Het Sega Master System topic

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.

Re: Het Sega Master System topic

Berichtdoor segatarian » 19 nov 2018, 13:52

Was bij ons vrij snel compleet verdwenen de atari 2600. een heel klein beetje voor de lynx.
1 derde was voor sega en bijna 2/3e voor Nintendo.
in het begin was het aandeel master system games nog wel goed, later nam de game gear steeds meer plek in. megadrive was het best vertegenwoordigd.
na 1994 verdween master sytem wel erg snel uit het schap, in 1996 zag ik game gear titels ook uit steeds meer winkels verdwijnen.
In 1998 mijn laatste game gear titels in de free record shop gekocht. stonden toen allemaal voor een tientje te koop.
(had ik er maar meer meegenomen) toen terminator, mk3 en ren en stimpy gekocht.
de meeste speelgoed winkels slingerde alles van sega tussen 1995 en 1998 de deur uit, zonder nieuwe sega voorraad.
De Saturn kwam in 1995 en werd volledig geboycot. zag je bijna nergens staan, geen bart smit of intertoys. zij verkochten hooguit nog oude voorraad en megadrive actie deals.

@Jalf een nieuwe megadrive ruilen voor een NES? hoop dat er toen een hoop games erbij kwamen :P
Wel tof dat je sms weer terug hebt gekocht
segatarian

Berichtdoor Jalf » 19 nov 2018, 14:17

Ik heb hier inderdaad ook nooit een Sega Saturn of Saturn games in de destijds gangbare winkels zien liggen. Alleen onze Filmclub videotheek had er eentje. Mijn oom heeft later dat ding als ex-rental gekocht voor een prikkie.
Dreamcast idem trouwens. Die heb ik nieuw alleen te koop gezien bij de Music House (of heette ie toen Ear & Eye?). Dixons had toen ze hier kwamen nog wel een handjevol DC games.

Ik heb die Megadrive niet als nieuw geruild. Ik kocht Decap Attack als ex-rental er bij en heb Sonic een keer gehuurd. Denk dat ik hem twee maandjes heb gehad ofzo. Geruild tegen een Action Set en losse SMB 2.

Ik doe niet aan onderschriften.
Jalf

Berichtdoor Ruud » 19 nov 2018, 15:59

Ik heb best aardig wat Master System games met die bijgevoegde handleidingen op A4- tjes.

De Saturn heb ik wel zien staan toen bij de Bart Smit.

Ruud
Koningsdag Koning 2017

Berichtdoor Jalf » 20 nov 2018, 16:11

Echt serieus hé... Ik heb over de 30 SMS games en geen enkele met zo'n velletje. Valt vandaag Psychic World in de bus...

Afbeelding

:D

Jalf

Berichtdoor koekiemonster » 20 nov 2018, 16:43

Maar Psycho Fox is serieus een pareltje. Wat dat betreft een geweldige aanschaf!

Vind het ook mooi dat het niet getypt op een computer, maar een typemachine. Schitterend!

- portable-games.nl
koekiemonster

Berichtdoor synergy » 20 nov 2018, 17:03

Ik gooi(de) die handleidingen altijd weg... dacht dat het door de koper zelf was uitgeprint. :wallbash:
synergy
Winnaar Gameroom Award 2018

Berichtdoor Jalf » 20 nov 2018, 17:21

koekiemonster schreef:Maar Psycho Fox is serieus een pareltje. Wat dat betreft een geweldige aanschaf!

Vind het ook mooi dat het niet getypt op een computer, maar een typemachine. Schitterend!

Helaas is het niet Psycho Fox, maar Psychic World :biggrin: . Die komt er ook ooit nog wel eens trouwens. Helaas liggen de SMS games niet bepaald voor het oprapen. Stond een paar weken terug eentje op Marktplaats voor €30-, maar daar was koffie overheen gegaan ofzo.

Jalf

Berichtdoor koekiemonster » 20 nov 2018, 17:32

Haha, oke excuses voor mijn scheelheid. :)

- portable-games.nl
koekiemonster

Berichtdoor segatarian » 21 nov 2018, 10:51

synergy schreef:Ik gooi(de) die handleidingen altijd weg... dacht dat het door de koper zelf was uitgeprint. :wallbash:

woeps! :ohmy: :biggrin:
segatarian

Berichtdoor segatarian » 07 dec 2018, 13:09

een nieuwe shooter voor de master system Flight of Pigarus

segatarian

Berichtdoor Galious » 07 dec 2018, 13:15

Ziet er erg gaaf uit! Wel jammer dat het zo te zien een pure Caravan Shooter is en geen level progression heeft.

nmkl pjkl ftmch
Galious
Moderator

Berichtdoor segatarian » 07 dec 2018, 13:22

hey die term kende ik nog niet :P
segatarian

Berichtdoor Jalf » 07 dec 2018, 14:18

Caravan Shooter :) Lijkt idd een highscore game te zijn. Dat is op zich best jammer, maar het is wel een supertof project. Kun je het ergens backen? Kan er online verder niks over vinden...

Jalf

Berichtdoor koekiemonster » 07 dec 2018, 14:57

Ik vind een dergelijke homebrew scene echt waanzinnig gaaf!

- portable-games.nl
koekiemonster

Berichtdoor segatarian » 07 dec 2018, 15:47

Jalf schreef:Caravan Shooter :) Lijkt idd een highscore game te zijn. Dat is op zich best jammer, maar het is wel een supertof project. Kun je het ergens backen? Kan er online verder niks over vinden...

ergens in de comments staat een link naar de rom bij het filmpje
segatarian

Berichtdoor segatarian » 10 dec 2018, 15:52

mogen andere mensen hier ook een game in de schijnwerper zetten? (ik zal het waarschijnlijk niet zo uitgebreid doen)
of hou je liever alleen reviews geschreven door Jalf? Hele fijne btw ;)
segatarian

Berichtdoor Jalf » 10 dec 2018, 16:53

Graag zelfs!

Jalf

Berichtdoor segatarian » 16 dec 2018, 13:38

Een review voor de master system en game gear versie van Aladdin,
Afbeelding
Deze game heeft een speciaal plekje voor mij, omdat ik de Aladdin game gear uitgave had gekocht als kind zijnde.
Afbeelding
Er zijn veel variaties op deze game verschenen, maar deze versie is het meest getrouw aan de film.

De game start met een intro met cut scenes met een inleiding van het verhaal.
Afbeelding

In level 1 jat Aladdin een brood.Afbeelding
en word hij achterna gezeten door de garde van de sultan, in dit level ren je automatisch en moet je allerlei obstakels en vallende
potten ontwijken, halverwege is de prinses vermomd als sloeber en jat een appel voor een hongerig straat joch, samen rennen ze verder
tot ze op een van Aladdins hang plekken terecht komen en samen van het uitzicht over agrahbah genieten,
Ze worden gestoord door een wachter en springen van het dak.
Afbeelding
Enigszins versuft worden ze opgepakt en word Aladdin in de kerker gegooid door Jafar.
In de kerker zit een oude boef die Alladin kan begeleiden naar de ingang van een grot met een leeuwenkop vol met schatten.
Hij loopt de muil van de leeuw in en zo begint de zoek tocht naar de lamp.

In dit niveau is de gameplay weer zoals je van een normaal platform spel gewent bent, de besturing is prima, alleen trappen aflopen kan een frustrerende handeling zijn.
als je dit eenmaal door hebt is het geen probleem meer.
Afbeelding
Na een hoop bekend gooi, spring en kruip werk vind je de gouden scarab, die de sleutel is voor de schatkamer.
Nu sta je in een prachtige ruimte vol met schatten, van achter besluipt een tapijt je, Abu schrikt zich het apelazarus, maar het tapijt blijkt je willen te te begeleiden naar de lamp.
Afbeelding
voorzichtig zonder enige schat aan te raken en niet in gaten te vallen, beland je bij de lamp.
Abu kan het niet laten en zit met zijn tengels aan een robijn.
Afbeelding
De grot begint te schudden en lava en vallende stenen vormen het toneel.
Het vliegend tapijt is de enige redding.
Afbeelding
Al ontwijkend moet je door de chaos heen bewegen en beland je uiteindelijk hangend aan een klif de oude boef je op te wachten.
Deze baas wil je best helpen maar wil eerst de lamp. Aladdin geeft hem de lamp en de boef begint met een end hout op je fikken te slaan.
Afbeelding
Gelukkig is Abu zijn apen streken niet verleerd en heeft de lamp voor je terug gejat.
Hier komt de eerste kennis making met de geest en Aladdin wenst een prins te zijn.
Nu gaat Aladdin naar het paleis en gaat door hindernissen om de hand van Jasmin op te eisen.
Afbeelding
Jasmin is niet gecharmeerd van deze tactiek en zo probeert Alladin het in de avond nogmaals op een meer romantische manier door een nachtelijk ritje
op zijn zwevend tapijt, een tactiek die Porsche bezitters kunnen beamen.
Aladdin heeft beet en Jafar vind de nieuwe prins maar niks. Zodoende bind hij hem vast en gooit hem in zee.
Gelukkig heeft Aladdin de lamp nog en kan hij zichzelf uit deze benauwde situatie vrij wensen.
Jafar gelooft zijn ogen niet en begint zo langzamer hand wel genoeg te krijgen van prins aboeboe.
Het level dat volgt is ook een ren level, maar dan wat moeilijker dan het eerste level.
Afbeelding
Aan het einde struikelt Aladdin en komt Jafar er achter dat Aladdin een bijzondere lamp heeft.
Jafar weet de lamp te pikken en wenst dat hij Sultan word, zijn 2e wens is dat hij een machtige tovenaar is.
Vervolgens daagt hij Aladdin uit voor een gevecht.
Na een paar rake klappen met Aladdins zwaard, verandert hij in een grote boze slang.
Aladdin hakt er op los en maakt van deze zwarte mamba gesneden worst.
Afbeelding
Een minuten lang film script rolt voorbij, waar Jafar met zijn laatste wens zichzelf als geest wenst.
Dit was niet helemaal doordacht want jafar verdwijnt in een zwarte lamp.
Er volgt nog een script met tal van happy endings en een outro met nogmaals een nachtelijk ritje op het tapijt.

Eind conclusie.
De game is erg film getrouw en van hoge kwaliteit zijn de graphics en het geluid.
De game is wel wat kort en de replay waarde is niet erg hoog.

Graphics 9. Geluid 8,5. controls 7+, opnieuwspeelbaar 5
eindcijfer/leukheid algemeen 7,5

longplay

Laatst bijgewerkt door segatarian op 16 dec 2018, 14:11, in totaal 3 keer bewerkt.
segatarian

Berichtdoor segatarian » 16 dec 2018, 13:49

@Jalf is het misschien beter om dit topic om te vormen naar master sytem/game gear topic? er zijn zoveel identieke games op beide systemen verschenen.
segatarian

Berichtdoor Galious » 16 dec 2018, 14:09

Leuke review! Deze versie van Aladdin kende ik nog helemaal niet. Ik heb vroeger alleen de SNES versie gespeeld en heb sinds dit jaar ook de Mega Drive versie, en ik dacht dat dit een soort downgrade van die laatste was, maar dit ziet er compleet anders uit. Gameplay beelden van de traditionele platform levels doen me een beetje denken aan Prince of Persia, maar dan simpeler en veel meer arcadey. Ik denk dat ik deze op het Master System verlanglijstje noteer :)

nmkl pjkl ftmch
Galious
Moderator

Berichtdoor segatarian » 16 dec 2018, 14:16

de moeite om eens te spelen Gallious. Hij is inderdaad heel anders en film getrouw
segatarian

Berichtdoor Apenheul » 16 dec 2018, 15:21

Ik vond Aladdin altijd de leukste Disney film, zowel de SNES als Mega Drive games vondi ik erg leuk en volgens mij zou ik de Master System versie ook gaaf vinden.
Apenheul
Beheerder

Berichtdoor Ruud » 16 dec 2018, 23:51

Deze moet ik ook nog steeds spelen. Moet er volgend jaar maar van gaan komen.
Ik heb hem weleens kort gespeeld en wist dus wel dat het een totaal verschillende games was dan de Mega Drive versie (de NES-versie is daar wel een -zwaar belabberde- port van).

Ruud
Koningsdag Koning 2017

Berichtdoor segatarian » 17 dec 2018, 19:00

Benieuwd wat jullie er van gaan vinden, ben benieuwd of het stukje jeugd sentiment wat ik er mee heb nog een rol speelt of niet in mijn beoordeling.
Ik heb geprobeerd het neutraal te bekijken iig. :P

de game gear versie is wat makkelijker te vinden en losse cards zijn daar erg goedkoop
master system kan wel een tientje of iets meer worden op marktplaats. voor een cib
segatarian

Berichtdoor Jalf » 18 dec 2018, 10:52

Leuke review! Ik heb deze ook liggen. Zal binnenkort eens kijken wat ik er van vind. Ik heb nooit een Aladdin game gespeeld eerlijk gezegd, dus ik ga er lekker helemaal blanco in.

Jalf

VorigeVolgende