Sseb's SEGA Mega Drive Top 30 - nr. 24!

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.

Sseb's SEGA Mega Drive Top 30 - nr. 24!

Berichtdoor Sseb » 30 okt 2018, 18:28

Afbeelding
Jawel, de Mega Drive bestaat 30 jaar en iedereen heeft zo zijn eigen manier om dat feestje te vieren. De een mijmert een hele trip down memory lane wat de console voor hem of haar heeft betekent, de Nintendofiel zal wellicht gepassioneerd dit onderwerp laten schieten. Ikzelf wil mijn favoriete console eren met een lijst van de dertig meest favoriete games die ik erop heb gespeeld. Ik heb in de loop der jaren een behoorlijke library verzameld waarin het voor mij nog flink lastig is om mijn meest geliefde games uit te kiezen:

Afbeelding

Dit zijn de games die ik tot op heden bezit, een redelijk aantal ervan heb ik tot het einde kunnen meemaken. Een groot deel echter heb ik bij lange na nog niet uitgespeeld, want zoals bij velen wel bekend zijn een flink aantal van deze titels hard as hell :mad1: En daarnaast kan ik toegeven dat ik niet de allerbeste en meest competitieve gamer ben :laugh:

Echter hebben alle games voor mij een geweldige beleving en plezier gegeven waarin ik mij kon verliezen, frustreren, juichen en gewoonweg de tijd vergeten. Tot zover de introductie, ik zal vandaag of morgen aftrappen met mijn nummer 30 :wink:

30. Marsupilami
29. Dragon's Fury
28. Captain America and The Avengers
27. Rock n' Roll Racing
26. Super Fantasy Zone
25. Robocop versus The Terminator
24. Micro Machines 2 Turbo Tournament

Laatst bijgewerkt door Sseb op 12 nov 2018, 23:29, in totaal 8 keer bewerkt.
Sseb

Re: Sseb's SEGA Mega Drive Top 30

Berichtdoor jack-deejz » 30 okt 2018, 18:40

Tof, een Mega Drive top 30! Aangezien niemand anders dit deed zat ik er ook al over na te denken een top games list voor de Mega Drive te maken, maar je bent me voor. Doe ik die van mij volgend jaar wel of zo. Ben benieuwd naar jouw favoriete games op de console :smile:

Er lopen een olifant en een muis over een brug, zegt de muis tegen de olifant: "wat stampen we lekker he?"
jack-deejz

Berichtdoor Galious » 30 okt 2018, 18:54

Gaaf idee voor een topic! :thumbup1:
Ik ben erg benieuwd naar je favorieten. Er staan in ieder geval meer dan genoeg pareltjes in je collectie om een mooie top 30 mee te vullen :)

nmkl pjkl ftmch
Galious
Moderator

Berichtdoor Flozem » 30 okt 2018, 19:24

Nice! Ik ben benieuwd. :)
Flozem

Berichtdoor OldSchool » 30 okt 2018, 20:16

Ik ben benieuwd!

OldSchool

Berichtdoor koekiemonster » 30 okt 2018, 20:20

nice! Ik ben erg benieuwd naar je top 30.

Mag ik zo vrij zijn om mijn top 10 mee te geven? Ik vind de tijd van de Megadrive geweldig. Er gebeurde zoveel; zoveel concurrentie en zoveel originele ideen. Heerlijk!

10. Lakers versus Celtics and the NBA Playoffs
9. Sonic 1
8. Beyond Oasis
7. Wiz 'n Liz
6. Bomberman '94
5. Mickey Mania: The Timeless Adventures of Mickey Mouse
4. Mortal Kombat 1
3. Toejam & Earl 2
2. Micro Machines 2: Turbo Tournament
1. Streets of rage II

Oh man, wat een console. Ik kan zo nog tientallen games noemen die ik geweldig vond.
Erg benieuwd dus naar jouw top 30. Ook games die ik graag had gewild ben ik benieuwd naar zoals Virtua Racing (herinner me zelfs nog de review in de PU, over schijtende kerels etc.)

- portable-games.nl
koekiemonster

Berichtdoor segatarian » 30 okt 2018, 21:48

keep m coming :party:

ik zie al een hoop mooie games staan iig
segatarian

Berichtdoor Marth Daul » 30 okt 2018, 22:05

Leuk topic, volg ik zeker !

May the Force be Cute :cool:
Marth Daul

Berichtdoor Pius » 30 okt 2018, 22:23

Cool om zo'n lijstje te zien. Altijd tof zoiets. Ik heb weinig kennis van de megadrive dus dat maakt het extra tof voor mij om dit te volgen :)

"Come back when you can put up a fight."
Pius

Berichtdoor Sseb » 30 okt 2018, 22:41

30. Marsupilami
Afbeelding

Hoeba hoeba hop! Een titel die waarschijnlijk in weinig toplijstjes zal terugkomen maar die je gezien mijn avatar toch wellicht in deze top 30 had aan zien komen. En inderdaad, Marsupilami is de opener van dit lijstje op plaats 30. Waarom? In dit geval is het voornamelijk jeugdsentiment wat hier de klok slaat. Het eigenzinnige diertje fascineerde mij al vanaf het eerste moment dat hij opdook in de avonturen van Robbedoes en Kwabbernoot. Ik was van jongs af aan fan van deze stripreeks en de verhalen waarin de Marsupilami voorkwam waren voor mij ook altijd het spannendst. Het buideldier met de lange staart was altijd een trouwe kompaan voor het duo en bracht altijd de nodige humor met zich mee.
Zijn populariteit leidde uiteindelijk tot een eigen stripreeks en later zelfs een (niet al te beste) Disney tekenfilm.

Afbeelding

De game zelf is een relatief trage puzzel-platformer waarin je de Marsupilami bent en samen met je olifantenvriend Bonelli een wereldreis moet maken om thuis te geraken. De Marsupilami is samen met de olifant ontvoerd door Marsupilami-jager Bring M Backalive en verkocht aan een circus om kunstjes te doen, en daar zijn Marsupilami's natuurlijk niet van gediend. Hij weet zichzelf en zijn olifantenmaatje te bevrijden en de grote terugtocht naar zijn homeland Palombië kan beginnen.

Afbeelding

Het avontuur van de terugtocht speelt zich af over acht gebieden met ieder 3 levels en een bossfight. De Marsupilami moet de olifant met behulp van staartcommando's en onder tijdsdruk van de klok door ieder level heen loodsen. En die olifant vormt voor mij de grootste bron van frustratie in deze game. Niet alleen is dit beest zo traag als dikke stront door een veel te dunne trechter maar ook nog eens niet bijster intelligent. Bij ieder obstakel maakt het beest rechtsomkeert en mag je als je een beetje pech hebt hem aan het begin van het level terughalen. De commando's om Bonelli met je staart over obstakels te leiden heb je niet direct bij de hand maar vind je als icoontjes verspreid over het level. Aangezien Marsupilami een stuk sneller beweegt dan Bonelli is het handig om van tevoren deze icoontjes op te pikken. Wat het selecteren van de commando's is het hebben van een 6 button pad handig. Het selecteren doe je dan met de XYZ toetsen. Heb je enkel de 3 button pad dan mag je de game iedere keer pauzeren om het commando te selecteren dat je nodig hebt. Heel frustrerend vond ik dat niet maar het haalt toch weer de snelheid uit het toch al trage spel.

Afbeelding

Afbeelding

Toch is het niet allemaal kommer en kwel qua gameplay. Als je een beetje gewend bent aan de game mechanics en de levels en obstakels kent kun je samen met Bonelli vrij vlot de levels doorkomen. Uiteindelijk maakte ik er zelfs een sport van zo snel mogelijk samen met de olifant de levels door te racen. De controls zijn als je het spel eenmaal doorhebt best ok en de levels en puzzels zijn behoorlijk gevarieerd. Daarnaast zijn de graphics best gedetailleerd en kleurrijk en is de muziek passend voor de game al is het geen hoogstaande soundtrack. De bossfights zijn geinig maar zeker niet memorabel wat hetzelfde geld voor de daaropvolgende bonusstages. De game heeft multiple endings want tijdens de ontvoering van de Marsupilami en Bonelli zijn de drie Marsupilamikindertjes hen gevolgd en uiteraard in de val gelopen. Als de Marsupilamikindjes in een bepaald level gevangen zitten kun je dit zien tijdens het levelintro. Hou dan maar je ogen goed open want ze kunnen redelijk goed verstopt in een uithoek van het level zitten. De meest happy ending krijg je uiteraard als je naast jezelf en Bonelli in veiligheid hebt gebracht ook alle Marsupilamikindjes gered hebt.

Afbeelding

Marsupilami op de Mega Drive is naar mijn weten de enige game die van dit beestje is verschenen. Ik heb in ieder geval geen andere game van Marsupilami gezien. Is het een hoogstandje? Nee, dat zeker niet en het is ook niet een aanrader als je geen binding hebt met de strips of geen die-hard puzzle platformer liefhebber bent. Voor mij is het vooral een guilty pleasure en een stukje jeugdsentiment, ik zie mezelf deze game eens in de zoveel tijd met een glimlach op het gezicht nog wel eens opstarten.

Laatst bijgewerkt door Sseb op 02 nov 2018, 00:07, in totaal 1 keer bewerkt.
Sseb

Re: Sseb's SEGA Mega Drive Top 30 - and nr. 30 is...

Berichtdoor Galious » 30 okt 2018, 22:55

Dat is meteen al een verrassende entry! Alhoewel... afgaande op je avatar hadden we het natuurlijk kunnen vermoeden :tongue1:
Heb deze game nog nooit gespeeld, maar ziet er wel leuk en lekker kleurrijk uit. Vroeger ook nooit geweten dat er een Marsupilami game was, maar de stripboeken vond ik wel leuk :)

nmkl pjkl ftmch
Galious
Moderator

Berichtdoor gekkehenkie » 31 okt 2018, 13:44

Leuk om een top 30 te zien voor de Mega Drive. Marsipulami krijgt zeer negatieve reviews door de gameplay maar ben nu toch zelf wel benieuwd. Misschien dat ik hem een keer ga kopen als ik hem voor een mooi prijsje zie liggen.

Consider yourself a hero.
gekkehenkie

Berichtdoor Apenheul » 31 okt 2018, 16:20

Sseb schreef:30. Marsupilami

Het ziet er wel heel leuk uit.. toch eens checken :)
Afbeelding
Apenheul
Beheerder

Berichtdoor segatarian » 31 okt 2018, 17:49

Ik heb de game nu een klein jaartje, maar moet hem nog proberen, heb hem 5 minuten gedaan pas.
wel kleurrijk en het oogt goed genoeg om meer tijd aan te gaan geven
segatarian

Berichtdoor OldSchool » 31 okt 2018, 20:16

Puzzel... Platformer... na deze twee woorden had je me al gewonnen

OldSchool

Berichtdoor toejam » 01 nov 2018, 08:32

Heb deze game wel eens voorbij zien komen maar er nooit echt aandacht aan geschonken. Toch maar een keer kijken of ik dit langer vol kan houden dan Tembo :)

Yo, homeboy gimme five!
toejam

Berichtdoor Flozem » 01 nov 2018, 18:25

Tja.... niet echt een game die ik zal aanschaffen, maar zeker goed om eens een andere opinie te horen. Ik houd het wel op Puggsy (ook nog goede muziek) en Lost Vikings. ;)
Flozem

Berichtdoor segatarian » 01 nov 2018, 21:41

lost vikings is inderdaad ook wel een heel tof spel
segatarian

Berichtdoor Sseb » 02 nov 2018, 00:03

29. Dragon's Fury
Afbeelding
Een titel die niet direct de lading dekt van de game inhoud. Dragon's Fury is namelijk een pinball game. En niet zomaar een pinball game. De door Technosoft geproduceerde titel is een oneindige gothic/medieval horror gethemede flipperkast. Het is de enige pinball game die ik tot heden op de Mega Drive gespeeld heb maar is goed voor een plaats in mijn top 30. Dat pinball een verslavend spelletje kan zijn is een understatement maar dit is een game uit het genre in de betere categorie.

Afbeelding

Dragon's Fury is een door Tengen gereleasde port van het origineel op de TurboGrafx/PC Engine genaamd Devil Crash. Die versie ken ik zelf niet, evenals de Japanse Mega Drive variant die ook Devil Crash heet. Dragon's Fury is een naar het schijnt gecensureerde westerse versie van Devil Crash waarin een aantal religieuze zaken zouden zijn weggelaten. Nou ben ik niet dusdanig gelovig dat ik het erg had gevonden als ze de religieuze symbolen erin hadden gelaten maar het censorship heeft geen invloed gehad op de kwaliteit van Dragon's Fury. Het is en blijft een hele goede video pinball game. En ik zeg expres video pinball game omdat er veel meer gebeurt dan in een standaard flipperkast. De main table alleen al bestaat uit drie niveaus die niet enkel gevuld zijn met bumpers en flippers. De bal baant zich een weg tussen vliegende draken, zwervende goblins, zwevende skeletten en aliens. En ze kapot maken levert natuurlijk een flinke bonus op je score.

Afbeelding

Het blijft niet bij de main table alleen. Door enkele strategische plekken te raken met de bal krijg je toegang tot de zes bonus stages met ieder een eigen theme. Het doel is om met je bal alle vijanden per stage te verslaan en er een maximale score uit te halen. Het halen van de perfect score in de bonusstages is echter niet makkelijk en de battles kunnen mede daardoor behoorlijk lang duren. Het uitvinden hoe de bonusstages te bestrijden is een hele uitdaging op zich en daarom part of fun van de game. Als je geen idee hebt wat je doet (zoals ik) kunnen de battles echter behoorlijk frustrerend en langdradig worden. Toch heb ik geen moment het gevoel gehad dat ik uit pure frustratie de controller in de hoek van de kamer wil smijten.

Afbeelding

Het toegang krijgen tot alle zes bonusstages en ze allemaal verslaan geeft uiteindelijk de toegang tot de finale bonusstages voor het behalen van de maximale score en het definitieve einde van de game. De toegang tot de bonusstages lijkt nogal random maar ik vind het een aangename afwisseling als je door de bal in de muil van een draak te schieten onverwacht in een ander speelveld terecht komt. De graphics en atmosfeer van de verschillende stages zijn net zo random als de gameplay zelf. En random is in het geval van Dragon's Fury allesbehalve slecht te noemen. De graphics zijn erg gedetailleerd en bij tijd en wijlen in combinatie met de effecten dusdanig chaotisch dat het soms zoeken is naar de bal. Toch oogt het als geheel niet chaotisch en blijven het mooie visuals. Over chaos gesproken, datzelfde kan gezegd worden van de geluidseffecten die dusdanig luid zijn dat ze de mooie soundtrack van de game wel eens overstemmen. Echter hoort ook dat er wel een beetje bij, want pinball is van zichzelf natuurlijk ook een beetje chaos.

Afbeelding

Dragon's Fury is een fijne no-nonsense pinball game die door zijn fantasy thema en random events zichzelf niet al te serieus neemt. En niets is ontspannender dan een lekker potje chaotisch random pinballen. En nu ik dit verhaal aan het typen ben heb ik ineens zin om dat ook te gaan doen. Midden in de nacht. En daarom verdient Dragon's Fury deze plek in mijn top 30.
Sseb

Re: Sseb's SEGA Mega Drive Top 30 - next in line nr. 29...

Berichtdoor segatarian » 02 nov 2018, 10:45

mooie review en dit is zeker een aardig pinball spelletje
segatarian

Berichtdoor Apenheul » 02 nov 2018, 10:53

Ik heb deze op PC Engine en het is een van mijn favoriete pinbalgames, zo niet mijn favoriete. Gaaf om het tegen te komen in een top 30 topic.
Apenheul
Beheerder

Berichtdoor jack-deejz » 02 nov 2018, 12:08

Deze scoort bij mij nog wel hoger. Niet omdat het een perfect spel is, maar gewoon een heel tof spel die veel replay value heeft, als je van high scores verbeteren houd tenminste. Deze game heeft bij mij dezelfde werking als Road Rash II. Als ik geen keuze kan maken welke game ik op dat moment zou willen gaan doen, dan kan ik altijd terugvallen op Road Rash II of Devil Crash MD.

Mooi geschreven stukje trouwens :thumbup1:

Er lopen een olifant en een muis over een brug, zegt de muis tegen de olifant: "wat stampen we lekker he?"
jack-deejz

Berichtdoor sparky » 02 nov 2018, 12:23

ah dragon's fury is ook 1 van mijn favoriete spellen. Ik heb zelfs het originele oude videotheek exemplaar wat ik hier vroeger huurde van. Ik heb hem daarnaast ook voor pc engine en ik heb ook het vervolg Jaki Crush op de super famicom. Die laatste is wel wat minder en over dragon's revenge op de megadrive praten we liever helemaal niet ;)
sparky

Berichtdoor Genjuro » 02 nov 2018, 12:33

Ik zie er heel wat toppers tussen staan, ik ben benieuwd naar je top 30.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Genjuro

Berichtdoor Galious » 02 nov 2018, 16:56

Geweldige game! De hele Crush pinball serie is awesome. Ik heb de eerste op de PC Engine, deze op de Mega Drive en Jaki Crush op de SNES. Met afstand mijn favoriete video pinball games :)

nmkl pjkl ftmch
Galious
Moderator

Volgende