Sseb's SEGA Mega Drive Top 30 - Shocking! nr. 21

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.

Re: Sseb's SEGA Mega Drive Top 30 - nr. 23 a ninja's best se

Berichtdoor segatarian » 14 nov 2018, 09:38

leuke game met goede sfeer
segatarian

Berichtdoor Apenheul » 14 nov 2018, 11:26

Shadow Dancer kom ik om een of andere reden niet goed in, volgens mij omdat mijn beeld van een ninja niet strookt met hoe deze game speelt. Joe Musashi (?) loopt als 's werelds traagste ninja op zijn gemak door de stages. Ik had mij dat allemaal wat sneller en acrobatischer voorgesteld :)
Apenheul
Beheerder

Berichtdoor segatarian » 14 nov 2018, 13:22

het is een boeddhistische zen ninja :P
segatarian

Re: Sseb's SEGA Mega Drive Top 30 - een mythologisch nr. 22

Berichtdoor Sseb » 18 nov 2018, 13:07

22. Phelios
Afbeelding

Tijd voor een nieuwe SHMUP in het lijstje en dan net zoals mijn eerdere entry niet weer eentje van de shoot-everything-in-space categorie. Dit is namelijk Phelios, een Grieks mythologische shoot-everything-above-the-clouds shooter. Phelios is een door Namco uitgebrachte port van het arcade origineel uit 1988. En zoals zoveel arcade conversies op de Mega Drive is dit ook weer een heel goeie maar bovenal uitdagende game. Arcade games staan niet voor niets bekend als muntjesslurpers vanwege hun difficulty en ook in de cartridge-versies wordt het je niet makkelijk gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

In Phelios speel je Apollo, God van de Zon en is het jouw taak om Artemis, Godin van de Maan te redden. We gaan er voor het gemak van uit dat we praten over een buitengewoon sterke familieband aangezien Apollo en Artemis volgens de mythologische verhalen broer en zus zijn. Artemis is namelijk ontvoerd door Typhon, en heeft ter zelfbescherming een arsenaal aan mythologische monsters opgetrommeld. Dus is het aan Apollo om zijn gevleugelde Pegasus te bestijgen en zich door zeven (of vier afhankelijk van jouw keuze in difficulty) levels te begeven en je een weg te banen door vijanden en obstakels om je aan het eind van het verhaal te herenigen met Artemis. Apollo verplaatst zich meestal van beneden naar boven op het scherm, oftewel Phelios is dus een verticale shooter. De A, B en C triggers doen precies hetzelfde namelijk schieten met je zwaard. Echter kun je hierin variëren door de knoppen langer ingedrukt te houden om je attack op te laden een krachtiger shot af te vuren. Hier zit voor mij een beetje een tweespalt in de game. Als er hordes vijanden tegelijkertijd op je afkomen, en dat gebeurt nogal vaak in Phelios, heb je dus twee keuzes. Of kort achter elkaar lullige vuurballetjes afvuren die niet veel schade toebrengen of wachten met ingehouden trigger totdat je wapen is opgeladen voor een krachtig shot. Met als gevolg dat een vijand jouw raakt voordat je hebt geschoten. Eigenlijk heb je dus te kiezen uit twee kwaden en is Apollo al vervloekt voordat hij goed en wel aan zijn missie begonnen is.

Afbeelding

Afbeelding

Laat dit echter geen afschrikbeeld zijn voor een mogelijk onbespeelbare game want dat is Phelios namelijk ook weer niet. Pegasus beweegt vrij vloeiend van links naar rechts over het scherm en de speed up powerups maken hem alleen maar wendbaarder. De vijanden vallen vrij strategisch in groepjes aan waardoor je tactisch je weg kan vrijmaken van mythologisch gespuis. Verspreid per level heb je eenmalig de mogelijkheid andere wapens op te pikken zoals een Beam en Homing. Deze vervangen echter tijdelijk je standaard shotwapen en ze zijn opgebruikt voordat je het door hebt. Daarom vind ik deze wapens niet echt een meerwaarde hebben tenzij ze naast je standaard wapen konden worden gebruikt. Maar dat kan helaas niet in Phelios. Verder beschik je over een health meter en kan Apollo twee hits doorstaan voordat hij het loodje legt. Al vind ik het bijzonder dat de health meter zelf uit vier streepjes bestaat en verwacht je dat je drie hits zou kunnen weerstaan. Iets met Griekse telling waarschijnlijk.
De levels zijn gevarieerd in zowel locatie als enemy design en de graphics zijn uiteraard simpeler dan in de arcade-variant maar nog altijd meer dan prima voor een Mega Drive game uit 1990. De vertical scrolling effects zien er leuk uit al vind ik het op sommige momenten iets te verwarrend worden. Soms weet je bijvoorbeeld niet dat je offscreen een rotsformatie kapot heb geschoten en wordt je overvallen door onverwachte rondvliegende stenen. Maar zoals bij meer games uit deze tijdsperiode leer je de levels kennen en weet je op gegeven moment wat je te wachten staat en wanneer en hoe je moet aanvallen dan wel ontwijken. De muziek draagt bij aan de mythologische sfeer van de game en leuk is ook dat elke bossfight zijn eigen deuntjes heeft. Geluidseffecten zijn ok maar de voices in de cutscenes zijn hillarisch onverstaanbaar. Gelukkig heeft Namco hier rekening mee gehouden en Artemis haar woorden ondertiteld wanneer je naar haar portret kijkt. Al kun je deze gewoon overslaan als je snel verder wilt met de game. Zelf vind ik de cutscenes wel amusant om naar te kijken.

Afbeelding

Afbeelding

Phelios is net als de vele andere arcade ports uit de vroege jaren van de Mega Drive een vooral grafisch gedowngrade versie van het origineel maar met een prima gameplay. De uitdaging en challenge is voldoende aanwezig om de game vaker op te starten en proberen weer een stukje verder te komen. Althans voor mij dan. Want net zoals vele andere games heb ik ook van Phelios nog lang niet het einde gezien. Mocht je naar aanleiding van dit door mij geschreven stukje overwegen om de game te kopen schrik dan niet van de prijzen die men voor een CIB Phelios vraagt. Want heb ik 3 jaar geleden deze compleet voor 20 euro kunnen oppikken, heden ten dage vraagt men met gemak het drievoudige hiervoor. Al kun je misschien een gelukje treffen op een beurs of rommelmarkt. Of je speelt het op een van de vele emulators. Al ben ik blij dat ik Phelios op de gewone hardware kan spelen. En ooit ga ik hiervan het einde zien. Maar voor nu Game Over.

Sseb

Berichtdoor toejam » 18 nov 2018, 13:33

Ik heb deze al wel in handen gehad maar vond het inderdaad een stevige prijs voor wat je er voor krijgt. Absoluut een interessante game, gewoon doordat de setting net even anders is.

Yo, homeboy gimme five!
toejam

Berichtdoor Galious » 18 nov 2018, 15:31

Phelios is erg gaaf! Door de Grieks-mythologische setting doet het me een beetje aan mijn jeugdfavoriet Knightmare denken. Een topper onder de Mega Drive shoot 'em ups.

nmkl pjkl ftmch
Galious
Moderator

Berichtdoor Flozem » 18 nov 2018, 16:58

Weer een titel die op mijn verlanglijst staat. Goede smaak, man... ;)
Flozem

Berichtdoor segatarian » 18 nov 2018, 20:03

1 van de betere schmups inderdaad
segatarian

Berichtdoor RMW » 19 nov 2018, 09:06

Phelios vroeger ook al een aantal keren geleend van een vriend destijds. Altijd een lastige game gevolgen, met name op de normale difficulty. Weet niet zeker meer of ik hem wel eens uitgespeeld heb, maar hij zou ook zeker ergens in m'n persoonlijke top-30 eindigen, evenals inderdaad Shadow Dancer en nog wel wat van de door jou genoemde games. De setting en sfeer/muziek van Phelios spraken mij destijds al erg aan.
RMW

Re: Sseb's SEGA Mega Drive Top 30 - Shocking! nr. 21

Berichtdoor Sseb » 24 nov 2018, 13:22

21. Pulseman
Afbeelding

De volgende game is voor velen waarschijnlijk een vreemde eend in de bijt. Op 21 staat namelijk Pulseman, een Mega Drive exclusive platformer gemaakt door Game Freak. En laat deze gameproducer nou net samen met Nintendo kort na het uitkomen van deze game in 1994 de Pokémon rage op iedereen loslaten. Pulseman zelf is officieel in cartridge vorm nooit buiten Japan uitgebracht, vandaar dat menig Westerling incluis mezelf lange tijd niet van het bestaan van deze game heeft afgeweten. En dat is best wel jammer. Want dit is een titel die ik in de hoogtijdagen van de Mega Drive ongetwijfeld had stukgespeeld. Damn you SEGA!

Afbeelding

Afbeelding

In Pulseman speel je als je raadt het al Pulseman, en op het oog worden er al snel vergelijkingen gemaakt met een zekere blauwe bomber. Echter hebben beiden niet meer gemeen dan het feit dat ze videogame characters zijn en hun naam eindigt op het woord 'man'. Vooruit, beide zijn gedigitaliseerde superhelden gecreëerd door een sciëntist en vechten tegen het gerobotiseerde kwaad.
In dit verhaal loopt een Japanse wetenschapper met een computer te rommelen waardoor er een digitale levensvorm (C-Life) ontstaat, de wetenschapper wordt verliefd op deze levensvorm en hij upload zich in de computer. Hij verricht een aantal gecensureerde handelingen met deze C-Life et voilà, Pulseman is geboren. Echter corrupteert het brein van deze wetenschapper en wordt hij Dr Waruyama, leider van de Galaxy Gang die als doel heeft alle computers en robots tegen de mensheid op te zetten. Pulseman mag dus naast het bestrijden van al dat cyber-terrorisme het ook nog eens opnemen tegen zijn eigen vader.
Dit is dus het verhaal van Pulseman in een notendop. Pulseman is dus een Half C-Life vorm die kan switchen van de digitale wereld naar de menselijke wereld. Dankzij deze hybride vorm beschikt hij over allerlei trucjes om vijanden aan te vallen en kan hij elektriciteit door zijn lichaam geleiden om zich te verplaatsen. Het arsenaal aan aanvallen en movements waarover Pulseman beschikt is behoorlijk. Naast het gebruikelijke stompen slaan en springen heb je ook gaven tot je beschikking zoals een elektrisch shot. Hiervoor moet je jezelf wel eerst opladen, en dat kan Pulseman door gewoon een stukje te rennen of door 2x op de D-pad te tappen. Het meest noemenswaardig is Pulseman zijn Volteccer attack, waar hij verandert in een energiebal die in alle richtingen kan worden geschoten. Deze werkt wanneer je op A drukt als je bent opgeladen. Maar elektriciteit en water gaan niet samen dus je raadt het al, Pulseman kan zijn elektrische aanvallen niet gebruiken tijdens bepaalde momenten in waterlevels.

Afbeelding

Afbeelding

Pulseman is een snelle actieplatformer die in de kern vergelijkbaar is met de Sonic the Hedgehog games. Het character vliegt bij tijd en wijlen over het scherm en breekt, kickt en volteccert zich met gemak een weg door obstakels en vijanden. Doordat Pulseman zich zo eenvoudig door de levels laat sturen ligt voor mij net zoals bij de Sonic games overmoedigheid vlak op de loer. Voor je het weet push je net iets te ver en raak je net iets te vaak je vijand of val je in die bodemloze put. Echter zijn er genoeg powerups voorhanden om het je makkelijker te maken. Je kan spark balls verzamelen welke na 10 stuks je voorzien van een 1-up. Extra levens zijn ook verspreid over de levels te vinden evenals energy repairs zodat de gameplay nooit ballenknijpend hard wordt. De verschillende mogelijkheden om vijanden aan te vallen of je door het level te verplaatsen verhogen alleen maar de herhalingswaarde van de game.
Er zijn in totaal zeven levels door te spelen verspreid over de wereld waar middels een stage select de eerste drie in willekeurige volgorde gepeeld kunnen worden. Hetzelfde geldt voor de daaropvolgende drie levels, al kies ik zelf altijd voor de standaardvolgorde waarin ze worden aangeboden. Maar het is leuk voor als je wat variatie wil. De atmosfeer in de levels staan represent voor de landen waarin ze afspelen. Over atmosfeer gesproken, de gedigitaliseerde wereld van Pulseman is erg kleurrijk en vibrant. De achtergronden zijn beweeglijk en flashy en de scrollende effecten vliegen je om de oren. Dit is ongetwijfeld een van de meest met special effects volgepropte games op de Mega Drive. Maar dat vind ik in dit geval absoluut niet storend. Je waant je af en toe als het ware in een computercircuit en dat is nou eenmaal onderdeel van het verhaal. De sprites van Pulseman zijn groot en laat zich duidelijk onderscheiden van de hectische achtergrond. De besturing is soepel, direct en Pulsman zijn controle over zijn abilities geven veel speelplezier. De soundtrack is net als de rest van de game flashy en fit de gameplay. De voicesamples zijn voor Mega Drive begrippen zelfs indrukwekkend te noemen. Al met al is Pulseman een game die een volwaardig totaalpakketje aanlevert als het gaat om gameplezier voor de Platformliefhebber.

Afbeelding

Afbeelding

Hoe Pulseman ooit op mijn radar is gekomen heb ik geen idee van maar ik ben blij dat het is gebeurd. Regelmatig vermaak ik mij nog met deze toch wel obscure titel en blijf het jammer vinden dat Sega buiten Japan dit spel nooit echt onder de aandacht heeft gebracht. Het is voor mij toch wel een showpiece dat liet zien dat de Mega Drive in staat was tot indrukwekkende prestaties zonder hulp van vage add-ons. Laten we het maar op ongelukkige timing gooien betreft de releasedatum van de game. De originele Japanse cart ga je waarschijnlijk niet bezitten zonder de opname van een tweede hypotheek maar er zijn genoeg alternatieven om Pulseman te spelen. Ikzelf heb een reprocart incl. box van de game waarvan ik weet dat vele collectors hier van walgen maar ik ben nou eenmaal geen dedicated collector. Ik kan de game spelen op mijn eigen hardware en hij staat mooi in zijn box tussen mijn andere games. Ik heb hier voor wel mijn Mega Drive moeten modden voor 60hZ want daar is de game nou eenmaal op ontworpen. Ach ja, so be it. Pulseman dus.

Sseb

Berichtdoor segatarian » 25 nov 2018, 15:33

heel tof, had nog nooit gehoord van deze game.
Daar is nu verandering in gekomen. Bedankt weer man, voor deze review
segatarian

Berichtdoor Galious » 25 nov 2018, 16:05

Ik had ook nog nooit van deze game gehoord totdat ik hem bij Game Center CX voorbij zag komen. Lijkt me wel een leuke game!

nmkl pjkl ftmch
Galious
Moderator

Berichtdoor arjen1981 » 25 nov 2018, 20:19

Deze titel van gamefreak kwam vandaag nog voorbij ook in Game Sack: https://www.youtube.com/watch?v=FhMO5QnRNvo

Zelf is Shadow Dancer juist ook mijn favoriete Shinobi game. De one hit death zet je op scherp. Net zo scherp als een Ninja!
arjen1981

Berichtdoor Apenheul » 25 nov 2018, 21:31

Pulseman heb ik op de Wii Virtual Console, het is indedaad een toffe game met behoorlijk wat geavanceerde grafische effecten. Aan de ene kant wel jammer dat Game Freak daarna vrijwel nooit meer niet-Pokemon games uitbracht.
Apenheul
Beheerder

Berichtdoor gekkehenkie » 25 nov 2018, 22:03

Nog nooit van Pulseman gehoord. Als ik youtube bekijk lijkt de gameplay een mix tussen Sonic en Rocket Knight. Ziet er goed uit maar de prijs voor een CIB knalt door het dak!

Consider yourself a hero.
gekkehenkie

Berichtdoor Galious » 25 nov 2018, 22:23

Apenheul schreef:Pulseman heb ik op de Wii Virtual Console, het is indedaad een toffe game met behoorlijk wat geavanceerde grafische effecten. Aan de ene kant wel jammer dat Game Freak daarna vrijwel nooit meer niet-Pokemon games uitbracht.

Tembo the Badass Elephant vond ik zelf een erg leuke niet-Pokemon platformer van Game Freak :smile:

nmkl pjkl ftmch
Galious
Moderator

Berichtdoor MHZ » 25 nov 2018, 23:09

Pulseman. Een toffe game inderdaad. Deze was dankzij emulatie eind jaren 90 (1999) op mijn pad gekomen. Ik denk vrijwel alle obscure games van alle consoles ;-)

Ik had deze compleet van Yahoo.jp gehaald jaren geleden. Elke euro waard. Nou ja...in ieder geval geen hypotheek waard :-D
MHZ

Berichtdoor Sseb » 26 nov 2018, 18:27

Dit is de repro cart zoals ik hem bezit:
Afbeelding

Deze versie duikt her en der wel vaker op het internet. Het mag duidelijk zijn dat dit geen authentieke variant is maar dat spreekt vanzelf. De game is oorspronkelijk tenslotte Japan only. Flashcards of Wii virtual console zijn uiteraard een prima alternatief.
Sseb

Berichtdoor MHZ » 27 nov 2018, 13:42

Voordeel van de reprocart is echter wel dat je meteen de engelse versie hebt die je kunt spelen op de hardware.
MHZ

Berichtdoor RMW » 29 nov 2018, 07:56

Binnenkort ook eens checken, nooit zo bekend geweest met die titel.

Echt een leuk topic om die recensies te lezen, binnenkort ook eens wat kleine recensies schrijven met screenshots.
RMW

Berichtdoor Sseb » 14 jan 2019, 14:52

Mijn Mega Drive top 30 heeft moeten wijken voor mijn top 10 van 2018 maar ik pak deze zeer spoedig weer op. De reviews in deze lijst zijn nogal uitgebreid en kosten helaas nogal veel tijd om te schrijven. Ik hoop vandaag of morgen nummer 20 erin te zetten.
Sseb

Vorige