Console games beter dan de arcade versies

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.

Console games beter dan de arcade versies

Berichtdoor Gozert » 04 feb 2019, 16:12

Voor een groot van de geschiedenis van video games was de arcade de gouden standaard. Zeker in de jaren '70, '80 en '90 stonden de flinke en peperdure kasten met kop en schouders boven de home consoles als het aankwam op audiovisuele pracht en besturingsmethoden. Er was gewoonweg veel meer mogelijk. Dat hield ontwikkelaars echter niet tegen om talloze arcade games proberen over te brengen naar de consoles thuis onder TV of zelfs naar de doorgaans minder krachtige handhelds. Vaak waren de resultaten erbarmelijk (bijv. Pac-Man op de Atari 2600 of Mortal Kombat op de Game Boy), maar er waren ook zeker goede conversies (bijv. R-Type op de Master System of Street Fighter II op de SNES). En dan is er de buitencategorie: games die op de consoles wellicht wel beter zijn dan het origineel op de arcade. Vaak zijn dit conversies die, ondanks een kleine technische "downgrade", behoorlijk trouw zijn aan de ervaring in de arcade en hier en daar nog wat toevoegen of verbeteren. Een enkele game zal zelfs technisch een verbetering zijn.

Mijn vraag aan jullie is dus; welke games zijn in jullie ogen sterker op een console dan in de arcade? Voor de duidelijkheid, het gaat hier alleen om console games die in ongeveer dezelfde tijdsperiode zijn uitgekomen las hun arcade tegenhanger. Een R-Type Dimensions op Xbox Live Arcade is hartstikke tof en alles, maar die kwam wel 20 jaar de originele R-Type uit.

Uiteraard, trap ik zelf af:

Contra/Probotector (NES)

Afbeelding Afbeelding

Ik kwam op het idee voor dit topic door onlangs de arcade versie van Contra voor het eerst gespeeld te hebben. Natuurlijk zijn de graphics detailleerder in de arcade versie, maar door het kleurengebruik en de achtergronden oogt het geheel ontzettend rommelig. De NES versie (in Europa bekend als Probotector) schroeft de details terug, maar tegenover staat wel een beter contrast waardoor alle spelelementen veel beter van elkaar te onderscheiden zijn. Verder bestaat de gameplay voornamelijk uit horizontaal scrollende run-and-gun actie, maar de arcade versie maakt gebruik van een verticaal georiënteerd scherm. Hierdoor zie je dus vijanden en obstakels veel te kort van te voren aankomen, terwijl een aanzienlijk deel van de extra verticale hoogte niet gebruikt wordt. Dat laatste geldt ook voor de pseudo 3D levels. Enkel bij de verticaal scrollende levels levert dit een voordeel op, maar dat is slechts een kwart van de game. Bovendien vind ik de besturing op de NES veel vlotter. In de arcade versie lijkt het wel alsof het spel zich onder water of op de maan afspeelt. Al met al vind ik Contra op de NES dus echt een aanzienlijke verbetering ten opzichte van het origineel.

Ik heb Super Contra nog niet op de arcade gespeeld, maar op basis van wat ik aan beeldmateriaal van heb gezien geldt waarschijnlijk hetzelfde voor Super C/Probotector II.
Gozert
Moderator

Re: Console games beter dan de arcade versies

Berichtdoor MrSirius » 04 feb 2019, 22:18

Soul Calibur op de Dreamcast is veel beter dan het arcade origineel op PSX hardware. Zijn hele toffe vergelijkingsvideo's van.

Afbeelding
Kain is deified. The Clans tell tales of Him. Few know the truth. He was mortal once, as were we all.
MrSirius
Beheerder

Berichtdoor Ruud » 04 feb 2019, 22:19

Grappig.
Kwam gisteren nog voorbij op de CU Podcast:

https://www.youtube.com/watch?v=bAjzrk2EvNg&t=0s

Ruud
Koningsdag Koning 2017

Berichtdoor Sp33dFr34k » 04 feb 2019, 22:41

Turtles in Time is beter op de SNES :)

De SNES heeft betere gameplay/controls, beter geluid, meer en meer gevarieerde levels en meer game modi (time trial enzo).

Arcade heeft betere graphics en 4 player support.

Ik was me zo wild aan het staren dat ik de game eindelijk op arcade PCB heb kunnen kopen (die is stervensduur) dat ik zo ontieglijk teleurgesteld was dat ik er bijna van moest janken :(

Maar het is en blijft Konami, en daar probeer ik alle PCB's van bij elkaar te krijgen dus hij blijft :D

Afbeelding
Sp33dFr34k

Berichtdoor Galious » 04 feb 2019, 22:49

Ik heb de Mega Drive versie van Pit-Fighter altijd beter gevonden dan de originele arcade versie. Het heeft misschien niet de indrukwekkende sprite-scaling en 3-player actie, maar door de zoomed-out graphics is het speelveld veel overzichtelijker en is het een veel speelbaarder spel geworden.

nmkl pjkl ftmch
Galious
Moderator

Berichtdoor Gozert » 05 feb 2019, 00:51

Turtles in Time en SoulCalibur zijn inderdaad goede voorbeelden!

Galious schreef:Ik heb de Mega Drive versie van Pit-Fighter altijd beter gevonden dan de originele arcade versie. Het heeft misschien niet de indrukwekkende sprite-scaling en 3-player actie, maar door de zoomed-out graphics is het speelveld veel overzichtelijker en is het een veel speelbaarder spel geworden.

Nog een mooi voorbeeld dat een stapje terug qua graphics niet per se ten nadele van een game is. "Sometimes less is more" enzo.

De SNES versie is overigens schandalig slecht. Die kan zo in het rijtje top 10 slechtste games op het systeem.
Gozert
Moderator

Berichtdoor MrSirius » 05 feb 2019, 07:56

Double Dragon II op de NES wordt ook vaak als beter gezien dan het arcade origineel. De game is sowieso een stuk langer met meer verhaal en locaties.

Afbeelding
Kain is deified. The Clans tell tales of Him. Few know the truth. He was mortal once, as were we all.
MrSirius
Beheerder

Berichtdoor Ok Impala! » 05 feb 2019, 10:18

Zet Double Dragon 1 daar ook maar bij. Ik speelde die afgelopen zondag op de arcade. SLOWDOWN all over the place. Echt schandalig hoe slecht dat spel in elkaar geprogrammeerd was. :confused3:
Ok Impala!

Berichtdoor Ruud » 05 feb 2019, 14:33

Double Dragon III is op de NES ook beter dan in de speelhal.

Ruud
Koningsdag Koning 2017

Berichtdoor Galious » 05 feb 2019, 15:52

De NES Double Dragons zijn inderdaad betere versies dan de arcade games, maar met name deel II en III zijn bijna compleet andere games geworden. Ze zijn wel gebaseerd op de arcade games, maar het zijn geen rechtstreekse ports meer. Vallen dat soort games ook nog onder dit topic?

Ninja Gaiden op de NES is een nog extremer geval, wat mij betreft vele malen beter dan de arcade game, maar is daar ook eigenlijk geen port van te noemen (in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Atari Lynx versie van Ninja Gaiden). Zo ook Shadow Dancer op de Mega Drive, een compleet andere (en betere) game dan de arcade Shadow Dancer, die wel weer een rechtstreekse port kreeg op de Master System.

nmkl pjkl ftmch
Galious
Moderator

Berichtdoor Gozert » 05 feb 2019, 16:26

De eerste Double Dragon op de NES hadden ze overigens wel beter Single Dragon kunnen noemen. :lol:

Ninja Gaiden en Shadow Dancer zijn inderdaad totaal andere games, maar kunnen hier ook prima besproken worden. In zekere zin kun je Punch-Out!! op de NES ook wel aan dat rijtje toevoegen. Het zijn beide (totaal niet realistische) boksgames, maar ze gebruiken totaal verschillende gameplay mechanieken. De arcade games vind ik leuk, maar de NES versie vind ik echt briljant.
Gozert
Moderator