ik ga er een beetje van uit dat ook alle 220 modellen rgb uitsturen door die socket. 100% zeker ben ik daar niet van gezien ik maar één 220 bezit en gezien heb... wellicht dat iemand anders hier nog wat meer over kan zeggen.

unstablewarpfield

Berichtdoor Jeroen » 19 mei 2018, 22:17

Die vraag stelde ik al eens soortgelijk hier op het forum, maar geen respons...
Misschien een domme vraag, maar hoe kon je zien dat jouw 220 RGB is uitgevoerd?

Jeroen

Berichtdoor unstablewarpfield » 19 mei 2018, 22:24

Dat kon ik niet. De 220 is altijd van mijn opa geweest maar de beste man is inmiddels half de 80 en had de cdi al jaren op zolder staan. Toen ik het apparaat kreeg en er een scart aansluiting op zat had ik al snel het vermoeden dat er rgb uit zou komen. Dat vermoeden werd bevestigd door een aantal verhalen die ik online tegenkwam maar om eerlijk te zijn is de beste manier om dit te testen gewoon een rgb scart kabel aan te sluiten en te kijken of dit werkt. Mijn framemeister werkt in ieder geval super icm de rgb uitgang van de 220. In mijn beleving zie je weinig europese apparaten met een scart uitgang die geen rgb uitsturen (waarom anders een connector met zoveel pinnen gebruiken?) Het is dus vrij logisch dat een pal cd-i met scart socket achterin rgb uitstuurt :-)

unstablewarpfield

Volgende