Jackie's Mega Corner

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.

Re: Jackie's Mega Corner

Berichtdoor DySsUn » 21 dec 2016, 18:54

Dune II: The Battle For Arrakis geweldig spel! Heb ik destijds op de PC gespeeld, maar ook op de Megadrive ziet hij er niet slecht uit. Heb vroegah tevergeefs gewacht op een port voor de SNES.

Karl Marx: "Religion is the opiate of the masses." Carrie Fisher: "I did masses of opiates religiously.”
DySsUn

Berichtdoor Pius » 21 dec 2016, 21:11

Dune 2 is een van mijn favoriete games aller tijden. Ik kan me nauwelijks voorstelling maken van hoe slecht dat te besturen moet zijn op een console. De graphics zijn trouwens echt flink anders dan de PC-versie, dat valt me wel op.

"Come back when you can put up a fight."
Pius

Berichtdoor jack-deejz » 21 dec 2016, 21:30

Pius schreef:Dune 2 is een van mijn favoriete games aller tijden. Ik kan me nauwelijks voorstelling maken van hoe slecht dat te besturen moet zijn op een console.

Valt mee hoor, de controls zijn redelijk soepel, je raakt er gauw aan gewend. Het verschil tussen jou en mij is dat ik toen nog niet echt pc's kende, de Atari ST wel vanuit m'n jeugd.

Er lopen een olifant en een muis over een brug, zegt de muis tegen de olifant: "wat stampen we lekker he?"
jack-deejz

Berichtdoor Pius » 21 dec 2016, 21:47

Ja daar zit een flink verschil waarschijnlijk.

Er zijn in ieder geval 2 genres die ik absoluut niet kan spelen op een console. Dat zijn RTS games (en alle andere top-down mouse-heavy games zoals tycoon games en city builders) en FPS (los van sommige voorbeelden op de Wii). Snap dat het een deel gewenning is natuurlijk, maar ik pak bij voorkeur de PC versies van die games.

Neemt natuurlijk niet weg dat Dune 2 gewoon een briljant spel is en nog steeds gewoon echt heel goed speelbaar :)

Pius

Berichtdoor synergy » 21 dec 2016, 22:15

"Insufficient spice storage available. Spice is lost."

*gooit muis tegen de muur*

Absoluut een PC klassieker, voordat C&C en Warcraft het stokje overnam (alhoewel Dune 2000 ook nog wel okay is, tenminste, in mijn herinneringen)
synergy
Winnaar Gameroom Award 2018

Berichtdoor Pius » 21 dec 2016, 22:26

Insufficient Power, Windtraps required. Die quote staat me nog bij als de dag van gisteren, lol :P

Dune 2000 is inderdaad zeker geen verkeerde game. Ik kon zelfs Emperor: Battle for Dune ook nog wel flink waarderen en heb die veel gespeeld. Die laatste is wel een beetje "zielloos".

Pius

Berichtdoor jack-deejz » 21 dec 2016, 23:43

SOUNDTRACK

Toejam & Earl: Panic On Funkotron

Composer: John Baker

Een wacky soundtrack, van een spel dat gaat over 2 funky hip hoppende aliens.

Er lopen een olifant en een muis over een brug, zegt de muis tegen de olifant: "wat stampen we lekker he?"
jack-deejz

Berichtdoor jack-deejz » 21 dec 2016, 23:54

ACCESSOIRES

Hori Fighting Stick Multi

Een goede arcade stick met microswitches in de stick zelf (zoals in de speelhallen) en zes vuurknoppen plus turbo mogelijkheden. Kabels worden meegeleverd voor de Mega Drive, SNES & PC Engine, dus compatible met alle 3 consoles. Kwam uit in 1993 en alleen in Japan.

Afbeelding
(image via segaretro.org)

Laatst bijgewerkt door jack-deejz op 29 maart 2017, 00:17, in totaal 1 keer bewerkt.

jack-deejz

Berichtdoor jack-deejz » 22 dec 2016, 00:32

Ik heb eerder vandaag (nou ja, eigenijk gister nu dus) die andere japanse Mega Drive uit 1988 ontvangen. Ook een VA0 moederbord en is het zelfde verhaal als die van m'n eerste (en enige tot nu toe) hardware view, maar heeft minder distortion/vervorming (kan aan de condensatoren liggen?). Maar dat komt zowieso niet heel vaak voor, alleen bij sommige games. Wel jammer, want het geluid is verder echt ontzettend mooi. Toch, sommige sound effects in sommige games blijven altijd crap.

jack-deejz

Berichtdoor toejam » 22 dec 2016, 07:39

jack-deejz schreef:
Pius schreef:Dune 2 is een van mijn favoriete games aller tijden. Ik kan me nauwelijks voorstelling maken van hoe slecht dat te besturen moet zijn op een console.

Valt mee hoor, de controls zijn redelijk soepel, je raakt er gauw aan gewend. Het verschil tussen jou en mij is dat ik toen nog niet echt pc's kende, de Atari ST wel vanuit m'n jeugd.

Ik heb Dune 2 best wel kapot gespeeld op de PC, maar ook de Megadrive versie is mij niet vreemd. Wat het 'voordeel' van deze overzetting is, is dat de besturing op de PC eigenlijk ook ruk is doordat je maar 1 unit kan selecteren. Dus om je troepen de goede kant op te krijgen als er ineens een sandworm langs komt, of als je snel moet handelen omdat de Ordos met een serie van die Deviators aan komen kakken dan ben je op beide platformen de klos :)

Yo, homeboy gimme five!
toejam

Berichtdoor Bamilolly » 22 dec 2016, 07:46

jack-deejz schreef:Maar wat vinden jullie van het nieuws dat ik heb gepost dan, dat Altered Beast & Streets Of Rage en later nog anderen naar het grote en kleine scherm komen? Ik vraag me toch echt af hoe ze dat willen verfilmen, maar ben ook benieuwd wel.

Is dat al zeker?

Ik kan mij niet voorstellen dat daar publiek voor is :lol:

Vanuit mij dan ook maar even een soundtrack

Ristar: Planet Sonata - Du Di Da!

Composer: Tomoko Sasaki (heeft ook veel gedaan voor de Nights serie)

De muziek in Ristar is sowieso erg prettig voor de oren. In deze stage zitten veel vogeltjes en de omgeving danst met de muziek mee. Erg feel good.

--Its over NINE THOUSAND!!!!--

http://youtu.be/SiMHTK15Pik
Bamilolly

Berichtdoor jack-deejz » 22 dec 2016, 20:34

Bamilolly schreef:
jack-deejz schreef:Maar wat vinden jullie van het nieuws dat ik heb gepost dan, dat Altered Beast & Streets Of Rage en later nog anderen naar het grote en kleine scherm komen? Ik vraag me toch echt af hoe ze dat willen verfilmen, maar ben ook benieuwd wel.

Is dat al zeker?

Ik kan mij niet voorstellen dat daar publiek voor is :lol:

Circle Of Confusion is aangewezen om ze te verfilmen, de makers van o.a. The Walking Dead en Straight Outta Compton. Die kunnen er misschien wat kracht achter zetten, maar ik blijf me toch afvragen hoe je zoiets kan verfilmen.

jack-deejz

Berichtdoor jack-deejz » 22 dec 2016, 22:49

Afbeelding

Developer: Ancient, 1993 (1992 in Noord-Amerika)
Players: 1-2

Een verbetering van het eerste deel op bijna alle fronten. Het beat 'em up genre was niet meer zo populair in de speelhallen als in de laatste helft van de jaren '80, mede door de komst van de fighters zoals Street Fighter II en Mortal Kombat. Gelukkig werden er nog zat goede beat 'em ups uitgebracht, zowel in de speelhallen als op consoles en thuis computers. Dit spel behoort tot één van de beste van het hele genre, samen met nog een paar anderen en een paar arcade klassiekers van Capcom, zoals b.v. Alien vs. Predator, The Punisher en Final Fight om er maar een paar te noemen (misschien ook wel een topic waard, Capcom beat 'em ups?) Gelukkig is Streets Of Rage II niet de enige beat 'em up op het systeem die goed is, maar dat word in dit topic hopelijk uiteindelijk wel duidelijk.

Afbeelding Afbeelding
(images via hardcoregaming101.net)

Als eerste de options, deze zijn: difficulty, aantal levens (tot 5) en de music/sound test. Verder kun je uit vier verschillende karakters kiezen, te weten: Max (groot & traag, maar sterk, vooral met zijn vele verschillende grabbing moves), Axel (vooral sterk door zijn special moves), Blaze (heeft een goed bereik en gooit haar tegenstanders ver), Skate (snel, maar met weinig bereik). Adam doet niet mee, want hij is degene die je moet redden uit de klauwen van Mr. X. Vergeleken met de eerste Streets Of Rage zijn de karakters verder ontwikkeld en nog meer verschillend van elkaar geworden, vooral door de komst van Max en Skate. De back-up politie is verdwenen, maar er zijn special moves voor in de plaats gekomen. In totaal zijn dat er twee, en nog één die geen health kost (is iets moeilijker uit te voeren). Maar er zijn ook nog meer andere moves bij gekomen, b.v. dat ieder karakter nu drie verschillende air attacks kan uitvoeren. Edit: Deze keer kun je wapens naar wil of gebruiken of werpen. Jammer genoeg zijn er geen extra moves die je als team kan uitvoeren met twee spelers, zoals in het eerste deel.

Je komt een leuke variatie aan vijanden tegen. street thugs, kickboxers, ninja's, messengekken, vrouwen met electrische zwepen, thugs op motoren, martial artists, vuurspuwende dikzakken (anders dan die van deel één), gasten met jetpacks, robots en nog meer. De levels zijn langer ten opzichte van het eerste deel, en bestaan uit meerdere stukken. Het spel is door alles samen wat meer tactisch geworden (voor zover dat kan in een beat 'em up). Toch gaat deel drie hierin verder.

Afbeelding Afbeelding
(images via hardcoregaming101.net)

De graphics zijn echt een verbetering in alles ten opzichte van het eerste deel: de sprites zijn groter en hebben meer detail en animatie, er is veel meer variatie in levels en achtergronden, er zijn meer vijanden en bosses, alles is strakker getekend en het ziet er ook nu nog steeds op sommige plekken nog erg goed uit. De soundtrack is ook weer sterk, maar welke beter is valt over te twisten. Het eerste deel heeft meer een constante kwaliteit, terwijl het tweede deel wat experimenteler word, waarin het derde deel nog een stapje verder gaat. Het spel speelt gek genoeg iets trager dan de eerste, maar wel soepeler, en heeft door de vele extra moves meer replay value. Qua difficulty is dit wel het makkelijkste deel.

In de game view van het eerste deel vergeleek ik die met Final Fight en kwam ik tot de conclusie dat Streets Of Rage het in z'n eentje misschien niet zou winnen. Deel twee is meer partij en wint het voor mij denk ik wel, ook alleen. Maar welk deel is nu allerbeste? De meeste zullen deel twee zeggen, maar het derde deel heeft een paar aardige tricks up it's sleeve. To be continued.

Oh ja, schijnbaar vond ik de duel mode niet interessant genoeg en ben ik domweg vergeten erover te schrijven :blushing: Naast de normale single- en two player modes is er dus ook een duel mode. Je kunt dan tegen een tweede speler in rondes vechten. De vier karakters zijn hiervoor beschikbaar en er kan uit een aantal omgevingen gekozen worden. Dit kan best even leuk zijn, maar het is zeker geen Pit-Fighter, of Street Fighter II wat dat betreft.

Laatst bijgewerkt door jack-deejz op 04 jun 2018, 21:00, in totaal 13 keer bewerkt.

jack-deejz

Berichtdoor synergy » 22 dec 2016, 22:58

Waarschijnlijk wel één van mijn favoriete games aller tijden! Zeker op de Megadrive/Genesis.

En, als je 'm te makkelijk vindt: speel dan eens op Mania Mode. Gruwelijk!

Oh ja zo zet je 'm in Mania (is niet standaard selecteerbaar namelijk):

Press Start on controller two at the title screen. Use controller two to highlight the "Options" selection, hold A + B on controller two and press Start on controller one. The "Easiest" and "Mania" difficulty levels may now be selected.
synergy

Berichtdoor Galious » 22 dec 2016, 23:02

synergy schreef:Waarschijnlijk wel één van mijn favoriete games aller tijden! Zeker op de Megadrive/Genesis.

Voor mij ook. Briljante game, echt Sega op z'n allerbest :)

nmkl pjkl ftmch
Galious
Moderator

Berichtdoor jack-deejz » 22 dec 2016, 23:04

Thanks synergy! Ik zat al te twijfelen of ik het erbij zou zetten in de view, maar zo is het eigenlijk beter.

jack-deejz

Berichtdoor synergy » 22 dec 2016, 23:08

jack-deejz schreef:Thanks synergy! Ik zat al te twijfelen of ik het erbij zou zetten in de view, maar zo is het eigenlijk beter.

Geen probleem, ik snap dat je niet bij elke game ook alle cheats en geheime menu's kan gaan plaatsen. Ben je wel ff bezig :laugh:
synergy

Berichtdoor jack-deejz » 23 dec 2016, 00:06

SOUNDTRACK

Alien Soldier

Composer: Kazuo Hanzawa

Een heftige soundtrack, uit één van de beste games voor de Mega Drive.

Laatst bijgewerkt door jack-deejz op 29 jun 2018, 21:33, in totaal 1 keer bewerkt.

jack-deejz

Berichtdoor Bamilolly » 23 dec 2016, 11:48

Streets of rage 2 is een van de beste 16 bit games ooit gemaakt!

--Its over NINE THOUSAND!!!!--

http://youtu.be/SiMHTK15Pik
Bamilolly

Berichtdoor jack-deejz » 23 dec 2016, 16:03

Bamilolly schreef:Streets of rage 2 is een van de beste 16 bit games ooit gemaakt!

Die ook inderdaad :smile:

jack-deejz

Berichtdoor jack-deejz » 23 dec 2016, 16:12

BAD GAME

Heavy Nova

Dit spel was alleen in Noord-Amerika uitgebracht, gelukkig:

Laatst bijgewerkt door jack-deejz op 18 maart 2017, 17:08, in totaal 1 keer bewerkt.

jack-deejz

Berichtdoor jack-deejz » 23 dec 2016, 21:05

ARCADE NANO SERIES

De nano Mega Drive serie van AtGames:

Edit: Meer info over de verschillende nano Mega Drives: http://segaretro.org/Arcade_Nano_Series

Laatst bijgewerkt door jack-deejz op 23 apr 2017, 17:31, in totaal 3 keer bewerkt.

jack-deejz

Berichtdoor jack-deejz » 24 dec 2016, 00:23

Afbeelding
Developer: Delphine Software International, 1993
Players: 1

Dit spel wordt meestal beschreven als een cinematic-platformer, en is in de zelfde stijl als Prince Of Persia en Another World die al eerder waren verschenen. Deze games stonden bekend om hun vloeiende animaties, vooral voor de karakters. Verder zijn het avontuurlijke spellen, waarvan Flashback één van de mooiste avonturen voor het systeem levert en heeft een science-fiction setting dat zich afspeelt in de toekomst. Het hoofdpersonage heeft echter geheugenproblemen en weet niet wie hij is, en zo begint de zoektocht.

Afbeelding Afbeelding
(images via sega-16.com)

Het spel probeert een open world gevoel te geven, doordat je in feite overal heen kan gaan op je eigen tijd, tenminste, in het level waar je bent. De levels zijn aardig groot, maar niet onoverzichtelijk groot. In de jungle waar je bijkomt, na uit de lucht geschoten te zijn door mutanten, leer je al gauw welke moves je hebt en welke game-mechanics aanwezig zijn. Zo kun je lopen, maar ook rennen, bij randen omhoog en naar beneden klimmen (en blijven hangen), vanuit stilstand springen (kleine sprong) en rennend springen (leap), koprollen maken, gun trekken, schieten, voorzichtig vooruit schuifelen met je gun getrokken, maar ook koprollen maken met de gun getrokken zodat je gelijk in actie kan komen na de rol. Dit kan ook als je jezelf naar beneden laat vallen (van niet te hoog natuurlijk). Ook heb je een inventory.

Items die je in het spel kan vinden zijn: shield, geld, force field, stenen (ook handig om vijanden mee af te leiden), sleutels, teleporteercontroller en ontvanger, en mechanische en exploderende muizen. Met je moves en deze items moet je een heleboel situaties zien op te lossen, maar ook door soms een beetje te puzzelen. Naast een stuk of wat verschillende vijanden, kom je ook vriendelijke cpu's tegen die jou kunnen helpen of juist je hulp nodig hebben (vaak allebei). De levels zijn erg verschillend van elkaar door de andere omgevingen en achtergronden, maar het spel heeft wel een constante sfeer. En ondanks dat dit langzaam gespeeld moet worden zijn er ook stukken die je snel moet doen en kunnen erg spannend zijn. Dit geld ook voor een aantal gevechten. Gelukkig kan je hier en daar saven, in een soort Sonic stijl, bij een paaltje zeg maar. Tenslotte zijn er passwords waarmee je weer in het begin van een level kunt starten.

Afbeelding Afbeelding
(images via sega-16.com)

De graphics zijn goed gedaan en komen beter uit de verf dan Another World en Prince Of Persia voor dit systeem. De animaties zijn vloeiend, ook redelijk in de cutscenes. De sound is ook erg goed, ondanks dat er maar weinig muziek is. Toch, de muziek die er is past goed bij het spel en de sfeer. Over het algemeen in de game is er vaak alleen maar ambience (geluiden), maar dat werkt juist heel goed mee en draagt ook weer bij aan de sfeer. De controls zijn wat traag, maar dat hoort bij dit genre. De reactietijd is wel goed en ook wel nodig bij een aantal hele precieze jumps. Mensen die van snelle actie houden zullen het hier echter niet vaak vinden.

Voor iemand die even de tijd wil nemen voor een spel en van een avontuur houd, dit is één van de betere voor de Mega Drive. Er is maar één ding waar ik me een beetje aan kan ergeren: ondanks dat je achter een muur of deur staat en dus niet gezien kan worden, beginnen vijanden toch op je te schieten zodra je op hun hoogte komt. Dat doet een klein beetje af aan het spel, maar belemmert de gameplay niet en is dus maar een klein minpuntje. Het spel is ook nu nog het spelen zeker waard, en ik heb em eerder dit jaar nog weer eens uitgespeeld. Na 20 jaar deze game niet te hebben gespeeld was het een prachtige ervaring weer en een keeper in de collectie.

Hier een mooie Flashback retrospective voor verschillende systemen:

Laatst bijgewerkt door jack-deejz op 12 sep 2018, 20:30, in totaal 7 keer bewerkt.

jack-deejz

Berichtdoor jack-deejz » 25 dec 2016, 11:39

Het is nogal rustig hier, dus ik ben even gestopt met posten. Ik wens jullie allen in ieder geval fijne dagen toe.

jack-deejz

Berichtdoor Pius » 25 dec 2016, 11:43

Haha bedankt. Ik lees alles hoor :)

Pius

VorigeVolgende