Jackie's Mega Corner

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.

Re: Jackie's Mega Corner

Berichtdoor Galious » 19 dec 2016, 20:31

Ik heb Road Rash II nooit gespeeld, maar de eerste had ik vroeger (gekocht na het lezen van de review in Mean Machines) en vond ik helemaal geweldig. Dat is wat mij betreft een echte Mega Drive klassieker. De knallende rock soundtrack van Rob Hubbard is nog steeds awesome!

nmkl pjkl ftmch
Galious
Moderator

Berichtdoor jack-deejz » 19 dec 2016, 20:51

@Galious
Hij heeft ook de soundtrack van deel 2 gedaan :smile:

Er lopen een olifant en een muis over een brug, zegt de muis tegen de olifant: "wat stampen we lekker he?"
jack-deejz

Berichtdoor jack-deejz » 19 dec 2016, 20:58

* DEZE POST HEB IK VERWIJDERD EN OPNIEUW GEPOST OP PAGINA 12 *

Laatst bijgewerkt door jack-deejz op 04 feb 2017, 10:57, in totaal 2 keer bewerkt.

Er lopen een olifant en een muis over een brug, zegt de muis tegen de olifant: "wat stampen we lekker he?"
jack-deejz

Berichtdoor Joey » 19 dec 2016, 22:10

Road Rash II heb ik recent weergekocht. Vroeger veel gespeeld met vrienden. Uniek spelletje dat niet snel verveeld in tegenstelling tot andere 16-bit racespellen.
Joey
Moderator

Berichtdoor jack-deejz » 20 dec 2016, 00:14

Afbeelding

Developer: Technosoft, 1992
Players: 1

Een horizontale shoot 'em up, heet Lightening Force in Amerika (met de foute extra E) en is het derde deel van de serie die voor de Mega Drive werd uitgebracht. Rond deze periode begonnen hier en daar spellen echt de grenzen van de console te verleggen, zoals b.v. Streets Of Rage II en dit spel, waar ik het nu over ga hebben. Goed, de race naar meer ruimte op de cartridges was al eerder begonnen en er waren al veel prachtige games uitgebracht, maar nu begonnen sommige games qua graphics en sound te laten zien (en horen) dat het voor de Mega Drive nog niet afgelopen was. En na het zien van de intro van deze game weet je dat je iets speciaals krijgt.

Als eerste zal ik maar vertellen hoe je in het options scherm komt, namelijk door A & Start tegelijk in te drukken als je het Sega logo ziet, net nadat je de console hebt aangezet. Hier kun je de controls veranderen, je engine power instellen (scheelt één of een paar keer knoppen indrukken tijdens de game), difficulty instellen, aantal levens (tot 4) veranderen en natuurlijk de muziek en sound effects beluisteren. Er is hier ook een cheat mogelijk, maar die moet je zelf maar opzoeken/uitzoeken. Als je aan het spel begint kun je de volgorde van de eerste vier levels zelf bepalen, wat verschillende mogelijkheden voor het krijgen van power-ups geeft.

Afbeelding Afbeelding
(images via hg101.kontek.net)

Eenmaal in de game word je begroet door een mooie soundtrack en (voor die tijd) prachtige graphics. Het gehele spel heeft een mooie sfeer en de achtergronden met vaak multi-parallax scrolling zien er soms indrukwekkend uit. Ook beslaan veel levels meerdere schermen qua hoogte en geeft daarom wat meer een gevoel vrijheid, ook omdat je dan in sommige levels uit verschillende wegen kunt kiezen... Enemy ships die uit futuristische schepen de lucht in schieten, soms tot wel in de wolken, en dan op je af komen vliegen in het level Strite. Duizenden gigantische attack ships waar je tussenin vliegt in Air-Raid. De gedetailleerde robot enemies in Ruin. Elk level heeft zo zijn eigen setje enemies, maar ook een eigen nummer. Enkele korte tussenstukjes in de levels hebben ook een eigen nummer. Elke eindbaas heeft een eigen nummer, en het einde heeft op elke difficulty setting een eigen nummer. In totaal een soundtrack van rond de vijftig nummers, en bijna allemaal goede muziek, op het options scherm deuntje na dan. De sound effects zijn ook wel goed, maar soms iets te schel. De gameplay is snel en vloeiend, al is er hier en daar wat vertraging in het spel als er teveel sprites op het beeld zijn. Toch belemmert dit de gameplay niet echt en maakt sommige situaties juist makkelijker.

Afbeelding Afbeelding
(images via hg101.kontek.net)

Je hebt vijf weaponslots waar je tijdens het spelen uit kan kiezen. Je begint met je standaard Twin Shot en Back Shot wapens. Met de eerste schiet je met twee guns vooruit, met de tweede schiet je met één gun vooruit en met de andere achteruit. De Twin Shot kun je vervangen met de Blade, die krachtiger is maar minder precies. De Back Shot kun je vervangen met de Rail Gun, die met twee lasers achteruit schiet en met je gewone gun vooruit. Het is het op één na sterkste wapen in het spel, maar dat geldt alleen voor de lasers. Voor het derde slot kun je de Snake verkrijgen, waardoor je bommen naar boven en beneden laat vallen terwijl je met je gun naar voren schiet. Voor het vierde slot kun je de Freeway verkrijgen, die in de tegenoverstelde richting van de kant die je op vliegt gespreid raketten afvuurt, terwijl je ook nog met een gewone gun in dezelfde richting schiet als dat je vliegt. Dit wapen is wel handig, maar niet erg krachtig. Voor het laatste en vijfde slot kun je de Hunter verkrijgen en is een homing weapon. Verder is er nog de Claw, die als beschermers om je heen cirkelen en zwakkere versies van je eigen wapen afvuren. Vanaf level vijf wordt dit de Thunder Sword, dat hetzelfde werkt, maar ook opgeladen kan worden door niet te schieten, om vervolgens een krachtige megablast op de wereld los te laten. Ook is er nog de Shield, die je drie hits aan bescherming geeft, en de 1-up. Edit: als je een leven kwijt raakt verlies je alleen het wapen die je op dat moment gebruikte en de eventuele Claw of Thunder Sword.

De difficulty is op normal wel te doen, maar één of twee stappen hoger op hard of maniac word het toch meer voor de hardcore. Er is ook een easy setting. Dat veel achtergronden erg mooi zijn had ik al verteld, maar hoe je door het spel heen gaat is ook erg goed gedaan. Een paar (sub-)bosses die je meer dan één keer tegen komt, het verkrijgen van de Thunder Sword en die proberen te behouden (kan je hier en daar weer vinden), de vele verschillende vijanden en sub- en eindbazen, de level designs, de soundtrack... en dan het nummer na het einde, tijdens de staff roll... het was nogal een ervaring toen het spel net uit was, en laat mij nog steeds niet los.

Laatst bijgewerkt door jack-deejz op 02 nov 2017, 17:09, in totaal 9 keer bewerkt.

jack-deejz

Berichtdoor Joey » 20 dec 2016, 07:31

Klinkt als een supertof spel! Is hij duur in Europa?
Joey
Moderator

Berichtdoor Pius » 20 dec 2016, 07:50

Dat ziet er inderdaad heel tof uit :)

"Come back when you can put up a fight."
Pius

Berichtdoor segatarian » 20 dec 2016, 16:11

Sp33dFr34k schreef:
segatarian schreef:Afbeelding

ook een megadrive variant waar ik echt blij mee ben. je kan er nog een controller bij doen en hem op de tv aansluiten.

Nice, inmiddels een LCD'tje inhangen of zie ik dat verkeerd op mijn mobiel? :)

Nee dit is een plaatje van het internet. zijn wel nice die mods.
nomad scherm vind ik nog best ok eigenlijk, maar die van de game gear blijft nog steeds een wens om te laten doen, die schermpjes zijn niet zo best meer. vaag en blurry
segatarian

Berichtdoor segatarian » 20 dec 2016, 16:12

thunderforce series wil ik graag nog een toevoegen, heb alleen burning force :P
segatarian

Berichtdoor jack-deejz » 20 dec 2016, 16:16

Joey schreef:Klinkt als een supertof spel! Is hij duur in Europa?

Thunder Force IV is niet één van de goedkoopste spellen, maar zeker niet één van de duurste. Ik denk nu, als ie helemaal CIB (compleet) is, gemiddeld tussen de 50 en 60 euro. Los of gewoon boxed zijn ze ook wel te vinden. Eigenlijk is het spel helemaal niet moeilijk te vinden en zou hij hier en daar compleet ook wel eens goedkoper kunnen zijn.

jack-deejz

Berichtdoor jack-deejz » 20 dec 2016, 16:18

segatarian schreef:thunderforce series wil ik graag nog een toevoegen, heb alleen burning force :P

Thunder Force 3 & 4 zijn allebei zeer goede shooters. Deel 2 ken ik niet eigenlijk, maar schijnt niet zo goed als de andere 2 te zijn.

jack-deejz

Berichtdoor segatarian » 20 dec 2016, 16:21

ok vet, en waar is deel 1 op verschenen eigenlijk, 8 bit of arcade only?
segatarian

Berichtdoor jack-deejz » 20 dec 2016, 16:25

@segatarian
Deel 1 komt uit 1983 en was alleen uitgekomen voor japanse home computers.

jack-deejz

Berichtdoor segatarian » 20 dec 2016, 16:27

jack-deejz schreef:@segatarian
Deel 1 komt uit 1983 en was alleen uitgekomen voor japanse home computers.

ok thanks
segatarian

Berichtdoor jack-deejz » 20 dec 2016, 16:30

SOUNDTRACK

Batman

Composer: Naoki Kodaka

Een simpele en trage game, maar een goede soundtrack.

Laatst bijgewerkt door jack-deejz op 25 feb 2017, 04:18, in totaal 2 keer bewerkt.

jack-deejz

Berichtdoor Galious » 20 dec 2016, 16:31

Thunder Force 3 is een van mijn all-time favoriete shoot 'em ups op de Mega Drive. Deel 4 heb ik nog niet zo veel gespeeld, maar ik heb hem gelukkig wel in de verzameling, dus dat komt wel goed :)
Thunder Force 2 zou ik ook nog wel willen hebben, maar de topdown levels zijn daar helaas toch een heel stuk minder leuk dan de pure sidescrolling actie van de latere delen.

nmkl pjkl ftmch
Galious
Moderator

Berichtdoor jack-deejz » 20 dec 2016, 16:37

NIEUWS

Dit is al wat ouder nieuws, maar ik dacht toch nog maar even posten. Sega heeft weer meer game IP's binnen gehaald. Ben erg benieuwd wat ze van plan zijn met al die IP's:

Laatst bijgewerkt door jack-deejz op 20 dec 2016, 16:39, in totaal 1 keer bewerkt.

jack-deejz

Berichtdoor jack-deejz » 20 dec 2016, 16:39

Galious schreef:Thunder Force 3 is een van mijn all-time favoriete shoot 'em ups op de Mega Drive. Deel 4 heb ik nog niet zo veel gespeeld, maar ik heb hem gelukkig wel in de verzameling, dus dat komt wel goed :)
Thunder Force 2 zou ik ook nog wel willen hebben, maar de topdown levels zijn daar helaas toch een heel stuk minder leuk dan de pure sidescrolling actie van de latere delen.

Bij mij is het andersom, ik heb Thunder Force IV wel gespeeld en deel 3 zo goed als nooit, maar hij staat op mijn verlanglijstje, de japanse versie dan. Deel 2 lijkt me niet zo.

jack-deejz

Berichtdoor segatarian » 20 dec 2016, 16:41

batman is zo'n game die niet zo slecht is, maar die ik ook niet echt aandacht geef, maar ik zal er ook eens een keertje voor gaan zitten
denk dat ik de mega cd batman returns het meeste gespeeld heb
segatarian

Berichtdoor segatarian » 20 dec 2016, 16:45

jack-deejz schreef:NIEUWS

Dit is al wat ouder nieuws, maar ik dacht toch nog maar even posten. Sega heeft weer meer game IP's binnen gehaald. Ben erg benieuwd wat ze van plan zijn met al die IP's:

ja inderdaad, kan van alles zijn, wie weet iets voor de smartphone..
segatarian

Berichtdoor jack-deejz » 20 dec 2016, 16:47

* DEZE POST HEB IK VERWIJDERD EN OPNIEUW GEPOST OP PAGINA 12 *

Laatst bijgewerkt door jack-deejz op 04 feb 2017, 10:58, in totaal 2 keer bewerkt.

jack-deejz

Berichtdoor jack-deejz » 20 dec 2016, 16:52

@segatarian
Voor de smartphone is voor sommige mensen misschien wel leuk, maar ik hoop dat de soundtracks van de Thunder Force serie nu ook op vinyl uitkomen via b.v. Data Discs. Voorheen was dat niet mogelijk vanwege moeilijkheden over de rechten. Ook mag er wel weer een echt vervolg van gemaakt worden, en dan geheel in 2D sprite-based zou ik niet eens erg vinden, daar leent dit genre tenslotte het beste voor vind ik.

jack-deejz

Berichtdoor Galious » 20 dec 2016, 16:58

segatarian schreef:batman is zo'n game die niet zo slecht is, maar die ik ook niet echt aandacht geef, maar ik zal er ook eens een keertje voor gaan zitten
denk dat ik de mega cd batman returns het meeste gespeeld heb

Ik vond Batman zeker de moeite waard, een leuke variant op de NES versie en wat mij betreft als action/platformer veel beter dan Batman Returns (afgezien dan van de Batmobile levels op de Mega CD).

nmkl pjkl ftmch
Galious
Moderator

Berichtdoor segatarian » 20 dec 2016, 17:02

ik hoop ook op iets anders dan een smart Phone game.
maar weet wel dat dit al jaren een van de dingen zijn waar sega probeert succesvol in te worden, games voor phones.
Nintendo wou er de eerste jaren niet aan, maar gaat nu toch met de grootste klapper er vandoor.
segatarian

Berichtdoor jack-deejz » 20 dec 2016, 17:05

Misschien een idee voor jou, Galious, om een Thunder Force III view of review te schrijven? Die van mij gaat nog wel even duren.

jack-deejz

VorigeVolgende