Het Sega Master System topic

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.

Re: Het Sega Master System topic

Berichtdoor segatarian » 18 dec 2018, 17:49

ok, ben benieuwd :)
segatarian

Berichtdoor koekiemonster » 19 dec 2018, 08:50

Notitie aan mijzelf: niet teveel komen in een topic van een console die je al tig keer hebt gekocht en verkocht.

Nu wil ik weer een MasterSystem.
Schitterend topic dit!

- portable-games.nl
koekiemonster

Berichtdoor Jalf » 19 dec 2018, 11:00

koekiemonster schreef:Notitie aan mijzelf: niet teveel komen in een topic van een console die je al tig keer hebt gekocht en verkocht.

Nu wil ik weer een MasterSystem.
Schitterend topic dit!

Voor de prijs hoef je het niet te laten (afgelopen weekend Dragon Crystal CIB gekocht voor €16,95). En het mooie vind ik ook dat er geen echte SMS compilaties zijn. En ook geen Master System mini. Voor Sega bestaat de SMS blijkbaar niet echt meer (op wat losse romdumps via Sega Ages na dan) Dat maakt het wat meer cult ofzo. Voor mij althans.

Ik doe niet aan onderschriften.
Jalf

Berichtdoor koekiemonster » 19 dec 2018, 11:12

Ik heb een mastersystem mini in de vorm van een ‘officiele mastersystem handheld’ van atgames. Die overigens wel prima werkt, maar natuurlijk niet de real thing is.

- portable-games.nl
koekiemonster

Berichtdoor Apenheul » 19 dec 2018, 12:04

Ik ben op dit moment Phantasy Star 1 aan het spelen, de SEGA Ages remake waarbij je 4x zoveel EXP en 4x zoveel geld krijgt. Het bevalt me tot nu toe heel erg goed en ik vind het een stuk leuker dan Ys Book 1, Dragon Warrior en Final Fantasy 1 op de NES.
Apenheul
Beheerder

Berichtdoor Jalf » 19 dec 2018, 12:17

Ohja, ik was die AtGames dingen even vergeten. Maar die staan nou niet echt lekker bekend om hun fijne hardware en emulatie toch?

Ik zag Phantasy Star vorige week ergens langs komen in de eShop. Volgens mij heb ik precies genoeg gouden coins verzameld om die te kunnen downloaden. Is een stuk voordeliger dan het origineel, want die is wel flink aan de prijs.

Jalf

Berichtdoor Apenheul » 19 dec 2018, 12:50

Ja, plus de toevoegingen aan de Switch versie zijn naast die multipliers heel erg fijn: de originele Mark III FM muziek en automatische map-making in de first-person dungeons.
Apenheul
Beheerder

Berichtdoor segatarian » 19 dec 2018, 18:07

phantasy star moet ik nog eens scoren.
heb je ook weleens golden axe warrior gespeeld @apenheul? soort Zelda kloon.
voor de dreamcast is trouwens ook een goede emulator te downloaden met alle master system games erop.
segatarian

Berichtdoor Ruud » 21 dec 2018, 12:13

Phantasy Star staat ook, als unlockable, op de Sega Mega Drive Ultimate Collection voor PS3 of X360.

Ruud
Koningsdag Koning 2017

Berichtdoor Jalf » 06 feb 2019, 14:04

Wonder Boy

Afbeelding

De Wonder Boy serie staat recent weer in de spotlights door een remake van de Master System game; Wonder Boy III: The Dragon’s Trap en de recent verschenen spirituele opvolger Monster Boy and the Cursed Kingdom. Daarvoor was het bijna 25 jaar stil rond de franchise qua nieuwe releases. Het enige tussentijdse teken van leven kwam via Sega compilaties op ‘PSWii60’. Het laatste in het westen verschenen Wonder Boy deel was lange tijd de 1993 Master System port van Wonder Boy in Monster World. Een jaar later verscheen in Japan nog Monster World IV voor de MegaDrive, maar die bleef helaas hangen in het land van de rijzende zon.

Wonder Boy heeft voor altijd een speciaal plekje in mijn hart omdat het één van de laatste herinneringen is aan mijn veel te vroeg overleden opa. Ik was eind jaren tachtig met mijn ouders en opa en oma in een familiepark in Duitsland en daar stond de arcade kast ‘Wonder Boy’. Dat blonde ventje dat slakken en ander ongedierte vanaf zijn skateboard met handbijlen te lijf ging trok me enorm, maar mijn ouders associeerden arcade games in die tijd nog met gokkasten en weigerden me er geld voor te geven. Mijn opa stopte me gelukkig een paar gulden toe…

Het duurde echter nog flink wat jaren voor ik opnieuw kennis maakte met Wonder Boy. Ik had namelijk ontdekt dat Adventure Island op de NES eigenlijk gewoon hetzelfde spel was, met een ander hoofdpersonage. En de sequel waarin je op dino’s kon rijden zorgde ervoor dat ik WB uit het oog verloor. Ik ben er even ingedoken en ontdekte dat Hudson Soft aanvankelijk de NES poort van Wonder Boy op zich zou nemen, maar dat tijdens het ontwikkelingsproces besloten werd om Master Higgins toe te voegen en de naam van de game ook maar te veranderen. De Wonder Boy serie ging hierna meer de actie-RPG kant op, terwijl de Adventure Island reeks meer trouw bleef aan de gameplay van de originele Wonder Boy…

Afbeelding
links Wonder Boy, rechts Adventure Island

Met de switch naar het actie-RPG genre werd de subserie ‘Monster World’ geïntroduceerd. Wonder Boy in Monster Land was het eerste deel uit deze subserie. Deze verscheen in 1987 in de arcade en een jaartje later verscheen een port voor de Master System. Sinsdien zijn bijna alle nieuwe WB delen zgn. Monster World games. Alleen Wonder Boy III: Monster Lair is een vreemde eet in de bijt. Dat is weer meer een platformer met wat shooter elementen. Het was tevens de laatste WB game die in de arcade is verschenen. Hieronder een chronologisch overzicht van de Wonder Boy games die voor de Sega Master System zijn verschenen.

Wonder Boy (1986 arcade, 1987 Sega Master System)

Afbeelding

Oorspronkelijk zou Wonder Boy een soort endless runner worden, maar omdat ontwikkelaar Ryuichi Nishizawa hier zelf niet mee overweg kon werd besloten om de gameplay aan te passen. Hoofdpersonage Tom-Tom beweegt echter nog wel vrij snel en het scrollen gaat ook snel, zodat je snel moet reageren op naderend onheil. Zeker wanneer je de skateboard powerup hebt. Timing is everything! Wonder Boy is anno 2019 nog verrassend speelbaar. De levels zijn kleurrijk, de muziek spookt dagenlang door je kop en het is uitdagend zonder echt frustrerend te worden. Dit eerste deel is voor zo'n 25 euro CIB op te pikken.

Wonder Boy in Monster Land (1987 arcade, 1988 Sega Master System)

Afbeelding

Dit was de game waar ik de serie door herontdekte. Ik leende hem eind jaren 90 op de middelbare school eens van een klasgenoot omdat we het over oude games hadden. De RPG elementen in combinatie met de kleurrijke werelden en platform controls vond ik geweldig. De game zit vol met verborgen kamers, schatten en items. Door vijanden te verslaan krijg je geld en daarmee kun je uitrusting, wapens en magie kopen. Die ben je vooral nodig tijdens de pittige bossfights. Ik heb het spel pas uitgespeeld via de Sega Vintage collectie op de Xbox 360 middels de savefunctie want op de SMS is dat behoorlijk lastig. Als je Monster Land wilt aanschaffen ben je ongeveer € 30 kwijt.

Wonder Boy III: The Dragon’s Trap (1989 Sega Master System)

Afbeelding

De enige exclusief voor de Master System ontwikkelde Wonder Boy game. Het spel begint met een soort vereenvoudigde replay van de laatste bossfight uit ‘In Monster land’. Daarin spreekt de Mecha Dragon een vloek uit over onze Wonder Boy waardoor hij in Lizard-man verandert. Om de vloek te verbreken moet het Salamander Cross gevonden worden. Onderweg kom je (in Metroid-vania stijl) langs allerlei thema werelden met steeds weer een draak als eindbaas. En ook telkens een nieuwe transformatie (o.a. muis, piranha, leeuw) die Wonder Boy nieuwe vaardigheden geeft. Net als in Monster Land kun je ook dorpjes bezoeken waar je uitrusting en drankjes kunt kopen. Dit is het spel waar in 2017 een remake van is verschenen. Leuk extraatje is dat je met een druk op de knop de moderne graphics kunt inruilen voor klassieke SMS sprites! De remake is momenteel voor € 19,99 op te pikken bij GameMania voor de Switch. Voor het origineel in complete staat betaal je het dubbele.

Wonder Boy in Monster World (1991 Sega Megadrive, 1993 Sega Master System)

Afbeelding

Dit is een port van de Megadrive game met dezelfde naam. De levels zijn wat korter en ook wat minder in aantal dan op ‘de grote broer’, maar op zich is het nog steeds een prima game. De game lijkt (zoals de naam al doet vermoeden) meer op ‘in Monster Land’ dan op The Dragon’s Trap. De transformaties zijn dan ook niet aanwezig. Hoofdrolspeler is deze keer de blauw-harige held Shion, die opvalt door de geringe lengte van zijn...zwaard. Ik liep het eerste half uur steevast tegen monsters aan omdat je zwaard zo kort is.. . Omdat deze game destijds niet op de bij veel games geleverde 'Sega Games Catalog' poster zat stond en hier ook niet in de videotheken lag, wist ik jarenlang niet van het bestaan van deze port. Het is tegenwoordig een redelijk lastig te verkrijgen game, waar je in complete staat zo'n €50 euro voor betaalt.

Jalf

Berichtdoor MrSirius » 06 feb 2019, 19:27

Toffe post! Voor de Wonder Boy serie heb ik veel liefde. Deel 2 heb ik met veel plezier in de arcade gespeeld en vond ik daar super tof! Deel 3 wou ik altijd heel graag spelen vroeger en had ik graag een Master System voor willen hebben.

Afbeelding
Kain is deified. The Clans tell tales of Him. Few know the truth. He was mortal once, as were we all.
MrSirius
Beheerder

Berichtdoor segatarian » 07 feb 2019, 19:34

verdient zeker deze mooie review
hele leuke spellen reeks.
segatarian

Berichtdoor Galious » 08 feb 2019, 14:53

De eerste Wonder Boy vind ik echt een underrated classic. Ik speelde die voor het eerst op de arcadekast die ze bij hier in de kantine van het zwembad hadden staan. Wel zo toepasselijk om net zo schaars gekleed als Tom-Tom deze game te spelen :biggrin:
Anyway, een tijdloze klassieker! Er is trouwens een remake van verschenen onder de naam Wonder Boy Returns (die binnenkort een fysieke release krijgt op de PS4), maar het ziet er helaas uit als een goedkope Flash game met een spuuglelijke art style.

Wonder Boy in Monster Land heb ik vroeger nooit gespeeld, maar heb ik inmiddels zowel op de Master System als op de PC Engine. Daar moet ik nog wel eens keer goed voor gaan zitten, want de eerste keer kon ik er niet echt inkomen, vooral vanwege de stress-inducing timer en de behoorlijk stroeve controls, maar dat is misschien een kwestie van wennen...

Wonder Boy in Monster World is een echte all-time favorite van me, een van de heerlijkste arcade adventures op de Mega Drive. En vorig jaar heb ik Monster World IV op de PS3 gespeeld, ook een geweldige game.

nmkl pjkl ftmch
Galious
Moderator

Berichtdoor synergy » 08 feb 2019, 15:30

Zo leer je weer wat, nooit geweten dat Monster World op de Master System is verschenen!
synergy
Winnaar Gameroom Award 2018

Vorige