The Red Star - PlayStation 2 - Review

Of het nu om de PS1, PS2, PS3, PS4 of de handhelds gaat, alle reviews vind je hier

The Red Star - PlayStation 2 - Review

Berichtdoor Galious » 13 feb 2018, 16:47

Afbeelding

Budget titels roepen de nodige argwaan op bij gamers en dat is vaak terecht, maar zo nu en dan vind je ware pareltjes tussen de stapels letterlijk en figuurlijk goedkope troep. En waarlijk, The Red Star is een stralende ster aan het firmament van budget gaming. Maar onbekend maakt onbemind, echter is het nooit te laat om meer bekendheid (en beminning) te geven aan deze game!

The Red Star had oorspronkelijk al in 2004 uitgebracht moeten worden, maar door financiële problemen bij toenmalig uitgever Acclaim is de game jarenlang op de plank blijven liggen. Acclaim ging failliet en het spel werd uiteindelijk opgepikt door XS Games, een Amerikaanse uitgever van budget games, die het alsnog uitbracht op de PlayStation 2 in 2007 voor het schappelijke nieuwprijsje van 20 euro.

Afbeelding

Het spel is gebaseerd op een comic book serie van tekenaar/schrijver Christian Gossett, die zich afspeelt in een alternatieve, futuristische wereld waarin Rusland, omgedoopt tot de URRS (United Republics of the Red Star), een economische en militaire supermacht is waar industriële technologie en mystieke magie de drijvende krachten zijn.

Het is dat de informatie op de achterkant van het hoesje vertelt van deze comic book oorsprong, want anders had je het nooit geweten. Het spel zelf doet maar een zwakke poging om een achtergrondverhaal neer te zetten met niet meer dan een statisch scherm met een beetje tekst ter introductie van elk level. Een echte uiteenzetting van de setting en een context van de gebeurtenissen in de game wordt niet gegeven. Geen intro, geen cutscenes, geen voice-overs of comic book stijl intermissies, niets van dat alles. Aan de wel zeer minimalistische presentatie is duidelijk te merken dat The Red Star een budget titel is, maar dat zij het spel vergeven want het doet verder geen enkele afbreuk aan de fantastische spelervaring.

The Red Star is in essentie een arcade stijl actie game die zich het beste laat omschrijven als een kruising tussen een oldschool beat ’em up en een moderne “bullet hell” shoot ’em up. Denk Streets of Rage meets Dodonpachi. Het klinkt misschien als een vreemde, onwerkbare combinatie, maar de manier waarop The Red Star deze twee gameplay stijlen feilloos weet te combineren is ronduit briljant.

Afbeelding
Brawler heaven.

Het spel kan in de beste arcade game traditie met één of twee spelers tegelijk gespeeld worden. Je doorloopt de levels als in een ouderwetse brawler, gewapend met een melee wapen voor close-range combat en een vuurwapen voor zowel close- als long-range combat. Je hebt de beschikking over verschillende combo’s, air juggles en special moves om vijanden in elkaar te slaan met je melee wapen in klassieke beat 'em up stijl. Je kunt ze ook neerknallen met je vuurwapen, maar dat raakt snel oververhit en kun je dus niet te lang achter elkaar gebruiken. Het combineren van je melee- en vuurwapen aanvallen is de aangewezen weg. De vele vijanden vereisen ieder een eigen strategie; zo zijn sommige vijanden zwak tegen gunfire, terwijl anderen juist je kogels met gemak kunnen afweren met hun schild; deze zul je dus van dichtbij in elkaar moeten timmeren. Dit zijn natuurlijk slechts de twee uitersten, waartussen nog de nodige variatie zit aan vijanden en strategieën.

De brawler actie wordt regelmatig onderbroken door boss battles, waarin je het tegen enorme tanks en ander grof geschut van de vijand moet opnemen. Dit is waar de game het meest op een bullet hell shooter lijkt. De eindbazen schieten obscene hoeveelheden kogels op je af in allerlei patronen en de kunst is om kalm te blijven tussen alle hectiek en jezelf veilig door de openingen in de kogelregen te manoeuvreren en ondertussen je eigen wapen leeg te knallen op de eindbaas.

Om je overlevingskansen te vergroten heb je een tijdelijk schild dat je kunt activeren om enkele kogels of klappen op te vangen, maar net als je wapen kan het schild oververhit raken waarna je een tijdje moet wachten voordat je het weer kunt gebruiken.

Afbeelding
Bullet hell!

Het spel wisselt de actie zorgvuldig af en treft de juiste balans tussen de beat ’em up stukken en de bullet hell shooter boss battles om ervoor te zorgen dat geen van beide gameplay types te overheersend of monotoon wordt. Voor extra variatie voegt het spel zelfs nog een horizontaal shoot ’em up level (in de stijl van bijvoorbeeld Gradius) toe aan de mix. Er is in elk geval altijd een gezonde drang om te zien wat het volgende level te bieden heeft.

Tussen de levels door kun je je personage ook nog upgraden door middel van punten die je verdiend hebt, afhankelijk van je prestaties in het voorgaande level. Zo kun je nieuwe armour en vuurwapens kopen, of je huidige arsenaal opwaarderen.

Als je het spel met een van de twee speelbare personages hebt uitgespeeld, speel je nog een derde personage vrij. Ieder personage heeft zijn eigen specialisme (snelheid, kracht of magie) met bijbehorende vechtstijl, combo’s en technieken om te leren, wat het spel een nog hogere herspeelbaarheidswaarde geeft. Daarnaast is er een Arena Mode te unlocken, waarbij je in een afgesloten arena wordt gedropt en hordes vijanden moet verslaan. Deze game mode doet sterk denken aan klassiekers als Robotron en Smash TV. Het is een welkome en leuke bonus die nog eens een paar uurtjes extra gameplay biedt.

Afbeelding
In Soviet Russia, the game plays YOU!

Conclusie:
The Red Star is een parel van een game en biedt een unieke maar vooral geweldig leuke en intense mix van brawler en shooter actie. De minimalistische presentatie en matige graphics/sound laten duidelijk merken dat het om een budget game gaat, maar The Red Star overtreft menig AAA-titel als het aankomt op pure gameplay en fun. Het spel hoort eigenlijk thuis in iedere PS2 collectie. Voor slechts een paar euro kun je deze game op de kop tikken en het is daarmee een van de beste bargains die je voor de PS2 kunt vinden! In 2010 is de game overigens nog heruitgebracht voor de iPhone en voor de PSP (als downloadable titel op PSN). Een perfecte actie game voor Sony’s handheld, maar de game verdient naar mijn mening ook een re-release in HD formaat als downloadable game voor de huidige consoles. Dat is nou een remake waar ik volledig achter zou staan.

Spelen als:
- je liefhebber bent van klassieke beat 'em up en shoot 'em up actie.
Vermijden als:
- je alleen triple-A blockbusters gewend bent.



nmkl pjkl ftmch
Avatar gebruiker
Galious
Moderator
 
Berichten: 12731
Geregistreerd: 21 sep 2014, 19:10
Woonplaats: Rotterdam

Re: The Red Star - PlayStation 2 - Review

Berichtdoor Rookworst88 » 13 feb 2018, 16:53

Wow! Dit ziet er bijzonder vermakelijk uit! Inderdaad nooit van gehoord. Een om in de gaten te houden op beurzen :) (als niet iedereen dit nu gaat doen ;) )

Avatar gebruiker
Rookworst88
 
Berichten: 3132
Geregistreerd: 01 apr 2015, 15:52

Re: The Red Star - PlayStation 2 - Review

Berichtdoor KillingRaptor » 13 feb 2018, 17:27

Deze heb ik liggen op PS2 maar nooit gespeeld... Zal ooit wel eens gaan gebeuren. :laugh:

Avatar gebruiker
KillingRaptor
 
Berichten: 15495
Geregistreerd: 18 dec 2013, 22:15
Woonplaats: Izegem, België

Re: The Red Star - PlayStation 2 - Review

Berichtdoor Apenheul » 13 feb 2018, 18:24

Ik ben wel getriggerd nu :)
Avatar gebruiker
Apenheul
Beheerder
 
Berichten: 12144
Geregistreerd: 16 dec 2013, 11:31
Woonplaats: Eindhoven

Re: The Red Star - PlayStation 2 - Review

Berichtdoor Pius » 23 apr 2018, 10:19

Heb deze "toevallig" ooit gespeeld. Is inderdaad een verrassend goede game :)

"Come back when you can put up a fight."
Avatar gebruiker
Pius
 
Berichten: 10838
Geregistreerd: 16 mei 2015, 22:00
Woonplaats: Breda

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

Top