Jackie's Mega Corner

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.

Re: Jackie's Mega Corner

Berichtdoor jack-deejz » 06 apr 2017, 00:46

VIDEO GAME PERFECTION

Ik heb mij in januari dit jaar aangemeld voor de newsletter van videogameperfection.com, zodat ik bericht zou krijgen als er weer kant en klare Open Source Scan Converters beschikbaar zouden zijn. Ze zijn ook wel als DIY (do it yourself) kits te krijgen en is een stuk goedkoper, maar ik heb bijna geen ervaring met solderen, dus dat leek mij een slecht plan. Nadeel van de kant en klare is dat de output via DVI-D moet, omdat HDMI liscensing fees met zich mee brengt (edit: nieuwste OSSC's hebben wel HDMI), wat de OSSC een stuk duurder zou maken (gelukkig heb ik een mooie DVI naar HDMI kabel van Clicktronic via allekabels.nl kunnen bestellen, die 50hz en 60hz ondersteunt naar 4K tv's).

Eind maart kreeg ik al bericht, ze waren weer verkrijgbaar. Ik heb er meteen één besteld en sinds eergister heb ik em binnen. Het werd geleverd in een simpele witte doos die met tape was dicht geplakt. Het zag er niet echt professioneel uit, maar dat maakte mijn enthousiasme niet minder, omdat ik weet dat de OSSC niet van een bedrijf komt, maar van iemand die zoekt naar een oplossing tegen latency (vertraging) waar upscalers veel last van hebben. Ook veranderen sommige games van resolutie tijdens het spel, zoals een menu scherm in 480i, terwijl de rest van het spel draait in 240p. Deze resoluties zitten ingebouwd in de OSSC en kunnen van te voren ingesteld worden, zodat er razendsnel gewisseld kan worden tussen deze resoluties, zonder vertraging of moeten laden.

In plaats van frame voor frame verwerken zoals de meeste upscalers doen, doet de OSSC aan line doubling en zo dus de resolutie hoger maakt, wat de lage resoluties van retro consoles geschikt maakt om te worden weergegeven op flatscreen monitoren en moderne tv's, zonder enige vertraging. De laagste input resolutie, namelijk 240p/288p, kan wel tot vijf keer verdubbeld worden, terwiijl de andere inputs gewoon verdubbeld kunnen worden, dus twee keer. Zo werkt het voor 240p/288p:

Passthru = het signaal word digitaal gemaakt zonder de resolutie te verhogen
Line2x = 480p output
Line3x = 720p output
Line4x = 960p output
Line5x = 1080p/1200p output

Andere input resoluties waar Line2x op toegepast kan worden zijn 384p en 480p/576p. Verder kunnen interlaced resoluties, zoals 480i/576i en volgens mij ook de 960i/1080i, dankzij line doubling omgezet worden naar progressieve resoluties, dus naar 480p/576p en 960p/1080p. Ook accepteert de OSSC 720p input. Kabels die je hiervoor kunt gebruiken en door de OSSC geaccepteert worden zijn SCART, component en D-Sub 15 (VGA). Voor composiet en S-Video is een adapter nodig. Tenslotte bied de OSSC nog vele andere opties, zoals scanlines toevoegen en de sterkte ervan regelen, low-pass filters, sync opties etc. Hier een link waarin de vele opties beschreven staan: http://junkerhq.net/xrgb/index.php?title=OSSC

Door deze line doubling methode is er geen tot bijna geen vertraging in de spellen, wat dus lekker lag-free gamen betekent. Nadeel is wel dat lang niet alle beeldschermen de resoluties van de OSSC ondersteunen, want het zijn geen standaard CEA/VESA modi, ook al lijken de outputs universeel. Een dedicated monitor of een tv die veel verschillende resoluties accepteert is hier vereist. Verder accepteert de OSSC zelf alleen RGB en YPbPr signalen, en kan dus niet zomaar elke console er op worden aangesloten.

Ik heb zelf een 4K tv met een goede ingebouwde upscaler en dacht, ik waag de gok. Nooit verwacht dat ik er zo snel één in huis zou hebben. Na even wat prutsen heb ik de Line4x aan de praat gekregen, heel lichtjes scanlines toegevoegd en man, wat ziet dat er prachtig uit. In plaats van dat ik nu gewoon Mega Drive games zit te spelen, lijken het haast wel upgraded arcade versies te zijn geworden, tenminste, vergeleken met het beeld op mijn 4K tv zonder de OSSC erbij. Het zag er al wel goed uit, dankzij die goede ingebouwde upscaler in mijn tv, maar dit is wel even wat anders. Ik zie nu details in de sprites van Streets Of Rage II die ik vroeger niet eens op mijn, toen al oude, CRT scherm zag! Alles is superscherp en duidelijk, maar geen pixelated mess. Binnenkort maar even kijken of ik die Line5x aan de praat kan krijgen. Mocht dit niet het geval zijn is dit geen gemis, want het beeld is echt prachtig in 960p.

Verder heeft mijn tv ook een 100hz paneel, wat een refresh rate van 100hz geeft. Al die geoptimaliseerde 800hz en 1200hz dingen in moderne tv's is wel leuke verkooppraat, maar als daar een 50hz paneel in zit zal de beeldkwaliteit bijna altijd minder zijn dan een tv met een 100hz paneel. Verder is mijn Japanse Mega Drive 60hz, en de kabel die ik bovenin deze post beschreven heb ondersteunt ook 60hz. Nu een groot gedeelte van de upscaling al door de OSSC zonder vertraging wordt gedaan, hoeft mijn tv geen 240p signaal meer aan te pakken. Het valt meteen op, alles verloopt vloeiend en de reactietijd in de games zijn verkort, wat betekent dat de inputs van je controller gelijk op het scherm te zien zijn. Man, wat speelt Streets Of Rage II nu lekker soepel in 60hz, en met het mooie beeld erbij lijkt het wel een peperdure echte jaren '90 2D arcade game. Deze set-up is here to stay!

Is de OSSC voor iedereen? Nee, zoals ik al zei accepteert het alleen RGB en YPbPr signalen, wat niet iedere console (standaard) geeft. Ook worden de resoluties lang niet altijd ondersteund. Toch durf ik wel te zeggen dat de 480p modus door de meeste moderne tv's wel ondersteund wordt, maar is dit genoeg voor iemand die echt hoge resoluties wil? Een scherm koop je in dit geval voor de OSSC, en niet andersom. Verder is er geen audio passthru van de OSSC naar je scherm, en bied het apparaat je een analoge 3.5mm audio jack hiervoor aan, wat voor sommige mensen erg onhandig kan zijn. Ik ben in ieder geval ontzettend blij met de OSSC en wil het nu ook niet meer anders. En met het geluid vanaf de headphone output van mijn Mega Drive naar de versterker en pyramide boxen heb ik, voor mezelf dan, de perecte Mega Drive set-up gecreëerd. The new wave of retro gaming is here!

Edit: Ik heb de Line5x aan de praat gekregen, door de resolutie van die modus op 1600x1200 te zetten i.p.v. 1920x1080. De 1920x1200 moet ik nog even uitproberen, maar mooier dan dit kan het haast niet worden denk ik.

Edit 2: Ik heb de Line5x 1920x1200 resolutie aan de praat gekregen en is daarmee de hoogste resolutie behaald. Ik heb de scanlines duidelijker gemaakt en de kleuren en contrast ietwat geboost. Het ziet er echt prachtig mooi uit, zelfs de simpel uitziende game Toejam & Earl deed mijn mond even openstaan. Foto's, en misschien filmpjes van mijn set-up heb ik hopelijk binnen één of twee weken gemaakt.

Edit 3: De nieuwe versie van de OSSC, de 1.6, heeft wel audio passthrough en nog extra audio mogelijkheden. Lees de nieuws post over deze update verderop.

https://www.videogameperfection.com/

Afbeelding
(image via blz.la)

Laatst bijgewerkt door jack-deejz op 07 jun 2018, 19:27, in totaal 12 keer bewerkt.

Er lopen een olifant en een muis over een brug, zegt de muis tegen de olifant: "wat stampen we lekker he?"
jack-deejz

Berichtdoor Joey » 06 apr 2017, 07:18

Klinkt goed! Heb je ook een foto van je tv waarop we de beeldkwaliteit​ van de Mega Drive (of andere retro console) i.c.m. dit apparaat kunnen beoordelen?
Joey
Moderator

Berichtdoor Don Cannoli 79 » 06 apr 2017, 10:12

Klinkt idd goed. Ik heb ff op de website zitten kijken en wat reviews gelezen. Dit apparaatje staat nu zeker op mijn wishlist.
En ja , pics please !
Don Cannoli 79

Berichtdoor jack-deejz » 06 apr 2017, 16:45

Ik zal kijken wat ik kan doen wat foto's betreft. Ik heb al een tijdje helemaal niks waarmee ik foto's kan maken. Ik had nog niet zo gek lang geleden een Fuji X-Pro1, een prachtig fototoestel, maar verkocht voor het financieren van andere hobby's. Ik heb wel een oude Nokia waarmee ik kan bellen en smsen, en er staat geloof ik een spel op, maar dat is het. Daarom zie je mij ook nooit eigen foto's plaatsen hier op het forum, altijd plaatjes via links van andere sites. Graag breng ik daar nog wel verandering in, zodat ik b.v. ook eens nieuwe aankopen hier op het forum kan laten zien, zoals vele anderen ook doen.

Er lopen een olifant en een muis over een brug, zegt de muis tegen de olifant: "wat stampen we lekker he?"
jack-deejz

Berichtdoor Pius » 06 apr 2017, 17:21

Ik ben ook heel erg geïnteresseerd in foto's :). Het klinkt wel erg cool. Wat doet zoiets qua prijs?

"Come back when you can put up a fight."
Pius

Berichtdoor jack-deejz » 06 apr 2017, 22:04

Check de tweede link in de bovenste post van deze pagina :wink:

jack-deejz

Berichtdoor jack-deejz » 08 apr 2017, 13:12

SOUNDTRACK

Castlevania: The New Generation (Castlevania: Bloodlines in Amerika & Vampire Killer in Japan)

Composer: Michiru Yamane

De enige Castlevania voor de Mega Drive, maar gelukkig wel een goede. De soundtrack is ook erg mooi.

Laatst bijgewerkt door jack-deejz op 25 mei 2017, 17:40, in totaal 1 keer bewerkt.

jack-deejz

Berichtdoor jack-deejz » 08 apr 2017, 22:02

Altijd leuk die GoPro filmpjes, tenminste ik denk dat dit met een GoPro gefilmd is. Deze gast laat niet met zich sollen, en het lijkt een Sega fan te zijn, te zien aan de sticker op z'n helm.

jack-deejz

Berichtdoor jack-deejz » 09 apr 2017, 00:34

Zo, even die Thunder Force IV soundtrack op pagina 10 omgewisseld met een betere versie. Wat was die oude schel, viel me nu net pas op. Gebeurt jammer genoeg wel vaker op YouTube, dat het geluid of te dof of veel te schel is.

jack-deejz

Berichtdoor Apenheul » 09 apr 2017, 00:56

Bedankt voor die post over de OSSC! Ik was al een tijdje erg benieuwd ernaar en weliswaar had ik al begrepen dat er geen audio passthrough is (wat erg jammer is) maar dat ie alleen RGB signalen ondersteunt maakt het niet het apparaat wat ik persoonlijk zoek. Ik zou zelf graag mijn HDTV een betere image quality laten tonen voor mijn 240p consoles zonder dat ik al die consoles er individueel voor hoef te modden. De XRGB Mini was dan net weer te ingewikkeld voor mijn behoeften maar de OSSC wordt het hem dan dus ook weer niet. Hmmmz :/
Apenheul
Beheerder

Berichtdoor jack-deejz » 09 apr 2017, 02:42

Apenheul schreef:Bedankt voor die post over de OSSC! Ik was al een tijdje erg benieuwd ernaar en weliswaar had ik al begrepen dat er geen audio passthrough is (wat erg jammer is) maar dat ie alleen RGB signalen ondersteunt maakt het niet het apparaat wat ik persoonlijk zoek. Ik zou zelf graag mijn HDTV een betere image quality laten tonen voor mijn 240p consoles zonder dat ik al die consoles er individueel voor hoef te modden. De XRGB Mini was dan net weer te ingewikkeld voor mijn behoeften maar de OSSC wordt het hem dan dus ook weer niet. Hmmmz :/

Naast RGB word ook YPbPr ondersteunt via alle drie de inputs, dus SCART, component en VGA, maar dat signaal word door consoles volgens mij niet gebruikt. Ik heb het nu toch maar even in de post bovenaan toegevoegd.

jack-deejz

Berichtdoor jack-deejz » 09 apr 2017, 17:06

* DEZE POST HEB IK VERWIJDERD EN OPNIEUW GEPOST OP PAGINA 19 *

Laatst bijgewerkt door jack-deejz op 13 mei 2017, 12:57, in totaal 2 keer bewerkt.

jack-deejz

Berichtdoor synergy » 09 apr 2017, 18:26

Apenheul schreef:De XRGB Mini was dan net weer te ingewikkeld voor mijn behoeften

Hoezo te ingewikkeld? Met alle profiles die FBX heeft gemaakt is het uiterst simpel om een goede pixel-perfect preset in te laden. Ik kan echt niet meer zonder de Framemeister.
synergy
Winnaar Gameroom Award 2018

Berichtdoor Apenheul » 09 apr 2017, 18:32

Zijn er inmiddels ook goede PAL profiles voor 240p? Een vrij lang artikel over verschillende upscalers van een jaar of 6 geleden had het erover dat (iig destijds) het erg bewerkelijk was om een stabiel PAL beeld te krijgen en dat je dat soms per game moest afstellen met de Framemeister. Als dat inmiddels voorbij is dan ben ik wel weer voor zo'n ding in de markt.
Apenheul
Beheerder

Berichtdoor synergy » 09 apr 2017, 18:41

Apenheul schreef:Zijn er inmiddels ook goede PAL profiles voor 240p? Een vrij lang artikel over verschillende upscalers van een jaar of 6 geleden had het erover dat (iig destijds) het erg bewerkelijk was om een stabiel PAL beeld te krijgen en dat je dat soms per game moest afstellen met de Framemeister. Als dat inmiddels voorbij is dan ben ik wel weer voor zo'n ding in de markt.

Daar heb je wel een punt, de profiles die hij heeft gemaakt zijn vooralsnog voor NTSC consoles. Ik heb zelf een aantal van deze omgezet naar PAL. Weliswaar niet altijd pixel-perfect, maar het ziet er wel retestrak uit op mijn HDTV. Het klopt dat je per console een profiel moet maken, maar het selecteren daarvan is makkelijk (via een Micro SD).

Ik heb een 2e (backup) Framemeister gekocht onlangs. Mocht je 'm willen proberen, laat maar weten.
synergy
Winnaar Gameroom Award 2018

Berichtdoor jack-deejz » 09 apr 2017, 21:16

Ok, ik heb nog geen goede kwaliteit foto's of filmpjes kunnen maken van mijn OSSC set-up, maar ik heb eerst een aantal goede voorbeelden via YouTube gevonden:

OSSC + Sega Saturn

OSSC + Sega Dreamcast

OSSC + N64
h

OSSC met nieuwste firmware update

jack-deejz

Berichtdoor Don Cannoli 79 » 11 apr 2017, 15:18

Dat ziet er vanaf een youtube filmpje al wel gelikt uit. In het echt knalt dit volgens mij redelijk van het scherm af. Die kerel in het filmpje is er duidelijk ook wel wild van :smile:

Goed, duidelijk dus. Dit moet er bij mij ook wel een keer komen.
Don Cannoli 79

Berichtdoor jack-deejz » 11 apr 2017, 17:17

Volgens mij heeft hij de kleuren ook wel redelijk fel staan. Die kan je namelijk per RGB kanaal met contrast en brightness aanpassen, dus rood, groen en blauw. Ik heb thuis de contrast één tikkie hoger gezet, de brightness moet ik nog even uitproberen, omdat ik nog niet wist offset was (net even opgezocht). Daardoor heeft hij natuurlijk de scanlines ook duidelijker kunnen maken, want daardoor word het beeld steeds donkerder, als de scanlines steeds duidelijker worden gemaakt. Hier ga ik vanavond dus mooi even mee prutsen, want ik heb de scanlines op de (bijna) default settings nog niet hoger dan 12% kunnen zetten, anders wordt het beeld te donker. Het mooie is dat de OSSC 10 save slots heeft voor aangepaste profielen/settings. Makkelijk dus om tussen verschillende instellingen te switchen, om zo te kijken welke het beste bevalt.

jack-deejz

Berichtdoor Don Cannoli 79 » 12 apr 2017, 21:18

Al met al genoeg opties om te fine-tunen begrijp ik.

jack-deejz schreef: Het mooie is dat de OSSC 10 save slots heeft voor aangepaste profielen/settings. Makkelijk dus om tussen verschillende instellingen te switchen, om zo te kijken welke het beste bevalt.

Die save slots voor aangepaste profielen/settings is natuurlijk helemaal nice. Mooi spul ! :smile:
Don Cannoli 79

Berichtdoor jack-deejz » 22 apr 2017, 21:49

NIEUWS

Voor diegenen die interesse hadden in de Open Source Scan Converter, maar het hebben moeten laten varen omdat er geen audio passthrough ondersteund werd, dan is er goed nieuws! Ik heb afgelopen donderdag een mailtje van videogameperfection.com gehad, waarin ze aangeven dat er een nieuwe versie van de OSSC komt, namelijk de OSSC 1.6, en heeft extra mogelijkheden voor audio. Hier een quote uit die mail:

"We can finally confirm the rumours. OSSC V1.6 is a reality and features some exciting new changes. All boards shipped in the next batch will be the new 1.6 revision that includes...

Audio output as standard - No expansion board will be required for digital audio output. This should save time and cost for those of you who want audio output, without significantly increasing costs for those who don't need it.

Additional analogue audio inputs - The existing 3.5mm audio connector will be usable as AV1 audio pass through (the same as current OSSCs) or as an AV2 audio input. This will be selectable via a miniature switch.

Additional 3.5mm audio input added - For use with AV3. Great for your Dreamcast!

The first V1.6 prototypes are currently being assembled and we expect to have them early next month. Of course, we'll send out another newsletter when they arrive."

Voor belangstellenden, meld je aan voor de newsletter op https://www.videogameperfection.com/pro ... converter/ of lees eerst de mini review bovenaan deze pagina. Binnenkort zal ik hopelijk foto's, en misschien ook wel filmpjes uploaden van mijn eigen set-up.

jack-deejz

Berichtdoor jack-deejz » 23 apr 2017, 18:47

SOUNDTRACK

Soleil (Crusader Of Centy in Amerika & Shin Souseiki Ragnacenty in Japan)

Composer: Motokazu Shinoda

Eén van de beste top-down action-RPG's voor de Mega Drive, en wordt vergezeld door een hele goede soundtrack.

jack-deejz

Berichtdoor jack-deejz » 24 apr 2017, 21:09

RANDOM SEGA FILMPJES

De top 5 gekste marketing stunts die Sega ooit gedaan heeft:

De main Mega Drive sound chip besturen met een iPad:

Misschien wel de beste Mega Drive kloon:

Goede Sonic The Hedgehog hacks:

Het verschil tussen 50hz PAL en 60hz NTSC:

jack-deejz

Berichtdoor Apenheul » 25 apr 2017, 17:24

Hiya J-D, ik wil je topic niet kapen maar dacht dat je dit wel zou kunnen apprecieren :)
Een erg indrukwekkende Mega Drive demo die een week geleden gereleased is.

Apenheul
Beheerder

Berichtdoor jack-deejz » 25 apr 2017, 21:19

Wow, een mooi vervolg op een hele goede tech demo! En deze is ook een stuk kleiner, dus kan deze afgespeeld worden op een echte Mega Drive via een Everdrive? Ik weet dat het met Bad Apple kan, want die is 8mb, maar de sounds van deze nieuwe demo... ik ben erg benieuwd of dat kan. Jammer dat ze nu stoppen, maar inderdaad, waar is het SNES antwoord?

Maar hoe bedoel je mijn topic kapen? Het is niet dat er nu echt veel gaande is. alleen maar goed dat er weer eens iemand langs komt :cool:

jack-deejz

Berichtdoor jack-deejz » 25 apr 2017, 22:35

Nog even een beetje Paprium, want ik heb er zin in :happy:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
(images via sega-16.com)

jack-deejz

VorigeVolgende