Het Sega Master System topic

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.

Re: Het Sega Master System topic

Berichtdoor segatarian » 12 nov 2018, 10:47

een 35- 50 ongeveer
segatarian

Berichtdoor Jalf » 12 nov 2018, 11:11

Ik heb snel even een rondje gemaakt, maar zie momenteel niet zo snel eentje aangeboden bij de webshops die ik regelmatig bezoek. Ik denk dat je aan een bedrag van rond de €50 moet denken voor een los exemplaar. Een SMS II heb je voor €35,-

Ik doe niet aan onderschriften.
Jalf

Berichtdoor Tom » 12 nov 2018, 11:23

Dat weet @segatarian ongetwijfels je te vertellen :)

Wel een mooie plek om die aan de Master System te geven. Welke games wil je graag hebben voor deze console?
Tom
Moderator

Berichtdoor VASH SAN » 12 nov 2018, 11:42

segatarian schreef:een 35- 50 ongeveer

Jalf schreef:Ik heb snel even een rondje gemaakt, maar zie momenteel niet zo snel eentje aangeboden bij de webshops die ik regelmatig bezoek. Ik denk dat je aan een bedrag van rond de €50 moet denken voor een los exemplaar. Een SMS II heb je voor €35,-

Dat is nog te overzien, en aansluit technisch heb ik liever de sms1.

Tom schreef:Dat weet @segatarian ongetwijfels je te vertellen :)

Wel een mooie plek om die aan de Master System te geven. Welke games wil je graag hebben voor deze console?

Ik zat te denken aan de sonics, shinobi, Alex kids, operation wolf met een lightgun. Wonderboy.

En ik mis ongetwijfeld nog een smak toppers.
VASH SAN

Berichtdoor segatarian » 12 nov 2018, 16:59

bomber raid, asterix, land en castle of illusion zou ik ook aanraden en nog wel meer :)
maar daar komen we gaande weg wel achter als dit topic is gegroeid.
iig horen de games die jij noemt er ook bij.
8 bit sonic's zijn ook hele leuke ervaringen en totaal anders dan die van de megadrive
segatarian

Berichtdoor gamegeschiedenis » 12 nov 2018, 17:36

Ik probeerde vorige week de port van Earthworm Jim, die volgens mij alleen in Brazilië is uitgekomen. Wonderbaarlijk hoeveel de game. Of lijkt op de 16 bit versies, maar het voelde wel ongelofelijk clunky allemaal :P

gamegeschiedenis

Berichtdoor segatarian » 12 nov 2018, 17:56

o gaaf.
De te mooi gemaakte games voor de SMS hebben inderdaad wel een falende beeld opbouw of besturing vaak.
sonic spinball is er ook zo eentje van voor de 8 bit. hij is nog net speelbaar wel.
segatarian

Berichtdoor Jalf » 13 nov 2018, 16:42

Afbeelding

Master of Darkness
Ontwikkelaar: Sims (Ninja Gaiden (SMS), House of the Dead 2 (DC))
Publisher: Sega
Release: 1993

Omdat Nintendo in de jaren tachtig haar 3rd party ontwikkelaars wurgcontracten liet tekenen konden die niet zomaar games porten naar andere consoles. Tot een Amerikaanse rechter in 1993 een eind maakte aan deze oneerlijke praktijken via een door meerdere partijen aangespannen rechtzaak. Om die reden zijn er op de Sega Master System nauwelijks games van bijvoorbeeld Capcom, Konami of Squaresoft verschenen. En dus ook geen games als Mega Man, DuckTales of Castlevania.

Om toch voldoende (populaire) games voor de console beschikbaar te krijgen moest Sega dus creatief zijn. Men had natuurlijk een groot aantal eigen arcade klassiekers die overgezet konden worden en dat gebeurde in de beginjaren dan ook veelvuldig. Ook verschenen er flink wat ports van MSX games (Golvellius, Ys en Miracle Warriors) en gaf Sega in sommige gevallen zelf games uit die reeds door een ander bedrijf op de NES waren uitgebracht om die policy te omzeilen. De meest voor de hand liggende manier was natuurlijk zelf nieuwe games ontwikkelen. Sega bemachtigde de Disney licentie en liet haar interne teams werken aan games rond figuren als Mickey Mouse, Donald Duck en andere bekende Disney figuren. Ook liet men games ontwikkelen die sterk leken op succesvolle NES titels, met soms net genoeg veranderingen om geen rechtzaak aan de broek te krijgen. Master of Darkness is ook zo eentje. En in tegenstelling tot sommige andere ‘clones’ een verdomd goede!

Afbeelding

Eén blik op het screenshot hierboven zegt natuurlijk wel genoeg; Master of Darkness is een Castlevania kloon. De Britse zielenknijper Dr. Ferdinand Social onderzoekt een serie moorden in Londen in 1888. Regelmatig duiken er lichamen op van vermoorde meisjes met een doorgesneden keel en alle sporen wijzen in de richting van de in die tijd actieve serie moordenaar; Jack the Ripper. Als Ferdinand er op een avond een Ouija bord bij pakt vertelt het bord hem dat hij naar de rivier de Theems moet gaan om te ontdekken wie er achter de moorden zit. Het bord noemt ook de naam van ene Graaf Dracula, die volgens de geruchten in dezelfde periode in Engeland op dook.

Hoewel de Londense riolen en Victoriaanse gebouwen van Master of Darkness verschillen van de gotische settings waar de Castlevania games uit die periode zich afspeelden, zijn de overeenkomsten met Konami’s serie overduidelijk. De manier waarop je personage springt, trappen op en af loopt en aanvalt zijn haast identiek. Je hebt ook korte en lange afstandswapens waarvan je steeds één tegelijk bij je kunt houden. Het korte afstandswapen (dolk, zwaard, bijl) heb je onbeperkt en de kogels van je pistool, je bommen en boemerangs raken op. Het spel kent vijf verschillende gebieden die elk uit drie levels en een bossfight bestaan. De gebieden zijn divers en sfeervol. Via de oevers en de riolen rond de Theems kom je in een wassenbeelden museum, vervolgens bij een kerkhof en via een kasteel en een laboratorium uiteindelijk in het domein van Graaf D.

Afbeelding

Ik heb MoD begin dit jaar (opnieuw) gekocht en ben er afgelopen weekend eens goed voor gaan zitten. Het ziet er voor een 8 bit game behoorlijk goed uit. Omgevingen zijn gevarieerd en gedetailleerd en anders dan veel (NES) games uit deze periode zijn er geen irritante storingen of vertragingen in het beeld. Ook niet als er veel vijanden tegelijk op het scherm verschijnen. De soundtrack is ook dik in orde en draagt goed bij aan de creepy sfeer van de game. Aanvankelijk vond ik het spel aan de makkelijke kant, maar dat veranderde naarmate ik ongeveer halverwege het tweede gebied kwam. Daar doen vijanden ineens stukken meer damage en worden hun aanvalspatronen onvoorspelbaarder. Ook worden de sprongen lastiger. Je hebt een redelijk lange levensmeter die tijdens de levels af en toe wordt aangevuld met een potion, maar een val in het water of in het diepe betekent dat je direct een leven kwijt bent. Zoals bij meer games uit deze periode zit een deel van de moeilijkheid in het feit dat het spel geen save of pasword functie heeft en dus aan één stuk uitgespeeld dient te worden.

Master of Darkness is zwaar geïnspireerd door Castlevania, maar heeft toch een eigen smoel. Het is een uitdagende game die anno 2018 nog prima speelbaar is. Als je liefhebber bent van de avonturen van de Belmonts en je hebt een Master System dan zou ik hem zeker eens proberen. Je ziet de game tegenwoordig niet heel veel in het wild, maar als je hem ziet zal ie in complete staat ergens tussen de 30 en de 40 euro kosten. Er is trouwens ook een Game Gear versie en die is voor zover ik weet identiek en nog iets goedkoper. De Master System versie van het spel is trouwens nooit in Japan en de VS uitgebracht. De GG versie kreeg wel een wereldwijde release...

Laatst bijgewerkt door Jalf op 13 nov 2018, 17:04, in totaal 2 keer bewerkt.

Jalf

Berichtdoor segatarian » 13 nov 2018, 16:53

Ik heb dit spel nog nooit gespeeld, maar het klinkt goed allemaal. en doos en screenshots zien er ook tof uit.
segatarian

Berichtdoor Galious » 13 nov 2018, 17:12

Master of Darkness is inderdaad een hele toffe Castlevania kloon. Heb er ooit nog eens een mini review over geschreven :)

nmkl pjkl ftmch
Galious
Moderator

Berichtdoor toejam » 13 nov 2018, 17:23

Galious schreef:Master of Darkness is inderdaad een hele toffe Castlevania kloon. Heb er ooit nog eens een mini review over geschreven :)

Interessant, zowel die als Danan die er boven staat zijn twee titels die me beide nog wel een keer leuk lijken.

Yo, homeboy gimme five!
toejam

Berichtdoor Gebruikersnaam » 13 nov 2018, 20:16

Master of Darkness zou ik graag nog eens in bezit willen hebben.

Bekend vlooienmarkt creep.
Gebruikersnaam

Berichtdoor Ruud » 14 nov 2018, 10:26

Ik ook. Stom van me die ik in het verleden nooit heb aangeschaft.

Ruud
Koningsdag Koning 2017

Berichtdoor Gebruikersnaam » 16 nov 2018, 16:57

Kan Master of Darkness ook nooit op Marktplaats vinden, zal hem dus een keer uit Engeland moeten kopen o.i.d.

Bekend vlooienmarkt creep.
Gebruikersnaam

Berichtdoor sparky » 16 nov 2018, 22:23

Gebruikersnaam schreef:Kan Master of Darkness ook nooit op Marktplaats vinden, zal hem dus een keer uit Engeland moeten kopen o.i.d.

Ik twijfel ook of hij in NL verkocht is destijds. Ik ben hem nog nooit in "het wild" tegengekomen hier. Ik heb mijn exemplaar een tijdje terug op zomervakantie in frankrijk gevonden in een gameshop daar.
sparky

Berichtdoor segatarian » 17 nov 2018, 11:56

zie hem eigenlijk ook niet vaak.

moet nu ineens weer terug denken aan shadow of the beast voor de master system, was best mooi, maar onwijs moeilijk.
Ik vind het ook vreemd dat ik zo weinig op aladdin en ecco games stuit voor de sms.
zijn niet zeldzaam volgens mij.
segatarian

Berichtdoor synergy » 17 nov 2018, 12:07

Ik zoek al een hele tijd Streets Of Rage 2 CIB, echt nergens te vinden tenzij op eBay voor 100+

Uiteraard kan die niet tippen aan de MD versie, maar dit is nog de enige variant die ik mis voor m'n complete SoR collectie.
synergy
Winnaar Gameroom Award 2018

Berichtdoor segatarian » 17 nov 2018, 12:22

die zie ik ook niet vaak nee. deel 1 wel.
segatarian

Berichtdoor Jalf » 19 nov 2018, 10:56

Wow, ik heb altijd gedacht dat Streets of Rage II een Tectoy exclusive was. Die heb ik nog nooit aangeboden gezien...

Sowieso was het Master System aanbod in Nederland volgens mij niet zo divers. Nou woonde ik niet in een super grote stad, maar de Bart Smit, Intertoys, Blokker en V&D hier verkochten eind jaren 80 alleen NES, Atari 2600 en Sega Megadrive. En dat terwijl de SMS hier in 1987 is uitgebracht. De Bart Smit en Intertoys gingen na de release van de SMS II eind 1990 pas Master System games verkopen. Er waren wel een paar videotheken in de regio die SMS games verhuurden.

De games die hier daadwerkelijk in de schappen lagen waren voornamelijk licentiegames, recente releases en games van westerse uitgevers als ik het me goed herinner. Bart vs Space Mutants, Tazmania, Olympic Gold, Sonic the Hedgehog, Alien 3.. dat soort spul... Ik kan me eigenlijk niet herinneren dat ik Alex Kidd, Wonder Boy of iets als Master of Darkness hier in de schappen heb gezien.

Jalf

Berichtdoor segatarian » 19 nov 2018, 11:35

Ik ook niet, maar een via een vriend die ook een master system 2 had destijds kwam ik er wel achter dat je bij de speelgoed winkels via een een game foldertje titels kon bestellen die ze niet hadden. betekende wel dat je dus wat voorkennis nodig had.
segatarian

Berichtdoor Jalf » 19 nov 2018, 12:06

Het schap bij de Bart Smit was ook erg klein. 2 rijtjes games waarvan eentje waarvan je alleen rugetiketten zag. Vergelijkbaar met dat van de toen al verouderde Atari 2600. De NES had 2 schappen waar de games mooi van voren werden gepresenteerd. De Megadrive en Game Boy hadden er beide eentje.

Ik heb destijds ook niet superlang met mijn Master System gespeeld trouwens. Ik wou in eerste instantie een NES, maar koos om financiele redenen voor de SMS. Na een paar maanden won ik bij de videotheek een Megadrive 1. Die ruilde ik met iemand voor een NES en toen stond de SMS een beetje stof te happen. Ik had naast Alex Kidd ook alleen Sonic 1. Ik heb 'm geruild met een klasgenootje uit de brugklas tegen een GameBoy met Tetris en Golf. Jaren later heb ik die jongen benaderd of ie de Sega nog had en toen dat het geval bleek heb ik 'm voor 40 piek terug gekocht :)

Jalf

Berichtdoor Ruud » 19 nov 2018, 12:50

Jalf schreef:Wow, ik heb altijd gedacht dat Streets of Rage II een Tectoy exclusive was. Die heb ik nog nooit aangeboden gezien...

Sowieso was het Master System aanbod in Nederland volgens mij niet zo divers. Nou woonde ik niet in een super grote stad, maar de Bart Smit, Intertoys, Blokker en V&D hier verkochten eind jaren 80 alleen NES, Atari 2600 en Sega Megadrive. En dat terwijl de SMS hier in 1987 is uitgebracht. De Bart Smit en Intertoys gingen na de release van de SMS II eind 1990 pas Master System games verkopen. Er waren wel een paar videotheken in de regio die SMS games verhuurden.

De games die hier daadwerkelijk in de schappen lagen waren voornamelijk licentiegames, recente releases en games van westerse uitgevers als ik het me goed herinner. Bart vs Space Mutants, Tazmania, Olympic Gold, Sonic the Hedgehog, Alien 3.. dat soort spul... Ik kan me eigenlijk niet herinneren dat ik Alex Kidd, Wonder Boy of iets als Master of Darkness hier in de schappen heb gezien.

Ik kan mij ook niet herinneren Master System games te hebben zien liggen. Nu was het wel in een klein dorp maar onze Intertoys (al vele jaren verdwenen hier) had qua games toch wel een divers aanbod. Atari Lynx en Jaguar was er bijvoorbeeld wel te koop.

Ruud
Koningsdag Koning 2017

Berichtdoor Galious » 19 nov 2018, 13:28

Bij de Bart Smit hier in Rotterdam heb ik vroeger wel de Master System console en games zien staan. Het schap was wel een stuk kleiner dan die van de Atari 2600 en NES, ik denk maar iets van 2 planken tegenover een hele wand voor Atari en een voor Nintendo. Maar welke titels er tussen stonden? Geen idee meer :dontknow:

Maar bij videotheken ben ik hier dan weer nooit Master System games tegen gekomen, dat was alleen NES en Mega Drive.

nmkl pjkl ftmch
Galious
Moderator

Berichtdoor Jalf » 19 nov 2018, 13:42

Videotheken waren echt een uitkomst. Ik kende niemand met een SMS dus je kon niks lenen of spelen bij anderen. Huren was dus ideaal. Ik herinner me nog dat de Master System games die ze hier verhuurden vaak een paar a4tjes bijgevoegd hadden waar de handleiding in het Nederlands op vertaald was. Getikt op een typemachine. Dat heb ik nooit bij andere systemen gezien. Ik heb ze ook nog wel eens op Marktplaats aangeboden gezien. Latere SMS games hadden wel Nederlands in de manual.

De (zelfstandige) videotheek in mijn wijk had wel veel oudere SMS games trouwens. Vigilante, Ghost House, Dick Tracy, Danan the Jungle Fighter en Moonwalker heb ik daar iig wel eens gehuurd.

Jalf

Berichtdoor Galious » 19 nov 2018, 13:49

Die Nederlandstalige A4tjes zaten ook vaak bij Mega Drive games, daar ken ik ze voornamelijk van. Ik denk dat die van de Nederlandse importeur/distributeur afkomstig zijn.

nmkl pjkl ftmch
Galious
Moderator

VorigeVolgende