Dit weekend live: Button Bashers review/artikelen forum

Nieuws over het forum en een plek voor jullie feedback.

Dit weekend live: Button Bashers review/artikelen forum

Berichtdoor Dynamike » 07 feb 2018, 09:56

-- Edit --
Als alles goed is gegaan kan iedereen, naar hartenlust, nu terecht op het artikelen- en review-gedeelte en daar zijn of haar review posten.

Beste vrienden en vriendinnen,

het is al een hele tijd in de maak, en sommige van jullie hebben er met jeukende handen op zitten wachten, maar dit weekend is het eindelijk zo ver. Er komt een nieuw onderdeel bij op Button Bashers: REVIEWS & ARTIKELEN.

Op dit moment zijn er hier en daar wat topics waar mensen reviews in plaatsen van games die ze gespeeld hebben, en het is zonde dat die samenkomen in één groot topic. Dat maakt het soms wat lastig leesbaar, maar terugvinden is al helemaal een ramp. Daarbij is het voor de zichtbaarheid op het net, via Google bijvoorbeeld, helemaal niet te indexeren. Dat is zonde van al het werk dat erin wordt gestoken door jullie. Daarom komt er een subforum bij voor reviews. Hierin staan zes subsubforums waarin reviews geplaatst kunnen worden. Onderaan dit bericht hebben we wat handvatten die je kunt gebruiken om je review beter leesbaar te maken. Deze staan ook in elke subsubforum zodat je deze ook daar kunt vinden.

Het Artikelen deel is voor mensen die graag een handleiding/guide/how-to/etc willen schrijven. Hoe maak je het beste een cart schoon, welke settings zijn het best voor je PVM of hoe vervang je dat lamme analoge stickje van je N64 controller. Eén plek waar iedereen dit soort dingen terug kan vinden.

Mocht je vragen hebben, schiet. Mocht je een topic hebben gemaakt ooit dat pas in artikelen of reviews en je wil die graag verplaatst hebben, stuur mij dan even een prive bericht. Heb je andere opmerkingen of wil je gewoon even juichen, doe het. Hieronder nog even de handvatten voor het maken van een review en dan kunnen we dit weekend (ergens op de zaterdag) los.

------------ Review handvatten ------------
Beste Button Basher,

wat tof dat je voornemens hebt om een review te tikken voor op het forum! We zijn enorm blij dat je de tijd wil nemen om je mening neer te pennen zodat andere leden kunnen lezen wat jij van een game vindt. Omdat jij je vrije tijd hierin steekt willen we je geen regels opleggen. Maar, we hebben wel wat tips voor je zodat je review prettig leest, er een beetje fatsoenlijk uitziet en mensen vaker jouw reviews willen lezen. Daarom hebben we hieronder een aantal tips op een rijtje die het schrijven van een review prettig voor het oog maken. En ook voor Google. Want ook die bekijkt de review en neemt deze op in de zoekresultaten.

• Per merk is er een subforum gemaakt. Plaats de game in bij het platform waarop jij de game hebt gespeeld. Ook als de game er voor meerdere platformen is. In de review zelf kan je aangeven dat de game "er ook voor console X en Y is"
  • Het onderwerp van je post/review. Begin deze met de de titel van de game - platform - review. Voorbeelden:
    • Super Metroid - SNES - Review
    • Devil Dice - PS1 - Review
    • Monster Hunter World - PC - Review
    Door dit te doen is het in één klap duidelijk welke game het is en op welk platform je het gespeeld hebt. SNES gaat in Nintendo, PS1 in Sony etc. Door het woord "review" toe te voegen aan het onderwerp van je post zal Google beter snappen waar het om gaat
  • Maak alinea's. Het lezen van lossen zinnen, of 1,5 regel per keer, of slechts een paar woorden en dan een enter werkt niet prettig. Als je het in blokken doet van 5/6 regels bijvoorbeeld, leest dit vele malen prettiger. En je kan op die manier bepaalde aspecten makkelijk opdelen
  • Zorg dat je plaatjes niet te klein zijn, maar ook niet te groot. Plaatjes die 100 bij 50 pixels "groot" zijn vallen in het niet. Een plaatje waarbij je drie keer moet scrollen is weer wat overdreven
  • Is iets goed, behoeft het minder uitleg dan als iets slecht is. Als er in een review staat "het verhaal is episch" weet iedereen genoeg. Dat je er niet op in gaat is logisch, je wil niets spoilen. Maar als je alleen zegt "dat het verhaal k#t is", dan moet je wel uitleggen waarom. "De besturing reageert accuraat en snel" zegt genoeg, "het bestuurt voor geen meter" benodigt uitleg
  • Eindig een review niet met een cijfer. De een geeft een slechte game een 4, de ander een 6. Vertel liever voor wie de game wel is, en voor wie niet. Als voorbeeld (en met de code om dit te kopieren) zien wij het graag als volgt:

Spelen als:
    Voor iedereen die van platformers houdt en niet zo snel opgeeft als het even tegen zit. Game XYZ is best pittig, maar geeft daardoor wel voldoening. Je kan de game vergelijk met game ABC, als je die tof vond, dan is deze dat zeker.
    Vermijden als:
    Iemand bent die slecht tegen zijn verlies kan en snel met een controller gaat gooien als het even tegen zit. Daarbij moet het 16-bit stijltje je wel aanspreken

Spoiler: weergeven
Code: Selecteer alles
[quote][color=#00BF00]Spelen als:[/color]

[color=#FF0000]Vermijden als:[/color]

[/quote]

Meer is er niet. Wellicht lijkt het veel, maar dat is het niet. Op deze manier willen de reviews, die iedereen kan en mag schrijven, overzichtelijk en leesbaar houden. Een YouTube video in je review? Altijd top. Plaatjes? Heerlijk. Kofschip? Mooi meegenomen :wink:

Heb je vragen, hulp nodig of wil je wellicht bij enig podiumvrees onze mening vragen? Schroom niet. Bel, PM of mail. Het mag allemaal!
------------ Review handvatten ------------

Heb je opmerkingen, vragen, schiet maar!

Afbeelding
Dynamike
Beheerder

Re: Dit weekend live: Button Bashers review/artikelen forum

Berichtdoor seffen99 » 07 feb 2018, 16:50

Ik vind dit een toffe ontwikkeling! (Behoeft dus minder uitleg).

Ik ga me zelf ook wagen aan een review (en mogelijk reviews) voor wat point and click games voor het mobiele platform.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
seffen99

Berichtdoor OldSchool » 07 feb 2018, 17:30

Nice! Waardevolle toevoeging aan het forum!

OldSchool

Berichtdoor LTGreenBean » 08 feb 2018, 11:11

Leuk :) misschien ga ik mij er dan ook wel weer aan wagen wat DC reviews te doen

GreenBean used to do Dreamcast reviews https://www.button-bashers.nl/viewtopic.php?f=11&t=3611
LTGreenBean

Berichtdoor Rikske » 08 feb 2018, 13:27

Heel goed idee, krijg nu ook wel zin om wat reviews te schrijven/opnemen.
Rikske

Berichtdoor Rookworst88 » 08 feb 2018, 14:12

Tof! Lijkt me een leuk streven om elke game die ik uitspeel een review te schrijven (mits die nog niet geschreven zijn natuurlijk ;) )

Rookworst88

Berichtdoor Dynamike » 10 feb 2018, 17:38

Als alles goed is gegaan kan iedereen, naar hartenlust, nu terecht op het artikelen- en review-gedeelte en daar zijn of haar review posten.

viewforum.php?f=36

Mocht er iets raars zijn dan horen we het graag.

Afbeelding
Dynamike
Beheerder

Berichtdoor synergy » 10 feb 2018, 17:54

Er kan nog niks gepost worden in het reviews forum (geen permissie).

Of ik moet nu al gebanned zijn :laugh:
synergy
Winnaar Gameroom Award 2018

Berichtdoor Dynamike » 10 feb 2018, 19:03

synergy schreef:Er kan nog niks gepost worden in het reviews forum (geen permissie).

Ik welk subforum probeer je te posten?

Afbeelding
Dynamike
Beheerder

Berichtdoor KillingRaptor » 10 feb 2018, 19:24

Super gedaaan mannen! Misschien ga ik er mij ook wel eens aan wagen, vroeger nog reviews geschreven maar dat is echt alweer wat jaartjes geleden ondertussen. Over de plaatjes die te groot zijn, het forum resized deze toch automatisch?

KillingRaptor

Berichtdoor synergy » 10 feb 2018, 19:59

Dynamike schreef:
synergy schreef:Er kan nog niks gepost worden in het reviews forum (geen permissie).

Dat was gewoon het reviews forum, maar toen stond er ook nog geen Nintendo, Sega etc. Nu werkt het wel!
synergy
Winnaar Gameroom Award 2018

Berichtdoor Dynamike » 10 feb 2018, 20:11

synergy schreef:
Dynamike schreef:

Of ik moet nu al gebanned zijn

Dat was gewoon het reviews forum, maar toen stond er ook nog geen Nintendo, Sega etc. Nu werkt het wel!
Aah top! Thanks voor het melden.

Afbeelding
Dynamike
Beheerder

Berichtdoor KillingRaptor » 11 feb 2018, 09:51

Als ik in de sectie van reviews zit kan ik niet meer terug naar het forumoverzicht via het knopje onder de banner wat in andere delen van het forum wel aanwezig is. Het enige wat je kan selecteren is reviews. Ik weet dat je ik wel gewoon op de banner kan klikken maar puur uit gewoonte wil ik altijd op forumoverzicht klikken.

KillingRaptor

Berichtdoor Dynamike » 11 feb 2018, 21:08

KillingRaptor schreef:Als ik in de sectie van reviews zit kan ik niet meer terug naar het forumoverzicht via het knopje onder de banner wat in andere delen van het forum wel aanwezig is. Het enige wat je kan selecteren is reviews. Ik weet dat je ik wel gewoon op de banner kan klikken maar puur uit gewoonte wil ik altijd op forumoverzicht klikken.

Klopt, dit is nog een soort van nawee van hoe de opzet oorspronkelijk in bedoeld was, ooit. Ga ik nog naar kijken. Maar thanks voor de reminder!

Afbeelding
Dynamike
Beheerder

Berichtdoor Arjan Gameboyman » 13 feb 2018, 12:03

Super leuk en handig.
Terugvinden is inderdaad een ramp in zn grote post.

Ik heb twee vraagjes:
- Komt er ook een gedeelte waar je consoles kunt reviewen? Dus bijvoorbeeld 3rd party hardware clones of een vergelijking tussen alle 6 Nintendo 3DS apparaten?
- Heeft t nut om je oude reviews, die dus verloren zijn gegaan in die paar massive topics te copy pasten in dit nieuwe gedeelte?

Afbeelding
Arjan Gameboyman

Berichtdoor Galious » 13 feb 2018, 16:53

Voor de vindbaarheid heeft het zeker nut om je oude reviews (al dan niet in een nieuw jasje gegoten voor het format) in het nieuwe gedeelte te plaatsen. Ik doe dat ook met een aantal van mijn reviews uit oude, algemene topics.

Hardware reviews kun je denk ik gewoon plaatsen in het betreffende subforum, dus een vergelijking tussen alle 6 Nintendo 3DS apparaten in het Nintendo subforum en hardware clones bij Overige.

nmkl pjkl ftmch
Galious
Moderator

Berichtdoor Gozert » 13 feb 2018, 22:54

Ik zou wel proberen de oudere recensies enigszins aan te passen op basis van de handvatten genoemd in de eerste post van dit topic waar nodig, maar verder is het inderdaad een goed idee!
Gozert
Moderator

Berichtdoor Dynamike » 13 feb 2018, 23:30

Hardware reviews mogen gewoon inderdaad onder de makert van de console, al vind ik persoonlijk een review van een console wat minder nuttig, want als er bagger games op zijn, dan is het nog steeds een bagger console :) Maar het mag altijd. Oude reviews mag je ook aan mij doorgeven, dan splits ik ze uit het topic. Ik heb sowieso nog wel wat splitsingen te doen, dus kom maar door.

Afbeelding
Dynamike
Beheerder

Berichtdoor Arjan Gameboyman » 14 feb 2018, 11:22

Galious schreef:Voor de vindbaarheid heeft het zeker nut om je oude reviews (al dan niet in een nieuw jasje gegoten voor het format) in het nieuwe gedeelte te plaatsen. Ik doe dat ook met een aantal van mijn reviews uit oude, algemene topics.

Hardware reviews kun je denk ik gewoon plaatsen in het betreffende subforum, dus een vergelijking tussen alle 6 Nintendo 3DS apparaten in het Nintendo subforum en hardware clones bij Overige.

Oke cool.
En als het om bijv om hardware clones gaan van Gameboy en Gameboy Advance, zet ik die dan bij Nintendo (omdat het een alternatief is op t originele spul) of bij overig?

Afbeelding
Arjan Gameboyman

Berichtdoor Dynamike » 14 feb 2018, 11:25

Arjan Gameboyman schreef:
Galious schreef:Voor de vindbaarheid heeft het zeker nut om je oude reviews (al dan niet in een nieuw jasje gegoten voor het format) in het nieuwe gedeelte te plaatsen. Ik doe dat ook met een aantal van mijn reviews uit oude, algemene topics.

Oke cool.
En als het om bijv om hardware clones gaan van Gameboy en Gameboy Advance, zet ik die dan bij Nintendo (omdat het een alternatief is op t originele spul) of bij overig?

Als ze puur en alleen die console afspelen, dan bij Nintendo, maar zaken als Retron 5 zeg maar, die morgen bij Overige. Als in het onderwerp maar duidelijk staat dat het om een clone gaat, dan is het prima.

Afbeelding
Dynamike
Beheerder