Sseb's SEGA Mega Drive Top 30 - Shocking! nr. 21

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.

Re: Sseb's SEGA Mega Drive Top 30 - nr. 26 Go Opa!

Berichtdoor Ruud » 08 nov 2018, 23:57

toejam schreef:Ik heb vroeger altijd gedacht dat dit een platformer was, waarom weet ik niet. Maar nog altijd niet gespeeld, toch maar een keer verandering in gaan aanbrengen zo te zien.

Misschien verwar je de game met Rainbow Bell Adventures voor de SNES. Dat is een spin-off van de TwinBee-serie die qua kleurgebruik wel te vergelijken is met Fantasy Zone.

Ruud
Koningsdag Koning 2017

Berichtdoor toejam » 09 nov 2018, 07:55

Ruud schreef:Misschien verwar je de game met Rainbow Bell Adventures voor de SNES. Dat is een spin-off van de TwinBee-serie die qua kleurgebruik wel te vergelijken is met Fantasy Zone.

Dat zou maar zo eens kunnen. Is er ook iets dat hier heel erg op lijkt en op de arcadekast uitgekomen is? Dat is deze zo te zien niet.

Yo, homeboy gimme five!
toejam

Berichtdoor Sseb » 09 nov 2018, 08:05

Fantasy Zone is in 1986 wel als eerste uitgebracht als arcade-game dus er zijn wel kasten van geweest.
Sseb

Berichtdoor Flozem » 09 nov 2018, 20:45

Fantasy Zone wil ook nog eens een keer aan de collectie toevoegen...
Flozem

Berichtdoor Gebruikersnaam » 10 nov 2018, 16:24

Ik heb wel een Fantasy zone voor je te koop is helaas wel zonder boekje.

Bekend vlooienmarkt creep.
Gebruikersnaam

Berichtdoor Flozem » 10 nov 2018, 18:57

Gebruikersnaam schreef:Ik heb wel een Fantasy zone voor je te koop is helaas wel zonder boekje.

Megadrive games moeten voor mij compleet zijn... maar bedankt voor het meedenken. ;)
Flozem

Re: Sseb's SEGA Mega Drive Top 30 - nr. 25...Excellent!

Berichtdoor Sseb » 11 nov 2018, 01:09

25. Robocop versus The Terminator
Afbeelding

Ok, en we gaan weer verder met iets minder kleurigs. Sterker nog, veel donkerder en grauwer gaat het deze lijst denk ik niet worden want dit is Robocop versus The Terminator! Een game die ik een tijdje geleden op goed geluk kocht en waarvan ik geen idee had wat ik kon verwachten. Nou pakken gokjes wel eens goed uit en gold zeker voor Robocop versus The Terminator. Nou ben ik niet uitgesproken Robocop dan wel Terminator fan (Al heb ik van beide wel de films gezien, en ze zijn leuk, echte cult-klassiekers) Maar combineer the best of both worlds en je eindigt met een actievolle, bloederige, puntje van je stoel run n gun. I'd buy that for a dollar! (Uiteraard heb ik er wel iets meer voor betaald dan dat :wink: )

Afbeelding

Robocop versus The Terminator is dus een Run 'n gunner geproduceerd door Virgin. In deze game bestuur je Robocop, die het opneemt tegen een leger door Skynet geproduceerde Terminators (hence the name) en dat gaat er niet bepaald zachtzinnig aan toe. Want naast de Terminators heb je het ook op te nemen tegen menselijke vijanden en die klappen in deze game nogal bloederig uit elkaar. En ja, dat vind ik leuk. Als vijanden zo spectaculair uit elkaar spatten dan weet je zeker dat ze niet zullen terugkomen. De gameplay is relatief simpel, je belangrijkste missie is om door de levels te trekken van A naar B en je screen te ontruimen van alle vijanden die je tegen komt. Deze vijanden beschieten je vanuit alle hoeken en gaten. Ze blokkeren niet alleen je pad in de levels, ze beschieten je ook vanachter gordijnen. Aan het eind van het level wordt je geconfronteerd met de boss, en deze variëren van 5 schoten en ze zijn om, tot hoe krijg ik deze ooit kapot? De missies bestaan daarnaast ook uit het oppikken van items, het slopen van security camera's en het redden van hostages. Arnold Schwarzenegger is op de boxart echter prominenter aanwezig dan in de game, volgens mij duikt hij enkel op als level 2 boss.

Afbeelding

Afbeelding

Robocop laat zich makkelijk besturen waarbij C hem laat springen, B hem zijn wapen laat schieten en A gebruikt wordt voor het selecteren van je wapen. Je hebt namelijk de keuze uit een aantal wapens die zich in het level aanbieden wanneer je een vijand of bepaald object kapot schiet.
Je standaard wapen is een simpele fire machine gun die in het begin prima voldoet maar later in de game wil je echt zwaarder geschut gebruiken. Die vind je in de vorm van bijvoorbeeld een aim control grenade launcher of bullet killing spreadshot. Het eerste wapen maakt het mogelijk je kogels in een bepaalde richting te sturen en de tweede maakt kogels van vijanden onschadelijk voordat ze jou kunnen raken. Dit zware geschut heb je dan ook nodig om de bosses te kunnen verslaan. Robocop kan maximaal twee wapens bij zich dragen. Deze speciale wapens raak je kwijt zodra Robocop een leven verliest en begin je opnieuw met je handgun. Met enkel je standaard shooter worden deze gevechten nogal langdradig en dat maakt dat je, als je al niet het loodje hebt gelegd, zelf op het punt staat van opgeven omdat die knakker maar niet neer gaat. Robocop versus The Terminator maakt het je over het algemeen niet makkelijk. Sommige vijanden en railguns duiken op het laatste moment op en kunnen je ineens verrassen. Bovendien is Robocop niet het meest wendbare persoon op aarde en is het ook niet bepaald een hoogspringer(het blijft Robocop uiteraard) Toch mag dit de pret niet drukken en is Robocop versus The Terminator een zeer vermakelijke game.

Afbeelding

Afbeelding

Want Robocop versus The Terminator voelt als het spelen van een B type cultfilm. De grauwe toon van de game en de bloederige animaties bij het kapot schieten van de vijanden zijn toch een gevalletje Sega does what… Ja, cliché maar wel waar. Ondanks dat de graphics niet zo'n uitgebreid kleurenpallet hebben zijn de details sprekend, de sprites zijn groot en de animaties bovenal vloeiend. Robocop beweegt echt als Robocop, zijn uitstraling is gelijkend als in de film. De muziek en geluidseffecten zijn passend in de stijl van de game, sommige wapens knallen echter wel wat overheersend qua geluid. Maar ja, Robocop versus The Terminator is nou eenmaal over de top en het hoort er allemaal bij, inclusief de Terminator Terminator voice door de soundtrack, mocht je vergeten zijn welke game je speelt.
Robocop beweegt overigens nog behoorlijk vloeiend voor een human cyborg. Hij is behoorlijk wendbaar, klimt met gemak op ladders en glijdt vloeiend over kabels. Bovendien kan hij moeiteloos in meerdere richtingen schieten waardoor vijanden direct boven en onder je niet ontkomen aan Robocop zijn kogels.

Afbeelding

Robocop versus The Terminator is misschien niet grafisch de meest spectaculaire game op de Mega Drive en ook niet degene met de beste gameplay. Maar het is voor mij een game die het gevoel van een playable movie het dichtst benaderd. In ieder geval op de Mega Drive. En het heeft meer bloed dan Mortal Kombat. En dat zonder ABACABB code. Robocop versus The Terminator is net zo cult als de films van beide heren. Maar dan iets bloediger.

Sseb

Berichtdoor segatarian » 11 nov 2018, 10:20

Megadrive versie nog niet zo vaak gedaan, maar de game gear varriant heb ik veel gespeeld vroeger.
leuke game.
qua gameplay erg vergelijkbaar met the terminator op de mega cd(anders dan op MD en een topper)
segatarian

Berichtdoor gekkehenkie » 11 nov 2018, 11:50

Twee jarentachtigfilms waar ik vroeger helemaal idolaat van was. Wel mooi dat ze het geweld van Robocop (Verhoeven :thumbup: ) in het spel hebben verwerkt. Ik heb dit spel nooit aandacht gegeven omdat ik dacht dat het erg slecht was. Misschien toch maar op mijn wensenlijstje zetten

Consider yourself a hero.
gekkehenkie

Berichtdoor Galious » 11 nov 2018, 13:49

Ik had deze vroeger op de SNES gespeeld, maar de Mega Drive versie (die ik een paar jaar terug pas voor het eerste speelde) blaast die in alle opzichten compleet weg. Echt een toffe game!

nmkl pjkl ftmch
Galious
Moderator

Berichtdoor Pius » 11 nov 2018, 22:26

Wat een heerlijk, met zorg samengestelde, lijst wordt dit. Echt mooie games ook :)

"Come back when you can put up a fight."
Pius

Berichtdoor Sseb » 12 nov 2018, 14:14

Pius schreef:Wat een heerlijk, met zorg samengestelde, lijst wordt dit. Echt mooie games ook :)

Dank u. Ik probeer naast de gebruikelijke favorieten die ongetwijfeld nog in mijn lijstje langs zullen komen ook titels mee te pakken die je minder snel verwacht of waar minder aandacht voor is. Zo'n favorietenlijstje blijft gewoonlijk een persoonlijke voorkeur en zelfs ik zou er meer games in willen stoppen dan erin past, maar ja, de Mega Drive is nu eenmaal 30 jaar geworden vandaar een top 30. Aan het einde beschrijf ik ook nog wel een aantal honorable mentions zodat een aantal games die net zo goed in deze lijst hadden kunnen staan ook de aandacht krijgen.
Sseb

Berichtdoor Apenheul » 12 nov 2018, 16:09

Robocop versus The Terminator is ook een van mijn favoriete Mega Drive games; hoe tactiel de actie voelt en de grimmige sfeer van de graphics.
Apenheul
Beheerder

Re: Sseb's SEGA Mega Drive Top 30 - nr. 24!

Berichtdoor Sseb » 12 nov 2018, 23:28

24. Micro Machines 2 Turbo Tournament
Afbeelding

Altijd al over pooltafels, aanrechten, flipperkasten en toiletbrillen willen scheuren? Dan is dit Micro Machines 2 Turbo Tournament! Deze door Codemasters gepubliceerde game is de opvolger van de originele Micro Machines uit 1991 en gebaseerd op de speelgoedautootjes die bij mij bekend zijn als een van de traps uit Home Alone. Echter gebruik je deze voertuigen niet om klungelige inbrekers mee te vloeren maar om mee te racen in de meest uiteenlopende locaties in en om het huis. En dat kan eventueel zelfs tot 8 personen! Al zijn er maar vier voertuigen te besturen dus zou ik mij kunnen voorstellen dat deze game in sommige gevallen de basis zal hebben gelegd voor een onomkeerbare vriendschapsbreuk. Als iemand de 8 player mode heeft geprobeerd al dan niet met succes laat het dan even weten.

Afbeelding

Afbeelding

De 8 player modus is voor mij sowieso geen optie aangezien ik de standaard cartversie van de game heb en niet de J-cart met de extra controllerports. Maar ook zonder de 6 extra spelers kun je weldegelijk lol hebben met deze game. Net als bij zijn voorganger worden de races gezien vanuit top-down perspectief en wordt er geracet in badkamers, keukens, boomhutten, op eettafels, pooltafels en talrijke andere locaties in en om het huis. Daarbij dienen allerlei objecten als hindernis zoals groente, fruit, bloempotten, drilboren en noem het maar op. De voertuigen variëren van buggy's en quads tot helicopters en speedboten. Deze voertuigen zijn echter verbonden aan een specifieke locatie en niet per level onafhankelijk te kiezen.
In de single player modus waarin ik de game het meeste heb gespeeld zijn er vier opties te kiezen; Challenge, Head-to-head, Super League en Time Trial. De Challenge en Super League zijn de races die ik het vaakst heb gespeeld, met name omdat in deze beide opties de uitdaging om te winnen gaandeweg groter wordt. De Time Trial is leuk om je eigen tijd continu je tijd te verbeteren, en ideaal om de circuits te verkennen aangezien je geen rekening hoeft te houden met tegenstanders. Head-to-head vind ik vaag. Niet alleen omdat je bij je tegenstander weg moet rijden tot hij van je scherm verdwijnt maar ook omdat het spel iedere keer stopt als dat je is gelukt. Dit haalt de snelheid uit het spel en dat is toch het laatste wat je wil bij een race lijkt mij. Dat je autootje begint te stuiteren als in een Bad Acid trip is dan wel weer grappig. De bonus stage waarin je autootjes moet pletten met je monstertruck is in het begin wel grappig maar deze worden gaandeweg een pak moeilijker en dan is de lol er voor mij wel vanaf.

Afbeelding

Afbeelding

Micro Machines 2 Turbo Tournament is typisch zo'n game waarin het draait om de gameplay en gameplay only. De graphics zijn simpel maar ze dienen hun doel. Alle voertuigen zijn makkelijk te onderscheiden door hun basic rode, blauwe, groene en gele kleur die zich afzetten tegen de ondergronden. Muziek beperkt zich tot een beperkt aantal deuntjes bij de intro- en optiescreens. Tijdens de races hoor je alleen de geluidseffecten van de voertuigen en dat is in dit geval meer dan prima. De focus bij de game ligt bij het besturen van de voertuigen en dat gaat in Micro Machines 2 Turbo Tournament meer dan ok. De voertuigen reageren direct en de tegenstanders beschikken niet over goedkope trucjes om je wedstrijd onnodig moeilijk te maken. Hier draait het om enkel en alleen racen en dat maakt Micro Machines dan ook zo leuk. De tracks zijn gevarieerd en uitdagend en de voertuigen handelen naar wat ze zijn, sportwagens, quads, buggy's, dragsters enzovoort. De controle over de voertuigen is over het algemeen prima, met uitzondering over datgene wat zich op water of door de lucht beweegt. Boten en helikopters zijn een stuk lastiger te besturen. Met name de helikopters reageren nogal bezopen op je commando's, dit zijn dan ook mijn minst favoriete races. Maarja, ik ben dan ook geen bedreven helikopterpiloot hé. Mijn favoriete races zijn nog altijd die op de pooltafel en de dragrace op de toiletpot. Soit, de keukenrace met 'wie is als eerste op de spons' is ook altijd lachen.

Afbeelding

Afbeelding

Uiteraard is Micro Machines 2 Turbo Tournament in multiplayer de leukste optie maar ook als single player heb ik er nog steeds veel lol mee. Dat het juist destijds grafisch niet hoogstaand zo is maakt dat Micro Machines naar tegenwoordige maatstaven nog prima mee kan. Tetris moet het ook niet hebben van zijn graphics en daar horen wij ook niemand over nietwaar? Dit is een game die je met je kinderen of kleinkinderen kan spelen en daar komen geen Wii motion controllers aan te pas. Het draait hier enkel en alleen om de gameplay en lol hebben in het spelletje, of het nou met 8 vrienden is of Home Alone.
Sseb

Berichtdoor Flozem » 13 nov 2018, 07:34

Vroeger veel gespeeld op de Gameboy. Super gameplay inderdaad. :thumbup1:
Flozem

Berichtdoor toejam » 13 nov 2018, 07:57

Vind de eerste drie delen allemaal goed, maar dit is toch wel het hoogtepunt van de serie voor me. Heb een aantal hele leuke multiplayersessies gehad met dit spel :)

Yo, homeboy gimme five!
toejam

Berichtdoor segatarian » 13 nov 2018, 08:59

een echte klassieker, leuke game
vind military ook heel leuk, maar die kom je niet snel tegen.
segatarian

Berichtdoor Apenheul » 13 nov 2018, 10:12

Dit is ook mijn favoriete deel uit de serie; ik heb overigens wel de versie met controller ports maar helaas is het er nooit van gekomen om de game ook met 4 of 8 spelers te spelen. Vroeger heb ik deze wel op de SNES gehuurd en destijds wel veel multiplayer gespeeld.
Apenheul
Beheerder

Berichtdoor Pius » 13 nov 2018, 12:08

Geweldige game inderdaad :)

"Come back when you can put up a fight."
Pius

Berichtdoor gekkehenkie » 13 nov 2018, 12:47

Leuk spel maar voor mij eigenlijk alleen single player. Ik vind het jammer dat het spel in multi player wordt stilgezet als er iemand te ver achter blijft.

Mijn versie heeft ook geen extra ports maar op het hoesje staat dat je het spel met een 4 player adapter met 8 man kan spelen. Dan gebruik je 1 controller met 2 personen. Moet maar allemaal op je bank passen.

Consider yourself a hero.
gekkehenkie

Berichtdoor segatarian » 13 nov 2018, 14:46

Dat is de spelwijze van Multi player idd. zorgen dat je niet uit beeld valt anders verlies je een punt.
kun je hem ook niet met zijn achten spelen met 2 Multi player adapters?
segatarian

Berichtdoor Galious » 13 nov 2018, 15:44

Briljante game! Heel veel multiplayer fun mee gehad, zowel op de SNES als met deze Mega Drive versie.

nmkl pjkl ftmch
Galious
Moderator

Sseb's SEGA Mega Drive Top 30 - nr. 23 a ninja's best secret

Berichtdoor Sseb » 13 nov 2018, 23:47

23. Shadow Dancer
Afbeelding

Gebaseerd op de Sega arcade game uit 1989, is dit Joe Musashi zijn tweede entry op de Mega Drive, en dit keer doet hij het niet alleen. Hij heeft gezelschap gekregen van een trouwe viervoeter met een nogal treurige geschiedenis. Yamato, zo heet de blaffende bondgenoot in kwestie, behoorde als puppy tot de beste vriend van de Shinobi. Deze beste vriend moest het loodje leggen tijdens een heldhaftige maar onsuccesvolle poging om een stel kinderen te redden. Tegelijkertijd greep een kwaadaardige groep terroristen genaamd de Union Lizards de macht in New York (eerlijk waar, er is ook altijd wat met die stad) en Joe Musashi kan zijn shurikens weer verzamelen om de gehavende Big Apple te bevrijden en de dood van zijn vriend te wreken. Et voilà, het verhaal van Shadow Dancer is geboren.

Afbeelding

Afbeelding

De roots van Shadow Dancer liggen bij de eerder genoemde arcade game met dezelfde titel en dat betekent fast-paced actie verdeeld over korte levels. Dit is een afwijkende opzet in vergelijking met de overige Shinobi games op de Mega Drive die meer uitgesponnen levels hebben maar dat maakt de gameplay er zeker niet minder op. Integendeel, Shadow Dancer is een game die mij regelmatig op het puntje van mijn stoel deed zitten. Je belangrijkste doel in het spel is om alle hostages verspreid over het level te bevrijden en je een weg te banen naar de exit. Deze hostages leveren je afhankelijk of je mannen dan wel vrouwen bevrijd bonuspunten of powerups op. Je standaard attack is mits je dit niet wijzigt een onbeperkt aantal shurikens die je naar je vijanden kan gooien. Is de vijand dichtbij je dan zal Joe zijn zwaard gebruiken om aan te vallen. Daarnaast is er eenmalig per level de ninjistsu aanval te gebruiken die al je enemies wegvagen die op dat moment je scherm vullen. En dan heb je nog je hond. Die loopt niet enkel met je mee voor een gezellig blokje om. Door de B knop enkele seconden langer in te houden en dan los te laten zal hij de vijand tijdelijk uitschakelen zodat jij de tijd hebt om toe te slaan. Dit is vooral handig met vijanden met wapens met groter bereik zoals de cop met pistool. Laat Yamato aanvallen op weerbare vijanden en je plan mislukt want hij degradeert tot weerloze puppy die je ettelijke seconden niet meer kan inzetten. Optioneel is er trouwens de mogelijkheid om het gebruik van de shurikens uit te zetten voor een grotere uitdaging maar held als dat ik ben heb ik dat nog niet uitgeprobeerd.

Afbeelding

Afbeelding

Typisch arcade zijn de 1-hit deaths in de game. Dit gebeurt echter alleen wanneer je geraakt wordt door een vallend object of een aanval met het wapen van je vijand. Kom je enkel in contact met je vijand dan deinst Shinobi enkel terug en verlies je geen health. Want health is er immers niet. De controls zijn zoals te verwachten in de Shinobi games uitstekend en nergens heb ik een cheap moment ervaren dat ik buiten mijn fout om ben afgegaan. Een kanttekening moet ik echter wel maken bij de bosses. Ze zijn niet overdreven moeilijk maar de hitdetectie is hier zo nu en dan wel vaag. Hetzelfde ervaar ik bij de bonusstage. Je krijgt de kans om al vallend van een flat 50 ninja's te raken voor 3 extra levens, raak er minder en je verdient bonuspunten. Soms gaat het allemaal iets te snel en denk je dat je shuriken toch echt die ninja heeft geraakt, en toch ontspringt hij de dans.
Toch mag dat de pret niet drukken. Shadow Dancer is van begin tot het eind actie en is ondanks zijn uitgave in 1990 best een mooie game. De sprites zijn groot en de animaties zijn vloeiend. Alles oogt en klinkt als in de stijl van een arcade inclusief opzwepende muziek. Als er een game is die de style en strength van de Mega Drive zou belichamen dan is het Shadow Dancer wel. Ondanks dat de game kort is zit het van begin tot eind volgepakt met actie en verveelt het mij geen moment.

Afbeelding

Afbeelding

Shadow Dancer is een van de vele games die wellicht onder de radar is gebleven maar steevast kan worden bestempeld als een klassieker in de Mega Drive bibliotheek. Al zal Revenge of Shinobi het eerste bij je opkomen als je aan Sega's ninja mascotte denkt. Maar dit is ook Shinobi. Maar dan net nog even iets anders. En ook honden hebben liefde nodig. Daarom krijgt Shadow Dancer deze plaats in mijn top 30.

Sseb

Berichtdoor Galious » 13 nov 2018, 23:52

Mijn favoriete Shinobi game, dit! Deze game gaf me voor het eerst echt dat arcade gevoel thuis. Een absolute Mega Drive classic :)

nmkl pjkl ftmch
Galious
Moderator

Re: Sseb's SEGA Mega Drive Top 30 - nr. 23 a ninja's best se

Berichtdoor toejam » 14 nov 2018, 08:04

Zelfs op de Commodore 64 was dit nog een redelijk goed speelbare game. Maar ook deze versie is zeker de moeite waard, hij mocht tenslotte ook bij mij in de collectie blijven :)

Yo, homeboy gimme five!
toejam

VorigeVolgende