Top 128 Commodore 64 games INPO: 13-02 Burnin' Rubber

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.

Re: Top 128 Commodore 64 games INPO: 11-01 Mayhem in Monster

Berichtdoor Galious » 12 jan 2019, 16:31

Nog nooit van gehoord, maar dat ziet er echt ongelofelijk goed uit! Zou niet misstaan hebben op de NES of Master System. Gameplay ziet er ook erg leuk uit.

nmkl pjkl ftmch
Galious
Moderator

Berichtdoor toejam » 12 jan 2019, 16:38

arjen1981 schreef:Ziet er uit al een toffe platformer. Dat moet ook wel met een karakter die zoveel weg heeft van Super Sonic De longplay wijst nog naar Action Biker.

Ja de invloeden zijn er wel duidelijk ja :)

Thanks, heb de longplay gefixt!

Yo, homeboy gimme five!
toejam

Berichtdoor toejam » 12 jan 2019, 16:40

Galious schreef:Nog nooit van gehoord, maar dat ziet er echt ongelofelijk goed uit! Zou niet misstaan hebben op de NES of Master System. Gameplay ziet er ook erg leuk uit.

Grappig genoeg hebben de makers ooit in een interview ook al gezegd dat hun doel met dit spel was om de consoleervaring alsnog naar de Commodore 64 te brengen. Blijft natuurlijk wel jammer van die ene vuurknop. Dat heeft wel wat beperkingen opgeleverd in de gameplay helaas.

Yo, homeboy gimme five!
toejam

Berichtdoor toejam » 13 jan 2019, 19:02

Code: Selecteer alles
Game            : Forbidden Forest
Genre           : Arcade
Crossplatform   : Atari 8 bit
Jaar            : 1983

Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Op mijn eerste setje bandjes stonden de meest vreselijke oude games waarvan ik er een hoop toen al niet meer kon waarderen. Maar zo af en toe ontdekte je tijdens het laden iets wat je bij zou blijven. Misschien zelfs wel iets langer dan je vooraf had gehoopt. The stuff nightmares are made of, zeker voor 7 jarige jongentjes die nog niet helemaal fantasie en werkelijkheid uit elkaar kunnen houden. Welcome to the forbidden forest.

Afbeelding Afbeelding

Tijdens een middagje spazieren word je ineens belaagd door een reusachtige spin. Oh nee! Je bent het verboden bos binnen gegaan, de thuisbasis van Demogorgon die zal verschijnen als het nacht is. Gewapend met je vertrouwde pijl en boog moet je alle kwaad van je af zien te houden en de nacht zien te overleven. En misschien moet je zelfs wel afrekenen met Demogorgon zelf.

Hier houdt het echter niet op. De dreiging is echt, en een moment van onachtzaamheid zorgt er voor dat je mis schiet en een nieuwe pijl moet pakken en je boog moet herladen. Dat kost echter tijd, en voor je het weet word je opgevreten. Spinnen, bijen, kikkers en skeletten. Alles heeft het minst goede met je voor. Je hebt 50 pijlen in totaal, en afhankelijk van je niveau moet je een bepaald aantal monsters per level verslaan om uit te barsten in een vreugdedans alvorens je het volgende kwaad in de ogen kunt kijken.

Ondanks dat dit een vroeg spel is, is er enorm veel aandacht aan geschonken. De muziek is dreigend, maar afhankelijk van de echte dreiging verandert de muziek mee. Je kunt door een parallax scrollend bos lopen waarbij er meerdere gebieden zijn die je kunt bereiken zonder dat je ooit de uitgang vindt. En het gevoel van dreiging tussen het schieten en herladen van je boog is levensecht. Tenslotte zit er ook nog eens diepte in het spel zodat je ook rekening moet houden met de hoek waaronder je schiet.

Je kunt je voorstellen dat door een skelet met een drietand in je borst tot bloedens toe dood gestoken worden niet helemaal geschikt is voor kleine kinderen. Ik kan de muziek zo meeneuriën en voel me nog altijd schuldig als mijn mannetje weer geplet wordt door zo'n enorme kikker.

Afbeelding Afbeelding

The Good
  • Presentatie subliem
  • Muziek opzwepend
  • Survival horror

The Bad
  • Skeletten doodschieten met pijl en boog

The Verdict
Een spel wat me altijd is bijgebleven en ook vandaag de dag in elk geval op mij nog behoorlijk wat impact heeft. Ik kan het nog altijd prima spelen en de muziek blijft iets speciaals. Ik heb alleen nog wel eens de neiging om vlak voordat ik dood ga toch maar de resetknop te gebruiken, net alsof het dan niet gebeurd is.

Spoiler: weergeven

Yo, homeboy gimme five!
toejam

Re: Top 128 Commodore 64 games INPO: 13-01 Forbidden Forest

Berichtdoor Galious » 13 jan 2019, 20:23

Dat ziet er erg gaaf uit. Behoorlijk creepy en beklemmend sfeertje door de enemy en sound design. Kan me voorstellen dat dit een onuitwisbare indruk maakt op 7-jarige leeftijd.

nmkl pjkl ftmch
Galious
Moderator

Berichtdoor Dynamike » 14 jan 2019, 10:59

Aaah deze game! Ik herken deze, maar ken deze niet. Vroeger weleens opgestart als kleine kiddo, maar ik snapte het denk ik niet helemaal. Want echt spelen heb ik het nooit gedaan. Wel cool om de game weer eens terug te zien.

Afbeelding
Dynamike
Beheerder

Berichtdoor toejam » 16 jan 2019, 21:04

Game            : Marauder
Genre           : Drive 'n Gun
Crossplatform   : ZX Spectrum, Amstrad
Jaar            : 1988

Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Een persoonlijke guilty pleasure is toch wel Marauder. Het is een game die simpel van opzet is doordat je gewoon met je auto'tje van beneden naar boven rijdt en alles onderweg kapot schiet. En alles wat je tegen komt wil jou eigenlijk ook wel kapot schieten. Combineer dat met een vette soundtrack en je hebt je joystick zo weer in handen voor het volgende potje.

Afbeelding Afbeelding

De backstory van dit soort games staat al nooit uitgelegd in het spel, dus dat kunnen we overslaan. De game wordt gedreven door de auto waar je in rijdt. Die komt obstakels tegen in de vorm van vijanden, maar ook de weg die je kunt nemen wordt regelmatig ernstig ingeperkt. Het zijn dat soort choke points waar de vijanden ineens met bosjes van alle kanten aan komen zetten.

Naast je standaard wapen heb je ook de beschikking over smart bombs. Uiteraard een beperkte hoeveelheid maar wel iets dat je in noodsituaties uit de brand kunt helpen. Tenslotte zitten er in de levels regelmatig gekleurde defence orbs. Afhankelijk van de kleur die ze hebben op het moment dat je ze raakt krijg je een bonuseffect. Dit kan een extra leven zijn of schilden, maar ook het uitschakelen van je laser of juist het verlies van een leven.

Doe je te lang niets dan word je vanuit de lucht aangevallen. Deze aanvallen zijn over het algemeen dodelijk.

Afbeelding Afbeelding

The Good
  • Geweldige soundtrack
  • Verslavende gameplay

The Bad
  • Memory game
  • Moeilijkheidsgraad
  • Geen eindbazen
  • Geen einde

The Verdict
Het is voor mij een jeugdklassieker waar ik me best regelmatig even mee vermaakt heb. Toch heb ik level 3 nog nooit weten te bereiken zonder de ingebouwde cheat of trainers en eigenlijk ontstijgt het spel ook nergens de enorme berg concurrentie in het genre. Toch was het leuk om weer even een keer te spelen.

Yo, homeboy gimme five!
toejam

Re: Top 128 Commodore 64 games INPO: 16-01 Marauder

Berichtdoor Galious » 16 jan 2019, 22:26

Weer eentje waar ik nog nooit van had gehoord. Het karretje op de cover en het laadscherm doet me denken aan de jeep uit (Super) SWIV en daar lijkt de gameplay ook wel een beetje op. Dit soort shoot 'em ups zijn altijd wel lekker om even op te starten en een potje mee te knallen.

nmkl pjkl ftmch
Galious
Moderator

Berichtdoor toejam » 18 jan 2019, 08:41

Galious schreef:Weer eentje waar ik nog nooit van had gehoord. Het karretje op de cover en het laadscherm doet me denken aan de jeep uit (Super) SWIV en daar lijkt de gameplay ook wel een beetje op. Dit soort shoot 'em ups zijn altijd wel lekker om even op te starten en een potje mee te knallen.

Dat zeker. De jeep uit SWIV heeft inderdaad dezelfde uitdagingen met manoeuvreren door het landschap. Ik denk in dit geval dat de kwaliteit van de games op dit platform ook wel redelijk vergelijkbaar is. Alleen is SWIV weer zo'n goed voorbeeld hoe 16 bit games zich lastig laten vertalen naar de oude 8 bit platforms. Er komen zeker nog betere voorbeelden uit dit genre voorbij :)

Yo, homeboy gimme five!
toejam

Berichtdoor toejam » 21 jan 2019, 14:34

Game            : Turrican II
Genre           : Run 'n Gun
Crossplatform   : Amiga, Amstrad CPC, Atari ST, BlackBerry, CDTV, DOS, ZX Spectrum
Jaar            : 1991

Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Nou is inmiddels duidelijk dat The Final Fight een beetje misleidende ondertitel is. Het is echter wel het laatste deel op deze 8 bit computer geworden. Wellicht dat sommigen hier de serie kennen van de delen Super Turrican op de NES, of Super Turrican 1 & 2 op de SNES of Mega Turrican op de Mega Drive.

Afbeelding Afbeelding

Turrican is niet bij iedereen geliefd. Het is in de basis een run & gun game waarbij je binnen de tijdlimiet een level moet door zien te komen, de eindbaas moet verslaan en door moet naar het volgende level. Tijdens dat level zijn er echter nogal wat obstakels. Zo zitten de vijanden je continue op de hielen en kun je door een misplaatste sprong ineens een heel stuk in het level naar beneden vallen waar echter geen direct pad meer naar boven zit en je via een doolhof erachter moet komen welke kant je nu op moet. Of dat je eigenlijk al wel goed zat en juist daar verder kan naar het einde van het level.

Het spel kent duidelijke invloeden van Metroid, de morph ball is daar wel een hele goede van. Maar het hele level zit ook vol met verschillende wapens en power-ups wat het tot een interessante uitdaging maakt.

Afbeelding Afbeelding

The Good
  • Technisch zeer goed in elkaar gezet
  • Verslavende gameplay

The Bad
  • Soms lopen de voor en achtergrond wat door elkaar
  • Niet erg toegankelijk
  • Geen muziek in-game

The Verdict
Turrican 2 is een moeilijke game om van te houden. De eerste tien keer dat je level 1 begint ben je na een paar minuten dood, voor mij tot op het punt dat ik het gewoon opgegeven heb. Later had ik een versie met trainers en kon ik hem uitspelen, maar door het spel door te spelen en te ervaren leer je weer hoe goed het spel in elkaar zit, en dat het zonder trainers absoluut een uitdaging is, maar toch ook wel een eerlijke uitdaging.

Yo, homeboy gimme five!
toejam

Re: Top 128 Commodore 64 games INPO: 21-01 Turrican II

Berichtdoor Galious » 21 jan 2019, 18:02

Ik ken Turrican alleen van de delen op de SNES. Ik vond dat wel toffe run 'n gunners met fantastische muziek, maar dit soort "where the f*ck do I go?!?" level design (een kwaal van heel veel Euro platformers) stond en staat me altijd een beetje tegen. Doe mij maar liever kortere, lineaire levels in dit type games.

nmkl pjkl ftmch
Galious
Moderator

Berichtdoor Dynamike » 21 jan 2019, 18:13

Ondanks dat ik best wat liefde heb voor Turrican, is er nog iets wat voor mij bij The Bad hoort, en dat is de positie die je mannetje moet hebben voordat het beeld gaat bewegen. Dat is over de helft. Hierdoor zie je vijanden vaak te laat aankomen. Of diens kogels. En dat is echt ruk. Als ze dat nou hadden verbeterd was het een veel prettigere game geweest om te spelen. Des ondanks wel een toffe game die inderdaad de tijdsdruk en de wirwar van leveldesign als dikke vuist in het gezicht van de gamer slaat.

Afbeelding
Dynamike
Beheerder

Berichtdoor OldSchool » 21 jan 2019, 19:15

We hadden vroeger wel Turrican, maar ik kan me er niet veel meer van herinneren. Het was dus een game die niet veel indruk op me maakte, ik weet niet eens of het I of II of wat dan ook was dat we hadden. Als ik de gameplay zo bekijk zou ik het best nog eens een kans willen geven.

Dit topic geeft me wel de kriebels om die C64 aan te sluiten. Een nadeel is dat het net even meer werk is dan even een NES aansluiten, waardoor ik het in de praktijk niet zo snel doe. Ik ben bezig om boven op zolder een hoekje te creëeren op de kamer van mijn zoon (die van de bb-dag). Ik wil binnenkort een kastje maken, waarin enkele consoles kan laten staan, voor onder The Beast breedbeeld TV. Toch ook maar ruimte reserveren voor een vaste C64 opstelling.

Hoe dan ook: ik blijf dit een tof topic vinden en ga het blijven volgen!

OldSchool

Berichtdoor toejam » 26 jan 2019, 17:33

Game            : Knight 'n Grail
Genre           : Metroidvania
Crossplatform   : -
Jaar            : 2009

Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

En nu over naar een wat modernere release op de C64. Er zijn een hoop toffe games uitgekomen, zoveel zelfs dat ik een top 128 kan maken van spellen die na 2000 uitgekomen zijn voor de C64 die de moeite van het spelen meer dan waard zijn. Vandaag kijk ik echter niet verder dan Knight 'n Grail.

Dit spel had als commerciële titel in de hoogtijdagen van het apparaat niet misstaan en heeft nu alsnog behoorlijke verkoopcijfers weten te bereiken. Het is een tot in de puntjes verzorgde metroidvania waarin je op zoek gaat naar een zogenaamd vessel of restoration om je vervloekte vriendin te redden.

Afbeelding Afbeelding

Het spel is opgebouwd uit losse kamers die een aaneengesloten gebied vormen. Zo begin je in een kasteel maar zul je op enig moment ook een grottenstelsel moeten verkennen. Je begint met een wapen en pantser van ijzer, maar onderweg vind je beide ook van andere materialen. En waar het een beschermt, is het ander juist voor de aanval bedoeld. De vijanden die je tegenkomt hebben uiteraard hun sterke en zwakke punten die hier op aansluiten.

Tijdens het verkennen van de gebieden kom je veel gesloten deuren tegen. Die zijn ergens anders te openen, waarbij niet wordt prijsgegeven welke deur er op enig moment geopend wordt.

Afbeelding Afbeelding

The Good
  • Mooie game om te zien
  • Speelt heel soepel
  • Hoogwaardige productie

The Bad
  • Veel heen en weer lopen
  • En dat lopen mag wel ietsje sneller
  • Had liever de hele tijd muziek gehad in deze sfeer

The Verdict
De hoeveelheid energie die er in dit soort hobbyprojecten gestoken wordt is bewonderenswaardig. En het eindproduct mag er dan ook nog eens absoluut wezen. Ik heb het spel nog niet zo lang geleden zelf pas ontdekt en dit is er één die ik wel naar het einde toe wil brengen. Want aldus de documentatie wacht mij nog wel een pittige keuze daar.

Yo, homeboy gimme five!
toejam

Re: Top 128 Commodore 64 games INPO: 26-01 Knight 'n Grail

Berichtdoor Galious » 26 jan 2019, 18:10

Dit ziet er erg goed uit! Gave cover art ook.

nmkl pjkl ftmch
Galious
Moderator

Berichtdoor Nutsy-Gutsy » 27 jan 2019, 12:17

Geweldig hoe echte fans prachtige games blijven maken voor oude systemen. Maar als ik het filmpje bekijk, dan stapt die inderdaad wel heel traag. Dat is iets dat mij snel irriteert in games.

Mijn collectie: http://nutsygutsy.wix.com/collection (work in progress)
Nutsy-Gutsy

Berichtdoor Apenheul » 27 jan 2019, 12:21

Ik heb nog heel wat in te halen qua lezen in dit topic, de screenshots maken me wel heel nostalgisch iig!
Apenheul
Beheerder

Berichtdoor toejam » 04 feb 2019, 22:30

Game            : Flimbo's Quest
Genre           : Platformer
Crossplatform   : Amiga, Amstrad CPC, Atari ST
Jaar            : 1991

Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

C64 software van Hollandsche bodem is er best veel, maar ik wist tot voor kort niet dat deze titel daar ook bij hoorde. Flimbo's Quest is een platformer uitgebracht door System 3, bekend van The Last Ninja, Turbo Charge en International Karate. De game werd bekend doordat het een belangrijke component vormde van de 4-in-1 cartridge die als pack-in geleverd werd bij het zeer geflopte C64 Games System wat de oude homecomputer nog een tweede (derde?) leven als games console moest gaan geven.

Maar net als in de vorig besproken game hebben we te maken met een ontvoering, een kwade tovenaar en een behulpzame tovenaar. De kwade tovenaar Dandruff heeft namelijk je vriendin Pearly ontvoerd. Hij wil haar gebruiken voor een machine waarmee hij haar levensenergie aan de zijne kan toevoegen om zo onsterfelijk te zijn.

Afbeelding Afbeelding

Waar Dandruff echter geen rekening mee heeft gehouden is dat jij met je erwtenschieter de gevaren durft te trotseren en met behulp van de goede tovenaar Dazz Bazian allemaal scrolls gaat verzamelen waarmee je levels door kunt om uiteindelijk het gevecht aan te gaan.

Dit doe je door op zoek te gaan naar de monsters die letters bij zich dragen. Je krijgt de informatie wat voor type monster het is, en als je die tegen komt in het level is die duidelijk te herkennen doordat die knippert. Schiet deze kapot, neem de letter mee terug naar de tovenaar en je krijgt informatie voor de volgende. Ook kun je op dit punt powerups kopen zoals snelheid, tijdelijke onsterfelijkheid of extra levens. Al deze items zijn ook in de levels zelf te vinden waar nog wel meer geheimen in verstopt zitten.

Afbeelding Afbeelding

The Good
  • Free roaming platformactie
  • Afwisselende levels
  • Parallax scrolling
  • Hi I'm Batman

The Bad
  • De moeilijkheidsgraad is wel hoog
  • Dit wordt mede gevoed door de tijddruk

The Verdict
Flimbo's Quest is een prima platformer met een behoorlijke cultstatus op de C64. Op de 16-bit platformen schoot het spel toch al wel tekort voor de tijd waarin het uit kwam. De tijddruk en moeilijkheid in combinatie met het zoeken naar een specifieke vijand die zowel helemaal links als helemaal rechts in het level kan zitten helpt niet echt en dit is dan ook zo'n titel waar ik zonder trainers level 3 nooit van bereikt heb.

Yo, homeboy gimme five!
toejam

Re: Top 128 Commodore 64 games INPO: 04-02 Flimbo's Quest

Berichtdoor Ruud » 04 feb 2019, 22:39

Dit lijkt me toch een spel voor de echte kenners zoals @SuperFruitig :tongue1:

Ruud
Koningsdag Koning 2017

Berichtdoor Galious » 04 feb 2019, 22:53

Ik zag deze in de vitrine liggen bij het Nationaal Videogame Museum in een verzameling games van Nederlandse bodem. Had er daarvoor nog nooit van gehoord :)

nmkl pjkl ftmch
Galious
Moderator

Berichtdoor Dynamike » 06 feb 2019, 20:39

Nog nooit gespeeld en dat is best vreemd eigenlijk gezien de status inderdaad. Wie weet moet ik dit nog eens op de immer langer wordende to-play lijst zetten :D

Afbeelding
Dynamike
Beheerder

Berichtdoor OldSchool » 06 feb 2019, 22:05

Ik kende deze game ook helemaal niet. Ziet er wel tof uit. Grafisch doet het me denken aan Sega games op de master system / mega drive. Ik kan me voorstellen dat het niet mee kon in de 16-bit tijd, maar desondanks ziet het grafisch toch behoorlijk goed uit voor een C64 game.

Dit is zeker een game die eens ga opstarten.

OldSchool

Berichtdoor toejam » 13 feb 2019, 16:06

Game            : Burnin' Rubber
Genre           : Racen
Crossplatform   : -
Jaar            : 1983

Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

In de goede oude tijd dat je je bedrijf nog gewoon 'Software' kon noemen omdat je de enige was die dat deed ontstond Software64. En de piraterij is al net zo oud zodat je jezelf gewoon 'Mr. Copy' noemde als je illegale kopietjes van deze games kon maken.

En zo had ik op 1 van mijn eerste tapes de game Burnin' Rubber staan. Het is een titel waar ik regelmatig naar terugkeerde omdat de gameplay gewoon erg simpel maar wel doeltreffend is.

Afbeelding Afbeelding

Het is jouw doel om zoveel mogelijk schade aan andere auto's te veroorzaken en ondertussen naar het einde van het level te racen. Je kunt andere auto's beschadigen door er tegenaan te botsen. Als ze daarna crashen is de score maximaal. Je kunt ook springen, en als je na het springen op een auto landt is dat ook goede punten waard.

Het voornaamste onderdeel van voortgang is het steeds moeilijker wordende leveldesign. Met sprongschansen die, als je ze neemt, je gegarandeerd in het water laten landen. Of kleine eilandjes waar je pixel perfect sprongen voor moet maken om verder te komen. Het spel bevat 32 ronden, maar ik heb ze zelf nooit allemaal gezien.

Afbeelding Afbeelding

The Good
  • Simpele race-actie
  • Lekker beuken
  • Spring in het veld

The Bad
  • Na 3 minuten bloeden je oren van de muziek
  • Het is tamelijk eentonig

The Verdict
Burnin' Rubber is voor de tijd waarin het uit kwam een prima stukje entertainment. Uiteraard is het vandaag de dag wel wat simpel en zelfs uit de C64 is toch wel meer te halen dan dit. Buiten de nostalgie om was dit de speelsessie voor mij niet meer waard.

Yo, homeboy gimme five!
toejam

Re: Top 128 Commodore 64 games INPO: 13-02 Burnin' Rubber

Berichtdoor Galious » 13 feb 2019, 17:33

Mijn oren hielden het geen 3 minuten vol, maar de gameplay ziet er wel grappig uit :)

nmkl pjkl ftmch
Galious
Moderator

Re: Top 128 Commodore 64 games INPO: 13-02 Burnin' Rubber

Berichtdoor OldSchool » 13 feb 2019, 19:16

Die tune hoor ik nu ook al, ook al speel ik de game niet ... Maar dit vond ik vroeger ook écht een fantastische game. Super veel gespeeld. Ik weet niet precies hoe ver ik kwam, maar op een gegeven moment werd het te veel om te onthouden waar je precies moest springen en landen om niet door te gaan. Ik kan me voorstellen dat de replay value wat minder is dan bij andere games, maar deze zal toch altijd een plekje in mijn C64 hart behouden.

OldSchool

VorigeVolgende