Button Bashers Top 25 Draft: PC

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.
OldSchool
Contacteer:

Re: Button Bashers Top 25 Draft: PC

20 sep 2020, 16:03

Tof om te lezen, deze game ken ik alleen van naam. Ik vond RTS vroeger ook heel tof en speelde ook Dune 2, C&C, Red Alert en mijn grote liefde Total Annihilation.

Maar er was natuurlijk meer, zoals je met je toevoeging duidelijk aantoont. Mooi om te lezen dat je het ook zo fanatiek heb gespeeld!
Gozert
Moderator
Moderator
eBay gebruikersnaam: gozert

21 sep 2020, 17:31

Ja, deze kon niet missen in de lijst, en met Niels in het team wist ik ook zeker dat deze voorbij zou komen. Supertoffe game die ontzettend veel betekend heeft voor de hele PC gaming scene.
Fing3r

21 sep 2020, 19:11

Nog steeds één van mijn favoriete RTS games, naast Warcraft 2 heb ik deze waarschijnlijk het meeste gespeeld. Weet nog goed de eerste keer dat ik met een zergrush te maken kreeg, wist totaal niet wat ik moest doen

Was het ook niet zo dat Starcraft er deels voor gezorgd heeft dat de economie in Zuid Korea een flinke boost had gekregen of is dat een broodje aap verhaal?

Ben ook zeer benieuwd of dit ooit overtroffen gaat worden?

Sent from my J9210 using Tapatalk

Afbeelding
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

26 sep 2020, 12:21

Sea of Thieves

Afbeelding

Release date: 2017
Ontwikkelaar: Rare
Genre: online pirate-roleplaying-sandbox

Als ik aan Rare denk dan denk ik vooral aan de klassiekers op SNES (Donkey Kong Country trilogie, Killer Instinct) en Nintendo 64 (GoldenEye, Perfect Dark, Banjo Kazooie). Sinds de overname van Rare door Microsoft is het 'anders'. Viva Pinata was nog wel aardig maar Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts wist mij niet aan te spreken, Perfect Dark Zero deed het 'em niet, Kinect Sports.. uh pass.. Ik had niet verwacht ooit nog echt geraakt te worden door een Rare game, maar toen kwam Sea of Thieves.

Sea of Thieves wordt op Wikipedia omschreven als een action-adventure game, maar ik neig het een online pirate-roleplaying-sandbox game te noemen. Het is namelijk niet een game die voor je bepaalt wat je moet doen, maar het is aan de spelers zelf om uitdagingen te kiezen. In het begin voelde het nog wat onwennig aan om niet verteld te worden wat je moet doen; de game bood wat quests aan waarin je bijvoorbeeld ergens een schat op kon graven (X marks the spot) of een serie events moest voltooien aan de hand van een brief met zeer cryptische omschrijvingen. Quests behalen leverde vaak schatten op en als je die inleverde bij een Outpost dan kreeg je daar goedstukken voor of andere currency; als het je überhaupt lukte om de schat in te leveren want op zee zijn nog veel meer piraten-crews aan het rondvaren en misschien gaan ze de strijd wel met je schip en bemanning aan. De eerste beta die ik destijds ook met Mike had gespeeld had nog niet veel content maar inmiddels is de game uitgegroeid met enorm veel quests en veel variatie. Er zijn zogenaamde 'skeleton forts' die waves aan skeletten op je af sturen met uiteindelijk een eindbaas, je kan een Ghost Ship hunten, je moet soms aan de Kraken ontsnappen, je hebt lange quest-lines met verschillende soorten uitdagingen, je hebt ook gave boss-battles en je kan ook player-vs-player strijden in een arena. De constante ondersteuning van Rare maakt Sea of Thieves tot een van mijn meest-gespeelde games in de afgelopen jaren. Samen met collega's trek ik er bijna wekelijks op uit om schatten te zoeken, om dan 9 van de 10 keer afgeleid te worden omdat je tegenstanders tegenkomt die loot aan boord hebben en je in je optimisme denkt die boot wel even tot zinken te brengen (meestal met negatieve afloop voor mij en mijn crew).

Wat de game ook goed doet is wat ik zou willen omschrijven als een 'sense of presense'. Het varen op zee is erg immersief en doet mij vaak vergeten dat ik naar een scherm zit te staren. Regelmatig staar ik minuten lang naar de horizon omdat de zee er zo prachtig uitziet. "DRIE-MASTER IN NOORD-WESTELIJKE RICHTING!!!" en de adrenaline begint weer toe te stromen. Even afstemmen hoe we de taken gaan verdelen: Vincent staat aan het roer, ik zorg dat de kanonnen geladen zijn, Valentijn stelt de zeilen bij zodat we met de wind mee gaan en Friso haalt alvast wat planken voor het geval dat we beschoten worden en gaten in ons schip krijgen. Zodra ik de kans zie klim ik zelf in een kanon en schiet mezelf af richting de boot van de tegenstanders om ze te enteren; wees gewaarschuwd want de kogels uit mijn blunderbuss geven niet mee!

Mijn vertrouwen in Rare is inmiddels weer net zo groot als tijdens de SNES en N64 dagen, Sea of Thieves is uitgegroeid tot een succes en Everwild ziet er prachtig uit. Ik denk dat we nog heel wat van deze ontwikkelaar mogen verwachten.
segatarian

26 sep 2020, 12:24

Toffe lijst dusver.
Sea of thieves ken ik niet, mooie review :perfect:
Settlers heb ik staan, moet ik nog steeds spelen.
Gaat zeker gebeuren
OldSchool
Contacteer:

26 sep 2020, 13:09

Ik zag Sea of Thieves regelmatig voorbij komen op het forum, maar begrijp nu iets beter waarom. Mooi kijkje in de game!
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

26 sep 2020, 18:34

Deze zag ik niet aankomen, maar ik snap het voor de volle 100%. Ik heb weleens met Niels en Co. meegedaan en dat is inderdaad gezelligheid en piraterij gecombineerd. En natuurlijk muziek maken in-game. Het enige dat het voor mij niet heeft is een gevoel van progressie, omdat je niet in level omhoog gaat of beter/sterkere wapens krijgt. Wat wel het voordeel daaraan is, is dat iedereen altijd kan instappen en net zo goed/slecht mee kan doen.
Afbeelding
toejam

27 sep 2020, 16:15

Mooie review. Ik snap er ook goed uit dat dit een game is die ook alleen online werkt, maar het is ook de reden dat ik er nooit aan zal beginnen helaas.
Yo, homeboy gimme five!
arjen1981
Animal Crossing Tour 2020

30 sep 2020, 08:52

Starcraft Brood War!

Ik speel zelfs nog regelmatig een potje. Wat mij betreft ook nog altijd de koning van het RTS genre.

Mooi om te lezen hoe jij ook aan toernooien mee deed en tactieken deelde.
Fing3r

01 okt 2020, 09:41

Sea of thieves wil ik ook nog graag eens spelen, maar dan moet ik wel mensen hebben om het mee te spelen :unsure:

Het concept lijkt mij leuk maar om het met vreemden te spelen lijkt mij dus helemaal niks.
Afbeelding
Galious
Moderator
Moderator

25 okt 2020, 22:33

Wordt wel eens tijd voor de volgende entry, methinks! Wijzen is onbeleefd, maar de vinger wijst toch richting Fing3r :thumbup:
nmkl pjkl ftmch
Fing3r

26 okt 2020, 08:46

Oh, shit! Helemaal vergeten dat ik aan de beurt was, had mijn volgende entry al klaar staan :omg:
Afbeelding
Fing3r

26 okt 2020, 08:49

Battlefield 1942
Afbeelding
Releasedatum: 10 september 2002
Ontwikkelaar: Digital Illusions CE
Genre: First Person Shooter
Battlefield 1942 kwam uit in 2002 voor de PC en is later ook nog uitgebracht voor de Mac, er is daarnaast ook nog gewerkt aan een Xbox versie maar die is nooit officieel uitgebracht. Ontwikkeld door de destijds kleine studio Digital Illusions CE en tegenwoordig bekend onder de naam DICE. Voordat ze met Battlefield op de proppen kwamen waren ze voornamelijk bekend van hun flipper games Pinball Fantasies en Pinball Illusions en een aantal rally/race games. De game werd goed ontvangen en werd vooral geroemd om zijn multiplayer mogelijkheden. Je kon in de game kiezen welke rol je wilde vervullen en mocht daarvoor kiezen uit assault, scout, medic, engineer en anti-tank en moest ook daadwerkelijk samenwerken om de veldslagen succesvol te bestormen. Het was mogelijk om de game alleen te spelen tegen AI bestuurde tegen/medestanders, maar behoorde natuurlijk via LAN of internet in multiplayer gespeeld worden.
Afbeelding
Tijdens het spel, waarbij de veldslagen op waargebeurde conflicten uit de tweede wereldoorlog waren gebaseerd, kon je ook nog eens gebruik maken van een grote verscheidenheid aan voertuigen van jeeps en tanks tot gevechtsvliegtuigen en artillerie. Op de veldslagen konden 64 spelers in teams van 32 het tegen elkaar opnemen, waarbij het de bedoeling was dat je in squads moest gaan samenwerken om uiteindelijk als eerste het aantal tickets van de tegenstander van 150 naar 0 te brengen.
Afbeelding
Ik had zelf in die tijd nog geen internet aansluiting thuis en was dan ook veroordeeld tot het bezoeken van LAN-party’s om het meeste uit deze game te halen, al speelden we het ook regelmatig in de bibliotheek van de school als we de kans kregen. We hebben het zelfs een keer gepresteerd om tijdens een wat kleinere LAN-party van zo’n 40 man de game een hele nacht door te spelen. Wat de game onbedoeld extra leuk maakte was dat je de nodige belachelijke stunts kon uitvoeren, tijdens een dogfight uit een vliegtuig springen om vervolgens de tegenstander met een rocketlauncher uit de lucht te knallen? Geen probleem! Met wat explosieven een jeep naar het andere eind van de map te lanceren? Gewoon doen!
Afbeelding
Ook MOD support was aanwezig en dit zorgde voor nog meer plezier, de mods die mij nog het beste zijn bijgebleven waren Desert Combat die het conflict in Irak als uitgangspunt nam en er dus ook voor zorgde dat er moderne wapens en voertuigen beschikbaar kwamen. En Galactic Conquest bracht het Star Wars universum naar de Battlefield engine voordat het originele Star Wars Battlefront uitkwam.
Na de succesvolle start van Battlefield 1942 kwamen er nog twee officiële uitbreidingen voor de game uit. Begin 2003 verscheen Road to Rome waarmee een paar Italiaanse maps werden toegevoegd en een lading nieuwe voertuigen beschikbaar kwamen en eind 2003 kwam de uitbreiding Secret Weapons of WWII uit.
Afbeelding
Tegenwoordig kent bijna iedereen de franchise wel, we zijn onderhand al behoorlijk wat versies van de game verder. Waar ik zelf stiekem nog wel op hoop is een Battlefield Bad Company 3, Bad Company 2 is waarschijnlijk één van de games die ik het meest heb gespeeld en ook één van mijn meest geliefde games. Vooral de mate waarin de game uitblinkt in het feit dat alles kapot kan (wat jammer genoeg in latere games weer wat is teruggeschaald) en je aan het einde van een potje naar een totaal platgeschoten tafereel zat te kijken, bomen, hekjes en gebouwen konden allemaal met de grond gelijk gemaakt worden.
Afbeelding
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

26 okt 2020, 10:40

Fijn dat Battlefield 1942 in dit topic voorbij komt, dit is de enige Battlefield die ik echt vaak heb gespeeld. Dat komt vooral doordat je ook lokaal LAN kon spelen met bots erbij waar ik destijds helemaal door gefascineerd was: bots in Quake, bots in Day of Defeat, bots in Counter Strike. Overal bots, en in Battlefield 1942 kon je wel heel veel bots tegelijk uitnodigen ;)
arjen1981

26 okt 2020, 11:06

Ja deze vond ik ook zo ontzettend gaaf. Juist door de bizarre situaties waar je in kon raken. Ook Viatnam die later kwam genoot ik echt van.
toejam

01 nov 2020, 15:56

Ultima Underworld: The Stygian Abyss

Afbeelding

Release date: 1992
Ontwikkelaar: Blue Sky Productions
Genre: RPG

Move over Wolfenstein 3D want dik 2 maanden voordat jij zogenaamd de 3D revolutie startte, kon ik al aan de gang met een volwaardige RPG met hoogteverschillen, npc's, multi layer combat.

Afbeelding

Oke, ik geef ook wel direct toe dat als we dan gaan kijken naar de wijze waarop de engine de wereld tot leven brengt er een hoop indrukwekkende onderdelen in zitten, maar dat het toch ook wel behoorlijk plat is. Het scherm wordt behoorlijk gevuld met de UI.

Afbeelding

Toch was het niveau van het vertellen van verhalen met de eerste Ultima games uit begin jaren 80 al best bijzonder. Wat er op een Apple II of Commodore 64 in een paar KB gestopt werd kunnen we tegenwoordig de header van een Word document niet meer in kwijt. En dat is wat Underworld ook goed doet.

Het is namelijk jouw taak om de dochter van de baron te redden die dreigt opgeofferd te worden om een kamer te openen waar een interdimensionaal beest opgesloten zit dat de voormalig compagnon van de kidnapper om het leven heeft gebracht. En dat deed die omdat interdimensionale beesten nooit te vertrouwen zijn.

Afbeelding

Gelukkig kun je in je queeste op hulp rekenen uit onverwachte hoek en door goed de best grote levels te verkennen en de juiste voorwerpen te verzamelen zal het je uiteindelijk wel lukken om te ontsnappen uit deze peilloze diepte en de rust in Britannia te herstellen.

De wereld zit ook vol geheimen en verborgen boodschappen en heeft daarmee al een behoorlijke diepgang te pakken. Dit alles verpakt in een interface waar je vandaag de dag niet meer echt mee zou willen spelen maar wat mij toen wekenlang bezig heeft gehouden. En nu heb ik deze nog steeds op een eigen plekje in Dosbox staan en af en toe sluiten de deuren zich achter me om nog weer even een stukje van de wereld te verkennen.
Yo, homeboy gimme five!
Galious
Moderator
Moderator

14 nov 2020, 14:27

Hopelijk vergeet @Dynamike door al het next-gen geweld niet dat hij aan de beurt is voor de volgende entry :)
nmkl pjkl ftmch
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

14 nov 2020, 17:51

Galious schreef:
14 nov 2020, 14:27
Hopelijk vergeet @Dynamike door al het next-gen geweld niet dat hij aan de beurt is voor de volgende entry :)
Ik wist niet dat het mijn beurt was! Mea Culpa! :blushing:

Dit weekend is hij er!
Afbeelding
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

14 nov 2020, 19:16

Maniac Mansion

Afbeelding

Release date: 5 oktober 1987
Ontwikkelaar: Lucasfilm Games
Genre: Point-and-click Adventure

Ik moet zo'n 12 jaar zijn geweest toen ik voor het eerst Maniac Mansion op mijn netvlies kreeg. Ik moet toegeven dat ik het niet voor het eerst speelde op de PC, maar op de Commodore 64. Maar omdat we geen C64 categorie doen, de game er ook voor PC is en ik die jaren later ook nog op PC heb gespeeld vond ik dat deze niet mocht ontbreken. Voor mij persoonlijk sowieso niet omdat dit mijn liefde voor Point-and-Click adventures heeft afgetrapt.

De allereerste keer dat ik Maniac Mansion opstartte wist ik niet wat ik er mee aan moest. Ik was bij mijn opa en we zaten samen achter de C64. Je kon kiezen uit diverse personages bij het opstarten. En ik had geen flauw idee wat het verschil was. Ik koos gewoon twee poppetjes naast de verplichte Dave, en begon aan mijn avontuur. Allemaal woorden onderin. Wat is dit? En waarom lopen die andere poppetjes niet mee? Na ongeveer 15/20 minuten klikken zette ik de game uit en pakte ik de volgende diskette. Ook mijn opa had geen idee, dus we lieten het maar zo. Maar thuis aangekomen was er iets dat me trok aan de game. De uitstraling sowieso, de manier van besturen en wat was nou eigenlijk de bedoeling?

Uren, weken en maanden heb ik de game gespeeld. Dingen proberen, overleg met vriendjes op het schoolplein en er dan achter komen dat Bernard toch andere skills had dan Syd. Moest ik dan wisselen? Had ik figuren gekozen waarmee je de game niet kon uitspelen? Het was zwoegen en ontdekken, dingen bedenken overdag die ik bij thuiskomst kon proberen. En f#ck, daar zat ik weer vast in het gevang. Ed, Edna of de paarse tentakel konden je daar allemaal instoppen.

Afbeelding

Het huis en alle geheimen vond ik fantastisch en nog steeds is dit de grootmoeder van alle Point-and-Click adventures voor mij. Er zitten helaas wel dode eindes in, iets dat in de latere Lucasfilm Games, later Lucasarts, niet meer voorkwam. Het was een jaar of wat geleden dat ik allerlei geheimen en kleine weetjes las over de game. Zo is dit, zover bekend, de eerste game met product placement. In het lab van Dr Fred staat een Pepsi-machine. En het is Pepsi, omdat Coca Cola geen interesse had.

De bibliotheek in de game was een in-game nagebouwde ruimte van de Skywalker Ranch. In deze bibliotheek staat Chuck the Plant. Een plant waar je niets mee kon, maar later wel terug kwam in het vervolg (Day of the Tentacle) en zou ook terugkomen in The Fate of Atlantis, maar de ruimte waar de plant in zou staan werd uit de game geschrapt. Wat ik ook niet wist is dat niet alleen hamster in de magentron kan, behalve op de NES, maar ook een glas vult met radioactief water uit het zwembad kan in de magnetron. De dood is echter wel het gevolg. Jeff is een prima loopjongen, maar heeft geen skills en in de NES-versie van de game ligt er een vinyl van Loom.

Nog steeds is de game leuk om te spelen en om te bekijken op Twitch als mensen het voor het eerst spelen. Maniac Mansion is een absolute classic en is nog steeds heel erg goed speelbaar. Beter in mijn ogen dan een Grim Fandango bijvoorbeeld. Er zijn nog tonnen d'adventures op te noemen die hier in dit lijstje zouden thuis horen, maar voor mij is dit het begin, en een goed begin is het halve werk.
Afbeelding
Fing3r

14 nov 2020, 22:50

Mijn eerste kennismaking met het genre had ik op de C64 met Zack McCracken. Daarna ook meer adventures gespeeld, maar door onbekende redenen speelde ik MM pas ergens begin 2000. Hele toffe game en mogelijk ook één van de meest invloedrijke binnen het genre.

Sent from my J9210 using Tapatalk

Afbeelding
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

15 nov 2020, 21:33

RE: Ultima Underworld:

Ik ben dol op deze game! Ook al heb ik het vroeger niet vaak en zeker niet ver gespeeld (ik vond het immers veel te ingewikkeld) vond ik het allicht spannend om de uitgebreide wereld te verkennen.

RE: Maniac Mansion

Ik heb een haat/liefde verhouding met Maniac Mansion. Aan de ene kant is het de kiem van een genre waar ik ontzettend veel plezier aan beleefd heb, en met name het vervolg (Day of the Tentacle) heeft me erg vermaakt. Maar het doet ook precies dat wat ik niet kan uitstaan in een P&C adventure: game overs. Hoe kun je ins hemels naam weten welke combinatie van karakters überhaupt kans maakt als de game sowieso al zo cryptisch en vaak onlogisch is. Maar aan de andere kant vind ik de setting en sfeer wel weer erg goed, en als je zo'n onlogische toepassing van een item hebt ontdekt dan voel je je ook wel een genie. Ik heb de game overigens voor het eerst gespeeld als Easter Egg in DOTT.
ikk
Contacteer:

16 nov 2020, 17:05

Overlord

Afbeelding

Release date: 29 Juni 2007
Ontwikkelaar: Triumph Studios
Genre: Action RPG

Overlord opent wanneer je uit je tombe gehaald wordt om je rol te vervullen als de nieuwe overlord. De vorige overlord is een aantal jaar eerder verslagen door een groep van 7 helden en de evil tower is grotendeels verwoest. Het is nu aan jou om wraak te nemen op de 7 helden en om je toren te repareren. Als echte overlord heb je natuurlijk ook 4 verschillende soorten minions die je vergelijkbaar als in Pikmin kunt gebruiken om voorwerpen te tillen en aan te vallen. Niet alleen je minions kunnen aanvallen, je hebt zelf ook een wapen en kunt ook magie gebruiken om vuurballen te gooien.

Overlord was voor mij het eerste spel waar ik echt naar uit keek voor die uitkwam. Ik had net mijn eerste Power Unlimited abonnement en had mijn eerste PU meegenomen op vakantie, zodat ik voor het eerst is wist welke spellen er aan zaten te komen en Overlord sprong er voor mij uit. Thuisgekomen had ik gelijk de demo gedownload, daarin kon je het begin spelen en moet je een boer helpen die vast zit aan een vogelverschrikker. Zijn boerderij is overgenomen door halflingen en hij is overtuigd dat pompoenen leven, dus moet je de halflingen verslaan en de pompoenen slopen. Die pompoenen leven helemaal niet, dus uiteindelijk zat je met je minions eigenlijk alleen wat halflingen te verslaan en een veldje pompoenen te slopen. Het mooie was dat je minions items die ze vinden oppakken en als wapens en armor gebruiken waardoor ze na dat veldje allemaal rondlopen met pompoenen op hun hoofd. Ik weet nog dat ik die demo meerdere keren heb doorgespeeld om te kijken wat mijn minions nog meer zouden vinden want bijna alles wat je ziet is wel stuk te maken. De boerderij bleken je minions ook te kunnen slopen en daar had de boer ook wat voice lines voor. Uiteraard heb ik hem op de releasedag gelijk binnengehaald.

Afbeelding

Gelukkig bleek het spel het wachten waard. Het spel zit vol zwarte humor, de gebieden zijn leuk om te verkennen en bieden een hoop leuke puzzels. Ook is het leuk om je toren weer op te bouwen, te decoreren en natuurlijk om je schatkamer te vullen. Het mooiste is wat mij betreft toch de boss fights. De 7 helden zijn na het verslaan van de vorige overlord gecorrumpeerd en representeren allemaal 1 van de 7 deadly sins. Zo is bijvoorbeeld de eerste held de halfling Melvin Underbelly die gluttony representeerd en je aanvalt door over je heen te rollen. Er is ook nog een uitbreiding uitgekomen, Raising Hell, die een hoop nieuwe gebieden en een vervolg op het verhaal biedt. Oh en een leuk extraatje, Triumph Studios was een Nederlandse studio dus toch wat Hollandse trots in onze top 25 :tongue2:

Afbeelding
ikk
Contacteer:

20 nov 2020, 21:39

Orcs Must Die! 2

Afbeelding

Release date: 30 juli 2012
Ontwikkelaar: Robot Entertainment
Genre: Tower Defense/TPS

In Orcs Must Die! 2 zijn er 2 werelden, de human world en de dead world die verbonden zijn door rifts. De dead world zit vol met orcs, trollen en andere monsters die door de rifts naar de human world willen komen en het is aan jouw om te voorkomen dat ze de rifts bereiken. Dit doe je door vallen te plaatsen variërend van spring traps die orcs lanceert tot gigantische slingerende ballen die je aan het plafond kan hangen. Behalve de vallen heb je zelf ook een wapen waarmee je kunt schieten en kun je verschillende spreuken gebruiken zodat je de orcs die toch langs je vallen komen alsnog af kunt maken voor ze de rift bereiken. Het grootste verschil tussen dit spel en het eerste deel is dat je nu uit 2 personages kunt kiezen, behalve de war mage kun je nu ook kiezen voor de sorceress, de slechterik uit het eerste deel. Beide hebben andere vallen en wapens tot hun beschikking en het is nu ook mogelijk om met zijn 2en co-op te spelen. :)

Afbeelding

Het is in dit spel simpelweg fantastisch om te plannen hoe en waar je je vallen gaat plaatsen en om vervolgens de wave te beginnen en te zien hoe al die orcs en andere monsters met bosjes tegelijk worden neergemaaid door een muur die pijlen schiet of de afgrond in gelanceerd worden (of terug naar het begin van je vallen :giggle: ). Ook terwijl de waves bezig zijn heb je de mogelijkheid om vallen weg te halen of te plaatsen, dus als iets niet werkt kun je het nog tijdens de wave corrigeren. Er zijn ook genoeg verschillende vijanden, zoals hele snelle vijanden die vallen wel triggeren maar voor de meeste te snel zijn om geraakt te worden en ook zijn er vliegende vijanden waar veel vallen niet tegen werken. Daarnaast zijn er ook veel verschillende maps, sommige met meerdere rifts en meerdere paden. Hier moet je bij het plaatsen van je vallen allemaal rekening mee houden. De multiplayer is ook erg leuk, dit wordt vaak heerlijk chaotisch. Veel levels hebben ook meerdere paden om te verdedigen dus kun je die verdelen en vaak is het wel mogelijk om dmv spring traps orcs naar het pad van de ander te lanceren zodat je mekaar toch een beetje kunt zieken.

Wat dit spel voor mij ook wel speciaal maakt is dat dit het eerste spel was waar ik wat mods voor heb gemaakt. Dat is voor Orcs Must Die! 2 namelijk heel makkelijk om te doen waardoor er ook veel mods te vinden zijn. Ik had een mod gemaakt die simpelweg alle vallen gratis maakte. Ook had ik een mod om mijn favoriete val, de spring trap, flink op te voeren zodat je orcs hele levels door kon lanceren en daarnaast ook de reset tijd verkort. Ik heb echt veel te lang gelachen om die spring trap mod in combinatie met een mod om veel meer vijanden per wave te sturen zodat mijn hele scherm non stop gevuld was met vliegende orcs. :tongue2:

Afbeelding
Fing3r

20 nov 2020, 22:31

Overlord heb ik zeer goede herinneringen aan, zelfs bijna het vliegtuig naar Tenerife gemist. Alles in die game was gewoon goed uitgewerkt Rhianna Pratchet heeft hier voor mijn gevoel ook een grote rol in gespeeld.

Orcs Must Die is totaal niet mijn type game, wel een aantal keren geprobeerd maar het heeft mij helaas nooit weten te pakken :unsure:
Afbeelding
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

26 nov 2020, 11:47

Blackthorne

Afbeelding

Release date: 1994
Ontwikkelaar: Blizzard
Genre: Action-game

De laatste game voor mij in deze lijst was een hele lastige. Ergens zat ik op Heathstone te mikken, ondanks mijn haat-liefdeverhouding. Maar terugkijkende naar de game die ik nu nog zou kunnen spelen sprong Blackthorne bij mij direct in gedachten. Het is op het eerste gezicht geen hele bijzondere game, en er waren er waarschijnlijk meer en betere, maar toch hoort deze in de top 25.

De game is voor nu vrij standaard in opzet, en in 1994 wellicht ook wel. Een sidescrolling platform/actie-game waarbij je door scherm en scherm loopt, springt, wat schiet en items verzameld. Dat was ook niet wat mij verbaasde of wegblies, maar waar ik enorm door gecharmeerd was waren de kleine dingen die ik alleen terugvond in Blackthorne.

Afbeelding

Eigenlijk is de game in de basis een Prince of Persia-clone maar dan in space. Zo moet je het een beetje zien. Klimmen en jezelf optrekken aan platformen om daarna al rennend en springend over een groot gat te komen. Maar het kunnen praten met gevangenen of mensen die aan het werk waren in de gebieden gaf de wereld net een beetje meer smoel. Een mede-stander die aangeeft dat hij het eten van een bewaker heeft vergiftigd en je dan een zelfde soort item geeft, of een bom om door een deur heen te komen maken de wereld wat levendiger. En dan is er nog het kunnen schuilen voor kogels en tegenstanders. En, onze held kon ook bukken en rollen. Allemaal net iets meer dan standaard.

In Blackthorne, en voor mij was dat de eerste game waarin ik dit zag, kon je je tegen de achtergrond aandrukken om zo te schuilen. Tegenstanders konden dit ook. En zo ontstonden er hele vuurgevechten zoals in een actiefilm uit die jaren. Jij en de tegenstander(s) drukken zich tegen de muur, kogels vlogen langs elkaar heen en af en toe liet je deze schuilplaatsmove los om te proberen de tegenstander te raken. Heerlijk was dat. Spanning leverde het op. En natuurlijk klinkt een jaren 90 actie-film hide-and-seek gungevecht een stuk aantrekkelijke dan dat dit eruit zag, maar toch zag ik dat erin. En dat telde.

De game was voor mij, na The Lost Vikings, een reden om Blizzard meer en mee in de gaten te gaan houden. Dat was in 1994 lastiger dan nu, maar ik hield wel mijn ogen op voor games die uit hun kamp kwamen. Dit titelde toonde wederom aan dat men bij Blizzard iets basis kon nemen dat iedereen kon maken, maar er toch iets extra's aan toevoegde waardoor het speciaal(er) werd. Blackthorne is voor mij echt een klassieker die ik onlangs (mede door dit topic) weer geïnstalleerd heb op mijn DOS-machine. En ik vermaak me er nog steeds goed mee. En daarbij is het cool om te zien waar, mijn inziens, de inspiratie vandaan kwam voor Diablo en de Orc's uit Warcraft.
Afbeelding

Terug naar “Retro gaming”