Cyborg Justice - Mega Drive - Review

Sonic is misschien het bekendste Sega-gezicht, maar er zijn nog veel meer games om te ontdekken

Cyborg Justice - Mega Drive - Review

Berichtdoor Galious » 04 feb 2018, 18:32

Afbeelding

Het beat ’em up genre kende ongetwijfeld zijn hoogtijdagen in het 16-bit tijdperk. Zowel in de arcadehallen als op de home consoles viel er heel wat te knokken. Klassiekers als Teenage Mutant Ninja Turtles: The Arcade Game, Final Fight en Streets of Rage zal iedere gamer ooit wel eens gespeeld hebben. Hierbij wil ik aandacht besteden aan een wat minder bekende beat ’em up voor de Sega Mega Drive: Cyborg Justice. Dit spel werd ontwikkeld door Novotrade International (wiens bekendste wapenfeit de Ecco the Dolphin serie zal zijn) en verscheen in 1993 op de Mega Drive. Het geldt wat mij betreft als een van de allercoolste games ooit met cyborgs in de hoofdrol. Als dat al geen aanbeveling genoeg is, zal deze review je hopelijk overtuigen deze ondergewaardeerde game een keer te proberen.

In het spel speel je als een naamloze piloot die met zijn ruimteschip neerstort op een onbekende planeet. De piloot overleeft de crash niet, maar wordt opnieuw tot leven gewekt als cyborg om dwangarbeid te verrichten tussen talloze andere robotten. Er is echter iets misgegaan tijdens het wissen van het menselijk geheugen van de piloot en hij weigert als cyborg te gehoorzamen. De overige robotten krijgen daarop de opdracht hem op te sporen en te vernietigen… En zo begint de strijd voor Cyborg Justice!

Afbeelding

Je begint het spel met het samenstellen van je cyborg uit drie onderdelen: torso, armen en benen. Zo kun je onder meer kiezen uit vlammenwerpers voor armen, cirkelzagen, lasers of gewoon grote dikke vuisten om lekker lomp mee te knokken. Voor je benen bestaat de keuze onder meer uit ‘big foot’ benen (die je zo zwaar maken dat je vijanden je niet op kunnen pakken, maar met de keerzijde dat je langzaam loopt), ‘tank’ benen met rupsbanden (waarmee je rijdende aanvallen kunt uitvoeren) en pneumatische benen (waarmee je hoog kunt springen). Het spel claimt dat er zo in totaal 216 verschillende cyborgs te creëren zijn. De verschillen tussen de torso’s zijn echter puur esthetisch van aard, zodat dat aantal met een korreltje zout genomen mag worden. Niettemin is de mogelijkheid om je eigen cyborg samen te stellen erg cool en het is een customisation feature die je niet vaak ziet in beat ’em ups.

Ben je na het samenstellen van je cyborg toch niet helemaal happy met het resultaat - de cirkelzaag armen van die vijandelijke robot zien er bijvoorbeeld toch wel nuttiger uit dan de lompe knuisten die je gekozen hebt? No worries! Je rukt gewoon de armen van de vijand af en monteert ze op je eigen cyborg! En als je dan toch bezig bent, sla je de vijandelijke robot helemaal tot puin en jat je z’n benen ook nog van de schroothoop om voor jezelf te gebruiken. Op deze manier kun je tijdens het spel je cyborg blijven aanpassen en opnieuw uitvinden. Dit voegt ook een kleine strategische laag toe aan de gameplay, omdat sommige onderdelen voor je cyborg beter geschikt zijn voor een bepaald level dan andere. De levels bevatten namelijk verschillende valstrikken, zoals zwaartekrachtvelden die je vasthouden, mijnenvelden en enorme ravijnen. Heb je echter ‘big foot’ benen op je cyborg dan hebben de zwaartekrachtvelden geen grip op je en de pneumatische benen zijn weer onmisbaar om de enorme ravijnen te overbruggen met een grote sprong.

Afbeelding

De besturing is wat onwennig in het begin, maar dat komt vooral vanwege het grote aantal fighting moves en technieken die je cyborg tot zijn beschikking heeft; veel meer dan de gemiddelde beat ‘em up. Naast gewone jabs en kicks heb je uppercuts, vliegende trappen, grabs en worpen en tal van andere bewegingen tot je arsenaal, ook kun je uiteraard je wapenarm activeren (bijvoorbeeld lasers afvuren of de cirkelzaag gebruiken om een arm van je tegenstander te zagen) en kun je blocken, crouchen en back- en frontflips maken. Door middel van verschillende combinaties van de d-pad en de knoppen heb je toegang tot een complete martial arts moveset. Het vergt een beetje oefening, maar de voldoening is des te groter wanneer je een vijand tot moes slaat met z’n eigen arm of wanneer je een vijand tot puin reduceert door het torso van z’n kameraad tegen hem aan te smijten. En als je genoegen schept in bruut sadisme sla je je vijand tot puin, bouw je hem vervolgens weer van de grond op, enkel en alleen om hem nog een keer tot puin te slaan. En dat kun je vervolgens nog een keer herhalen voordat de vijand compleet explodeert en er niets van hem overblijft. *BOOM!* Satisfaction guaranteed! Een andere fan favorite is de special move waarbij je bovenop een andere cyborg springt om hem vervolgens keihard op zijn hoofd te hameren met beide vuisten. Friggin' awesome!

Maar pas op, want de vijand is ook niet vies van vuil spel en trekt net zo makkelijk een arm van jouw cyborg af, of - erger nog - plukt je torso van je benen af en dan is het in één keer Game Over, ongeacht het aantal extra levens dat je nog had. Yikes!

Afbeelding

Laat hier dus geen misverstand over bestaan: Cyborg Justice is géén direct toegankelijke arcade-stijl beat ‘em up zoals Final Fight en Streets of Rage. Als je het spel op die manier probeert te spelen, zul je van een koude kermis thuiskomen, want dan zul je snel afgaan en zal het spel alleen maar frustreren. Het tempo van Cyborg Justice ligt een stuk lager, maar de diepgang is aanzienlijk groter en je zult goed gebruik moeten maken van de meer geavanceerde technieken en je zult echt eerst even de handleiding goed moeten bestuderen om die moves te leren. Ik vermoed dat daar een belangrijke oorzaak ligt van het onbegrip en de haat die deze game ten deel valt.

Je kunt het spel overigens ook met twee spelers tegelijk spelen. Wat de rol van speler 2 in het verhaal is, blijft volstrekt onbekend (misschien een co-piloot uit het gecrashde ruimteschip, een cloon of een sympathiserende robot?!?), maar dat kan de pret niet drukken. Daarnaast bestaat er nog een Duel mode, waarin twee spelers het tegen elkaar kunnen opnemen in een one-on-one deathmatch met hun eigenhandig samengestelde cyborg.

Afbeelding

Grafisch gezien stelt Cyborg Justice op het eerste gezicht niet zoveel voor. De achtergronden zijn ontzettend simpel en spartaans en zijn opgebouwd uit een nogal lelijk en donker kleurenpalet van overwegend bruin, groen en paars. Het geeft de game, for better or worse, wel een unieke look. De cyborgs zien er geweldig uit en zijn schitterend vloeiend geanimeerd in al hun acties. De sound effects verhogen de impact van de gewelddadige actie, met overtuigende metaal-tegen-metaal klanken. De vage electronische rock-achtige muziek daarentegen is weinig memorabel en gaat vrij snel vervelen.

Het spel is erg repetitief, maar welke beat ’em up is dat niet? De core gameplay van Cyborg Justice staat als een huis en het vechtsysteem kent een diepgang die door geen enkele andere beat ‘em up uit die tijd wordt geëvenaard. De enorme verscheidenheid aan combat moves en de mogelijkheid om je tegenstanders compleet te ontleden en hun onderdelen voor je eigen cyborg aan te wenden is een eindeloze bron van vermaak. Als je van oldschool brawlers houdt, ben je het aan jezelf verplicht om Cyborg Justice op zijn minst een keertje eens kans te geven. You might just fall in love with it, zoals mij al die jaren geleden overkwam. Cyborgs roesten misschien, maar deze oude liefde niet.

Spelen als:
- je houdt van beat 'em ups met veel diepgang en techniek.
- je bereid bent tijd te investeren om de fijne kneepjes van de game te leren.
Vermijden als:
- je een hersenloze button masher verwacht waarin je vijanden bij bosjes moeiteloos neermept.

nmkl pjkl ftmch
Galious
Moderator

Re: Cyborg Justice - Mega Drive - Review

Berichtdoor Rookworst88 » 11 feb 2018, 08:16

Toffe review en bijzondere game dit :) Nooit van gehoord. Is er wel 1 die ik wel eens zou willen proberen. Het samenstellen van robots lijkt me een toffe feature, maar ik weet niet of het "nadenken" wat voor mij is in een beat em up ;) Als hij niet te duur is en ik zie hem een keer op een beurs liggen ga ik hem meenemen om in ieder geval de multiplayer eens te bekijken!

Rookworst88

Berichtdoor OldSchool » 11 feb 2018, 10:59

Top geschreven! Leuk juist ook dat het een minder geliefd spel is, wat een podium krijgt. Ik ben nu wel benieuwd naar de game!

OldSchool

Berichtdoor jack-deejz » 11 jun 2018, 18:21

Mooie review Galious. Als liefhebber van de Streets Of Rage en Pit-Fighter games op de Mega Drive kan ik deze ook zeker aanraden. Het is geen pickup 'n' play, zoals Galious min of meer al zei, maar een frisse wind in het beat 'em up genre.

Er lopen een olifant en een muis over een brug, zegt de muis tegen de olifant: "wat stampen we lekker he?"
jack-deejz