Sseb's SEGA Mega Drive Top 30 - Shocking! nr. 21

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.

Re: Sseb's SEGA Mega Drive Top 30 - next in line nr. 29...

Berichtdoor Flozem » 02 nov 2018, 19:11

Dragon's Fury is zeker een topper wat mij betreft. Goede muziek, maar dat kan ook bijna niet anders bij een Technosoft titel. :)

Dragon's Revenge schijnt ook goed te zijn, maar die game is gemaakt door een andere developer.
Flozem

Re: Sseb's SEGA Mega Drive Top 30 - nr. 28...Ask the police!

Berichtdoor Sseb » 04 nov 2018, 11:23

28. Captain America and The Avengers
Afbeelding

KRAK! WHAM! POW! Enkele kreten die van het scherm afspatten wanneer je baddies afranselt in Captain America and The Avengers.
De arcade-port van Data East op de Mega Drive is een playable comic beat 'em up in de meest over-de-top cartooneske stijl die je je maar kan bedenken. Nou heb ik zelf nog nooit een Marvel Comic gelezen maar de sfeer van de game ademt vanaf het intro het superhero gevoel en het patriotisme knalt ervan af. Als een superhero er geen misverstand over laat verstaan de man te zijn om de wereld te ontdoen van gespuis dan is het Captain America wel.

Afbeelding

Captain America staat uiteraard niet alleen in dit avontuur. Onze rood-wit-blauwe superheld wordt bijgestaan door het Avengers team bestaande uit Iron-Man, Vision en Hawkeye. En dat is maar goed ook, want de wereld wordt geterroriseerd door Red Skull en zijn terroristische bende van superschurken. En uiteraard houden ze het niet bij het overvallen van banken. Nee nee, ze hebben het snode plan om een 'giant laser cannon' op de maan te installeren en de wereld aan hun macht te onderwerpen! Nou, als je haren daar niet recht overeind van gaan staan weet ik het ook niet meer.
Maar gelukkig beschikt iedere hero over zijn eigen wapens en superkrachten (of wat dat in sommige gevallen moet wezen). Naast single player kent de game ook een multiplayer co-op. Captain America and The Avengers speelt in de basis als een sidescrolling beat-em up met een twist. Om te beginnen kun je niet kun je niet alleen de baddies stompen met je vuisten, maar heeft je superhero naar keuze ook zijn eigen special ability. Captain America kan zijn schild werpen, Hawkeye schiet pijlen met zijn boog, en Iron Man en Vision doen ook dingen. Die dingen worden je main weapon tijdens de shoot em up stages. Want Captain America and The Avengers is naast beat 'em up ook deels SHMUP en kent dus een afwisselende gameplay. En ik ben fan van afwisselende gameplay.

Afbeelding

De controls zijn relatief simpel. A laat je superheld springen, B en C dienen beide als punch-knop. Houdt B en C tegelijk in om je schild te gooien of je pijlen te schieten etcetera. Mijn favoriete aanvalstactiek is de A knop om op te springen en daarna B in te drukken om ala Turtles op je vijand in te vliegen met een kick. De hitdetectie in Captain America is jammer genoeg nogal krom. Als je denkt dat je de vijand vol hebt geraakt verlies je soms ineens health en heeft de vijand jou blijkbaar geraakt in plaats van andersom. Volg je het nog? Nee? Dan weet je ongeveer wat je kan verwachten als je Captain America and The Avengers speelt. De game schept namelijk verwarring met af en toe vaag aanvoelende controls, cheape hitdetecties en traag reactievermogen. Het is niet zo erg dat het onbespeelbaar is maar de gameplay is helaas niet perfect.

Afbeelding

Afbeelding

Maar perfect is ook niet alles. Er is namelijk een ding wat Captain America and The Avengers wel doet en dat is het gevoel geven dat je een comic speelt. De voice acting is heerlijk over de top en de grafische stijl is op en top Marvel. De graphics zijn cartoonish en kleurrijk al zijn de sprites vrij klein. De soundtrack draagt samen met de geluidseffecten bij aan de comic-stijl van de game en geeft je het gevoel een superhero te spelen. De afwisseling tussen de sidescrolling en shmup stages in space dan wel onder water maken de flawed gameplay meer dan goed en bovendien zijn de controls tijdens de shooting secties gewoon meer dan prima. Een game waarin niet alles perfect verloopt zoals jij wil is natuurlijk ook een uitdaging en dat maakt het ook weer leuk. En als de game arcade-perfect zou zijn zouden wij in de jaren 90 ook niet onze muntjes verbrassen aan de kasten want dan hadden wij in huis die ervaring al gehad nietwaar? De SNES variant van Captain America schijnt trouwens wat gameplay betreft echt een draak van een game te zijn maar dat zou ik niet weten aangezien ik die nog nooit gespeeld heb. En als ik dat zo hoor blijf ik daar dan ook ver van weg.

Afbeelding

Captain America and The Avengers is een leuke game voor de beat-em up liefhebber of voor de Marvel fan als item in zijn verzameling goodies. Want alleen al de game-cover maakt de game verzamel waardig. Het is zeker geen pick-up and play door enkele gebrekkige mechanics hier en daar maar als je er doorheen prikt blijft een alleraardigste beat-em up over waarmee je je goed kan vermaken. Het is een game die niet ala Sonic 2 bij bosjes te vinden is maar als hij wordt aangeboden kost deze meestal niet de hoofdprijs. Ik ben blij dat ik hem nog niet zo lang in de collectie heb mogen verwelkomen en van tijd tot tijd heroïsch bad guys mag afrossen. Daarom gun ik Captain America and The Avengers een hele nette 28e plaats.

Sseb

Berichtdoor segatarian » 04 nov 2018, 15:56

deze game heb ik nog nooit gezien of gespeeld.
beat m ups treken mij vaak niet zo, maar ben er wel altijd benieuwd naar
segatarian

Berichtdoor Galious » 04 nov 2018, 16:35

Deze game is inderdaad erg ongepolijst (en de speech is van hilarisch sub-Altered Beast niveau), maar desondanks zeer vermakelijk. Het was vroeger dan ook een rental favorite bij mij :)

nmkl pjkl ftmch
Galious
Moderator

Berichtdoor Sseb » 04 nov 2018, 17:11

Mochten jullie trouwens commentaar hebben op mijn soms kromme manier van schrijven zeg het dan gerust. Dit is tenslotte de eerste keer dat ik een toptien achtig lijstje maak met mijn beschrijving van mijn ervaring met de games. Ik heb dan de neiging lang na te denken hoe ik het wil brengen en ben dan geneigd om soms op dezelfde woorden uit te komen. Best wel irritant.
Sseb

Berichtdoor Flozem » 04 nov 2018, 19:52

Was me geeneens opgevallen. Reviews zijn prima zo.
Flozem

Berichtdoor Apenheul » 04 nov 2018, 20:10

Kijk, zo leer ik nog eens leuke nieuwe Mega Drive games kennen! Thanks! Deze staat vanaf nu op mijn radae.
Apenheul
Beheerder

Berichtdoor gekkehenkie » 04 nov 2018, 23:04

Sseb schreef:Mochten jullie trouwens commentaar hebben op mijn soms kromme manier van schrijven zeg het dan gerust.

Niks mis mee hoor! Zijn lekker uitgebreide reviews en goed te lezen.

Dragon's Fury (en Revenge) heb ik net aangeschaft en ik vind hem ook erg leuk. Helaas nog te weinig gespeeld.

Captain America had ik al eens iets over gelezen maar vanwege de gameplay laat ik deze toch aan me voorbij gaan. Wel leuk om dit soort spellen in een toplijstje voorbij te zien komen.

Consider yourself a hero.
gekkehenkie

Berichtdoor Galious » 04 nov 2018, 23:12

Ik vind de reviews ook prima geschreven, ze zijn leuk en informatief en lezen lekker weg :thumbup1:

nmkl pjkl ftmch
Galious
Moderator

Re: Sseb's SEGA Mega Drive Top 30 - next in line nr. 29...

Berichtdoor sparky » 05 nov 2018, 11:05

Flozem schreef:Dragon's Fury is zeker een topper wat mij betreft. Goede muziek, maar dat kan ook bijna niet anders bij een Technosoft titel. :)

Dragon's Revenge schijnt ook goed te zijn, maar die game is gemaakt door een andere developer.

Zij hadden dan ook een prachtig origineel van Compile/Naxat om na te bouwen :)

Revenge is door Tengen zelf ontwikkeld (zij waren de uitgever van dragon's fury in het westen) en is niet echt goed in vergelijking met het origineel.
sparky

Berichtdoor Sseb » 05 nov 2018, 11:41

Ik kan bij deze alvast spoileren dat Revenge dan ook niet in de lijst gaat voorkomen want die heb ik niet.
Sseb

Berichtdoor toejam » 05 nov 2018, 13:30

Mooie titel uit de gouden dagen van de beat 'em up. Lijkt me ook nog wel een leuke om een keer door te spelen op de originele hardware

Yo, homeboy gimme five!
toejam

Berichtdoor segatarian » 05 nov 2018, 18:54

Sseb schreef:Mochten jullie trouwens commentaar hebben op mijn soms kromme manier van schrijven zeg het dan gerust. Dit is tenslotte de eerste keer dat ik een toptien achtig lijstje maak met mijn beschrijving van mijn ervaring met de games. Ik heb dan de neiging lang na te denken hoe ik het wil brengen en ben dan geneigd om soms op dezelfde woorden uit te komen. Best wel irritant.

herkenbaar, maar valt mij niet op hoor
sowieso altijd alleen maar respect voor mensen die de moeite nemen voor en uitgebreide review
segatarian

Re: Sseb's SEGA Mega Drive Top 30 - Sex and drugs and...nr.

Berichtdoor Sseb » 06 nov 2018, 10:51

27. Rock n' Roll Racing
Afbeelding

Let the carnage begin! De luide stem van de narrator knalt bij aanvang van de eerste race door de krijsende soundtrack en de toon van Rock n' Roll Racing is meteen gezet. Deze door Blizzard Entertainment geproduceerde heavy metal party-racer is een port van het SNES origineel en een soort van opvolger van het eerder op dezelfde SNES gereleasde RPM Racing. En Rock n' Roll Racing is B-B-B-Bad to the Bone.

Afbeelding

Afbeelding

Nou ja, Bad to the Bone is een rock&roll nummer van George Thorogood and the Destroyers, en is een van de 6 rock tracks in de game. Rock n' Roll Racing zelf is een isometrische race game voor 1 of 2 spelers, waarin vier racers het tegen elkaar opnemen. Elke race duurt maximaal 4 rondjes, en metal als de game is blijft het niet bij rondjes rijden alleen. Je kan je tegenstanders laten slippen, van de baan afrijden of gewoonweg opblazen met een raketwerper. Maar uiteraard ben jij niet de enige die dit soort grapjes kan uithalen en wordt je zelf ook wel eens het slachtoffer van je tegenstander zijn trucjes. Bij schade begint je voertuig te roken tot het moment dat hij ontploft en je magisch achteraan het veld reïncarneert om een inhaalrace te beginnen. Dit alles begeleid onder het bezielende commentaar van Loudmouth Larry. En een loudmouth dat is hij. Zijn geschreeuw overstemt luidkeels de muziek, welke chirptunes zijn van bekende 60's 70's en 80's songs. Zelfs Golden Earring's Radar Love is terug te horen. De muziek klinkt helaas nogal chirpy en krasserig wat deze bekende rockclassics niet veel eer aan doet maar dat maakt het enigszins ook wel weer grappig. want de muziek moet je net als de gameplay niet al te serieus nemen.

Afbeelding

Afbeelding

Want Rock n' Roll Racing is natuurlijk allesbehalve een serieuze racegame. Net zoals zoveel andere racers uit het 16-bit tijdperk als Mario Kart en Micro Machines draait het om single player dan wel multiplayer lol hebben. De circuits liggen bezaaid met EHBO powerups die schade herstellen naast geldkoffers die je geldbedrag verhogen om na de race je voertuig mee te upgraden. Die upgrades bestaan uit snellere motoren, boost middelen en wapen upgrades. Je kan ook een nieuw voertuig aanschaffen maar dan ben je wel je wel je eerdere powerups kwijt. Uiteraard verdien je het meeste geld door de race als eerste te eindigen. wordt je vierde dan ben je de grote loser en beland je in een andere timezone. Er zijn 8 verschillende tracks en deze rijdt je meermaals op verschillende planeten waar afhankelijk van planeet je tegenstanders steeds een stukje moeilijker worden. Al valt dat moeilijk wel mee, in ieder geval in normal mode. De besturing van je voertuig is simpel en direct, dus daarover geen klachten van mijn kant. De gameplay kan repetitief worden aangezien alle tracks meermaals terugkomen maar zolang ik lekker kan blijven hotsebotseknotsen met mijn tegenstanders is dat voor mij geen issue.

Afbeelding

Rock n' Roll Racing is geen award winner en er zijn betere racegames te vinden op de Mega Drive. Bovendien moet de game voortdurend opboksen tegen zijn Super Nintendo counterpart die ongetwijfeld beter is, zeker wat betreft geluid. Maar deze heeft Radar Love. En een hele hoge funfactor. Ik vind Rock n' Roll Racing leuk. Love it. Laugh at it. Just don't hate it.

Laatst bijgewerkt door Sseb op 06 nov 2018, 12:30, in totaal 4 keer bewerkt.
Sseb

Berichtdoor Apenheul » 06 nov 2018, 11:36

Ik heb zelf ook de Mega Drive versie van Rock 'n Roll Racing, bewust verkozen boven de SNES versie vanwege Radar Love. Ik vind de soundchip van de Mega Drive niet zo tof, slechts in enkele games biedt FM synthese meerwaarde, maar ik kon een nummer van Nederlandse bodem niet weerstaan :)
Apenheul
Beheerder

Berichtdoor sparky » 06 nov 2018, 12:18

Rock n roll racing heb ik niet voor de megadrive, maar wel altijd op snes gespeeld. Als hij ook maar enigzins de snes versie benaderd is dat een waardige nominatie. Ik was altijd al dol op games als super offroad, maar toen ik deze speelde was ik helemaal verkocht aan het dat genre.
sparky

Berichtdoor Galious » 06 nov 2018, 12:57

Rip is about to blow! Ik vond deze vroeger awesome op de SNES. De soundtrack klinkt daar een heel stuk beter dan op de Mega Drive, maar de gameplay ziet er even fun uit. Heerlijke racer!

nmkl pjkl ftmch
Galious
Moderator

Berichtdoor segatarian » 06 nov 2018, 18:18

moet deze game nog gaan spelen, heb al een tijdje de cardridge liggen :blushing:
weet dat het een van de leukere race achtige games is.
segatarian

Berichtdoor jack-deejz » 06 nov 2018, 23:43

Apenheul schreef:Ik heb zelf ook de Mega Drive versie van Rock 'n Roll Racing, bewust verkozen boven de SNES versie vanwege Radar Love. Ik vind de soundchip van de Mega Drive niet zo tof, slechts in enkele games biedt FM synthese meerwaarde, maar ik kon een nummer van Nederlandse bodem niet weerstaan :)

De slechte kwaliteit van het geluid ligt niet aan de sound chips in de Mega Drive, maar de sound engine die gebruikt is voor deze game, namelijk de Sound Images engine, die nog slechter is dan de beruchte GEMS engine. Jammer genoeg gebruikten de meeste Westerse developers toen dezelfde kant en klare sound engines, in tegenstelling tot de Japanners, met een aantal uitzonderingen, zoals b.v. de composer Jesper Kyd of de developer Factor 5 (Mega Turrican). Zodoende klinken veel, voornamelijk Westerse releases, veelal hetzelfde, met dezelfde slechte geluiden, jammer genoeg. Ook deze game had veel beter gekund qua geluid.

Er lopen een olifant en een muis over een brug, zegt de muis tegen de olifant: "wat stampen we lekker he?"
jack-deejz

Berichtdoor Flozem » 07 nov 2018, 18:22

Heb zelf de Snes versie recent nog met mijn dochter gespeeld. Leuke game, maar wordt imho snel eentonig.
Flozem

Re: Sseb's SEGA Mega Drive Top 30 - nr. 26 Go Opa!

Berichtdoor Sseb » 08 nov 2018, 17:46

26. Super Fantasy Zone
Afbeelding

Tijd voor iets kleurrijks, tijd voor Super Fantasy Zone! Deze door Sunsoft geproduceerde shooter is de enige Fantasy Zone game op de Mega Drive en enkel in cartvorm verschenen in Japan en Europa. Uiteraard draait het weer om Opa-Opa die ditmaal de dood van zijn vader O-papa wil wreken. Deze was omgekomen in een poging de Fantasy Zone tegen Dark Menon te verdedigen en nu rust de zware last op de vleugels van Opa-Opa om de vrede te herstellen. Zoals vaker bij cutesy ogende games is dit geen katje om zonder handschoenen aan te pakken. Want dit wordt voor Opa-Opa geen wandelingetje in het Vondelpark op een mooie Pinksterdag.

Afbeelding

De opening van de game begint in het jaar 0623X? met het verhaal van de Dark Menon en zijn minions die de Fantasy Zone aanvallen en O-papa die ondanks uit alle macht wat hij kan, het moet afleggen tegen ja wat eigenlijk? Iets wat lijkt op vliegende tonnen, paddestoelen, jumpende smiley faces en nog meer gekkigheid. Die Dark Menon is wel een verhaal apart als het gaat om het kiezen van zijn wapentuig. Over apart gesproken, zoals bovenstaand screenshot laat zien is O-papa wel een reus vergeleken met Opa-Opa. Als je dit mag geloven staat Opa-Opa in de toekomst nog een flinke groeispurt te wachten. Maar zoals gebruikelijk bij shooters speel je ze niet om het hoogstaande verhaal. Shooters speel je met een hoofddoel en dat is dat alles kapot moet, althans zoveel mogelijk en zonder zelf met zo min mogelijk kleerscheuren er vanaf te komen. Super Fantasy Zone is in dit genre niet de gebruikelijke space-shooter in het van-punt-A-naar-punt-B concept. Elk level, in totaal 8 stuks, heeft als doel alle enemy generators te vernietigen waarna je het mag opnemen tegen de boss. Je kan zelf bepalen in welke volgorde je de enemy generators wil neerknallen aangezien de game free roaming is. Je hebt alle vrijheid om jezelf linksom of rechtsom een weg door de levels te banen. Dat is wel handig om vijanden te ontwijken want zeker in hogere difficulty komen ze letterlijk vanuit alle hoeken en gaten op je af. Bovendien hebben bepaalde vijanden een nogal verrassend bewegingspatroon, bevinden ze zich in groepen of trekken ze zich naar je toe als een magneet. Aanvalspatronen herkennen is dan ook een must voor deze game.

Afbeelding

Afbeelding

Maar gelukkig zijn er hulpmiddelen die het een en ander wat makkelijker voor je maken. Zo zweeft er (meestal aan het begin van het level) een shop langs waar je items kan kopen om Opa-Opa mee te upgraden. Nadeel is echter dat de powerups maar voor korte tijd zijn te gebruiken. Er verschijnt namelijk een tijdsbalkje wat leegloopt naarmate je je geüpgrade wapen blijft gebruiken. Hierna ga je weer over op je twin shot en enkele bommenwerper. Deze zijn prima voor je reguliere vijanden maar sommige bosses zijn een stuk lastiger met enkel je standaard wapenarsenaal. Bovendien kunnen enkele upgrades verloop van tijd steeds duurder worden. Een extra leven kost bijvoorbeeld al gauw het vijfvoudige van de oorspronkelijke prijs. En dan lopen wij heden ten dage te klagen over downloadbare content :tongue1:
Gelukkig laten de vijanden muntjes vallen alsof het niets kost. Daarnaast is de besturing van Opa-Opa simpel van opzet. Standaard is A voor je special weapon, B is voor je shooter en C voor het droppen van je bommen. In het optiemenu kan je dit naar je voorkeur aanpassen. Opa-Opa doet zijn naam eer aan en is bij aanvang van de game nogal langzaam, maar gaandeweg kun je hem upgraden met grotere vleugels en raketmotoren wat hem een stuk wendbaarder maakt. En die wendbaarheid ga je nodig hebben voor het ontwijken van de eerder aangegeven variërende bewegingspatronen die de vijanden hebben. Gelukkig heb je daarnaast nog de mogelijkheid om in het options menu de Rapid-fire aan te zetten waardoor je meer kan focussen op het door de levels sturen van Opa-Opa.

Afbeelding

Afbeelding

De sfeer van Super Fantasy Zone is vooral erg vrolijk, met felle zuurstokkleurtjes en candy-achtige landschappen begeleid door minstens zo vrolijke muziek. Dit begint al vanaf Picnicka, het eerste level dat je aandoet en wordt omringd door vliegende bloemen die zwevende paddestoelen op je afschieten, springende robotkikkers? en nog veel meer vrolijkheid wat je kapot kan maken. De parallax scrolling op de achtergrond benadrukt je gevoel van free roaming in de game en de soundtrack is minstens memorabel te noemen. Een heleboel Super Fantasy Zone deuntjes blijven in ieder geval in mijn hoofd hangen. De happy feel van de game biedt een mooie tegenhanger voor de difficulty die Super Fantasy Zone wel degelijk heeft. De game is niet overdreven moeilijk of onvergeeflijk, maar laten we het uitdagend noemen. En uitdagend is altijd goed. En vrolijk natuurlijk ook. Het is een buitenbeentje in het Shmup-genre in positieve zin.

Afbeelding

Is Super Fantasy Zone een pick up and play waarmee je je kan vermaken? Ik zeg ja. Sunsoft levert doorgaans prima games af en deze valt daar wat mij betreft ook onder. Uitdaging, vrolijkheid, vrijheid en blijheid kent geen tijd. In ieder geval niet gedurende 8 levels. Misschien niet voor iedereen weggelegd die van Shmups houdt maar voor mij wel. Want ik hou van Shmups. En van Opa-Opa. Omdat het zo'n lovable karaktertje is. Daarom Super Fantasy Zone op plaats 26.

Laatst bijgewerkt door Sseb op 08 nov 2018, 18:00, in totaal 1 keer bewerkt.
Sseb

Berichtdoor segatarian » 08 nov 2018, 17:59

ik heb dit spel als kind zijnde veel op de game gear gespeeld.
de 8 bit port is ook goed uit de verf gekomen
segatarian

Berichtdoor Galious » 08 nov 2018, 18:11

Ik heb deze Mega Drive versie nog nooit gespeeld, wel de Sega Ages remake op de PS2. Verder heb ik een port van de originele Fantasy Zone op de PC Engine. Heerlijke cute 'em up games!

nmkl pjkl ftmch
Galious
Moderator

Berichtdoor toejam » 08 nov 2018, 19:21

Ik heb vroeger altijd gedacht dat dit een platformer was, waarom weet ik niet. Maar nog altijd niet gespeeld, toch maar een keer verandering in gaan aanbrengen zo te zien.

Yo, homeboy gimme five!
toejam

Berichtdoor gekkehenkie » 08 nov 2018, 22:42

Erg leuke shooter en hij wordt toch redelijk lastig naar het einde toe. Maar de volhouder wint! Ik vind het alleen jammer dat een groot deel van de power-ups nauwelijks nut hebben vanwege de tijdslimiet.

Ik had trouwens nog nooit gehoord van het karakter Opa-Opa totdat ik Sega Allstars Racing speelde op de DS. Hij is daar een unlockable character.

Consider yourself a hero.
gekkehenkie

VorigeVolgende