GBA schermen met backlight maar zonder ghosting

Modding, reparatie en randapparatuur

Re: GBA schermen met backlight maar zonder ghosting

Berichtdoor Arjan Gameboyman » 26 feb 2017, 11:51

ravengames schreef:
c4ke schreef:
Arjan Gameboyman schreef:Mocht je echt fan zijn van die originele GBA dan zou ik t zeker doen.

Kortgeleden heb ik een kant-en-klaar gemodde GBA met AGS-101 backlit scherm gekocht van @Seroczynski hier op 't forum. Nu heb ik zelf maar weinig gemerkt van het ghosting effect. Geen idee of er verschillende type AGS-101 schermen zijn hoor.

Ik prefereer nog altijd het gamen op de originele GBA. Hij ligt gewoon lekker in de hand, en met een goed verlicht scherm is het erg prettig gamen. Zeker een aanrader. :-)

je vergeet te melden dat de gba sp een headphonejack mist, geen originele gameboy games afspeelt en de accu minder lang meegaat dan gewone aa batterijen :tongue1: :thumbup:

Oei, nu ben je link bezig. Beetje mijn lievelingsconsole afkraken. :tongue1:

Zoals gezegd speelt hij wél die oude meuk af. Alleen de Gameboy Micro speelt die oude meuk niet. (En DS Phat en DS Lite)

Mensen zien de accu als voordeel tov batterijen. Het klopt dat hij minder lang mee gaat maar of hij nou 10 uur meegaat (GBA) of 5 uur (GBA SP). Het is nog steeds 2x zo lang als de PSP, PSVita, 3DS enz. Het ding makkelijk opladen of onderweg met een powerbank en usb kabel vind ik een sterk voordeel tov AA batterijen.
Accus slijten, maar je moet gewoon eens in de 5 jaar voor 5 euro zn accu kopen op ebay.

Ik speel altijd zonder geluid. Maar als je wilt kun je wel met headphones spelen... Dit is gewoon prima stereo geluid. Heeft zelfde geluidskwaliteit als de jack input op de normale GBA.
Afbeelding

De SP is the best! :party:

Enige waar mensen legit over mogen klagen is dat het bekrammend speelt. Zo dicht met je handen bij elkaar.
Dat is een argument waar ook een "easy grip" als oplossing voor kan dienen. Tevens zou met dat argument een GB, GBP en GBC ook vervelend spelen (=
Ik snap het zeker als mensen voorkeur bieden aan de zware oude GBA met backlight. Maar sterke argumenten zijn er niet. :tongue2:

Laatst bijgewerkt door Arjan Gameboyman op 26 feb 2017, 11:59, in totaal 1 keer bewerkt.
Arjan Gameboyman

Berichtdoor Arjan Gameboyman » 26 feb 2017, 11:58

Koldur schreef:Ik heb een heel goede grip voor de SP, daarmee ligt hij ontzettend goed in de hand. Enige punt is, dat de SP dus die proprietary batterijen gebruikt en de originele niet. De originele vind ik ook veel gaver eruitzien.

Nu lijkt nadat ik de powerknop en de contactpunten eromheen schoon heb gemaakt en de powerknop ook met een wattenstaaf wat contactspray bij heb gebruikt, het rode lampje en ineens uitvallen probleem opgelost is.

Probleem is dus helemaal opgelost door de printplaat schoon te maken? (=
De GBA en GBA SP zijn echt onverwoestbaar. Ik heb exemplaren binnengekregen die uit de 2de wereld oorlog leken te zijn. Na een goede schoonmaak beurt deden ze het allemaal weer.

Ik heb ook zn grip. Voor platformers of shooters is hij wel fijn. Maar ik speel veel RPG, dan heb ik die grip niet nodig.
Arjan Gameboyman

Berichtdoor Pius » 26 feb 2017, 12:43

De normale GBA speelt mijns inziens wel een stuk fijner dan de GBA SP. Maar tóch vind ik de SP gaver :)

"Come back when you can put up a fight."
Pius

Berichtdoor Koldur » 26 feb 2017, 12:56

Arjan Gameboyman schreef:
Koldur schreef:Ik heb een heel goede grip voor de SP, daarmee ligt hij ontzettend goed in de hand. Enige punt is, dat de SP dus die proprietary batterijen gebruikt en de originele niet. De originele vind ik ook veel gaver eruitzien.

Nu lijkt nadat ik de powerknop en de contactpunten eromheen schoon heb gemaakt en de powerknop ook met een wattenstaaf wat contactspray bij heb gebruikt, het rode lampje en ineens uitvallen probleem opgelost is.

Probleem is dus helemaal opgelost door de printplaat schoon te maken? (=
De GBA en GBA SP zijn echt onverwoestbaar. Ik heb exemplaren binnengekregen die uit de 2de wereld oorlog leken te zijn. Na een goede schoonmaak beurt deden ze het allemaal weer.

Ik heb ook zn grip. Voor platformers of shooters is hij wel fijn. Maar ik speel veel RPG, dan heb ik die grip niet nodig.

Blijkbaar wel ja, had de powerknop al eens eerder schoongemaakt, nu op jouw aanraden de printplaat ook maar eens onder handen genomen en voila! Had ik nooit verwacht het probleem te zijn totdat jij het hier meldde. Dank je daarvoor, nu werkt hij weer prima en heb ik niet het gevoel hem om te hoeven bouwen.
Dat van die batterijen snap ik wat je bedoel, alleen vraag ik mij af hoe lang de GBA SP batterijen nog gemaakt gaan worden. AA batterijen zullen volgens mij altijd gemaakt blijven worden. Maar dan kan ik altijd nog besluiten de ombouw te doen. Ik ga in ieder geval nog een goede GBA proberen te scoren en "just in case" daarvoor de ombouw materialen alvast aanschaffen.
Koldur

Berichtdoor Arjan Gameboyman » 26 feb 2017, 13:06

@ Koldur

Volgens mij hebben die accus niet echt een houdbaarheid. Ik kan t mis hebben hoor. Ik weet nog wel dat die third party accu packs voor GBC en normale GBA wel gaan lekken na een tijdje. Maar volgens mij gebeurd dat niet met deze GBA SP accu's.

Dus dan zou je net zo goed 4 of 5 accu packs kunnen kopen.

Ik gok het er zelf wel op dat de accus gemaakt zullen blijven. De GBA blijft retro en word alleen maar meer retro.
Arjan Gameboyman

Berichtdoor Koldur » 26 feb 2017, 13:22

Ja, het verschil met de oude accu packs en de GBA SP accu's is dat de oude NiMH of Ni-cad batterijen waren en die van de SP Li-Ion is, maar dan nog, gaan ook die Li-Ion in de loop der jaren achteruit. Misschien dat ik mij hier te druk om maak, ik wil de originele GBA natuurlijk ook gewoon omdat het een mooi apparaat is en voor in mijn collectie!
Koldur

Berichtdoor Gozert » 26 feb 2017, 13:34

De originele GBA haalt overigens de 20 uur op twee AA batterijen. Zelfs iets meer met een backlit scherm omdat die gebaseerd zijn op veel efficiëntere technologie.

Het belangrijkst blijft echter de vorm. Ik heb nogal grote handen en dan is het gewoon vragen om kramp bij de SP. Vooral de schouderknoppen zijn gruwelijk irritant, tenzij ik m'n middelste kootjes gebruik in plaats van m'n vingertoppen maar dat is ook weer zo ongemakkelijk.

Oh, en een AGB plus zo'n aftermarket scherm en ribbon cable adapter was ook goedkoper dan een AGS-101. :laugh:
Gozert

Berichtdoor Arjan Gameboyman » 26 feb 2017, 14:17

In demo stand gaan ze 20 uur mee ja. Ik heb ook van die vergelijkingsvideo's gezien (This does not compute)
Maar als je ermee speelt zn 10 a 15 uur. Staat ook op de Nintendo website.

Anyway dat is super lang.
5 uur gameplay op een SP is óók super lang. :p

Ik heb ook zn setje gekocht van een GBA behuizing + glazen lens. Was iets van 9 dollar inc verzending en was echt super kwaliteit.
Als je goed zoekt hoeft t idd niet zo duur te zijn. En als je een easy grip voor de SP niet fijn vind en geen last hebt van t gewicht of de D-pad van de originele GBA snap ik helemaal dat daar je voorkeur ligt.
Arjan Gameboyman

Berichtdoor Genjuro » 16 jun 2017, 09:58

Het lijkt mij een leuk (beginners) project om een GBA te gaan modden met o.a. een back light scherm en kwam op deze site:
https://www.deadpanrobot.co.uk/game-boy-advance-agb/backlit-lcd-mod/backlit-replacement-lcd-for-game-boy-advance-sp-agb-bl-lcd

Deadpan Robot ziet er uit als een waar Walhalla voor de Game Boy modder en de prijzen lijken mij mee te vallen. Ze hebben ook genoeg moois voor de andere Game Boy varianten.

Heeft iemand ervaring met dit soort schermen of deze site?

Er wordt hier verder niet gesproken over dat het ene scherm beter bij een 32-pin of 40-pin GBA past dan het ander, of maakt dat bij deze schermen geen verschil?

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Genjuro

Berichtdoor ravengames » 17 jun 2017, 11:09

Genjuro schreef:Het lijkt mij een leuk (beginners) project om een GBA te gaan modden met o.a. een back light scherm en kwam op deze site:
https://www.deadpanrobot.co.uk/game-boy-advance-agb/backlit-lcd-mod/backlit-replacement-lcd-for-game-boy-advance-sp-agb-bl-lcd

Deadpan Robot ziet er uit als een waar Walhalla voor de Game Boy modder en de prijzen lijken mij mee te vallen. Ze hebben ook genoeg moois voor de andere Game Boy varianten.

Er wordt hier verder niet gesproken over dat het ene scherm beter bij een 32-pin of 40-pin GBA past dan het ander, of maakt dat bij deze schermen geen verschil?

Hoogste prijzen die ik tot nu toe ben tegenkomen! :wallbash:

Prijzen van shells zitten vaak rond de 5 euro. Deze gasten hanteren 10 pond!

Klik hier voor mijn store! http://www.ebay.nl/usr/classicsingaming

Like de Facebook pagina voor 10% korting!: www.facebook.com/classicsingaming
ravengames

Berichtdoor Arjan Gameboyman » 19 jun 2017, 02:48

Genjuro schreef:Het lijkt mij een leuk (beginners) project om een GBA te gaan modden met o.a. een back light scherm en kwam op deze site:

Ik heb zowel bij Deadpan Robot als bij Hand-held legend een keer wat besteld. Handheld legend kreeg ik sneller binnen en was iets goedkoper volgens mij.
Maar allebij leveren ze zonder gebruiksaanwijzing, tips of wat dan ook. Best prijzig maar je hebt de voordelen van een webwinkel, is misschien betrouwbaarder dan ebay qua kwaliteit, i dont know.
Arjan Gameboyman

Berichtdoor Seroczynski » 19 jun 2017, 08:13

Op eBay is prima GBA replacement spul te vinden, en dat is vaak exact hetzelfde als dat door de webwinkels aangeboden wordt. Ook garantieafhandeling doet niet onder op eBay. Gewoon een 'grote speler' op eBay gebruiken.
Seroczynski

Berichtdoor Genjuro » 19 jun 2017, 09:15

Ok, bedankt voor de tips :thumbup1:, de prijzen bij die sites liggen dus toch wel wat hoger dan bijvoorbeeld Ebay.
Wel wat jammer dat er geen handleiding bij geleverd wordt, maar gelukkig is er op Youtube ook genoeg te vinden.

Heeft iemand ervaring met de nieuwe schermen, of doen deze niet onder van het originele spul?

Genjuro

Berichtdoor Arjan Gameboyman » 19 jun 2017, 09:40

Je moet geen originele schermen erin zetten. Dat is zonde. Ook hebben die schermen wat last van ghosting.
Er zijn verschillende namaak schermen, verschillende printplaten en verschillende ribbon cables. Weet waar je aan begint he ;)
Arjan Gameboyman

Berichtdoor Genjuro » 19 jun 2017, 09:54

Ik zou dan voor een nieuw scherm gaan, het is inderdaad zonde om een originele AGS 101 kapot te maken voor alleen het scherm en daarnaast is een
AGS 101 ook best wel prijzig.

Ik had al iets gelezen over dat sommige combinaties van boards(32- / 40pins) en (AGS) schermen niet helemaal goed met elkaar matchen. Geldt dit ook voor de nieuwe (namaak)schermen?

Genjuro

Berichtdoor Seroczynski » 19 jun 2017, 10:05

Arjan Gameboyman schreef:Je moet geen originele schermen erin zetten. Dat is zonde. Ook hebben die schermen wat last van ghosting.
Er zijn verschillende namaak schermen, verschillende printplaten en verschillende ribbon cables. Weet waar je aan begint he ;)

Ik heb er nu drie gemaakt met originele AGS-101 schermen. Die werken echt perfect, net zoals in de originele AGS-101.
Seroczynski

Berichtdoor Arjan Gameboyman » 19 jun 2017, 10:43

Ik zeg ook niet dat t niet kan.
101 schermen hebben alleen ghosting, en t is zonde aangezien de 101s al zeldzaam genoeg zijn.
Maak je er veel uren gebruik van? Bij mij ging die combi na een flink aantal uur problemen opleveren.
Arjan Gameboyman

Berichtdoor Seroczynski » 19 jun 2017, 11:13

Arjan Gameboyman schreef:Ik zeg ook niet dat t niet kan.
101 schermen hebben alleen ghosting, en t is zonde aangezien de 101s al zeldzaam genoeg zijn.
Maak je er veel uren gebruik van? Bij mij ging die combi na een flink aantal uur problemen opleveren.

Weet je zeker dat er ghosting is, en dat je het niet hebt over incompatible mixes van typen schermen en moederborden? Ik heb namelijk enkel ghosting waargenomen bij incompatible mixes, maar zie er niets van op mijn modded systemen.

Edit: Ik zie via Google ook enkele mensen melden dat het zo is. Denk dat het mij niet zo opvalt op dat kleine schermpje anders. Maar ik vraag me af of de Chinese after-market schermpjes beter zijn dan de OEM Nintendo schermen.
Seroczynski

Berichtdoor Arjan Gameboyman » 19 jun 2017, 12:15

Seroczynski schreef:

Weet je zeker dat er ghosting is, en dat je het niet hebt over incompatible mixes van typen schermen en moederborden? Ik heb namelijk enkel ghosting waargenomen bij incompatible mixes, maar zie er niets van op mijn modded systemen.

Edit: Ik zie via Google ook enkele mensen melden dat het zo is. Denk dat het mij niet zo opvalt op dat kleine schermpje anders. Maar ik vraag me af of de Chinese after-market schermpjes beter zijn dan de OEM Nintendo schermen.

Ik speel meestal op mijn standaard SP ags-101. Maar hij heeft wel ghosting. Dat hebben ze allemaal, en anders krijgen ze t binnenkort. Ik vind t zelf geen ramp ofzo. Nintendo spul draait toch vaak meer om de gameplay dan graphics. Maar waarom niet een aftermarked scherm wat beter is en waar je geen originele 101 voor hoeft te slopen? Dus ja, sommige aftermarket schermen zijn beter, zelfs beter dan DS Lite schermen. (Met beter bedoel ik niet helderder trouwens.)
Arjan Gameboyman

Berichtdoor Seroczynski » 19 jun 2017, 12:26

Arjan Gameboyman schreef:
Seroczynski schreef:

Ik speel meestal op mijn standaard SP ags-101. Maar hij heeft wel ghosting. Dat hebben ze allemaal, en anders krijgen ze t binnenkort. Ik vind t zelf geen ramp ofzo. Nintendo spul draait toch vaak meer om de gameplay dan graphics. Maar waarom niet een aftermarked scherm wat beter is en waar je geen originele 101 voor hoeft te slopen? Dus ja, sommige aftermarket schermen zijn beter, zelfs beter dan DS Lite schermen. (Met beter bedoel ik niet helderder trouwens.)

Ik meende dat de meningen over de after-market schermen online nogal verdeeld waren, voornamelijk op Reddit. Nou heb ik daar geen concrete voorbeelden bij en ik heb deze schermen zelf nooit getest omdat ik het liefste met "originele hardware" werk, maar jouw mening prikkelt mij wel om eens een after-market schermpje aan te schaffen om het zelf uit te proberen :)
Seroczynski

Berichtdoor Arjan Gameboyman » 19 jun 2017, 12:49

Je vergeet iets.
Er zijn verschillende soorten aftermarked schermen. Dus logisch dat de meningen verschillend zijn...
En "de goede" vinden kan bijna niet anders dan trial en error.

Of je koopt gewoon zn backlight ding bij mij of ravengames. (=
Arjan Gameboyman

Berichtdoor Genjuro » 19 jun 2017, 13:30

Op deze site staat een overzicht van welke boards en originele schermen goed samen gaan:
https://gist.github.com/grantland/8c112548b44aa87dced2

Info over aftermarket schermen is lastiger te vinden.

Genjuro

Berichtdoor ravengames » 19 jun 2017, 13:31

Arjan Gameboyman schreef:Je vergeet iets.
Er zijn verschillende soorten aftermarked schermen. Dus logisch dat de meningen verschillend zijn...
En "de goede" vinden kan bijna niet anders dan trial en error.

Of je koopt gewoon zn backlight ding bij mij of ravengames. (=

Dan heb je wel kwaliteit :thumbup:

Klik hier voor mijn store! http://www.ebay.nl/usr/classicsingaming

Like de Facebook pagina voor 10% korting!: www.facebook.com/classicsingaming
ravengames

Vorige