De Watara Supervision Topic

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.

De Watara Supervision Topic

Berichtdoor MHZ » 10 feb 2019, 11:13

Afbeelding

Gezien er weinig tot geen topics zijn gemaakt over de Watara Supervision, dacht ik er maar eentje te maken.

De Watara Supervision was in de jaren 90 op de markt gebracht om tegen de Gameboy op te boksen.

Het was een goed geprijsde variant op de Gameboy en de games waren ook niet zo duur vergeleken met de games op de Gameboy.

Dit was een strijd van korte duur. Er waren niet veel third party game developers die games wilden maken voor de Supervision. Het systeem was dus gedoemd te mislukken.

De Supervision heeft echter wel grond gekregen op de Nederlandse bodem en was verkrijgbaar in Europa en in de U.S. Er zijn meer dan 60 games voor de Supervision uitgebracht. Voornamelijk gekke clones van games die al bestonden.

In Nederland was deze verkrijgbaar bij de Dixons en bij de Giraffe, althans voor zover ik mij kon herinneren.

Er waren wat hardware-varianten uitgebracht op de markt.

De bekend Gameboy brick style:

Afbeelding

Of de originele versie met een buigbaar scherm:

Afbeelding

De handheld vond ik altijd wel iets hebben omdat het een groot scherm had. Ik speelde deze bij een goede vriend vroeger en vond het maar niks. Teveel ghosting op het scherm. nog erger dan de originele Gameboy.

Tegenwoordig vind ik de Supervision wel een bepaalde charme hebben. De slecht getekende box/cartridge art, slecht gecomponeerd bgm in games etc etc.

Maar goed, laten we dit topic met z'n allen vullen met Watara Supervision goodness!

Ik begin met de game Crystball.

Afbeelding

Crystball kwam standaard inbegrepen bij de handheld. Crystball is een Arkanoid clone. Op zich wel een speelbare game maar de eentonig background music doet je oren niet veel goed. Daarnaast helpt de ghosting op het scherm niet echt mee als de bal snel over het scherm raast.

Afbeelding

Laatst bijgewerkt door MHZ op 12 feb 2019, 11:00, in totaal 2 keer bewerkt.
MHZ

Re: Watara Supervision

Berichtdoor OldSchool » 10 feb 2019, 11:34

Ik vind het als apparaat een geweldig ding, zeker die buigbare variant. Zoals ik elders al zei: de ghosting schijnt minder te zijn als je een adapter gebruikt ipv batterijen.

Het is een kloon en dat zie je in alles terug. Inderdaad de games, die vooral onderdeden voor de originele varianten. Het zal altijd onderdoen voor de originele Gameboy.

Desondanks zitten er wel écht leuke ganes tussen, zoals mijn favoriet Police Bust.

OldSchool

Berichtdoor MHZ » 10 feb 2019, 11:55

OldSchool schreef:Ik vind het als apparaat een geweldig ding, zeker die buigbare variant. Zoals ik elders al zei: de ghosting schijnt minder te zijn als je een adapter gebruikt ipv batterijen.

Het is een kloon en dat zie je in alles terug. Inderdaad de games, die vooral onderdeden voor de originele varianten. Het zal altijd onderdoen voor de originele Gameboy.

Desondanks zitten er wel écht leuke ganes tussen, zoals mijn favoriet Police Bust.

Het is inderdaad een mooi plaatje om ernaar te kijken die Supervision. Persoonlijk vind ik de brick versie mooi ogen met dat groot groen scherm en de donkergrijze body van de heldheld.

Je hebt zeker leuke games er tussen zitten.

Van dat ghosting op batterijen wist ik dan niet. Goeie tip.

Grappig dat er dus meer amperage in dat ding moet gaan om geen ghosting te krijgen.
MHZ

Berichtdoor Apenheul » 10 feb 2019, 13:09

Ik las dat veel games niet-gelicenceerde clones waren van Gameboy games. Wel grappig, kennelijk een blinde vlek voor mij.
Apenheul
Beheerder

Berichtdoor Ruud » 10 feb 2019, 13:43

Een vriend van mij had een Supervision.

Volgens mij heb er ik maar een of twee keer opgespeeld. Crystball en ik geloof een voetbalspel.

Ruud
Koningsdag Koning 2017

Berichtdoor Galious » 10 feb 2019, 13:54

Ik heb dit ding echt nooit in of buiten de winkels gezien vroeger, maar ik heb ook nog nooit van de Giraffe gehoord :)
Wel interessant om wat meer over dit apparaatje te leren!

nmkl pjkl ftmch
Galious
Moderator

Berichtdoor MHZ » 10 feb 2019, 14:14

Giraffe was volgens mij een zuster winkel van de Blokker. Bij de Blokker zag ik ze later ook verschijnen, maar toen was de PS1 op de markt. En de gameboy had alweer de pocket. Dus niemand had er ook maar interesse in deze kloon.

Let wel dat ze zelfs onder een andere naam in verschillende landen zijn verkocht. Quickshot (van de joysticks) Supervision waren ze genoemd in de UK en Hartung Supervision in Duitsland.

Deze verpakkingen kon ik mij herinneren bij de Dixons.

Het spel Alien is een R-Type kloon. Speelt wel ok, maar is verre weg van de gameplay die je hebt met R-Type op de Gameboy.

Afbeelding

Afbeelding

Laatst bijgewerkt door MHZ op 12 feb 2019, 11:01, in totaal 1 keer bewerkt.
MHZ

Re: De Watara Supervision Topic

Berichtdoor MHZ » 12 feb 2019, 10:37

Earth Defender:

Afbeelding

De boxart en de titlescreen zijn 'geinspireerd' van Turrican. De gameplay is vergelijkbaar met Battle Unit Zeoth voor de Gameboy.

Afbeelding
MHZ

Berichtdoor OldSchool » 07 maart 2019, 21:19

Afbeelding
https://pbs.twimg.com/media/D1E5mb2WwAYzXnn.jpg

Ik kwam dit tegen op Twitter. Ik had dit nog nooit eerder gezien! Lijkt me wel super om te hebben. Misschien is dit wel de ultieme oplossing voor de ghosting van de SuperVision schermen :thumbup1:

OldSchool

Berichtdoor MHZ » 10 maart 2019, 00:06

Wel grappig. Deze heb ik nieuw in een doos jaren terug kunnen vinden. Het is de PAL versie. Schijnbaar is er ook een NTSC versie.

Voor de liefhebbers wil ik best wat foto's maken van de unit.
MHZ

Berichtdoor OldSchool » 10 maart 2019, 09:38

Ik ben benieuwd hoe het spelen met dit apparaatje bevalt. Is er inderdaad minder of geen ghosting? Hoe zijn de graphics? Ik heb begrepen dat de kleuren tegenovergesteld zijn: wit wordt zwart en andersom.

OldSchool

Berichtdoor MHZ » 10 maart 2019, 10:46

Klopt, de kleuren zijn geinverteerd. Er is inderdaad geen ghosting, gezien het op een TV speelbaar is.

Het geluid kan ook snel of langzaam klinken. Maar dit kan te maken hebben met PAL of NTSC timing.

Grappig genoeg was dit de voorloper van de Super Gameboy.
MHZ

Berichtdoor MHZ » 10 maart 2019, 22:42

Zojuist snel wat foto's gemaakt van de TV-Link.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
MHZ

Berichtdoor OldSchool » 10 maart 2019, 23:32

Geen batterijen meer nodig dus?

Ik vind het een geweldig ding!

OldSchool

Berichtdoor MHZ » 10 maart 2019, 23:50

Correct. Je kan met een adapter de TV Link als de Supervision zelf, voorzien van voeding.
MHZ

Berichtdoor koekiemonster » 11 maart 2019, 07:36

Ik zie input aan de zijkant. Kan je daar een eigen controller in doen?

- portable-games.nl
koekiemonster

Berichtdoor OldSchool » 11 maart 2019, 09:53

koekiemonster schreef:Ik zie input aan de zijkant. Kan je daar een eigen controller in doen?

Ziet er inderdaad uit als een controller port. Dat zou wel écht heel vet zijn.

OldSchool

Berichtdoor MHZ » 11 maart 2019, 14:45

Als het goed is had dat com poortje meerdere functies. Linken van de Supervisions en nog andere zaken die het licht niet meer hebben gezien.

De zijkant van de buigbare Supervision bevat dezelfde com poortje achter de cover.

Afbeelding
MHZ

Berichtdoor OldSchool » 12 maart 2019, 21:32

Afbeelding
https://pbs.twimg.com/media/D1fBW-zXcAA ... name=large

Gewoon, omdat het kan, mijn eigen SuperVision collectie. Ik moet bekennen, hoewel ik alles wel eens heb gespeeld, is Police Bust de enige game die ik echt regelmatig nog wel eens speel.

Nu wel een reden om alles nog eens een keer op te starten en wellicht vind ik een hidden gem :).

OldSchool

Berichtdoor MHZ » 12 maart 2019, 22:23

Tuurlijk kan dat. In deze topic kun je al je Supervision goodness kwijt.

Mooie set heb je daar!

Ik moedig iedereen aan die een Supervision heeft om zijn of haar collectie te showen :thumbup:

Zelf post ik die van mij binnenkort wel. Ik zal alles eerst uit de dozen moeten halen :laugh:
MHZ