Jackie's Mega Corner

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.

Re: Jackie's Mega Corner

Berichtdoor jack-deejz » 25 feb 2017, 00:05

HARDWARE VIEW

Sega Mega Drive VA4

Bouwjaar: 1991 (Model 1)
Regio: PAL (Europa)

Ik heb laatst maar even een paar Europese model 1 Mega Drives uit 1991 open gemaakt, om te kijken welke revisies het zijn. Tot mijn verbazing hebben beide een VA4 moederbord. Dit betekent dat dit de langst geproduceerde model 1 revisie is, minimaal dus zo'n twee jaar, de oudste komende uit Japan in 1989. Toch vond ik het Europese VA4 model uit 1990, die nu bij mijn pa staat, net iets anders klinken dan de Europese uit 1991. Die klinken naar mijn mening ietwat luider en scheller. Waaraan deze verschillen liggen is mij een raadsel :confused3:

Deze verschillen zullen voor de meesten te klein zijn om aandacht aan te geven, maar ik was, en ben nog steeds nieuwsgierig. Nu ik weet dat de VA4 al vanaf 1989 geproduceerd werd, en al wist dat de eerste VA0 uit 1988 komt, word het vinden van de VA1, VA2 en VA3 alleen nog maar lastiger, want daar zijn er waarschijnlijk niet heel veel van. Ik heb in ieder geval een aantal hele goede dingen gelezen over de VA3, die in Japan en Noord-Amerika verkocht werden. Toch blijf ik zoeken.

Laatst bijgewerkt door jack-deejz op 02 dec 2017, 14:06, in totaal 2 keer bewerkt.

Er lopen een olifant en een muis over een brug, zegt de muis tegen de olifant: "wat stampen we lekker he?"
jack-deejz

Berichtdoor jack-deejz » 25 feb 2017, 04:11

SOUNDTRACK

Sub-Terrania

Composer: Jesper Kyd

Een psytrance-achtige soundtrack van een aparte horizontale/top down shoot 'em up die ook aan gravity doet.

Er lopen een olifant en een muis over een brug, zegt de muis tegen de olifant: "wat stampen we lekker he?"
jack-deejz

Berichtdoor segatarian » 25 feb 2017, 11:11

vind dat wel een aardig spel. tikkie moeilijk wel.
volgens mij had ik hier weleens een link gepost van een site die aan de hand van serie nummers meer kon vertellen over welk moederboord er in de megadrive zit.
segatarian

Berichtdoor jack-deejz » 25 feb 2017, 14:52

Aan de serienummers kun je niet zien welk moederbord er in zit, wel in welk jaar de console gemaakt is. Om te zien welk moederbord erin zit moet je de console openmaken, dat is de enige manier.

jack-deejz

Berichtdoor segatarian » 25 feb 2017, 16:23

aha op die fiets
segatarian

Berichtdoor jack-deejz » 25 feb 2017, 19:21

COLLECTOR'S ITEM

Ecco The Dolphin Box Set (Limited Run)

Om geld op te brengen voor een echte dolfijn die ook daadwerkelijk Ecco heette, sloot Sega een deal met een London aquarium en bracht deze box set in een limited run uit, maar ook een limited run van een Ecco: The Tides Of Time Box Set. Deze Ecco The Dolphin Box Set bevat wat flyers en artwork, een t-shirt, een cassette en natuurlijk de game zelf. Moeilijk te vinden en waarschijnlijk peperduur, dus alleen voor de echte fans. Verder naar beneden staat een unboxing video.

Afbeelding

Laatst bijgewerkt door jack-deejz op 05 maart 2017, 16:29, in totaal 2 keer bewerkt.

jack-deejz

Berichtdoor segatarian » 25 feb 2017, 21:21

het viel me laatst ook al op, op een doos van mijn game gear ,van ecco tides of time, dat dit fonds word gesteund bij aanschaf van het spel.
segatarian

Berichtdoor Pius » 25 feb 2017, 21:59

Wow supercool die limited edition :)

"Come back when you can put up a fight."
Pius

Berichtdoor jack-deejz » 25 feb 2017, 23:47

segatarian schreef:het viel me laatst ook al op, op een doos van mijn game gear ,van ecco tides of time, dat dit fonds word gesteund bij aanschaf van het spel.

Maar voor wie was het dan reclame? Denk voor beide :wink:

jack-deejz

Berichtdoor jack-deejz » 26 feb 2017, 01:49

ACCESSOIRES

Megaverter

Was ooit uitgebracht door Alston en is eigenlijk een controller converter, waarmee je met SNES controllers op je Mega Drive kunt gamen, maar ook op andere consoles met vergelijkbare D-Sub connectoren, zoals de Master System en de Atari 2600. Er staat version 1 op, maar voor zover bekend is dit de enige die uit was gebracht voor de Mega Drive.

Afbeelding
(image via segaretro.org)

jack-deejz

Berichtdoor segatarian » 26 feb 2017, 13:08

ik had ook zo'n ding voor de dreamcast, kon je er met psx controllers op spelen. ik hoopte dat hij de dual shock pad ondersteunde, maar nee. heb er dus niks aan. had wel mooi geweest voor unreal tournament ofzo.
segatarian

Berichtdoor jack-deejz » 27 feb 2017, 17:32

segatarian schreef:ik had ook zo'n ding voor de dreamcast, kon je er met psx controllers op spelen. ik hoopte dat hij de dual shock pad ondersteunde, maar nee. heb er dus niks aan. had wel mooi geweest voor unreal tournament ofzo.

Daar heeft een SNES controller dan weer geen last van :wink:

jack-deejz

Berichtdoor jack-deejz » 28 feb 2017, 19:28

Afbeelding

Developer: NHL Hockey & NHLPA Hockey '93 door Park Place Productions en NHL '94 t/m NHL '98 door High Score Productions, 1991 t/m 1997
Players: 1-2 (NHL Hockey t/m NHL '94), 1-4 (NHL '95 t/m NHL '98)

Er zijn nog een stuk of wat 2D sportspellen die vandaag de dag nog leuk zijn om te spelen, maar het grote gros niet. Voor de Mega Drive zijn de betere een paar baseball games, de Mutant League serie, Speedball 2 (toch is de Amiga versie beter), Greatest Heavyweights, Tecmo Super Bowl (is een port van de NES game, die eigenlijk ietsje beter schijnt te zijn), NBA Jam: Tournament Edition en misschien International Superstar Soccer Deluxe (is ook op de SNES). Toch is er één serie die kan zeggen dat bijna alle delen nog steeds speelbaar zijn, maar dan vanaf NHL '94, die gezien wordt als een all-time classic. Deze serie speelt over het algemeen ook wat soepeler op de Mega Drive dan dezelfde games die op de andere platformen waren verschenen, tot en met NHL '96 tenminste. Het nadeel van NHL '94 is dat het maar tot twee spelers toelaat, maar vanaf NHL '95 kwam daar verandering in. Jammer genoeg hadden ze de vechtpartijen uit dat deel gehaald, maar werden weer teruggebracht in NHL '96. NHL '97 bracht nog wat extra dingen, die in NHL '98 allemaal verbeterd werden.

Afbeelding
(NHL '95 image via sega-16.com)

Vanaf NHL '94 bekeken, want de eerste twee ken ik helemaal niet, zijn de controls wel lekker vloeiend. Het speelt zich op ijs af, dus er is op gang komen en traction, en kan even wennen zijn. Er wordt begonnen met de Face Off, en zo ook met elke spelhervatting. Er staan dan twee spelers tegenover elkaar, de scheids ernaast om de puck op de stip te werpen, en dan proberen een pass te maken naar één van hun teamgenoten. In de aanval kunnen er verschillende soorten passen gemaakt worden, en schoten op het doel. In de verdediging kan er vast gehouden en geduwd worden, kan je de tegenspelers laten struikelen en kunnen er body checks gemaakt worden d.m.v. een versnelling. Door sommige knoppen ingedrukt te houden komen er nog wat mogelijkheden en moves bij. De goalie kan ook bestuurd worden en heeft een aantal moves tot zijn beschikking, zoals passen, duiken naar de puck en aangevlogen pucks tegenhouden. Verder kan de instant replay bekeken worden en hebben de games een battery back-up (Edit: Behalve de eerste niet, NHL Hockey, voor zover ik weet).

Afbeelding
(NHL '96 image via sega-16.com)

De graphics en het geluid zijn over het algemeen niet echt bijzonder, maar doen hun werk goed genoeg. Deze games lenen zich wel goed voor een leuk toernooitje, of wat multiplayer potjes. Het voordeel is dat ze, compleet, voor een prikkie mee te nemen zijn, en eigenlijk is één deel ook wel genoeg. Heb je een multitap, dan is waarschijnlijk NHL '98 de beste keuze. Heb je die niet, dan is NHL '94 ook een goede keus. Edit 2: Vergeten te melden dat NHL 98 alleen in Amerika was uitgebracht en region locked is, dus om die te kunnen spelen op een PAL Mega Drive heb je een region converter nodig, zoals de Mega Key. Anders is NHL 96 of 97 ook een goede keuze.

Afbeelding
(NHL '97 image via sega-16.com)

Ikzelf heb alleen NHL '94 en '96 gespeeld, maar ze spelen allemaal, voor zover ik weet, min of meer hetzelfde, er komen vanaf '96 alleen steeds meer options bij. Eigenlijk is NHL '95 de slechtste keuze, want die mist een aantal dingen. De Mega Drive werd in Amerika de sportsconsole van het 16-bit tijdperk, en deze serie kan dat via de gameplay nog laten zien. Geen technische hoogstandjes, maar wel gewoon simpele en effectieve fun.

Afbeelding
(NHL '98 image via sega-16.com)

Hier nog een YouTube filmpje met een NHL '98 match, tegen de computer:

Laatst bijgewerkt door jack-deejz op 28 mei 2017, 22:33, in totaal 9 keer bewerkt.

jack-deejz

Berichtdoor Galious » 28 feb 2017, 22:42

De eerste EA Hockey op de Mega Drive vond ik super indertijd, die heb ik aardig wat potjes gespeeld. De sequel heb ik later op de SNES een keertje gespeeld, maar die was lang niet zo goed als op de Mega Drive.

nmkl pjkl ftmch
Galious
Moderator

Berichtdoor Apenheul » 28 feb 2017, 22:49

Volgens mij heb ik NHL 98 ooit op de Nintendo 64 gehuurd, dat vond ik toen een erg leuk spel. Lekker snel spel met veel momentum. Bedankt voor de herinneringen ^_^
Apenheul
Beheerder

Berichtdoor jack-deejz » 04 maart 2017, 19:51

SOUNDTRACK

The Revenge Of Shinobi (The Super Shinobi in Japan)

Composer: Yuzo Koshiro

Eén van de betere (actie)platformspellen voor het systeem, en heeft ook een goede soundtrack.

jack-deejz

Berichtdoor jack-deejz » 05 maart 2017, 14:19

ACCESSOIRES

PowerBase Mini FM

Speel Sega Master System games op je Mega Drive, net als met de standaard PowerBase Converter, maar dan met als extra een ingebouwde FM sound chip in de PowerBase Mini. FM geluid op de Master System werd alleen ondersteund door de Japanse consoles. Verder naar beneden staat een YouTube filmpje met een demonstratie, en hier de lijst met Master System games die FM sound ondersteunen:

http://segaretro.org/FM_Sound_Unit

Laatst bijgewerkt door jack-deejz op 02 dec 2017, 14:35, in totaal 4 keer bewerkt.

jack-deejz

Berichtdoor Galious » 05 maart 2017, 14:27

Oeh, nice. Ik ben geen fan van de standaard Master System soundchip, maar dit klinkt een stuk beter!

nmkl pjkl ftmch
Galious
Moderator

Berichtdoor segatarian » 05 maart 2017, 14:51

dat is heel vet!
er was voor de mark3 ook een losse fm unit verkrijgbaar die je in het cardslot schuift, heb me altijd afgevraagd of die ook voor de master system 1 en powerbase convertor zou werken.
zijn er al gameshops in nederland die de cardridge aanbieden en wat zal hij gaan kosten?
segatarian

Berichtdoor jack-deejz » 05 maart 2017, 16:24

segatarian schreef:zijn er al gameshops in nederland die de cardridge aanbieden en wat zal hij gaan kosten?

Ik zie 2 sites die ze aanbieden, allebei (helaas) Amerikaans:

http://www.stoneagegamer.com/powerbase-mini-fm.html

http://db-electronics.ca/product/power-base-fm/

jack-deejz

Berichtdoor jack-deejz » 05 maart 2017, 19:14

Afbeelding

Developer: Capcom, 1993
Players: 1-2

Deze game is een fighter, dus niet te verwarren met beat 'em ups zoals Double Dragon en Streets Of Rage, en is een port van de arcade game Street Fighter II': Champion Edition die in het jaar ervoor uitkwam. Deze versie heeft echter een aantal extra options, mede te danken aan het feit dat Sega te horen had gekregen dat Street Fighter II Turbo voor de SNES uitgebracht zou worden. Hierdoor werd dit niet meer een antwoord op Street Fighter II: The World Warrior voor de SNES, maar een antwoord op het spel dat nog komen moest. Street Fighter II: The World Warrior bracht in 1991 nieuw leven in de speelhallen, en een nieuw genre was geboren. Goed, er bestonden al fighters, en er was ook al een Street Fighter deel één, maar de meeste van deze games waren flink verouderd en eigenlijk een concept dat nog niet helemaal "af" was. Deze Mega Drive versie van Street Fighter II is wel "af", maar niet perfect.

Als eerste moet er gezegd worden dat een 6 button controller vereist is, anders moet er steeds op start gedrukt worden om te switchen tussen de verschillende aanvallen. Toen de Sega Mega Drive werd uitgebracht in 1988 waren drie knoppen genoeg, en meer dan de andere consoles in die tijd te bieden hadden. Games zoals Street Fighter II: The World Warrior en de vervolgen erop brachten daar verandering in. Het maken van combo's (snel achtereen opvolgende aanvallen) en het uitvoeren van special moves om je tegenstanders te verslaan werden steeds belangrijker. Gelukkig bleef Sega niet achter en bracht de 6 Button Controller uit, die ik zelf beter vind dan de originele 3 Button Controller, vooral door de D-Pad.

Afbeelding Afbeelding
(images via sega-16.com)

De options: difficulty instellen, time limit aan/uit, controls aanpassen en de music/sound test. Verder kan er gekozen worden uit verschillende gamemodi, namelijk de champion mode (normale snelheid) en hyper mode (snelheid van het spel kan ingesteld worden). De single player speelt net als de arcade games, iedereen verslaan om te winnen, en er is een two player versus mode. Wat deze versie extra heeft is de group battle mode, waarin een groep karakters gekozen moet worden om mee te vechten in plaats van één, in Match Play of Elimination modes. Er kan uit een totaal van 12 karakters gekozen worden, en ieder, op Ryu en Ken na, heeft zijn eigen setje moves en vechtstijlen. Zo is er de voormalig United States Air Force lid Guile, de grote Russische worstelaar Zangief, de Japanse sumoworstelaar E. Honda. de elastische Indiër Dhalsim, het mooie meisje Chun-Li, het monster Blanka, trainingspartners Ryu en Ken, en de vier bazen die in Street Fighter II: The World Warrior niet gekozen konden worden, te weten Balrog, Vega, Sagat en M. Bison.

De graphics zijn goed gedaan, en het spel lijkt aardig goed op de arcade versie. Qua kleur moest er wel ingeleverd worden, en is minder kleurrijk dan de SNES en zelfs de PC-Engine versie, wat overduidelijk te zien is in sommige achtergronden. Wat deze versie dan wel weer heeft is een aantal animaties die de andere console ports uit die tijd missen, zoals het intro filmpje en wat animaties in sommige achtergronden (andersom ook). Ook zijn de portretten van de verslagen tegenstanders wat bloediger. De soundtrack is ook goed gedaan, en lijkt meer op de arcade versie dan de SNES versie doet. De sound effects en voices zijn echter wel slecht gedaan, en klinken distorted. Ze moesten hier waarschijnlijk flink inleveren door ruimte tekort. Dan blijft er nog de gameplay, maar die staat als een huis en speelt precies als de arcade versie. De reactietijd is erg goed en de moves zijn makkelijk om uit te voeren. Ondanks dat de SNES versie kleurrijker is en de voices meer helderheid hebben, speelt het voor mij gewoon beter met een Sega 6 Button Controller, vooral door die linker shoulder button op de SNES controller. Maar het zal wel een kwestie van gewenning zijn.

Afbeelding Afbeelding
(images via sega-16.com)

Dit is één van de beste fighters voor het systeem, ondanks de minpunten. Het alleen in Amerika uitgebrachte Weaponlord is ook een hele goede, en was ook uitgebracht voor de SNES, maar wordt gezien als een moeilijk spel, vanwege de vele verschillende moves en mogelijkheden. Er zijn nog een paar goede Neo Geo ports, en nog de Mortal Kombat serie waar ik niet zoveel mee heb. De toffe game Pit-Fighter hoort niet echt thuis in dit rijtje. De Mega Drive was geen uitblinker in fighters (wel in beat 'em ups) vind ik, en is samen met het RPG genre het zwakst vertegenwoordigd op het systeem. Kijk je door de zwaktes van deze versie heen, dan is dit een hele goede port van Street Fighter II': Champion Edition, met leuke extra's, en is heel goed speelbaar (met de 6 Button Controller).

Hieronder een oud reclame fimpje voor het spel, waarin korte metten met een andere bekende fighting serie wordt gemaakt:

Laatst bijgewerkt door jack-deejz op 13 mei 2017, 17:09, in totaal 3 keer bewerkt.

jack-deejz

Berichtdoor segatarian » 06 maart 2017, 18:56

thanks, ik wacht nog even, hopelijk zijn ze over een tijd ook in nederland.
en bomber raid ook een fm tune! mijn lievelings 8 bit shooter.

ik moet bekennen deze game al lang niet meer te hebben gespeeld, maar mijn eerste gevoel tussen de 2 streetfighters die ik op de megadrive heb zegt dat ik super street fighter 2 beter vind.
hij oogt mooier volgens mij, heeft ook 40 meg. al is champion edit. dacht ik wel sneller
segatarian

Berichtdoor jack-deejz » 06 maart 2017, 19:19

segatarian schreef:ik moet bekennen deze game al lang niet meer te hebben gespeeld, maar mijn eerste gevoel tussen de 2 streetfighters die ik op de megadrive heb zegt dat ik super street fighter 2 beter vind.
hij oogt mooier volgens mij, heeft ook 40 meg. al is champion edit. dacht ik wel sneller

Die oogt misschien mooier, maar ik geloof dat de sound effects en voices nog minder zijn, wat eigenlijk al het zwakste punt van Special Champion Edition is. Toch ga ik die Super er misschien ooit nog bij kopen. Dat met die 40 meg op de hoesjes van games is misleidend. Het gaat namelijk om bits, en niet om bytes. Zo zijn er megabits en megabytes, gigabits en gigabytes etc. Een bit is 8 keer kleiner dan een byte, dus de getallen die op de hoesjes staan, en ja dat geldt ook voor Neo Geo games, moet je door 8 delen. Maar zelfs dan blijkt er nog gesjoemeld te zijn, want ik heb minstens 100 Sega Mega Drive roms op de PC staan, en er zitten maar een paar tussen die groter dan 2 megabyte zijn.

jack-deejz

Berichtdoor segatarian » 06 maart 2017, 20:17

ja weet ik, maar de andere heeft 24 meg. dus dacht dat moet ergens in zitten
segatarian

Berichtdoor jack-deejz » 07 maart 2017, 00:27

ah zo :smile:

jack-deejz

VorigeVolgende