De Ys-serie, wil ik die helemaal spelen?

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.

De Ys-serie, wil ik die helemaal spelen?

Berichtdoor Niets » 09 okt 2017, 11:02

Hey,

Dus, Ys VIII is uit en toevallig las ik daarover dat hij érg leuk is en dat je niet zo heel erg de andere games gespeeld hoeft te hebben, maar dat je wel de nodige referenties kan missen. Dus dat deed mij denken: is de Ys serie iets dat ik helemaal zou willen spelen? Eigenlijk weet ik er niet zo heel veel van af, behalve dat er een dedicated fanbase voor is en dat de serie al best lang mee gaat.

Aan de hand van de reviews van Ys VIII leid ik af dat de titels wel met elkaar verbonden zijn, maar in hoeverre mate is dit? En wat is de handigste manier om te spelen? Volgorde van uitgave of is er verhaaltechnisch een betere volgorde?

En gewoon: is dit een leuke serie die je aan zou raden? Voordat ik aan een heel project ga beginnen is het wel fijn om te weten of het überhaupt de moeite waard is.
:thumbup1:

Digimon > Pokémon
Niets

Re: De Ys-serie, wil ik die helemaal spelen?

Berichtdoor MHZ » 09 okt 2017, 11:22

Informatie van de vorige delen is niet persé nodig om het spel te spelen. Het zijn steeds nieuwe avonturen met vaak nieuwe karakters die je dan ontmoet.

Ik raad je in ieder geval Ys Origin aan.

Ys spellen hebben een goed verhaal, veel actie en de tempo is goed.
MHZ

Berichtdoor segatarian » 09 okt 2017, 14:14

ben niet zo van deze games, ik ken ze ookj niet allemaal.
Hij begint oa. op de master system met y's the vanished omens. typische 8 bit rpg.
segatarian

Berichtdoor haka77 » 09 okt 2017, 18:09

Ik ben ooit begonnen met YS op de MsX2 (dus heel wat jaartjes geleden). Geweldig leuke rpg, stijl trok me toen al erg aan.
Heb nu net YS8, Memories en origin voor de Vita gekocht. Zodra de laatste binnen is ga ik een marathon doen ;)

Afbeelding
haka77

Berichtdoor Niets » 09 okt 2017, 19:52

Mmmm, ik ga er misschien toch wel aan beginnen. Heb onderstaande site gevonden, maakt de boel overzichtelijk en geeft mij een idee van welke volgorde ik zou kunnen spelen. Erg sfeervol, heb er nu wel zin in om de serie te gaan ontdekken!

Digital Emelas

Digimon > Pokémon
Niets

Berichtdoor Ruud » 10 okt 2017, 17:10

Ik heb alleen Ys III op de Mega Drive gespeeld.
Ik vond die erg tof maar het schijnt de "Zelda II" uit de serie te zijn.

Ruud
Koningsdag Koning 2017

Berichtdoor koekiemonster » 10 okt 2017, 18:00

Staat voor mij op gelijke hoogte met Zelda en dat zegt heeeeel wat!

- portable-games.nl
koekiemonster

Berichtdoor Zach » 10 okt 2017, 18:14

Thud kan er wel wat moois over vertellen.
Zach

Berichtdoor Thud » 10 okt 2017, 21:03

Zach schreef:Thud kan er wel wat moois over vertellen.

Haha, dat valt wel mee. Ik ben een aantal jaren geleden in de serie gekomen door Ys Seven sindsdien ben ik really hooked aan de serie.

Ys VIII heb ik de laatste paar weken ook flink wat gespeeld. Ik hink daar tegen het einde aan. Fantastische game die alleen word tegengehouden door een matige vertaling.

Om te beginnen: de meeste Ys games zijn standalone avonturen met. De uitzondering daarop is Ys I&II. Deel II volgt namelijk direct uit deel I. Origin is een prequel op Ys I&II. Je haalt er (imo) het meeste uit als je Origin na deze twee games speelt. Dan zie je hoe darm tower is veranderd en hoe de nieuwe gameplay uitpakt.

Er zijn van de moderne versies drie type gameplay in Ys:

Het bumpsysteem uit Ys I&II.
Meerde wapensystemen : Ys VI, Ys: Oath in Felghana en Ys Origin
Partysysteem: Ys Seven, Ys: Memories of Celceta en Ys VIII

Waarvan Oath in Felghana een reimaging is van Ys III en Memories of Celceta een reimaging is van beide versies van Ys IV (waren niet door Falcom gemaakt). De volgende die een reimaging verdient is Ys V. Dat was de laatste game die Falcom maakte op een Nintendo console, daarna zijn ze weer teruggegaan naar pc en later sony systemen.

Als je latere games uit een bepaalde stijl hebt gespeeld is het lastiger om terug te gaan. Dus als je Ys VIII speelt dan voelt Seven en Celceta als een achteruitgang.

Voor platformen zit je wat gespreid. Vita heeft beschikking over Ys I&II, Oath, Seven, Celceta en Ys VIII. PC heeft beshikking over Ys I&II, Oath, Origin, Seven, Ys VI en Ys VIII (uitgesteld). PS4 heeft alleen Ys VIII, die is wel beter dan de vita versie door meer content, betere framerate en een hogere resolutie.

En dan is de vraag waar begin je?

Dat hangt dus af wat je zoekt. Ik vind Oath in Felghana (wapensysteem) en Seven (partysteem) goede beginpunten.

Thud

Berichtdoor Padre_Abraham » 12 okt 2017, 08:12

haka77 schreef:Ik ben ooit begonnen met YS op de MsX2 (dus heel wat jaartjes geleden). Geweldig leuke rpg, stijl trok me toen al erg aan.
Heb nu net YS8, Memories en origin voor de Vita gekocht. Zodra de laatste binnen is ga ik een marathon doen ;)

Hele goede game !!
Padre_Abraham

Berichtdoor koekiemonster » 12 okt 2017, 09:08

Vita heeft ook Origin btw. Sterker nog, ik heb hem hier fysiek liggen.

Vind seven inderdaad ren goede etart, anders Ys 1 en 2.

- portable-games.nl
koekiemonster

Berichtdoor Thud » 12 okt 2017, 17:38

koekiemonster schreef:Vita heeft ook Origin btw. Sterker nog, ik heb hem hier fysiek liggen.

Vind seven inderdaad ren goede etart, anders Ys 1 en 2.

Klopt en ook PS4.

Maar dat is wel een flinke downgrade.

Thud

Berichtdoor Superplayer » 16 okt 2017, 22:54

Ik heb Ys Complete I+II op de pc gespeeld jaren terug. Mooi om mee te beginnen en de muziek is meesterlijk (zijn letterlijk 100+ Ys albms uit).
Superplayer

Berichtdoor Niets » 17 okt 2017, 19:53

Ben maar begonnen met de Ys Chronicles uit de PSN op mijn Vita. Speelt lekker weg en de muziek is vet tot nu toe!

Ik ga het een kans geven :)

Digimon > Pokémon
Niets

Berichtdoor Thud » 23 okt 2017, 01:50

In het laatst gespeeld topic heb ik nog wat woorden geuit over Ys VIII. Die heb ik inmiddels uitgespeeld.

Gezien de extra content zou ik dan wel voor PS4/PC gaan. Als je per se op de vita wilt spelen dan doe je daar zeker geen slechte zaak mee, maar dan moet je het wel doen met een mindere versie met minder content.

Gezien de poster met I&II is begonnen is dat nog ver maar goed het kan geen kwaad om het nogmaals te melden denk ik :).

Thud

Berichtdoor toejam » 20 nov 2017, 10:47

Staat deze maand wel een aardig artikel over de serie in de UK Retro Gamer (Issue 174). Van alle ports van het eerste deel tot een tijdlijn met wat achtergrond over hoe de serie is ontstaan en geëvolueerd.

Yo, homeboy gimme five!
toejam

Berichtdoor Thud » 20 nov 2017, 13:18

Digital Emelas had hun website een tijdje terug trouwens aangepast met een release order:

http://www.digitalemelas.com/index_ys.php#order

Thud

Berichtdoor Jalf » 20 nov 2017, 14:38

De Ys serie spreekt me enorm aan en toch heb ik maar 1 game echt gespeeld (Ys III op de SNES, 20 jaar geleden). Ik heb besloten om me wat meer in de serie te verdiepen en wat meer games te gaan spelen. Te beginnen met Ys 1: Vanished Omens voor de Sega Master System. Ik ben benieuwd hoe speelbaar dat nog is anno 2017. Eerst eens een niet al te duur exemplaar zien te vinden.

Ik heb Seven, Oath of Felghana en 1&2 digitaal op de Vita, VIII op de PS4 en The Ark of Naphistim op de PS2..

Ik doe niet aan onderschriften.
Jalf

Berichtdoor Thud » 20 nov 2017, 18:37

Ik hoop ooit nog eens de games te spelen van de oude Ys games.

Van die lijst kan je de PS2 versie van Ark trouwens wel skippen, geen geweldige port. Het was ook de eerste game in die engine en stijl, dus het is sowieso een beetje unpolished. Oath en Origin hebben die formule aanzienlijk verbeterd. Zien we ook weer terug bij Ys Seven. Eerste in die stijl, maar flink verbeterd in Celceta en perfectioneert in Ys VIII.

Thud

Berichtdoor Jalf » 21 nov 2017, 09:12

Dat is ook de reden dat ik het op volgorde van release wil gaan spelen, want als ik nu XIII ga spelen wil en kan ik waarschijnlijk niet meer terug :)

Ik doe niet aan onderschriften.
Jalf

Berichtdoor Thud » 21 nov 2017, 16:54

Moet je even het linkje aanklikken wat ik er boven heb neergezet. Daar staat een up to date releasepath voor moderne ys.

Maarja als je Ark per se wilt spelen dan is het beter om voor de PC versie te gaan. PS2 versie werd gedaan door Konami, niet Falcom.

Thud