Retro Reviews

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.

Retro Reviews

Berichtdoor vanseijen » 10 okt 2017, 23:47

Vind het altijd leuk om te praten over het wel en wee van bepaalde games. Zijn ze goed of slecht... en waarom dan. En dit forum biedt uiteraard een uitgelezen mogelijkheid om dat te doen. Ik zag dat er maar 1 andere retro review thread is over de Dreamcast. Aangezien ik recent voor een prikkie een hele sloot Xbox games op de kop heb getikt lijkt het me leuk om daar reviews voor te schrijven. Sowieso probeer ik de exclusives te spelen wat wat leuker is voor de mensen die vrij onbekend zijn met dit platform. Maar ik zal aftrappen met Prince of Persia: the Sands of Time die ook op de PS2 is uitgekomen.

Ik heb geen idee of ik het volhoud, want het is nogal wat werk en uiteraard moet je er een game voor (uit)spelen. We zien wel waar het schip strandt.

Op zoek naar Logitech Wireless Action PlayStation 2 Controller
vanseijen

Re: Retro Reviews

Berichtdoor vanseijen » 10 okt 2017, 23:52

Ok, here goes...
---------------------------------------------------------------
Prince of Persia: the Sands of Time

Prince of Persia: the Sands of Time is de tweede 3D game in de franchise en de eerste in de “Sands of Time” trilogie. De game mechanics van duizelingwekkende acrobatische stunts, puzzeltjes oplossen (knopje hier, hendeltje daar), gestroomlijnde gevechten en zeer natuurlijk ogende bewegingen zouden het receptuur zijn van vrijwel alle vervolgen tot nu toe. En alhoewel de game bijna anderhalf decennium oud is, kan geen enkele 4k game tornen aan de gameplay van dit spel.

Verhaal is licht verteerbaar, maar het is vooral de Oosterse setting die extreem veel sfeer uitademt gedurende de relatief korte game die binnen 10 uur is uit te spelen. Je bent een trots Perzisch prinsje die aan de zijde van zijn vader al hakkend en zagend door het land trekt. Totdat zijn vader een maharadja overwint en als schat de “Sands of Time” en de daarbij horende dolk veroverd. Als de prins vervolgens wordt overtuigd door de gemene adviseur om de krachten van het zand los te laten breekt de pleuris uit. En het is aan jou om, met de hulp van een overwonnen prinses, de gemene “vizier” het zwijgen op te leggen. Alles wordt verteld met de voiceover van de prins en door een select aantal in-game en pre-rendered cut-scenes.

Waar de voorganger van deze game nog echt te kampen had met alle problemen van die eerste 3D games, waaronder bijvoorbeeld dat ze spuuglelijk zijn, is deze game een pareltje op het gebied van omgevingen. Middels een third-person perspectief is het de bedoeling dat de prins zich van A naar B verplaatst. Op een soort free-running, of parkour-achtige manier. Al die omgevingen zijn onderdeel van een gigantisch Perzisch paleis, van de kerkers, tot de (dieren)tuinen en uiteraard de harem. De trajecten zijn vrijwel zonder uitzondering zeer lineair, terwijl de gameplay toch een zeker mate van open-world sfeer uitademt. Tijdens de enkele uitzonderingen dat deze lineariteit verdween, kwam ik ook direct in de problemen bij het uitstippelen van de routes. En daar schuilt ook mijn grootste irritatie bij deze Prince of Persia game. Het zou mij nooit lukken om haar zonder walkthrough uit te spelen. En zeker nu mijn tijd stukken schaarser is en ik game tips niet meer op het schoolplein hoef uit te wisselen, ben ik na 5 minuten blindstaren waar ik in vredesnaam naar toe moet al vrij snel geneigd om de oplossing op te zoeken.

Tijdens je reis kom je een relatief kleine zet aan monsters tegen: bewoners van het paleis die door de catastrofe in zandmonsters zijn veranderd. Via een soort auto-lock mechanisme en allerlei capoeira vechttactieken maak je deze monsters onschadelijk. Direct aan het begin van het spel heb je een totale set aan moves, in tegenstelling tot bijvoorbeeld God of War, waarbij je nieuwe moves unlocked en nieuwe wapens krijgt. Daardoor had ik vooral in het begin van de game moeite in de gevechten omdat je er achter moet komen wat werkt en wat niet. Alhoewel de vecht bewegingen er op zich goed uitzien steken ook hier een aantal vet irritante problemen de kop op. De meest irritante is dat het zich af en toe wordt geblokkeerd door clipping of dat objecten zoals bijvoorbeeld een vlag of muur het zicht ontnemen. Tijdens gevechten zijn er altijd een totaal van 4 vijanden aanwezig. Als je er één om zeep helpt, verschijnt een nieuwe vijand uit het niets ergens in de ruimte. Daarnaast teleporteren vijanden zich dichterbij als je te ver van hun geraakt. En op een dusdanige manier dat je omsingelt wordt. Vooral in kleinere ruimtes kwam het zeer vaak voor dat ik letterlijk plat werd gedrukt en gewoon niet weg kon komen. Als je vervolgens tegen de vlakte wordt geslagen kwam het voor dat je domweg niet meer op kon staan terwijl de 4 zandmonsters om beurten op je in stonden te hakken. Daarnaast worden totaal verschillende acties gecombineerd op dezelfde knop. Zodat je in plaats van een eind te maken aan een vijand die op de grond lag, besloot de vijand ernaast aan te vallen, of over een vijand heen te springen waar je niet over heen kan springen. Dit alles zorgt voor die klassieke moeilijke secties waar je 10+ keer over doet om er doorheen te geraken. Op zich niet super erg maar mijn vrouw gaf wel een keer aan dat ze me op een avond had horen vloeken terwijl er 2 verdiepingen tussen zaten met betonnen vloeren.

De muziek is spaarzaam en soms zelfs afwezig. Maar wanneer ze speelt ondersteunt ze het algehele gevoel van de game erg goed.

Doordat er geen character levelling of andere progressie in de game zit, en er ook niet echte boss fights in zitten, ontbreekt het wat aan dat verslavende element wat een game echt goed maakt. Echter, als je wat beter in puzzelen bent dan ik, zal je deze game prima kunnen waarderen. De sfeer van Prince of Persia uniek te noemen. Aan het einde van de game als je de toren van het paleis beklimt had ik de moves goed onder de knie. Het was dan echt een lust voor het oog om de prins zijn halsbrekende toeren uit te zien voeren. Het was zeker niet mijn eerste Prince of Persia game en ook deze versie verstevigd het feit dat ik een haat-liefde verhouding met de franchise blijf houden. Ik heb het vervolg “Warrior Within” al klaarliggen. We gaan zien of die de status quo kan doorbreken.

Op zoek naar Logitech Wireless Action PlayStation 2 Controller
vanseijen

Berichtdoor segatarian » 11 okt 2017, 14:43

tof dat je ook de tijd wilt nemen voor het schrijven van reviews.
de 3d avonturen van prince of persia spreken mij minder aan.maar heb dan ook alleen arabian knight op de dreamcast gedaan.
segatarian

Berichtdoor Ruud » 11 okt 2017, 19:38

Er zijn wel meer topics met reviews (vaak mini-reviews):

viewtopic.php?f=11&t=4541 (Gamecube)
viewtopic.php?f=11&t=4735 (Xbox)
viewtopic.php?f=11&t=2695 (Van alles en nog wat)
viewtopic.php?f=11&t=4082 (PS2)

Ruud
Koningsdag Koning 2017

Berichtdoor Dennis! » 11 okt 2017, 20:41

Leuk! Ben nooit aan die serie toegekomem maar met je review heb ik een prima beeld.

----------------------------------------------------------
LEUK MEISJE MET ZEER GROTE FRIKANDEL IN HAAR HANDEN ------ RIP
Dennis!