Mijn vraag aan jullie is dus; welke games zijn in jullie ogen sterker op een console dan in de arcade? Voor de duidelijkheid, het gaat hier alleen om console games die in ongeveer dezelfde tijdsperiode zijn uitgekomen las hun arcade tegenhanger. Een R-Type Dimensions op Xbox Live Arcade is hartstikke tof en alles, maar die kwam wel 20 jaar de originele R-Type uit.
Uiteraard, trap ik zelf af:
Contra/Probotector (NES)

Ik kwam op het idee voor dit topic door onlangs de arcade versie van Contra voor het eerst gespeeld te hebben. Natuurlijk zijn de graphics detailleerder in de arcade versie, maar door het kleurengebruik en de achtergronden oogt het geheel ontzettend rommelig. De NES versie (in Europa bekend als Probotector) schroeft de details terug, maar tegenover staat wel een beter contrast waardoor alle spelelementen veel beter van elkaar te onderscheiden zijn. Verder bestaat de gameplay voornamelijk uit horizontaal scrollende run-and-gun actie, maar de arcade versie maakt gebruik van een verticaal georiënteerd scherm. Hierdoor zie je dus vijanden en obstakels veel te kort van te voren aankomen, terwijl een aanzienlijk deel van de extra verticale hoogte niet gebruikt wordt. Dat laatste geldt ook voor de pseudo 3D levels. Enkel bij de verticaal scrollende levels levert dit een voordeel op, maar dat is slechts een kwart van de game. Bovendien vind ik de besturing op de NES veel vlotter. In de arcade versie lijkt het wel alsof het spel zich onder water of op de maan afspeelt. Al met al vind ik Contra op de NES dus echt een aanzienlijke verbetering ten opzichte van het origineel.
Ik heb Super Contra nog niet op de arcade gespeeld, maar op basis van wat ik aan beeldmateriaal van heb gezien geldt waarschijnlijk hetzelfde voor Super C/Probotector II.