Button Bashers Top 25 Draft: PC

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.
Galious
Moderator
Moderator

Button Bashers Top 25 Draft: PC

25 jun 2020, 13:48

Ik neem het stokje even over van Gozert voor de nieuwe draft. Na de Top 25 Draft: Nintendo DS en Top 25 Draft: Sega Mega Drive gaan we verder met alweer de derde draft! Ditmaal geen handheld of console in de spotlight, maar duiken we in de wereld van de:

PC

Afbeelding

Er is geen platform met een rijkere geschiedenis dan de PC, van de eerste primitieve DOS games tot invloedrijke klassiekers die geboorte gaven aan compleet nieuwe genres die nog altijd actueel zijn. Gelukkig hebben we weer een deskundig panel Button Bashers kunnen samenstellen die hun must-play games met ons willen delen en daar ook wat meer over kunnen gaan vertellen. Twee veteranen van het Nintendo DS topic keren terug, en er zijn drie Button Bashers die nog niet eerder aan de beurt zijn geweest.

Deze vijf Button Bashers zijn niemand minder dan ikk, Dynamike, toejam, Fing3r en Apenheul.

Informatie en Regels
  • De vijf deelnemers kiezen één voor één een game voor het systeem in kwestie uit en lichten in een bericht hun keuze toe. Een game die al gekozen is, mag niet meer door een andere deelnemer aangedragen worden. Nadat alle vijf deelnemers één keer aan de beurt zijn geweest, herhaalt zich dit proces in omgekeerde volgorde. Het schema zal in de index hieronder staan.
  • Enkel de bovengenoemde vijf leden mogen in eerste instantie games aandragen voor de top 25. Reacties waarin andere leden voortijdig games aandragen zullen zonder pardon worden verwijderd!
  • Nadat er 25 games genoemd zijn door de deelnemers, staat het iedereen vrij om zelf games aan te dragen als zijnde eervolle vermeldingen. Gebruik hiervoor wel het template dat aan het einde van dit bericht staat.
  • Elke keer deelnemer mag slechts één game per serie aandragen. Het is dus mogelijk dat de top 25 meer dan één game per serie bevat, maar enkel wanneer daar een groter draagvlak voor is dan slechts één persoon. Dit geldt ook voor eervolle vermeldingen na de top 25.
  • Elke deelnemer wacht met het aandragen van een nieuwe game tot minstens 24 uur na de vorige game, maar streeft er wel naar binnen dit binnen 72 uur te doen.
  • Er is geen specifieke rangorde in deze top 25.
  • Reageren op en discussiëren over de genoemde games staat uiteraard vrij en wordt zelfs van harte aangemoedigd! Vragen en opmerkingen zijn ook welkom.
Top 25 Index Template
In de spoiler hieronder vind je het template dat gebruikt wordt voor alle voordrachten. Deze kun je kopiëren en plakken, en dan invullen. Zo houden we een consistente lay-out.
Spoiler: weergeven

Code: Selecteer alles

[size=150][b]Game Titel[/b][/size]

[img]URL van screenshot[/img]

[b]Release date:[/b] Datum van eerste release (voor zover bekend; minstens een jaartal)
[b]Ontwikkelaar:[/b] Naam van ontwikkelaar
[b]Genre:[/b] Genre van de game

Alinea met daarin een korte beschrijving van de game.

Minstens één alinea waarin je uitlegt waarom deze game zo goed is en/of waarom iemand deze game in zijn collectie moet hebben (bijvoorbeeld om historische impact, uitstekend gebruik van kenmerkende eigenschappen van de hardware, uniek in zijn soort, etc.). Persoonlijke ervaringen en anekdotes zijn ook welkom.
Nogmaals, iedereen is vrij om games toe te voegen zodra de top 25 rond is.
nmkl pjkl ftmch
Fing3r

Re: Button Bashers Top 25 Draft: PC

25 jun 2020, 14:39

Ben benieuwd wat hier allemaal langs gaat komen, ik heb nu al 3 games die ik er zeker in wil plaatsen. Nu hopen dat ze niet voor mijn neus worden weggekaapt, mocht dat wel gebeuren dan is er geen nood aan de man want uit de duizenden games kan ik vast nog wel andere keuzes maken :biggrin:
Afbeelding
Gozert
Moderator
Moderator
eBay gebruikersnaam: gozert

25 jun 2020, 22:26

Dank je wel voor het opzetten Galious! Ik ben inmiddels wel bij de fysiotherapeut geweest en we hebben een plan van aanpak, maar dat gaat wel wat weken duren. Tegen die tijd kan ik het stokje weer terugpakken en hopelijk zelf een keer meedoen!

Ik ben in ieder geval erg benieuwd naar jullie inbreng! De PC is voor mij sinds de Windows 9x periode altijd wel een constante geweest qua interesse, met veel games die je niet of nauwelijks op de consoles zag. Wat dat betreft tof om na een handheld en een console nu een computer te behandelen. :) Ik had hier zelf ook graag aan mee willen doen, maar wellicht dat ik nog wat toevoegingen kan doen na de top 25 wanneer mijn arm weer wat beter functioneert! :)
toejam

26 jun 2020, 08:59

Mijn draft list staan al 25 titels op die voor mij bepalend zijn geweest in het vroegere PC tijdperk. De krenten in die pap zijn dan weer de games die nooit naar consoles zijn gekomen. Hopelijk gaat het een mooie lijst worden! Zin an!
Yo, homeboy gimme five!
ikk
Contacteer:

26 jun 2020, 09:27

Mooi dat ik eerste keus heb :tongue2:
Ik weet al welke game het wordt en tenzij er weer wat tussenkomt ga ik daar vanavond wat over schrijven.
synergy
Winnaar Gameroom Award 2018

26 jun 2020, 09:43

Leuk! Ik heb tot eind jaren 90 ontzettend veel tijd doorgebracht met diverse PC games dus ben benieuwd naar jullie selectie!
OldSchool
Contacteer:

26 jun 2020, 10:05

Tof! Ga meelezen!
ikk
Contacteer:

26 jun 2020, 22:39

Guild Wars

Afbeelding

Release date: 28 april 2005
Ontwikkelaar: ArenaNet
Genre: MMORPG

Guild Wars is een MMORPG en wat Guild Wars onderscheidt van de meeste andere MMORPG's is dat je niet kunt springen alleen in de steden en dorpjes andere spelers ziet. Daar kun je dus traden, mensen ontmoeten en een party vormen. Zodra je een dorp/stad verlaat kom je met je party in een eigen instance. Hierdoor kan Guild Wars nog steeds een goed verhaal vertellen zonder dat je last hebt of afhankelijk bent van andere spelers. Naast het eerste deel zijn er nog 3 uitbreidingen uitgekomen, Factions, Nightfall en Eye of the North, waarvan er 2 een compleet nieuw continent introduceren.

Afbeelding

De reden dat ik Guild Wars als mijn eerste keus heb gepakt is omdat ik dit spel jarenlang met veel plezier gespeeld heb en er geen spel is waarin ik zoveel uren heb gestoken. Zoals het hoort in een MMORPG is er namelijk genoeg te doen. Er zijn genoeg missies en quests om je lange tijd bezig te houden en als dat nog niet genoeg is kun je ook titels verdienen en voor meer uitdaging kun je eenvoudig wisselen naar hard mode. De PvP heeft ook een aantal leuke modussen hoewel dat tegenwoordig helaas niet heel actief meer is.

De hoeveelheid content is natuurlijk redelijk nikszeggend voor de kwaliteit van een spel, want die content moet natuurlijk wel goed zijn. In Guild Wars draait de meeste content vooral om combat en dat is ook precies waarin het spel uitblinkt. Je krijgt namelijk heel veel opties om een eigen build samen te stellen met weinig restricties. Zo zijn er 10 verschillende professions om uit te kiezen, zoals Warrior, Necromancer of Elementalist. Er zitten geen restricties op welke wapens elke profession kan gebruiken, assassin met een hamer of warrior met een staf mag allemaal. Elke profession heeft zijn eigen skills (tussen de 85 en 140) en je kunt een build samenstellen van 8 skills. Daarnaast kun je behalve je primaire profession ook een secundaire kiezen (deze is te veranderen), waardoor je een pool van tussen de 170 en 240 skills hebt om uit te kiezen. Dit geeft je heel veel mogelijkheden om mee te experimenteren en je kunt de meest debiele combinaties maken die soms verrassend goed werken.

Voor ik begon met schrijven heb ik Guild Wars nog een keer opgestart en eerst bleef ik nog even hangen op het menu. Die soundtrack is voor mij pure nostalgie. Het was mooi om mijn oude characters weer te zien, wat steden te bezoeken en herinneringen op te halen. Bijvoorbeeld Yak's Bend, waar ik een meisje ontmoette waar ik een hele korte lange afstandsrelatie mee heb gehad. En Beetletun waar ik een Noorse jongen leerde kennen met wie ik een paar jaar lang bijna dagelijks samen gespeeld heb. Het is wel jammer dat de meeste steden inmiddels leeg of bijna leeg zijn, op Kamadan na, daar is het nog even druk als vroeger. Ik krijg bijna weer zin om een nieuwe character te maken om nog is het verhaal door te spelen.

Afbeelding
Fing3r

26 jun 2020, 22:47

Mooie keuze ikk, heb de game ook wel eens geprobeerd en ook wel aardig wat uurtjes ingestopt. Maar in die tijd was WoW mijn drugs waar ik niet vanaf kon komen.
Afbeelding
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

27 jun 2020, 01:19

Guild Wars was en is nog steeds heel erg tof. Ik heb de eerste ook redelijk wat gespeeld en het instancen van gebieden met je party was dan ook een erg goede keuze. In Guild Wars 2 heeft men dit ook overgenomen voor sommige delen en dat helpt enorm aan het vertellen van het verhaal. Mooie keuze, ikk.
Afbeelding
toejam

27 jun 2020, 10:21

In MMO zitten drie woorden waar ik niet van hou met gamen, dus ik heb deze nooit gespeeld. Valt me wel op dat je deze boxen heel vaak bij de kringloop ziet liggen.
Yo, homeboy gimme five!
OldSchool
Contacteer:

27 jun 2020, 12:55

Mooie collectie heb je daar!

Toffe eerste entry. Het spel nooit gespeeld, maar ziet er goed uit.
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

28 jun 2020, 10:52

Command & Conquer: Tiberian Sun

Afbeelding

Release date: 27 augustus 1999
Ontwikkelaar: Westwood Studio's
Genre: Real-Time Strategy
Exclusief voor platform: Ja

Na de gebeurtenissen in de eerste Command & Conquer neemt Command & Conquer: Tiberian Sun de speler mee 30 jaar de toekomst in naar het jaar 2030. Tiberium, het groene goedje dat veel waarde heeft en waar GDI en NOD om vechten, heeft ook negatieve bijwerkingen. Het spul muteert levende organisme. Mensen, planten en dieren veranderen en nieuwe alien life-vorms ontstaan. Ook de rest van de natuur heeft er "last" van waardoor ook het weer omslaat en er Ion Storms de kop op steken.

De GDI, de good guys van de serie, proberen met man en macht het Tiberium te beheersen om zo de planeet leefbaar te maken en het uit de handen van de NOD te houden. Die laatste dachten dat grote leider Kane overleden was, maar niets bleek minder waar. De inmiddels uiteen gevallen NOD wordt door hem in 2030 weer bij elkaar bracht om opnieuw de strijd aan te gaan met de GDI en natuurlijk wereldheerschappij of meer van zulks te vergaren.

Afbeelding

Het is misschien niet de beste Command & Conquer/Red Alert uit de gehele reeks, maar in een tijd waarin de games zich in redelijk rap tempo opvolgde was dit nou niet iets waar je je heel erg mee bezig hield. Althans, ik destijds niet. In 1995 kwam de originele C&C uit, in 1996 de uitbreiding voor C&C en ook Red Alert. In 1997 twee uitbreidingen voor Red Alert en C&C: Sole Surviror (helaas nog nooit gespeeld) en in 1998 de derde uitbreiding voor Red Alert met daarop volgend in 1999 C&C: Tiberian Sun. En daarna in 2000 de uitbreiding FireStorm en gelijk ook Red Alert 2. Elk jaar waren er dus meerder toevoegingen/uitgaves. Het ging hard met de serie.

Zoals gezegd misschien niet de beste C&C, maar wel eentje die exclusief is voor PC. Dat maakt het in mijn ogen sowieso al interessant om deze ooit eens, mocht je die tegenkomen, op te pikken in een kringloop of op een rommelmarkt. Het genre was in die tijd helemaal mijn ding en de C&C-reeks was in mijn ogen geweldig. Maar die twee dingen maken het niet alleen voor mij een game die in deze top 25 thuis hoort, dat is toch wel de ervaring. De iconische momenten die ik heb meegemaakt, die herinneringen die blijven hangen.

Afbeelding

Een eengezinswoning met woonkamer op de begane grond inclusief open keuken, een toilet, een gangetje en de trap naar de eerste verdieping. Daarboven een zolder met dakkapel. En op die zolder stonden de PC van mijn toenmalige vrouw en van mij. Ja, in 1999 was ik al getrouwd :blushing: Onze PC's stonden naast elkaar en keken door de ramen van het dakkapel uit over het mooie Den Haag. Een kabel voor het internet was vanaf de begane grond naar boven getrokken en gewapend met een fles cola, een leeg glas en dikwijls een doosje Dots (R.I.P. :crying: ) zaten wij meer op zolder dan in de woonkamer. Totdat Command & Conquer: Tiberian Sun uitkwam. Hieronder een foto, niet uit 1999 helaas, maar uit 2004. Want toen hadden we wel een digitale camera, en ik had ook nog haar, van mijn PC opstelling destijds op zolder.

Afbeelding

Goed. Hoe schattig ook, het was oorlog. En die oorlog vond plaats tussen het team van mijn en mijn vrouw, en een collega van mij en z'n vrouw. Onze huiskamer werd een aantal weekend omgebouwd tot Tiberian Sun. De eetkamertafel was het domein van Team Mike. Immers was het ons huis dus wij hadden de koppositie :evil2: Schuin tegenover ons werd een behangtafel neergezet in de woonkamer en daar kwam Team Collega te zitten. In het midden van een kamer een netwerkhubje waardoor dit het episch center werd van onze gevechten, verlengkabels en stekkerblokken over al, netwerkkabels in de krul en iedereen een koptelefoon of een setje speakers. Oorlog kon beginnen.

Meestal begon de oorlog op vrijdagavond na het avondmaal. De plaatsen werden ingenomen en de eerste strijd kon beginnen. Doordat beide teams redelijk goed van de teammaten wisten hoe die speelden en er door in-game chat onderling contact mogelijk was waren dit dikwijls geen potjes van een uurtje. Of twee. Een begin op vrijdagavond om 20:00 uur kon betekenen dat we om 02:00 besloten dat de PC's aan bleven staan, Team Collega naar huis ging, en wij de volgende ochtend om 10:00 uur de strijd hervatten. Niet elke strijd werd tot een einde gebracht. Er zijn pot(jes) geweest die na zeven of acht uur spelen opgegeven werden omdat de basissen zo sterk verdedigd waren dat er geen doorkomen aan was.

Een iconische game dus voor mij. En voor de andere drie deelnemers aan de strijd. Mijn toenmalige vrouw had in dit soort weekenden vaak last van slaapproblemen omdat ze in haar slaap nog steeds het strijdveld voor zich zag en dingetjes aan het bouwen was. Persoonlijk had ik nergens last van en de verbaasde gezichten van de Albert Heijn boodschappenbezorgers (ja, ook dat kon al in 1999) waren episch als zij de nieuwe aanwas van Coca Cola en chips kwamen afleveren in de keuken.

James Earl Jones (Stem van Darth Vader en groot acteur). Michael Biehn (John Connor uit Terminator). Joseph D. Kucan (Kane). Allemaal iconische gezichten die meespeelden in de cutscenes van deze game en het daarom wellicht een extra stukje glans gaven. Nachtenlang heb ik deze game gespeeld en af en toe, heel af en toe, werd ik badend in het zweet wakker omdat ik in mijn slaap ineens, in volle paniek alles een iedereen probeerde te redden als ik de beangstigende woorden hoorden: "Missile Launch Detected".
Afbeelding
toejam

28 jun 2020, 11:45

Fantastisch verhaal om te lezen, mooi ook met alle achtergrondinfo erbij. De nostalgie maakt de ervaring. Ik heb Dune 2 helemaal grijs gespeeld, C&C uitgespeeld maar daarna kwam er voor mij teveel poespas bij en ben ik afgehaakt.
Yo, homeboy gimme five!
OldSchool
Contacteer:

28 jun 2020, 12:05

Mooi om te lezen Dynamike! Command and Conquer hoort zeker in dit lijstje. En dat je Tiberian Sun kiest kan ik nu volledig begrijpen!
Fing3r

28 jun 2020, 13:51

Command and Conquer is inderdaad een serie die in deze lijst thuis hoort, zeker in de jaren negentig was het een iconische reeks! De remaster van deel één staat hier al geïnstalleerd en hoop ik binnenkort even te gaan spelen, daarna ga ik misschien ook wel met deze aan de slag!
Afbeelding
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

28 jun 2020, 14:15

Dit was denk ik de laatste C&C waar ik nog een beetje hyped voor was, de Free Record Shop had een midnight launch voor deze game en dat zegt wel wat. Een vriend van de groep waarmee ik regelmatig RTS games speelde had hem meteen in huis gehaald maar omdat ik destijds meer in Starcraft zat kreeg het niet echt tractie in onze groep.
synergy

28 jun 2020, 16:25

Mooi verhaal en heb zelf ook leuke herinneringen aan het rondhangen in de chatrooms van Westwood Online/Chat. :smile:
arjen1981
Animal Crossing Tour 2020

28 jun 2020, 21:26

Ja ik had in 1998 net zo de switch naar StarCraft gemaakt. De campaigns heb ik nog wel gespeeld. Alleen de cinematics zijn dat het waard inderdaad. Maar ben ik nooit echt in de multiplayer geraakt juist door StarCraft. Voor mij was deze reeks op zijn best met C&C win95 editie, Red Alert en Dune 2000. Maar ik vind het helemaal prachtig dat er direct al afgetrapt wordt met een deel uit de C&C reeks. En een leuk verhaal erbij om te lezen.
Ribbelchips

29 jun 2020, 12:12

Tiberian Sun is nou net het deel dat ik zelf niet zoveel heb gespeeld, maar de tijdgeest die je beschrijft zorgt wel voor warme gevoelens. C&C 1 en Red Alert speelde ik voornamelijk in mijn eentje op mijn kamer en Red Alert 2 was de game die er voor zorgde dat mijn vrienden en ik in het weekend gingen slepen met onze PC's om de hele nacht door te spelen op pizza's en Jolt cola op onze zelf georganiseerde LAN party's.

We spraken van te voren vaak een aantal regels af. Zo waren ' tankrushen' of het snel innemen van de Constuction Yard met een mechanical man verboden. Er werd een timer gezet en er mocht pas begonnen worden met aanvallen wanneer die vooraf bepaalde tijd was verstreken. Gouden herinneringen aan die tijd!

Guild Wars heb ik, net als andere MMORPG's, nooit gespeeld. Het trekt me gewoon niet eigenlijk. En als ik zie hoeveel tijd sommigen er aan kwijt zijn is het ook niks voor mij, want ik heb al chronisch tijd te kort wanneer het om gamen gaat...
arjen1981

29 jun 2020, 16:51

Ook bonus punten voor die toffe Everquest poster. Die gaan we vast ook nog terug zien gezien deze zo prominent op de kamer hangt ;)
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

29 jun 2020, 16:55

arjen1981 schreef:
29 jun 2020, 16:51
Ook bonus punten voor die toffe Everquest poster. Die gaan we vast ook nog terug zien gezien deze zo prominent op de kamer hangt ;)
Haha, die kans is groot. Alleen heb ik daar al zoveel over gesproken door de jaren heen in de podcast, dat ik niet weet of ik die erbij pak. Maar ergens mag die in mijn 5-games niet ontbreken.
Afbeelding
ikk
Contacteer:

29 jun 2020, 17:14

Goed om te zien dat de Command&Conquer serie nu al vertegenwoordigd is in de lijst en een mooi persoonlijk verhaal. :)
Voor mij was Red Alert 2 de eerste uit de serie, dus die heb ik ook voornamelijk gespeeld.
Tiberian Sun heb ik later nog is voor mijn verjaardag gekregen van mijn zus en ondanks dat dat ook een mooi spel is, bleef ik vooral bij Red Alert 2 hangen.
Flozem

29 jun 2020, 17:25

Nice... Command & Conquer was echt een iconische game. Ik weet nog dat ik C&C op mijn 386DX aan de praat heb weten te krijgen. Zo instabiel als de neten, maar het werkte! :tongue3:

Daarna van mijn eigen centjes een echte Pentium 166MMX gekocht met Red Alert en Unreal. Dat was mijn zomervakantie 1996... Lang leve @Home "breedband"... :evil2:
Ribbelchips

30 jun 2020, 16:11

Lucky bastard. In 1996 zat ik nog met ISDN te stoethaspelen. Tot ik ondekte dat het dubbel zo snel ging als je beide lijnen tegelijk gebruikte (alleen als mijn ouders op bed lagen, anders viel het op dat de telefoon er uit lag). De pret was over toen ik een keer uit school kwam en mijn moeder voor het raam stond te zwaaien met de (PTT denk ik nog) telefoonrekening. Bleek dat je ook dubbel betaalde :happy:

Wat de komst van @home internet uiteindelijk wel bespoedigde...

Terug naar “Retro gaming”